Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 77

Ämne: Hög bränsleförbrukning och svårstartad kall NG9-3 B207 Biopower

  1. #41
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Måste bli noggrannare i min felsökning..

    Har ju provtryckt trycksidan från turbon och framåt. Men i och med att det är elektriskt gasspjäll på B207 så har det ju givetvis tagit stopp där, utan möjlighet att manuellt öppna spjället.

    Skruvade loss brickan i spjällhuset och satt tryck direkt på spjällhuset.

    Pyser duktigt ur oljestickan, alltså är det min 2år~ gamla PCV i insuget som redan har kastat in handduken.

    Som jag nämnde tidigare i tråden hade jag loss insuget och försökte testa ventilen genom att blåsa i den, men det gick ej. Krävs uppenbarligen mer tryck för att den inte ska hålla tätt. Dubbelkollade alla monteringsanvisningar så att den skulle sitta fel ser jag som uteslutet.

    Frågan är vad jag gör nu, har ingen lust att sätta dit en ny igen då de uppenbarligen inte håller.

    Har läst på trionictuning att man kan blockera ventilen med "window glue", är det någon som vet med säkerhet vilken produkt som menas? Vill inte riskera att det släpper vid laddtryck/olja/bensin/E85 och sedan hamnar i förbränningsrummet eller på andra tråkiga ställen..

  2. #42
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Blev en ny PCV-ventil iallafall, håller tummarna att jag bara hade otur..

    Nåväl, upplever ej längre att det doftar E85/bensin vid kallstart vilket bör tyda på att jag åtminstone har löst någonting, har inte hunnit köra tillräckligt länge för att upptäcka någon förbränning av olja.

    Dock är bilen fortfarande svårtstartad, och jag upplever att det saknas effekt.


    Bifogar en bild från ett WoT-pull, låst i 3an från 2200RPM~ till 6300RPM~



    Som synes så uppnår jag 1300mg/c~ runt 3000RPM vid 1,3Bar som sedan dalar ner till 1,2Bar fram till 6000RPM där mReq sänks till 1200mg/c~ och laddtrycket sjunker således med ett hekto. Bra IAT och nästintill ingen backad tändning. Inget som sticker ut i min värld.


    Så, vad kan det vara för fel? Det finns inga läckor mellan luftfilter och cylinderhuvud när motorn är avstängd. Har två idéer:

    1. För dålig förspänning på wastegaten. Dock borde inte vara bilen vara svårstartad, och dessutom så borde inte begärd luftmassa uppnås tänker jag. Frågan är om man ska avskriva teorin om att det saknas laddtryck, är ju bara knappa hektot kvar till vad det "ska vara", kanske är inom felmarginalen?

    2. Stiften. Kör NGK BKR8IEX, körde initialt med OEM BioPower stift men hade problem med misständningar så fort det börjat ladda på. (garanterat ett problem i kombination med trötta spolar). Ser nu att jag har en del misständningar i mellanregistret (när jag går över till open loop), men inget höger upp i registret.

    Har sett att det är fler som har haft problem med BKR8IEX, kanske skulle prova Denso's motsvarighet istället. Ska jag ha IK24 eller IQ24, är det någon skillnad?

    Sen antar jag att den tändningen Trionic visar i loggen är den "begärda" och inte den faktiskt uppmätta?

    Många frågor och funderingar, alla teorier är välkomna!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  3. #43
    2. IK24

    BKR8IEX Strul har varit med B2X5 pg längd .

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #44
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Så IK24 för B207 och IQ24 för B2x4/B2x5?

    Du tror inte att det är mina NGK stift som strular m.a.o?

    Tänkte jag skulle provmontera OEM stift igen bara för att se om kallstartsproblemet försvinner innan jag beställer nya stift.

  5. #45
    Japp ik24 är lite längre.

    Jag kan inte svära men har svårt att tro, NGK stiften är kallare än org å ISO certifierade. Kanske är dina spolar som är dåliga eller kopior.

    Testa med Denso stiften oavsett, de funkar fint å är inte direkt dyra

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  6. #46
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Tack Nico!

    Testade med ett par BCPR7ES-11 stift som jag hade liggandes, precis samma fel när jag skulle till jobbet i morse. Får nöta på startmotorn i 5sekunder~ innan den hoppar igång, sen går den lite halvknackigt.

    Känns verkligen inte som ett tändstift/tändspole fenomen i och med att den går bättre på last..

    Kör jag "Get ECU information" i TrionicCANFlasher så visar den Ethanol content = 85%, antar att Trioinc 8 använder sig utav liknande algoritm som Trionic 7 när det gäller kalkyl av bränsleblandning?

    Hade jag haft luftläckage någonstans så borde Etanol innehållet vara rätt långt ifrån 85% eller tänker jag fel?

    Stiften såg f.ö helt okej ut, möjligtvis lite sotiga.

  7. #47
    Ummm kör du e85 eller bensin? 85% betyder antagligen att den har adapterat helt jävla fel eller att du har ett massivt läckage! Nollställ ECUn å se om de hjälper. Annars lägg den på 0

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  8. #48
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Inne på femte tanken E85, alltså exakt vad det ska vara (förutsatt att det är ren E85 från macken)

    Noll ska den väl aldrig vara på även om man kör "bensin" i.o.m. reduktionsplikten?

  9. #49
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    67
    Medlem#
    12862
    Kollat bränsletryck och kompression? Om den har gnista, kompression och bränsle skall den starta. Möjligen tar det lite tid att få fram bränsle om pumpen/backventil (om den finns i ditt system) krånglar. Annars behöver läckande ventiler lite varv innan det tar sig.

    Edit... läste ditt första inlägg.

    Kollat kallstartsmappen till ditt program?

  10. #50
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    I och med att bilen beter sig lite märkligt även under last så betvivlar jag starkt att det är fel på kallstartsmappen.

    Bytte till 03-06 fuelrail med tillhörande BTR i helgen, gjorde i alla fall någon skillnad. Men fortfarande något svårstartad. Skulle behöva göra ett nytt komptest med kall motor, även om BioPower maskinerna inte ska lida av dåliga insugsventiler från fabrik.

    Provade även att starta bilen (kall) med LMM urkopplad, tog fortfarande 5sekunder~ men däremot vill inte bilen gå mer än 15sekunder med LMM urkopplad, oavsett om motorn är varm eller inte.

    Vill minnas att det åtminstone gick att köra min gamla 9-5 när jag kopplade ur LMM även om det inte var optimalt förstås, någon som vet om Trionic 8 fungerar annorlunda?

  11. #51
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hejsan. Jag har samma bil som dig typ (9-3 2008 B207) och har liknande problem, håller på att bli tokig. Har felsökt i ett par veckor nu. Dock så upplever jag inte fenomenet att bilen är svårstartad men annars har jag liknande problematik som du har. Bilen drar MYCKET, ca: 1.7-2.0L/Mil, ojämn tomgång, samt att den känns slö. Men annars så går den. Det luktar mycket bränsle om avgaserna, bilen går fett och det blir en sotfläck på marken efter en stund under avgasröret.
    Följande har jag gjort, bytt och testat med två olika ICM moduler, ny ECM, bytt kamkedja, nya NGK stift, nya vacuum slangar. Har även bytt tändspolar, haft loss insuget, spjälhus etc. I början av felsökningen så gick bilen ännu sämre, misstände ofta och gick inte att använda för dagligt bruk. Sen så hade jag loss backventilen i insuget för andra gången och märkte att den inte funkade riktigt så jag gjorde rent den, pillade isär den och vände på det lilla gummi membranet i den, och nu är jag dr jag är idag. Känns verkligen som att leta efter en nål i höstack nu.

  12. #52
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Otroligt, skönt att man inte är ensam i alla fall..

    Är bilen original i övrigt?

  13. #53
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Ja, helt orginal. Den har gått bra i de ca: 6år jag har haft den. Bytt olja och filter varje sommar (ca: 1000mil) Alltid kört med Biltemas Brisk tändstift, så det här att det måste vara NGK stift förstår jag inte riktigt. Problemet är ovissheten, vad gör man liksom nu? Haft bilen hos en bilverkstad, men de gav upp. Och lämnar jag in den igen hos någon annan så börjar det väl om från början med att byta tändspolar, stift, ECU, ICM etc. Helt ok i karossen och inredningen för övrigt, men jag börjar att tröttna nu. Känns som att man gissar numer.

  14. #54
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Fan, jag skulle lägga till mer info i mitt tidigare inlägg så råkade jag ta bort det.
    Har även bytt samtliga spridare och testat 3st olika BTR. Har byggt en egen klocka med och kollat bränsletrycket, och det är ok.
    Så det jag har gjort är alltså: Bytt kamkedja, testa andra tändspolar, nya NGK stift, bytt alla vacuum slangar samt testat backventilerna. inkl den i insuget. Rengjort spjälhus, rengjort LMM, rengjort MAP sensorn, haft loss insuget, gjort komp-test, bytt vevaxelgivare, ny ECU, testat med 2st olika ICM. Fyllt motorn med rök. Använt startgas runt slangar och flänsar. Har även tagit bort all tejp på kabelhärvan i motorn för att leta efter kabelbrott.

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Är kamaxlarna monterade korrekt? Användes rätt låsverkyg för motorvarianten? Det finns 4 olika verktyg.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #56
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Bra fråga, finns det något sätt att kontrollera detta, det var verkstaden som bytte kamkedja? När bilverkstaden gav upp så tog jag hem bilen och fortsatte min egna felsökning. Jag hade meckat en del med de gamla spridarna innan jag lämnade in bilen. Provtryckte dessa med avfettningsmedel samt ultraljudstvättade dem, tänkte att jag kanske hade haft sönder dem så jag köpte fyra stycken bättre begagnade och monterade, fick igång bilen och den gick bra, drog 0.85L/Milen, körde väl 2-3mil, och tänkte att nu hittade jag felet. Nästa dag kom misständningarna tillbaka och bilen gick skit. Så jag tror att kamaxeln är rätt monterad.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-18 klockan 13:55. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Lite kvalificerad felsökning med Tech2 borde ringa in felet. Det låter som ett luftläckage.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #58
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Gjorde ett par nya test med kall motor igår (bilen stått 48h+).

    Kompressionstest resulterade i 13bar~ på alla cylindrar så motorn verkar fräsch, vet att BioPower motorerna ej lider av dåliga ventiler, men nu vet jag med säkerhet.

    Bränsletrycket är prick 3Bar med tändning på, MEN dryga 2,6Bar på tomgång vid kallstart. Alltså måste jag ha ett läckage någonstans, jag kan inte för mitt liv hitta vart detta läckage skulle vara.. Det enda vakuumrelaterade som inte är bytt är själva vakuumpumpen, bytte dock packningen till denna för ett par år sedan pga oljeläckage. Fråga, kan det vara internt läckage i pumpen vilket resulterar i att luften försvinner in i motorn istället för ut i vakuumledningarna? Nu drivs ju pumpen av avgaskamaxeln så det borde ej vara fallet, but you never know..

    Samt, hur provtrycker man förbi spjällhuset på ett korrekt sätt? Att skruva bort brickan till spjällhuset och sätta tryck där kan väl inte fungera i och med att motorn aldrig stannar på noll vilket gör att insugsventilerna kan stå öppna och således släpper in tryck, eller tänker jag helt galet?

    Har satt tryck från luftfilter fram till spjällhuset upp till 1,5Bar och där tappade jag inget tryck under den minuten allt var påkopplat.

    @slarver Har du möjlighet till att logga med tex T8Suite? Hade varit intressant och jämföra dina och mina loggar..

  19. #59
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Nja, nog för att jag har god datorvana, men har inte tillgång till en Tech2 (antar att det är den som behövs) Lånade en här via forumet, men blev mest stressad då felsökningen kan ta flera dagar så jag hann inte komma fram till så mycket via Tech 2.
    Trycksätta var en bra idé, det skall jag också testa.
    Senast redigerat av Vfr den 2023-07-18 klockan 09:46. Anledning: Ingen mening at citera hela inlägget precis före

  20. #60
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Räcker med OBDLink SX kabel och en dator, T8Suite är gratis. https://www.amazon.se/OBDLink-425801...ps%2C95&sr=8-1

    Kan hjälpa dig om du bor i närheten.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad kall OG9-5 BioPower
    Av AX3L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2022-11-20, 11:14
  2. Svårstartad när den är kall OG9-5 BioPower
    Av TrumJalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2020-07-28, 11:13
  3. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 BioPower
    Av erakost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-01-07, 22:11
  4. Svårstartad när motorn är kall NG9-3 B207
    Av Spawn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-11-04, 10:29
  5. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 B207 BioPower
    Av wibbenz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-08-26, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •