Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 77

Ämne: Hög bränsleförbrukning och svårstartad kall NG9-3 B207 Biopower

  1. #1
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483

    Hög bränsleförbrukning och svårstartad kall NG9-3 B207 Biopower

    Hejhej,

    Dras med ett par irriterande bekymmer som jag inte lyckas råda bot på..

    Bilen är svårtstartad efter att ha stått i 12h, får nöta på startmotorn 5-10sekunder innan den hoppar igång. På B95 går den hyfsat rent, på E85 dör den efter 10-15sekunder, vid nästa start så brukar det funka ok.

    Bilen drar även enligt mig orimligt mycket bränsle, 1,2l/mil blandad körning på B95, dryga 2L/mil blandad på E85.

    Mapparen säger även att det saknas cirka 0,2bar laddtryck under WoT.

    Kan även uppleva till och från att bilen växlar lite märkligt.

    Vad som har felsökts:
    Provtryckt trycksidan
    Kört rök maskin i vakuumslangarna
    Nya stift
    Bytt tändspolar (beggade, men runt flyttade och det misständer på alla cylindrar, så tvivlar på att detta är orsaken)
    Gått över alla slangar och rör
    Demonterat och återmonterat spridare samt BTR
    Testat BTR med bränsletrycksmätare (2,9Bar~ med tändning på, motorn avstängd, drygt 2,5Bar på tomgång)
    Komptest, 11Bar~ på alla cylindrar

    Spec:
    B207E Biopower
    5-stegad Automat
    Bosch 550cc
    NG9-5 MAF
    3" DP
    2,5" Catback
    NGK BKR8EIX stift
    Alu-IC
    Td04hl-19t
    AEM Dryflow 4"
    Mjukvara därefter


    Alla symptom pekar ju på något typ av luftläckage, men jag kan för mitt liv inte lyckas klura ut vart. Slangarna vid magnetventilen och BTR:en är jag 100% säker på att de är täta. Är det någon utav "hårdplast slangarna" som har tendens till att gå sönder?

    De bifogade bilderna är på mängd knack respektive misständningar efter 15-20min körning, med 3-4 fullgasrepor.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av wille61 den 2023-04-07 klockan 16:17.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Jag hade också liknande symptom med starten på min 9-3a Biopower. I mitt fall verkar det ha varit en kombination av vacuumslangen/backventilen från vacuumpumpen till insuget och BTR för båda gav resultat när jag bytte men det blev inte helt bra innan båda var bytta. Den verkar också vara ett väldigt vanligt problem, och går tex att köpa pirat på Speedparts för 250kr. Bytes på 10 minuter.

    En annan teori är läckande spridare. Testade du för det när du demonterade spridarna? Om du låter fuelrail och spridare sitta inkopplade på bränsle och drar på tändningen med ett papper under spridarna får de läcka max en femmas storlek. Om de läcker mer än så är teorin att de/den sakta läcker ut bränslet efter att bilen stängs av vilket gör att blandningen vid start blir för fet till en början. Det ger också en felaktig bränsleblandning vilket säkert kan ge konstig förbrukning. Rätta mig gärna någon om jag har fel

  3. #3
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Intressant, den slangen har jag inte bytt. Har du en länk till den på Speedparts?

    Gjorde inget läcktest faktiskt, kanske hade varit smart när jag ändå hade isär allt.. Utgick ifrån att nya Bosch OEM spridare fungerar som det ska, men man kan ju ha otur förstås. å andra sidan borde inte bilen missa så pass mycket på alla cylindrar om det vore en spridare som krångla.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...umledning.html

    Här är slangen. En ersättningsdel men passade utan några problem. https://youtu.be/UZ3qpIPCVpA här ser du hur den ska bytas (även om det är väldigt straight forward).

    Ah, det är nya spridare? Såg att det inte var original, men även ersättningar kan ju ha några år på nacken på våra bilar. Känns inte som huvudspåret då, det håller jag med om.

    När spjällhuset har krånglat har min 9-3a varit väldigt ledsen. En gång var det tjuvluft mellan insug och spjällhus som åtgärdades med ny packing, men en gång var det spjällhuset. Gav vad jag vill minnas inga direkta startproblem, men det kan kanske variera. Oavsett verkar det vara en klart realistisk felkälla rent statistiskt, men tyvärr dyr att byta i felsökningssyfte. Oklart om man kan testa det befintliga på något sätt?

  5. #5
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Tack för det! Beställde även vakuumslangen som går till bromsservot, lika bra när jag ändå är i farten.

    Spridarna är nya med övriga setupen, första provturen i höstas någon gång, så jag klassar de som nya fortfarande..

    Spjällhuset har jag också varit på (pillat på det mesta känns det som så min lista i inlägg #1 saknar förmodligen en del punkter..). Fick betydligt bättre gasrespons efter en rengöring, men det löste inte detta problem tyvärr.


    Hur som helst, tog loss vakuumledningen du länkade till igår och rengjorde/smörjde anslutningarna. Bilen startade direkt efter att ha stått i 24h~, förvisso i vårsolen så vattentempen var bra mycket högre än vad den har varit senaste halvåret. Men ändå. Upplevde dessutom att det fanns mera kraft i bilen samt att lådan växlade snabbare, så förhoppningsvis är vi nånting på spåren!

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Låter klokt! Kanske borde byta den jag också. Om jag inte tänker fel gör ju ett läckage i den att det blir mindre vacuum även till insuget? Eller är de åtskilda?

    Spjällhuset är ju lurig att felsöka. Rengöring hjälper för mycket, men ofta är det själva elektroniken som spökar. Och inte som i att lödningar ger sig så man ser det, utan att det slutar fungera utan att det syns. Men som sagt, detta kommer ju längre ner enligt "billigast och mest troligt först".

    Wow, håller tummarna! Jag har faktiskt inte testat min gamla slang, det kanske egentligen hade räckt att montera och återmontera den (i alla fall tillfälligt). Om det oftast är kopplingarna, slangen eller backventilen som ger sig är oklart.

  7. #7
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Igår fick jag hem "slangarna" från Speedparts, bortskämd man har blivit när man utgår ifrån att alla leverantörer skickar alla sina ordrar nästkommande vardag (skärpning Speedparts ).

    Dessvärre löste det inte problemet.. Men det var iallafall dags för byte för jag kunde blåsa igenom backventilen på vakuumledningen du länkade, den till bromsservot var felfri vad jag kunde se.

    Har två saker till jag ska testa i helgen.

    1. Provtrycka insuget, slog mig att jag enbart provtryckte från turbons utlopp och framåt, är spjällhuset stängt så kommer förstås ingen luft igenom..
    2. Starta bilen med urkopplad LMM efter att bilen har stått 12+h. Kikar man i T8Suite loggarna så är mAir kurvan mjuk och fin, så det det borde inte vara något fel tycker jag. Men kontaktstycket till LMM är från Kina, och LMM i sig är från en skrotad NG9-5 med 12k mil på mätaren, så det skulle kunna vara något som ställer till det.

    Har provat starta bilen när den har varit varm med LMM urkopplad, då går den bra i drygt 5 sekunder sen dör den. Vilket jag tycker borde indikera på att det är ett luftläckage någonstans.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hur är det med backventilen för vevhusventilationen?

  9. #9
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Du tänker på den som sitter i insuget? Bytt för 2år~ sedan.

    Har läst om folk som blockerar denna ventil, men har inte hittat något om hur man går tillväga för att åstadkomma detta. Är det någon här inne som har gjort genomfört detta med gott resultat är jag mer än nyfiken.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    När jag hade snarlika problem visade det sig som sagt vara bränsletrycksregulatorn. Tyvärr hade inte jag någon bränsletrycksmätare, men trycket verkade ändå helt okej när jag tryckte på ventilen. Däremot läckte det bränsle ur vacuumslangen som sitter på den. Har du kollat det? Eller iof, ett sprucket membran där hade kanske visat sig på en bra bränsletrycksmätare.

  11. #11
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Jag kanske skulle kika på BTR:en en gång till, kan ju vara så att den redan har gått sönder igen.. Hur går felsökningsprocessen, ta bort vakuumslangen när bilen står på tomgång och kika ifall det rinner ut bränsle?

    Lite inne på att gå över till 03-06 fuelrail & BTR, finns inga nackdelar vad jag vet, och den BTR:en verkar inte alls lida av samma problem.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Den största nackdelen är dålig kompabilitet med E85 samt att risken för ånglås ökar. Så det finns nackdelar.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Precis, ryck slangen under tomgång är vad jag också gjorde. Eller stäng av bilen och dra slangen direkt. Resttrycket gör ju också att det läcker.

    En stor nackdel med att hålla fast vid 07+ BTR är ju att det är lättare att hitta en enhörning. Iaf om man vill ha en ny.

  14. #14
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Den största nackdelen är dålig kompabilitet med E85 samt att risken för ånglås ökar. Så det finns nackdelar.
    DÃ¥ hoppar vi det, tack!

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Precis, ryck slangen under tomgång är vad jag också gjorde. Eller stäng av bilen och dra slangen direkt. Resttrycket gör ju också att det läcker.

    En stor nackdel med att hålla fast vid 07+ BTR är ju att det är lättare att hitta en enhörning. Iaf om man vill ha en ny.
    Inget läckage i den två år gamla BTR:en som tur var.

    Bilen har faktiskt startat direkt nu i ett par dagar efter att jag tankat E85, måste ut och logga lite igen känner jag. Kanske tog en stund för ECU:n att ändra sig efter byte av vakuumslangar.. 🤔 Eller så är det vårvärmen som hjälper till!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Den största nackdelen är dålig kompabilitet med E85 samt att risken för ånglås ökar. Så det finns nackdelar.
    DÃ¥ hoppar vi det, tack!

    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Precis, ryck slangen under tomgång är vad jag också gjorde. Eller stäng av bilen och dra slangen direkt. Resttrycket gör ju också att det läcker.

    En stor nackdel med att hålla fast vid 07+ BTR är ju att det är lättare att hitta en enhörning. Iaf om man vill ha en ny.
    Inget läckage i den två år gamla BTR:en som tur var.

    Bilen har faktiskt startat direkt nu i ett par dagar efter att jag tankat E85, måste ut och logga lite igen känner jag. Kanske tog en stund för ECU:n att ändra sig efter byte av vakuumslangar..

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Har du tankat sedan du fixat vacuumslangen? En liten "feature" med ng9-3 BioPowerbilar är ju att om de har luftläckage får den en felaktig adaption vid tankning eftersom etanolhalten inte längre mäts med en specifik sensor. När den väl startat fungerar det ganska bra ändå, men framförallt starten kan bli lidande. Tanka över 15 (?) liter för att trigga en ny adaption, eller gör det på något annat sätt såsom med Tech2 givetvis.

    Edit: Eller jaha, det var det du hade gjort! DÃ¥ hoppas vi att det faktiskt var det som var felet

  16. #16
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Fortfarande något galet.. :/

    Var lite svårstartad imorse, och 1300mg/c generar "enbart" 1,15bar~ laddtryck med en Td04hl-19t. Måste vara ett läckage någonstans.. Felsökningen fortgår!

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Samma här visade det sig.. Efter att ha startat bara man tittade på nyckeln fick jag inte igång den en morgon för någon dag sedan. Efter nån timme startade den igen och funkade hur bra som helst så jag tänkte att en gång är ingen gång. Men så dog den direkt efter start för frugan igår. Sen startade den iof igen och funkade återigen bra, men något är ju uppenbarligen fel.

    Jäkla jobbigt med intermittenta fel alltså...

  18. #18
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Såpass, vad är det för spec på bilen?

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Steg1+, 630cc Deka spridare och mjukvara från Maptun men annars original. Nu kör jag på etanol, oklart om det har med saken att göra. Kan testa 98 nästa gång. Tyvärr blir det ju pga sin intermittenta karaktär svårt att veta om problemet är löst även om det försvinner ett tag.

  20. #20
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Funkar bilen bra i övrigt, drar inte orimligt mycket soppa som min gör tex?

    Skulle det kunna vara ECU:n tro..

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad kall OG9-5 BioPower
    Av AX3L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2022-11-20, 11:14
  2. Svårstartad när den är kall OG9-5 BioPower
    Av TrumJalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2020-07-28, 11:13
  3. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 BioPower
    Av erakost i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2020-01-07, 22:11
  4. Svårstartad när motorn är kall NG9-3 B207
    Av Spawn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-11-04, 10:29
  5. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 B207 BioPower
    Av wibbenz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-08-26, 12:10

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •