Jag har en 9-3Aero från 2000 där fjärrkontrollerna börjat krångla! Men behöver man egentligen ha någon fjärrkontroll för att få "allt" att fungera?

Bilen har som sagt var fjärrkontroll och har TSL (Theft Security Lock) eftersom tutan ljuder kort när jag låser två gånger med fjärrkontrollen eller med nyckeln i förardörren.
Enligt instruktionsboken har den också elektronisk startspärr.

När jag låser med nyckeln låses dörrar och baklucka och "låser" jag en andra gång hoppar TSL igång (tutan ljuder)
När jag har låst med fjärrkontrollen låses dörrar och baklucka och "låser" jag en andra gång med fjärrkontrollen hoppar TSL igång (tutan ljuder)
I båda fallen (låsning med fjärrkontroll och dito med bara nyckel) kan jag öppna dörrarna med bara nyckeln och starta motorn!

En fjärrkontroll har lagt av helt och den andra har börjat krångla. Men tänker jag rätt när jag påstår att alla funktioner (koppla till och från startspärr, TSL samt starta motorn) kan göras med bara nyckeln?
I så fall behöver vi (frugan och jag) inte vara rädd för att inte kunna "komma hem" om fjärrkontrollerna slutar att fungera helt!