Sidan 4 av 4 FörstaFörsta ... 234
Resultat 61 till 77 av 77

Ämne: Hög bränsleförbrukning och svårstartad kall NG9-3 B207 Biopower

  1. #61
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Jag håller till i Göteborg, är det i närheten av dig?
    Senast redigerat av Moderator den 2023-07-18 klockan 13:56. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  2. #62
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Har fortsatt felsökningen idag och har gått rätt så aggressivt fram, lossade hela insugs-manifolden (igen) för att en gång för alla kontrollera backventilen till vevhuset.

    Packningen mellan manifold och motor är på min bil någon form av en tunn coatad stålpackning, coatingen var lite bubblad och hade släppt på några ställen. Ytterst lite för att det skulle ha någon betydelse men jag kletade in hela packningen i Loctite 5922 för säkerhetens skull, likaså på packningen mellan spjällhus och manifold.

    Därefter så trycksatt jag motorn från böjen efter LMM (Blockade av slangen från ventilkåpan till insuget på kompressorn med en M12 bult och slangklämma samt pluggade vacuum-ledningen upp till T-Röret vid vacuumpumpen.
    Inga läckor, men man hör att spjällhuset läcker igenom vilket inte är så konstigt i sig då spjället inte sluter helt tätt mot aluminium huset.
    Misstänker att dessa spjäll blir slitet med åren!?

    Efter detta så återställer jag allting (tror jag) och bilen går bra, får en bränsleförbrukning på ca: 0.78L/Mil vilket är helt normalt.
    När bilen ändå går bra så åker jag till en byggmarknad ca: 2 Mil bort.
    I bilen kommer jag på att jag glömde att montera tillbaka den pluggade slangen ifrån ventilkåpan till kompressorns sugsida.

    Efter mitt besök på byggmarknaden så startar jag bilen och får meddelandet "begränsad prestanda" samt felkoderna P0134, P0034 samt P3142. Jag kör hem, bilen går bra och bränsleförbrukningen ligger på ca: 0.78L/Mil de två milen hem.

    Väl hemma så sätter jag på slangen ifrån ventilkåpan till kompressorns sugsida igen, provkör bilen och får en HÖG bränsleförbrukning på ca: 1,7-2,0L/Mil igen, samtidigt kommer jag på att det ev. är möjligt att motorn dra in luft via oljepåfyllningen i ventilkåpan via sugsidan på kompressorn och då detta är efter LMM så borde det bli fel för elektroniken.
    Kontrollerar o-ringen och passformen på locket för oljepåfyllningen och tycker o-ringen känns mjuk och sladdrig samt inbillar mig att o-ringen inte tätar ordentligt.
    Så nu har jag dragit några varv med eltejp runt o-ringen på locket för oljepåfyllningen så nu tätar locket ordentligt och bränsleförbrukningen är normal.
    Men det är för tidigt att ropa hej ännu, detta känns långsökt så jag får ge det några dagar.
    Tyckte mig också kunna se att att det har gått ett luftflöde förbi o-ringen på locket för oljepåfyllningen.

    Se bild här: ------> https://ibb.co/6yTDZft

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #63
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har du någon packning mellan spjällhus och insug? Där ska det inte läcka..

    Hela tanken med slangen från ventilkåpan till kompressor huset är väl för ventilera vevhuset, förstår inte riktigt varför bilen skulle gå markant sämre om inte oljepåfyllningslocket sluter tätt?

    Ska prova blockera slangen mellan ventilkåpan och kompressorhuset imorgon och se om MAP ändras.

  4. #64
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Är vevhusventilationen inte tät så drar motorn i sig luft den vägen som inte är uppmätt.

    P0134 = Avbrott Främre syresensor
    P0034 = Avbrott Magnetventil avlastningsventil. Denna felkod ger begränsad prestanda.
    P3142 finns inte med i WIS. Är det felskrivet och det syftas på P1342 istället? P1342 = Avbrott mellan tändspole 2 och Joniseringsmodul.

    Det verkar som att det finns lite att åtgärda här enligt felkoderna ovan.


    wille61>> Att bränsletrycket sjunker till 2.6bar på tomgång är korrekt om slangen är ansluten. Trycket i insuget bör då vara -0,4bar, eller ca 60kPa absolut eftersom regulatorn hela tiden håller ett difftryck över bränslepspridarna på 3.0bar.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Hyvens den 2023-07-18 klockan 09:44.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #65
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    @Hyvens, jodå är med på hur bränsletrycksregulatorn fungerar. Det jag menar är att -0,4Bar är på tok för lite, borde snarare vara runt -0,6bar efter att ha studerat loggar från andra bilar med samma motor.

  6. #66
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 495
    Medlem#
    6973
    Automat ligger högre i last på tomgång.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #67
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Verkar inte vara någon skillnad mellan manuell och automat vad jag kan se i loggarna jag har kollat igenom, alla verkar ligga på -0,6Bar~

    Men säg att det är inom felmarginalen, varför går i så fall bilen fett och är svårstartad. Spridarna ligger ju nära till hands, men har aldrig talats om någon som har haft problem med nya Bosch 550cc..

  8. #68
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Är vevhusventilationen inte tät så drar motorn i sig luft den vägen som inte är uppmätt.

    P0134 = Avbrott Främre syresensor
    P0034 = Avbrott Magnetventil avlastningsventil. Denna felkod ger begränsad prestanda.
    P3142 finns inte med i WIS. Är det felskrivet och det syftas på P1342 istället? P1342 = Avbrott mellan tändspole 2 och Joniseringsmodul.

    Det verkar som att det finns lite att åtgärda här enligt felkoderna ovan.


    wille61>> Att bränsletrycket sjunker till 2.6bar på tomgång är korrekt om slangen är ansluten. Trycket i insuget bör då vara -0,4bar, eller ca 60kPa absolut eftersom regulatorn hela tiden håller ett difftryck över bränslepspridarna på 3.0bar.
    Jag hade glömt att koppla in magnetventilen.
    Nu går bilen normalt utan felkoder.
    Får se hur länge dock.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Har du någon packning mellan spjällhus och insug? Där ska det inte läcka..

    Hela tanken med slangen från ventilkåpan till kompressor huset är väl för ventilera vevhuset, förstår inte riktigt varför bilen skulle gå markant sämre om inte oljepåfyllningslocket sluter tätt?

    Ska prova blockera slangen mellan ventilkåpan och kompressorhuset imorgon och se om MAP ändras.
    Ja jo, men är inte oljepåfyllningslocket tätt så kan väl luft som inte LMM mätt dras in den vägen. Luften går direkt från oljepåfyllningslocket in i turbon. Eller tänker jag fel här?

    Jo packning finns mellan insug och spjällhus, men tätat med flänstätning för att gardera mig.

  9. #69
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Provade att plugga vevhusventilationen till kompressorhuset och starta (efter att bilen hade stått i 48h+), ingen skillnad..

    När motorn väl hoppar igång efter 5+ sekunder så visar ECU:n 0,8~ lambda, dvs den går tokfett. Efter någon minut så reglerar ECU:n upp lambdan till 1,00~, men man kan ju tänka sig att den går hyggligt fet i open loop..

    Har samma dötider och spridar konstant som alla andra med samma spridare, kallstarts mapparna är orörda, blir tokig..

  10. #70
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Om du har en bredbandslambda så kan du ju kolla hur den ligger vid avstängd lambdareglering. Om den över lag ligger fett så kan du ju prova ändra spridarkomstanten? Visst är det kul när teorin stämmer med verkligheten men ibland kan det ju behövas justeras lite.
    NG 9-3 1.8 biopower automat 2009

  11. #71
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Det är nog nästa steg ja, ska bara orka riva ner allt och svetsa dit en lambdamutter.. :- )

  12. #72
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    672
    Du har väl redan två lambda muttrar? Vad ska du ha den bakre kat sonden till? Bort med den och fixa mjukvaran så den alltid sätter kat kontroll ok för besiktning så sätter du bredbandslamdan där.

  13. #73
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Jo, och det är bara den främre som används. Men jag har förstått det som att man kan få falska värden om man har bredbandslambdan efter katalysatorn?

  14. #74
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Hej igen.

    Jag håller på att byta katalysator nu då den gamla har smällt ihop pga. ovanstående fel som nämns tidigare i tråden.
    Jag har fått tag i en bättre begagnad katalysator av samma typ.

    Men jag undrar om det verkligen inte skall vara någon packning emellan turbo och katalysator.
    Har kolla runt i Saab EPC och google men hittar ingen info om detta.
    Det är en upphöjd rundad krage på katalysatorn och motsvarande nedsänkt fördjupning på turbo-flänsen så jag misstänker att detta är tätningsytorna och att det inte skall vara någon packning.
    Har nu plockar bort min gamla katalysator och den var helt ihop smällt och jag kunde inte hitta någon packning eller några rester av någon packning.

    Ville bara dubbelkolla här om någon har koll på detta?

    Motorn är en B207E (BioPower 1,8t 2008)
    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-09 klockan 21:32. Anledning: Inaktiverat smilies i texten

  15. #75
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Hej!

    På din felbeskrivning låter det faktiskt som att det skulle kunna vara katalysatorn som spökar för dig, hoppas det löser sig!

    Vill minnas att det inte sitter någon packning mellan turbo och främre röret, men jag ska inte svära på det. Jag kör eftermarknads downpipe och där medföljde det en packning.

    Har du köpt en original katalysator?

  16. #76
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2018
    Inlägg
    13
    Medlem#
    -
    Japp, köpte en begagnad original katalysator.

    Har monterat den "nya" katalysatorn nu men upptäckte att avgassystemet är slut också, så det blir till att byta detta också.

    Uppdatering kommer.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Moderator den 2023-10-09 klockan 21:32. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  17. #77
    Hur har de gått ?

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad kall OG9-5 BioPower
    Av AX3L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2022-11-20, 11:14
  2. Svårstartad när den är kall OG9-5 BioPower
    Av TrumJalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2020-07-28, 11:13
  3. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 BioPower
    Av erakost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-01-07, 22:11
  4. Svårstartad när motorn är kall NG9-3 B207
    Av Spawn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-11-04, 10:29
  5. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 B207 BioPower
    Av wibbenz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-08-26, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •