Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 77

Ämne: Hög bränsleförbrukning och svårstartad kall NG9-3 B207 Biopower

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Ja bilen funkar bra i övrigt! Drog lite extra soppa med dålig BTR och det förmodade vacuumläckaget, men inget överdrivet. Går väldigt fint i övrigt och inga felkoder efter bytet (då hade den några random missfires vid ett fåtal starter). ECUn kan det ju absolut vara, men jag vet inte riktigt hur man ska komma fram till det utöver att byta den. Och det är ju onekligen lite jobb iom att den nya ska programmeras osv. Misstänker du det på din?

  2. #22
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Nja, i och med att min drar mycket bränsle samt saknar effekt så pekar allt på att det är något typ av luftläckage. Kan ju i och för sig vara flera problem, som till exempel ECU som håller på att ge upp.

    Byta ECU är rätt enkelt med T8Suite/TrionicCANFlasher, men de börjar ju bli svåra att få tag på dessvärre, så att byta en på chans känns inte jätte kul.

  3. #23
    Det är inte ECUn, du får ett fel för Spridare isf

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Bra input på att det förhoppningsvis inte är ECUn iaf!

    Har du mätt vacuumtrycket? Skulle det kunna vara den pumpen som håller på att ge upp vilket ger ett lägre tryck över lag? Borde ju bli lite samma symptom som läckage.

  5. #25
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Inget jag har hört talats om tidigare, men det låter ju inte helt orimligt. Kör du också automat?

    MAP visar -0,55 - -0,6Bar~ på tomgång, inte en aning om vad som är normalt.
    Senast redigerat av wille61 den 2023-04-25 klockan 11:18.

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Nej jag har ingen aning, jag bara tänker högt. Min är manuell för övrigt.

    Rimligen borde man kunna koppla bort vacuumslangen du nyss bytte och mäta vacuumet där. 3 bar är en siffra som kommer upp, men jag är osäker.

  7. #27
    Vem har trimmat den?


    Har du testat med annan mjukvara ?

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #28
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Nej jag har ingen aning, jag bara tänker högt. Min är manuell för övrigt.

    Rimligen borde man kunna koppla bort vacuumslangen du nyss bytte och mäta vacuumet där. 3 bar är en siffra som kommer upp, men jag är osäker.
    Skulle man kunna prova, hittar inget i WIS om hur mycket vakuum pumpen ska generera dock, så någon med 100% fungerande pump behöver ju testa för att man ska ha något att mäta emot.

    3 bar är "3kg över atmosfärstryck", så med andra ord är det inget vakuum. Bränsletrycksregulatorn ger 3 bar bränsletryck på atmosfärstryck. Skulle tippa på att -0,6Bar (6hg undertryck) är fullt rimligt på tomgång.

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Vem har trimmat den?


    Har du testat med annan mjukvara ?
    Den enda välrenommerade aktören som ska syssla med trimning av T8 över 300hk, finns mig veterligen ingen annan som kör med A20 MAF. Det är inget fel på mjukvaran, om han nu inte var full när han knappade, men jag betvivlar det.

  9. #29
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Felsökning fortsätter!

    Bild nedan är alltså på tryckslangen som ansluter till spjällhuset, när jag böjer lite på den ser man rätt tydligt att något är lite galet..



    Precis fått hem Proparts slangkit i silikon, bytt slangen ovan men ska självfallet byta rubbet. Håller tummarna!

  10. #30
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Bytte alla tryckslangar förra helgen, löste dessvärre inte heller problemet.. Men det var nog dags oavsett.

    Hade bort insuget igår för att se över backventilen till vevhusventilationen (även fast den byttes för cirka 2000mil sedan). Fanns en del olja i insuget/slangarna men ventilen såg fräsch ut, och det gick inte att blåsa igenom den..

    Har helt slut på idéer vad det kan tänkas vara, internt motorfel?

    Finns en tanke om att jag skulle kunna ha fått kopior och inte äkta Bosch spridare. Men samtidigt så uppnår jag korrekt mängd luftmassa under WoT enligt mina loggar, så motorn spikar uppenbarligen inte.

    Körde runt en sväng igår med Autocom och mätte fueltrim, ligger runt +/- 3% på tomgång och vid lugn körning, för mesta åt det fetare hållet. Vilket jag kan tycka känns rimligt?

    Beställde en vakuumpump tidigare i veckan för att enklare kunna finna eventuell läcka, kommer på måndag vilket är lite synd. Hade tänkt åka till Sviestad imorgon, men jag vetifasen om jag vågar pressa bilen i nuvarande tillstånd..

  11. #31
    Har du bytt evap ventil? De kan ju vara de...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  12. #32
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Hade problem vid tankning när bilen köptes för 3år~ sedan. Bytte till en begagnad och då försvann problemet.

    Har lite svårt att förstå mig på det systemet, provade backventilerna när jag hade loss insuget här om dagen och dom var ok iallafall. Själva urluftningsventilen i sig bör väl inte kunna ställa till med dessa problem?

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    https://youtu.be/csa9A5lZZok snubblade på den här videon när jag letade efter något annat. Kan läckan vid turbon ge sådana problem eller blir det bara sämre prestanda? Han går ju också igenom fyra ställen där det brukar läcka, men som sagt oklart om det kan ge denna typen av problem. Min 9-3a är inte heller helt nöjd med situationen även om jag tror det är ett trött batteri som är huvudorsaken, så jag följer också med stort intresse.

  14. #34
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Vid avlastningsventilen tänker du? Skulle faktiskt kunna vara då det är tryck där.

    Läckage på trycksidan = lägre laddtryck (obviously) men LMM suger fortfarande rätt mängd luft vilket betyder att Trionic skickar på bränsle därefter vilket resulterar i att motorn går fett.

    Borde få hem min vakuumpump under dagen, ska kolla noga på det stället!

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Ja precis, mellan avlastningsventilen och turbon. Han nämner ju också PCV-ventilen, "bypass valve diaphragm" (vet inte riktigt hur man testar det?) men också oringen vid PCV-slangen mot turbon.

  16. #36
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Har testat allt som "går" att testa med en handhållen manuell vakuumpump (att pumpa upp hela trycksystemet är svårt)

    Inget vakuumläckage på "kopplingen" i kompressorhuset som går till vevhusventilationen på ventilkåpan.

    Testade även by-pass ventilen/avlastningsventilen enligt instruktion i WIS. Koppla vakuumpump på vakuumanslutning och pumpa upp tryck, inget läckage. Gick inte att blåsa igenom den heller. Försökte spruta lite såpvatten runt by-pass ventilen som killen i klippet ovan gjorde men såg inget bubblande (med motorn på tomgång). Optimalt är nog att göra det under trycksatt system, men har ingen kompressor till mitt förfogande ikväll.

    Har testat alla vakuumledningar jag kan hitta där det ska vara stängt på andra sidan/går att plugga, inget läckage.

    Ska prova att trycksätta systemet igen någon gång i veckan med kompressor..

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    67
    Medlem#
    12862
    Har själv problem med att det går fett på fullast, kör med BOSCH 0 280 158 279.

    Jag kan dra ner bränslet i T7, men provtryckte igår för att kolla läckage. Vid 0.2 bar övertryck börjar det pysa vid locket till oljestickan. Inget stort läckage som kan förklara att det fetar upp så mycket, men irriterande ändå. Finns det någon lämplig packning eller skär ni ut själva?

  18. #38
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Där ska det inte vara tryck överhuvudtaget, garanterat en backventil till vevhusventilationen som inte håller tätt. Sitter bättre till än på B207, men jag minns inte exakt var det sitter. Sprängskiss bör finnas i WIS.

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Exakt så. Det borde inte läcka in laddtryck i vevhuset. Den backventilen den handlar om är alltså den vita mellan spjällhuset och ventilkåpan.

    Oljestickans tätning i toppen blir ofta hård och tätar dåligt. Ny har artikelnummer 55557303.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  20. #40
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    670
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Har testat allt som "går" att testa med en handhållen manuell vakuumpump (att pumpa upp hela trycksystemet är svårt)

    Inget vakuumläckage på "kopplingen" i kompressorhuset som går till vevhusventilationen på ventilkåpan.

    Testade även by-pass ventilen/avlastningsventilen enligt instruktion i WIS. Koppla vakuumpump på vakuumanslutning och pumpa upp tryck, inget läckage. Gick inte att blåsa igenom den heller. Försökte spruta lite såpvatten runt by-pass ventilen som killen i klippet ovan gjorde men såg inget bubblande (med motorn på tomgång). Optimalt är nog att göra det under trycksatt system, men har ingen kompressor till mitt förfogande ikväll.

    Har testat alla vakuumledningar jag kan hitta där det ska vara stängt på andra sidan/går att plugga, inget läckage.

    Ska prova att trycksätta systemet igen någon gång i veckan med kompressor..
    Får revidera mitt tidigare utlåtande, gjorde ett nytt försök i form av trycktest, men i motsatt riktning (pluggat insugsrör och vevhusvent). Och mycket riktigt så började det läcka i "nippeln" på kompressorhuset som går till vevhusventilationen i ventilkåpan.

    Visade sig förstås att o-ringen var mer lik plast en gummi, bytte till en universal med liknande mått. Nu verkar det hålla tätt!

    Men, problemet med svårstartad kall motor och hög bränsleförbrukning kvarstår. Har införskaffat ett hjälpmedel som förhoppningsvis kan peka mig i rätt riktning..


Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad kall OG9-5 BioPower
    Av AX3L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2022-11-20, 11:14
  2. Svårstartad när den är kall OG9-5 BioPower
    Av TrumJalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2020-07-28, 11:13
  3. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 BioPower
    Av erakost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-01-07, 22:11
  4. Svårstartad när motorn är kall NG9-3 B207
    Av Spawn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-11-04, 10:29
  5. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 B207 BioPower
    Av wibbenz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-08-26, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •