Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Varför är det viktigt att nollställa kamkedjesträckaren? B2x5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2022
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    11
    Medlem#
    14644

    Varför är det viktigt att nollställa kamkedjesträckaren? B2x5

    Jag läste någonstans att någon uttryckte att det var viktigt att nollställa sträckaren om
    man skruvat ut den för att kolla hur långt den gått ut. Men varför?

    Om jag skruvar tillbaka den i det hack den utskjuten ligger i och sedan skruvar i fjädern borde jag väl minimera risken för att kedjan ”fladdrar till” och ev hoppar en kugg vid uppstart om sträckaren av någon anledning måste piskas till av glidskenan för att hoppa till rätt hack igen.

    Ursäkta om frågan är dum, men jag undrar verkligen och hoppas på klarhet.

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 998
    Medlem#
    5849
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2006
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    30
    Det byggs upp ett gastryck i sträckaren när man nollställer den som försvinner när den skruvas loss. Helst ska man lyfta av ventilkåpan och lösa ut den med en skruvmejsel eller dyligt genom att trycka på kedjan/guiden).
    _______________
    9-3 ss 2004 (såld)
    9-3 Aero Cab 2004 (bilen jag inte råd med när jag var ung…)

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PatrikT Visa inlägg
    Jag läste någonstans att någon uttryckte att det var viktigt att nollställa sträckaren om
    man skruvat ut den för att kolla hur långt den gått ut. Men varför?

    Om jag skruvar tillbaka den i det hack den utskjuten ligger i och sedan skruvar i fjädern borde jag väl minimera risken för att kedjan ”fladdrar till” och ev hoppar en kugg vid uppstart om sträckaren av någon anledning måste piskas till av glidskenan för att hoppa till rätt hack igen.

    Ursäkta om frågan är dum, men jag undrar verkligen och hoppas på klarhet.
    Vet man inte kan man kanske verka dum. Då är det ingen dum idé att fråga. Om man vill veta och inte fortsätta verka dum...

    När Saab har skrivit i sina instruktioner att man skall nollställa är det för att de anser vara det bästa sättet att få det rätt. Svaret kan kanske verka dumt, men så är det ibland med självklarheter. Många gånger kan det finnas andra sätt som är lika bra. Men i en manual räcker det ju att skriva in ett sätt. Det som Saab ansåg vara det bästa. Exakt varför de väljer en speciell metod är svårt att veta. Det behöver inte alls vara självklart varför. Det kan finnas många orsaker. Som inte alls behöver vara uppenbara. Många gånger kan vi inte veta varför.

    Det är inte alls ovanligt att det går bra att göra på ett annat sätt. Tror man sig ha bättre koll på saker än Saab är det väl inte fel göra på ett annat sätt. Det kan vara en så enkel sak som att man inte har Saabs specialverktyg.

    Jag skulle gissa att Saab tror att risken att göra fel är större om man skall försöka demontera och återmontera den i exakt det läget den hade när den var på plats innan demontering. Man kanske har råkat ändra läget vid demonteringen utan att märka det eller så kanske man tar fel och faktiskt inte ställer in den i det ursprungliga läget innan montering. Eller så ändrar man läget av misstag vid monteringen. Med resultat att det blir fel. Nollställningen är nog helt enkelt lite mera "idiotsäker". Gissar jag...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Jag tror att Saabs metod är säkrast, för risken för att kedjan hoppar under de första kolvslagen är minimal, men genom att nolla den så trycker man inte sönder spännarens hack om något rört sig kedjan några hundradels kugg så att kedjan ligger aningen högre och blir svår att trycka tillbaka in lika långt innan motorn börjat rotera igen. Hacket är till för att spännaren inte ska tryckas tillbaka, av (antar jag) vibrationer och snabba varvtalsförändringar som dynamiskt förändrar spänningen i kedjan.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #6
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    anledningen är ju att man inte ska riskera att återmontera den längre ut än innan och då översträcka kedjan. Finns ingen risk i att nollställa och återmontera och sen dra runt motorn moturs lite innan start. Fjädern trycker ut den och tar bort slacket redan vid montage av fjädern och sen när oljetrycket kommer så kommer det sista. Finns ingen risk i att nåt kuggar över.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2022
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    11
    Medlem#
    14644
    Tack för alla svar!
    Skruvade ut den och kollade när jag ändå bytte multirem. 13 cm ut så glatt smil på det! Nollställde sträckaren och bytte packningarna.
    Allt snurrar fint!

Liknande ämnen

  1. Kamkedjesträckaren.
    Av DJansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-28, 00:36
  2. Motivera varför det är så viktigt med NGK?
    Av Conny L i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-01-07, 00:02
  3. Kamkedjesträckaren ute 16mm, byte? B2x5
    Av fred i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-03-06, 16:17
  4. Kamkedjesträckaren på 9-5?
    Av Günter i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-01-05, 12:57
  5. Kamkedjesträckaren på 2,3T
    Av rgolsson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 62
    Senaste inlägg: 2006-04-03, 00:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •