Snyggt! Bra jobbat!
Snyggt! Bra jobbat!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Tack Johan!
Nu börjar det närma sig färdigt, men så fick jag slut på argon gas så måste inhandla mer..
Så här se det ut just nu
20230717_122059.jpg
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Lite svart krympfärg på det där och man kan nästan tro att det är original :-P
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ska nog borsta samliga svetsar och försöka göra den mattsilvrig eller något, försöka efterlikna aluminiumutseende lite så den försvinner in en del
Kanske sådan VHT krympfärg fast silver så får man rätt utseeende![]()
Senast redigerat av Artursson den 2023-07-17 klockan 14:32.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
20230727_234930.jpg20230727_235029.jpg20230727_235124.jpg20230727_235210.jpg20230725_231559.jpg20230725_231605.jpg20230727_235004.jpg
Nu så har turbon anlänt från min polare på Speedshop ter stege i nederländerna, extra balanserad med mer! Jag fick dessvärre en chock när jag öppnade paketet, turbon var mycket mindre än jag kunde tro! Det är nästan TD04hl-19T utvändiga dimensioner på denna, bara lite längre.. Som dessutom är god för 60lbs/min så ja går att göra lite över 700hk på om man vågar och vill på E85 bara man lyckas hålla sig borta från övervarv
Jag kommer att få lov att svarva av kompressorinloppet 10mm för lite extra utrymme för den lilla slangböjen där nere från stora nya kobran.
Blev glatt överaskad gällande interna wastegate storleken! 44-45mm wastegate lock med 38mm wastegatehål så i bra flödesvinkel så definitivt bättre än andra intern WG turbos man har sett.
Imorgon ska jag testa montera lös topp på block samt slänga på grenrör med turbo för att se hur mycket utrymme det finns så att inte det råkar bygga inåt mot blocket för mycket. Åka till lokala BDS och köpa Argon gas med så man kan gör klart det övriga som man höll på med i form av insugsrör osv
/Joel
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Storleken är inte allt.Kul bygge det där.
Nu har man kommit igång riktigt med bilen, den är körandes nu med nya 3.5'' - 3.0'' kobran och stora 3.5'' luftmassemätare!
Även GT17 kan låta rätt rejält med bra rördimensioner![]()
https://youtu.be/fyl0vLYEc_Q
Verkar flöda riktigt bra också inte mycket alls tappat från ursprungskalibreringen jag gick på från en Pontiac GTO/Holden Monaro 5.7L LS-motor med samma sorts luftmassemätare på fullt 3.5'' rör.
Förvånansvärt lätt att kalibrera ihop med nya fastlogger-mjukvaran så jag kan köra luftmassemätarens frekvensen i loggen samtidigt som man får differensen i flödesdata mellan begärd och uppnådd med mer i 50fps.
Lätt att hitta på rätt rakt mot stödpunkterna och räkna om för korrigering!
/Joel
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
20230915_114625.jpg20230915_114823.jpg
Det börjar ramla in saker nu och nalkas F40 montering i Spanjoren samt även massor med annat gott!
Ska få lite special polyuretanbussningar gjorda för växelkablaget för infästningen fram på växlartornets armar. Ska köpa till en extra F40 låda vid månadsskiftet och byta hela drevsatsen samt kolla lager med mer. Göra lite jobb åt ursprungliga mild-diffen och försöka justera den så det blir lite bit i den
Så har jag hämtat även Zeitronix ZT-2 bredbandslambda enheten som satt i Johan Hs gröna fara som ska få leva vidare i denna maskin, tack Johan!
Fint med bredbandslambda, ladd eller valfri tryckmätning samt EGT! Funderar lite på om jag ska bruka den för grenrörstrycket osv så tar jag laddet genom T7 map sensor helt enkelt. Försöka få tillgång till så mycket vettig data det går
20230828_133305.jpg
/Joel
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Nu har det börjat dra igång sakta men säkert här!
Fick en T5 kam omslipad till Enem P14 profil av den som slipade kammarna åt Enem förr.
Så blir 274°/10.95mm insugskammen jag har liggandes och "Enem P14" 264°/9.4mm på avgassidan.
20231003_165321.jpg20231003_215912.jpg20231003_220405.jpg
Bryter nya vägar för T7 i form av ventilfjädrar, jag har äntligen hittat ett par från Supertech som är 100% kompatibla med T7 utan modifikationer. Blir runt 88kg vid 11mm lyft och samt 41-42kg sätestryck vid 37mm inspänning. Detta kommer att klara sig upp till 8000varv med god säkerhet. Ett bättre alternativ än 32kg fjädrarna som har sina begränsningar. Dessa bör komma nästa vecka så man kan börja stoppa ihop toppen snart.
Screenshot_20231006_131031_Chrome.jpg
Köpte mig en till lågmilade(2000mil) F40 låda, men från en TTID Aero. Jag ska ta hela innanmätet inklusive diffen och lågprofilsväxeltornet för att flytta över till den andra lådan som mer eller mindre förbli bolt-on. Givetvis ska förspänning av lager mätas och eventuellt shimsas in. Tanken med detta är att drevningen gör så jag kan köra 100-200kmh på treans växel 3700-7400varv samt att kunna spänna på original "mild diffen" från F40 diesel lådan. Försöka få den att låsa runt 50%. Men återstår att se nu när jag öppnar lådan hur möjligheterna ser ut och om det är sanning om dessa diffar!
20230929_162023.jpg20230929_162109.jpg
D2 Sport coilovers är även på ingång snart och eventuellt lite fälgar med så man kan få plats med Volvo V70R 4-kolvs bromsoken att köra ihop med vettiga skivor och belägg. Efter att ha justerat in fjädringen på Robert H's bil med ~550hk på både Tierp och nu Gälleråsen så satte det sina spår i mig om hur jag vill efterlikna den galna prestandan med fäste och balans i bilen.
/Joel
Senast redigerat av Artursson den 2023-10-06 klockan 14:55.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Ska bli spännande och se vad du lyckas åstadkomma uppe på varv, konsensus vad gäller Saab motorer är ju annars att hålla sig under 7000RPM. Det här är ju betydligt fränare!
Ja, denna konsensus är ju också baserad på en viss del med sanning, men finns vägar runt problemen som existerar. Egentligen med relativt lätta medel man kan få ut upp till 8000rpm på dessa med bra säkerhet. Men till exempel en 2.3L vev egentligen ogillar allt över 8000rpm när den är helt balanserad och allt nära noll gram.
En annan sak med är att hydrauliska tryckarna börjar bli succesivt mjukare och mjukare efter 7000rpm så ventillyften blir inte lika konsekventa desto mer det varvas.
Hur som helst tänkte att jag ska börja köra bilen på omodifierade tråget och original oljeupptagningen för att liksom motionera in allt och mappa grunden av bilen på max 7200rpm. Sedan på sidan av fixa till andra tråget med 25mm upptagningsröret och den lite förhöjda silen. Enbart för att få allt att ha mer av samma flödesarea hela vägen, minska motståndet som minskar risken för högt vakuum. Vilket som i sin tur annars kan orsaka att oljan "vakuumkokar"/kaviterar, vakuumet drar ur gaserna ur oljan.
Kommer sedan att köra troligen inom max 7400-7600rpm eftersom kamaxlarna kommer att peaka i det området.
Ihop med polare i Skottland så har vi sett på dyno nyligen med helt omodiferat tråg och oljeupptagning samt bra 5w40 olja. 7500+rpm börjar oljetrycket påverkas riktigt av kavitation så det sjunker. 7200-7300rpm är fortfarande rätt okej som det verkar och precis verkligen på gränsen att det inte går in i kavitation med lämplig viskositet. Skulle man däremot köra högre viskositeter skulle det bli ett faktum direkt nära 7000rpm eller tidigare med.
Finns några till bekymmer gällande med och utan balansaxlar samt risken för skummande olja om man inre tänker till. Jag kommer att köra med balansaxlarna på plats och fungerande.
/Joel
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Jag Varvade över 8000 med den gröna vid några tillfällen. Det var på strippen.
Gav inga problem med motorn, men det var kort tid och få tillfällen.
Var för att slippa lägga i 4an.
Med större dragslicks gjorde den då nästan 210 på 3an![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Ja det är något som fungerar att göra då och då några gånger, men upprepade gånger och i längden så blir det hemska skador på oljepumpen o dess drev i följd. Vilket efter ett bra tag påverkar resten av motorn.
Min gamla 700hk när jag körde bla 10w50 olja och provade tjockare olja(vilket är och var mycket dumt) så möttes jag av solklara märken på dreven skapt av implosionen av gaserna från kavitationen så hädanefter bara kört 5w40 med max 7200rpm på allt oförändrat
Nu skapa förhållanden i alla fall som ger det möjligheten fungera så även på banträffarna med är målet![]()
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
Mobil1 0-50 rally formula körde jag med.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
20231007_133810.jpg20231007_133935.jpg20231007_135057.jpg20231007_183801.jpg
Nu så har jag rivit isär båda lådor, tyvärr så satt inte original mild-diffen i någon av dessa. Fick däremot höra att det kan bero på det tidiga tillverkningsåret som är 2007 på Aero TTID lådan jag har.
Jag är glatt överraskad över hur förlåtande dessa var att skruva på. Hur som helst så åkte jag däremot på att beställa en liten invändig avdragare för att få ut lagerbanorna lätt. Måste få ur alla lagerbanor i båda växellådor för att jag ska flytta allt från TTID lådan som är nästan nytt till den andra.
Ska mäta hela axlarnas längd med respektive lagerbana och shims för att se hur mycket det skiljer mellan båda lådorna. Detta enbart för att jag ska kunna få rätt längd och förspänning i lådan när jag flyttar över dom nya sakerna.
Var inte ens ett märke eller nötning på drevsats eller synkringar i TTID lådan
Det får bli att montera först med öppna diffen om jag inte kan få tag på rätt saker för att konvertera diffen i alla fall till en 25% mild diff. Sen så får man sen gå på och köpa en quaife eller dylikt beroende på vad man kan få bäst pris på.
/Joel
Senast redigerat av Artursson den 2023-10-09 klockan 12:49.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
nyfiken fråga, jag har bara skruvat og900 lådor, men finns det inte enkla sätt att mäta upp förspänning osv på dom nyare?
anledningen till min fråga är att jag har testat att flytta innehåll från ett lådhus till ett annat och använda befnitliga schims osv med ganska uselt resultat.
visade sig att även serietillverkade fina lådhus kan diffa lite och...ja.
i mitt fall låste sig 4an (4 växlad låda) i "aktiverat" läge. sen kunde man lägga resterande 4 växlar men 4an låg kvar i = tokstopp.
avsaknad av friläge i kombination med en tungtrampad koppling gjorde inte bogseringen roligare än dom brukar va..![]()
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Bara att läsa innantill i WIS.
Och nyare lådor är inte lika kinkiga.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
20231014_151336.jpg20231014_152106.jpg20231014_152109.jpg
Nu är båda lådorna helt isärplockade, lite trixande och fick prova mig fram vilka metoder som gick bäst att ta ur lagerbanorna med. Det som tog mest tid, men tillslut insåg att även om inte avdrager kom åt överallt så var det lätt löst ändå pga hur konstruktionen ser ut i dessa.
Nu börjat mäta axlar med shims och komplett lager samt utan shims för att se skillnaderna.
Fann att skillnaden på bland annat ingående axel var enbart längden på axlar internt, men med shimsen så var dom lika långa. Lagerlägena i lådan hade exakt samma distans. För ingående axel är det alltså bara att flytta lagerbana och shims så blir det rätt direkt
20231014_220538.jpg
Mitt make-shift mätbord i garaget i form av en helt ny topp som är rak och finLager rengjorda från all olja och lagerna noga kontrollerade att dom satt sig riktigt innan mätning.
Mätdon som är gammalt som gatan, men kalibrerat och ger mycket tydliga indikationer på 0.05mm steg och just dessa växellådor shimsas med hela 0.05mm steg mellan varje shimsstorlek så är inte noggrannare än så. Kan för skojs skull innan jag stoppar ihop det även mäta i koordinatmätmaskinen på jobbet så är man 110% säker. Hade ingen digital höjdskalan hemma denna gång
Har tänkt att jag ska fixa granitskiva i min "mancave" med mer och vettig höjdskala sen som sedan kompletterar min övriga arsenal med mätdon. Då blir det ännu lättare att smidigt kunna utföra dessa saker hemma
/Joel
Senast redigerat av Artursson den 2023-10-15 klockan 12:50.
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
20231018_113201.jpg20231018_113218.jpg20231018_113234.jpg20231018_113312.jpg20231018_113334.jpg
Ventilfjädrarna har anlänt från staterna, så nu har man allt för att kunna bygga klart toppen. Det var verkligen 100% bolt-on som tänkt, dessutom betydligt bättre och mer hög kvalitativa fjädrar än vad som redan finns till T7
Utifall att fler har roligheter för sig med mer extrema byggen på just T7 och behöver bättre grejer än det ursprungliga som finns:
Supertech SPR-H1021S
Vid 37mm längd som är sätestryck så uppnår dom ~42kg.
Vid 26mm längd ~88kg(11mm lyft).
Maxlyft/coilbind 11.5mm med dessa monterade i B2x5.
Dessa är ursprungligen till Nissan SR20DET och Nissan TB48 motorn.
/Joel
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)
20231022_214605.jpg20231022_214554.jpg20231022_221250.jpg20231022_221259.jpg
Sen söndagkväll, varit uppehåll från skruvandet medan hela familjen varit sjuk.
Nu samtliga lager på sin plats och hela innanmätet på plats med TTID drevsatsen med. Nu bara på med lite tätning emellan, smacka på lådhuset och dra åt tillsvidare då det sen någon gång ska i en vettig diff inom 4-7 månader
/Joel
Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)