Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 67

Ämne: Spanjoren Ferdinand den starke, men ack så snälla(till utseeendet i alla fall).

  1. #21
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    157
    Medlem#
    9197
    Nepp, man kan inte göra alla tillfreds likaså förhållandena till bromsarna om man ser till verkligheten. Där har jag valt mellanläget av belägg och nog med klämkraft för att just ha båda delar till en acceptabel nivå som duger för ändamålet så som jag kommer att bruka bilen till en början.
    Jag har ju redan rört väldigt lätt vid några av dom sakerna du nämner där men i andra ord för att visa att jag inte är helt blåst i sammanhanget.

    Hur som helst kolla videon i pappavagnen-tråden jag la upp med bromstest i demonstrerande syfte med prestanda GPSen igång( https://youtu.be/x6a1MzscA8E ). Där har du svaret hur pass bra simpla 308mm borrade brembos och blåa NDX beläggen kan vara. Då med däck som verkligen inte ämnade för det extrema scenariot som gör det extra halt(200-100kmh 3.47sek 0.8G). Viltstängsel och 2+1 väg med räcke emellan så ingen behöver gnälla.

    Efter att jag har monterat R-däcken igen så ska det bli spännande att se hur det blir när jag provar på nytt med riktigt fäste. Men tror om jag fick på helt fräscha nya R-däck så kan jag nog få ner det mot 2.5sek 200-100kmh och då är man strax över 1.1G inbromsning med det tunga härket.

    Bluestuff är nog ytterst få som faktiskt provkört på riktigt, aldrig sett eller hört någon gällande saab som ens talat om dom så därför man provade dom med i nyfikenhet och blev faktiskt glatt överraskad. Jag personligen vägrar alla tidigare -stuff belägg numera då dom är utdaterade och EBC säger själva med vilket man verkligen erfarat nu(Det finns ännu bättre, jag vet och andra märken med..). Dessa är faktiskt riktigt trevliga med den där bra mixen av allt och kunna jobba stadigt uppåt 500-600grader med bra initialt kallgrepp. Fungerar för både på gatan och för hobbybanbruk i alla fall utan att man kör sakerna till ytterligheterna för att jaga bantider, vilket jag inte har som mål ändå.

    Ska vi se till bilen jag ska skapa nu så har man många olika chassidetaljer som kommer både stabilisera och förbättra allt. Framförallt så hjulvinklarna, toe med mer stannar där dom ska vara vid extrem acceleration eller extrem inbromsning. Vilket ger drastiskt ökat fäste som påverkar hela effektiva bromssträckan rätt rejält. Största problemet är när hjulvinklarna vandrar och tappar fäste. Visar det sig att 314mm kan göra 200-100kmh på lägre delen av 2 sek i Ferdinand så kan jag stanna på 200-0kmh under 130 meter, vilket räcker mer än väl i många av dom sammanhang jag kommer att försätta bilen i trots effekten. Men lite extra är bra att ha sen av säkerhetsskäl som tidigare nämnt.


    /Joel

    3 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Artursson den 2023-04-28 klockan 08:48.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  2. #22
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 623
    Som sagt, kontrollerad kraftig inbromsning en kortare tid är inte när bromsar får jobba som hårdast, det är när man bromsar hårt och sen släpper av långsamt, eller börjar mjukt och sen bromsar hårdare som det blir väldigt varmt. ska du köra pallnita varje gång du bromsar så håller dina tester och argument bra men det blir ju jobbigt i längden.

    större skiva har som störst fördel att lagra värme, det är ingen garanti för bättre bromsverkan i sig utan det hänger mer på ökad beläggarea vilket inte är givet att en skiva med större diameter ger. 314mm skivorna är dock mycket material i för hållande till sin diameter.

    chassi är kul, rekomenderar väghållningsboken om du vill nörda ner dig, eler slänga dig ner i nån av dom högkvalitativa trådarna på rejsa.nu

    Ett vanligt misstag är att gå på för hårda fjädrar och dämpare för gata, funkar fint på bana som är jämn och fin men spåriga vägar med lagningar så kan hårdare dämpare och fjädrar snarare stjälpa än hjälpa med däcket.
    Senast redigerat av M.Broberg den 2023-04-30 klockan 10:17.

  3. #23
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    157
    Medlem#
    9197
    Efter viss tids funderingar och resonering har jag kommit fram till att skrota detta med 1000hk även om det tar emot till viss del. Jag har massor med delar för det och egentligen gjort alla nödvändiga undersökande samt utredande saker för att kunna ta mig dit på ett säkert och effektivt sätt.

    Men tiden med fru, två små barn och hus med mer så räcker man inte till för att göra så här stora utsvängningar. Det kan då ta väldigt lång tid att komma någonstans, vilket det redan har gjort och något som byggt upp en viss stress.. Om jag hade varit ensam och bara haft mig själv att hålla reda på så hade nog denna skapelse redan varit i körande stadie nu.

    Däremot skalar jag ner projektet markant och skapar mig istället den 700-750hk maskin jag alltid ville ha och som förblir mappad rätt och riktigt. Sikta på det mer perfekta effektregistret efter omständigheterna till skillnad från det rappel jag fick stå ut med förut som var så illa mappad. Men hade även överportad topp av "professionella" som inte heller hjälpte till i scenariot.

    Det blir mycket mindre portning av toppen som krävs nu, tar knappt 30min istället. Ingen fuel cell krävs längre med flera pumpar, struntar i gördelplattan, säljer turbon och går ner till troligen en Garrett GBC35-700 eller dylikt i den storleken istället. Keeping things simple och riktigt lågt laddtryck för dessa 700+hk. Få sakerna att hålla länge bara och slippa skruva i onödan.


    All den tid som redan är investerad under flera år i att kartlägga allt har varit så värt det däremot även om projektet i slutändan blir något simplare nu. Mindre stress och mer skapa något roligt än att ha extremt mycket effekt och åka fort utav helvete några få gånger medan man är livrädd för att sedan inse att det inte var något som egentligen vara så roligt att köra. Otroligt lätt att vandra iväg och försöka skapa något mycket värre än vad grund idén var från första början i takt med alla saker man hittar som förbättrar förhållandena för motorn ännu mer.


    Vet att redan nu att det finns vissa individer som kommer att tilldela en viss skopa med hat eller andra spydigheter, men jag bygger trots allt för ingen annan än mig själv, mina behov och mitt egna nöje.


    Kommer att skriva om ursprungliga trådsposten en aning i följd av detta när jag har fastställt mer exakt vilken turbo jag ska lägga en beställning på.

    Sedan ska ge mig ann oljetråget och upptagningsröret som ska modifieras lite för bättre oljeflöde och mindre risk för kavitation så man kan varva 7500-7800 med säkerhet på vanlig 5w40 olja.

    /Joel

    7 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Artursson den 2023-05-25 klockan 09:30.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  4. #24
    Saab Supersaver -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Rosvik
    Inlägg
    2 011
    Låter som en vettig omprioritering tycker jag kör hårt!

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2008
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    161
    Bra plan, helheten i livet måste fungera och om du får 700+hk med bra körbarhet är ju det grymt!
    Saab 9-3 Aero cab -00
    Tidigare: Saab 96 -64, -74. Saab 900 -84, -88. Saab 9-5 -01

  6. #26
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 791
    Medlem#
    3183
    Den gröna gick stabilt med 700+ i alla år
    Varvstopp på 7800. Inga speciella anpassningar.
    Effektregister från 4500 till 7500.

    Jag tycker att du gör en bra prioritering.

    Vi ser fram emot kommande posts!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  7. #27
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    157
    Medlem#
    9197
    Tackar och bockar för förståelsen!

    Ja gröna verkar ha klarat det bra, sett på vänners maskiner däremot när man passerar 7400varv så börjar oljetrycket dala av pga kavitation och lätta kavitationsskador kunde hittas på pumpdreven efteråt.

    Så ska bestrida det problemet ge det förutsättningar för mer varv med bättre och jämnare flödes area fram till pumpen


    Verkar dessutom som om jag hittat valet av turbo nu som ändå ger mig möjlighet från 3500-7500varv. En GTX3576R gen 2 med T3 0.63A/R turbinhus stora turbinen så det inte vill sätta igen sig lika lätt på högre varven. Håller på att hör om pris hos min turbobyggare/sponsor.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Artursson den 2023-05-25 klockan 19:02.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  8. #28
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 791
    Medlem#
    3183
    Vid några tillfällen hade jag stoppet på 8300 hehehe
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  9. #29
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    157
    Medlem#
    9197
    Haha hade jag aldrig vågat! Fann till och med jätte lätta kavitationsskador på mina pumpdrev i min gamla 700hk som varvade till 7200
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  10. #30
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    157
    Medlem#
    9197
    Nu är det helt bestämt med att bryta lite nya vägar och prova turbo som inte många andra kör! Går på Garretts nya glidlagrade ''Garrett boost club line'' GBC35-700 ihop med T4 0.95A/R twin scroll som har 3.5'' utlopp.
    Det blir nog ruggigt snabb respons då så möjligheten till extremt brett register ihop med twin scroll. Bara fuelcell systemet är sålt är det dags att lägga lite beställningar på en rad saker!

    Men detta med att försöka sälja en 1000+hk turbo är då en hemskt smal marknad hahah!

    3 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  11. #31
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    157
    Medlem#
    9197
    Uppdatering, blev helt annan turbo med mer!

    Fick tag i ett helt nytt Sweden exhaust grenrör för lätt flyttade "original positionen" och ska nu snart till att köpa in en G30-660 T25 0.72 A/R med intern wastegate.

    received_1728222754299045.jpgreceived_767332255137260.jpg

    Nu har jag helt snöat in mig på att bygga en till sleeper där jag försöker gömma så mycket som möjligt så allt får plats under original värmesköld

    Startar på 3.5" avgas till dubbla 2.5" sedan mäter alla trycken och sedan möjligen kliver på 4" downpipe om för höga tryck uppnås!


    20230619_104556.jpg20230619_104446.jpg20230619_130021.jpg
    Så har jag redan byggt klart basfilen för hela tänka setupen så bara en fråga om att lägga rätt och justera in en del saker! Tog mig även tiden att räkna ut och projicera effektregister och motoreffektiviteten mot luftmassa osv.
    Blir att maxa G30-660 turbon så fick lov att räkna ut turbospeed-delen i mjukvaran för att undvika övervarv när man kommer upp på riktiga dalahöjderna och kör. Enbart så att systemet är med och dra ner begäran mot atmosfärstrycket riktigt. Men kommer nog bli en förbannat rolig bil detta och känner extrem motivation nu

    Men runt 700-720nm linjärt genom större delen och sedan tangera ut på 650-670hk sista 1000rpm blir nog riktigt fint!

    /Joel

    5 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  12. #32
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    665
    Medlem#
    10483
    Intressant att du lyckas få fram så mycket data på luftmassa, laddtryck, effekt, vrid m.m. Enbart på teoretiska beräkningar, är ju en hel del variabler..

  13. #33
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    157
    Medlem#
    9197
    Allt i grunden kan räknas teoretiskt med luftmassa om man har rätt bra kända referenser då man måste ha alla olika förhållanden i åtanke sen innan. Till exempel som från både min bil som bänkad samt andra bilar som bänkats som man har rört gällande mjukvara och fått hjälpa med idéer om förbättringar. Jag har bildat mig en väldigt bra uppfattning om generella effektiviteten man kan uppnå på respektive setups och bränslen mot generell känd effektiv tändvinkel, vilket gör det möjligt för mig att räkna ut detta rätt bra.

    Laddtrycket estimerar jag utifrån en 2.3L G25-660 med en storlek större turbinhus(än det jag ska köra på G30:n) jag mappade förut med liknande luftmassa däremot inte lika högt i varv osv. Det på 3'' de-cat avgas och bensin som har betydligt lägre total avgasvolym så blev det då att vi tangerade 1.50 bar ladd på 1900+mg/c över 5500varv(Den gick riktigt HÅRIGT hehe). I detta fall med 3.5'' avgas med 0.72 turbinhuset, men E85 förväntar jag mig lite samma samma, förutom att jag troligen får med mig tändningen osv bättre på E85. Enbart för att bensin blir begränsat av knack och hans topp var faktiskt något överportad av kändfirma så vi kunde inte riktigt köra den tändkurva jag helst eftersträvade då man hade förstört T7 toppens fantastiska egenskaper till att atomisera bränslet riktigt(som tyvärr många gör).
    Tar även in till exempel som Tony från Ålands 720hk maskin med GTX3076R gen2 0.72 A/R turbinhus som jag mappat om och på grundladd ledigt gör uppåt 1750mg/c på 1 bar med optimerad tändning och med samma tänkta kamjustering jag ska köra med. På fullast med den så 1.4bar för 2050-2100mg/c dock på helt restriktionslöst 4'' till 3.5'' plus extern WG. Drog ur totalt över 10% bränsle ur den från ursprungsmappen den hade och sänkte laddet med 0.6 bar för i stort sätt samma arbete haha..

    Mest troligen hamnar jag någonstans där mittemellan dessa två, men det är förutsatt att jag får verkligen avgassidan att flöda nog för annars blir det nog runt 1.5bar ladd! Vet nämligen med mig att med 3.5'' kommer att jag få se visst mottryck, men måste mäta upp med denna luftmassa och register för att se om det är fullkomligt odugligt att köra så eller ej. Risken är att jag tappar för mycket upp och över 7000varv.

    Varje mapp jag bygger börjar jag alltid med att räkna teoretiskt för att ställa in den rätt från början med alla limiters och med den uppfattning och referenserna man har fått nu så blir det nästan alltid inom några procents felmarginal bara.
    Man kan se luftmassan blir dividerad med en så kallad ''effektivitetsfaktor'' alltså t.ex. E85 original effektivitetsfaktor som systemet räknar med 1700/2.9=586nm. Men i mitt fall det jag oftast uppnår i mellanregistret är 1700/2.4=708nm. När man börjar räkna detta och jämför mot till exempel hur faktiskt vrid x varvtal / 5252 = effekt står sig så stämmer det i stor sätt spot on. Det finns en väldig logik i allt detta så sätter man sig in i det kan man använda det till sin fördel väldigt väl i en rad olika sammanhang om det så är effekt, vrid och bränsleåtgång med mer. Koppla samman teorin + praktiken rätt = win win


    Nu har grenröret anlänt och alla gamla saker är sålda som jag inte behöver, dags att beställa turbon!
    20230620_230721.jpg

    /Joel

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Artursson den 2023-06-21 klockan 20:42.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  14. #34
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    157
    Medlem#
    9197
    Idag blev Spanjoren Ferdinand besiktigad vilket inte var några problem alls!
    20230627_152348.jpg20230627_142823.jpg
    Avgasvärdena var spot on och inget ändrades mellan tomgång och förhöjt varv. Original bussningarna överallt var dom stummaste original bussningar som jag har sett, men det är väl kontentan av att bilen bara gått sommar och varmare klimat utan salt med mer.

    Nu är det bara att invänta lite delar osv sedan börja riva ur saker, men först kolla och se om AC med mer får plats riktigt bara turbon har anlänt.

    Sedan funderar om man ska bygga klart avgassystemet direkt med innan man river ur allt där fram. Göra klart så mycket som möjligt så man kan fokusera sen på växellådan och motorn sen.


    Jag var även ut och provade 25mhz styrdonet med special-filen häromdagen. Det är en hel värld av annan körkänsla, mjukhet och respons mot original 16mhz som är underklockat för att få maximal livsspann på styrdonen.

    /Joel
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  15. #35
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    665
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av LJR Visa inlägg
    Allt i grunden kan räknas teoretiskt med luftmassa om man har rätt bra kända referenser då man måste ha alla olika förhållanden i åtanke sen innan. Till exempel som från både min bil som bänkad samt andra bilar som bänkats som man har rört gällande mjukvara och fått hjälpa med idéer om förbättringar. Jag har bildat mig en väldigt bra uppfattning om generella effektiviteten man kan uppnå på respektive setups och bränslen mot generell känd effektiv tändvinkel, vilket gör det möjligt för mig att räkna ut detta rätt bra.

    Laddtrycket estimerar jag utifrån en 2.3L G25-660 med en storlek större turbinhus(än det jag ska köra på G30:n) jag mappade förut med liknande luftmassa däremot inte lika högt i varv osv. Det på 3'' de-cat avgas och bensin som har betydligt lägre total avgasvolym så blev det då att vi tangerade 1.50 bar ladd på 1900+mg/c över 5500varv(Den gick riktigt HÅRIGT hehe). I detta fall med 3.5'' avgas med 0.72 turbinhuset, men E85 förväntar jag mig lite samma samma, förutom att jag troligen får med mig tändningen osv bättre på E85. Enbart för att bensin blir begränsat av knack och hans topp var faktiskt något överportad av kändfirma så vi kunde inte riktigt köra den tändkurva jag helst eftersträvade då man hade förstört T7 toppens fantastiska egenskaper till att atomisera bränslet riktigt(som tyvärr många gör).
    Tar även in till exempel som Tony från Ålands 720hk maskin med GTX3076R gen2 0.72 A/R turbinhus som jag mappat om och på grundladd ledigt gör uppåt 1750mg/c på 1 bar med optimerad tändning och med samma tänkta kamjustering jag ska köra med. På fullast med den så 1.4bar för 2050-2100mg/c dock på helt restriktionslöst 4'' till 3.5'' plus extern WG. Drog ur totalt över 10% bränsle ur den från ursprungsmappen den hade och sänkte laddet med 0.6 bar för i stort sätt samma arbete haha..

    Mest troligen hamnar jag någonstans där mittemellan dessa två, men det är förutsatt att jag får verkligen avgassidan att flöda nog för annars blir det nog runt 1.5bar ladd! Vet nämligen med mig att med 3.5'' kommer att jag få se visst mottryck, men måste mäta upp med denna luftmassa och register för att se om det är fullkomligt odugligt att köra så eller ej. Risken är att jag tappar för mycket upp och över 7000varv.

    Varje mapp jag bygger börjar jag alltid med att räkna teoretiskt för att ställa in den rätt från början med alla limiters och med den uppfattning och referenserna man har fått nu så blir det nästan alltid inom några procents felmarginal bara.
    Man kan se luftmassan blir dividerad med en så kallad ''effektivitetsfaktor'' alltså t.ex. E85 original effektivitetsfaktor som systemet räknar med 1700/2.9=586nm. Men i mitt fall det jag oftast uppnår i mellanregistret är 1700/2.4=708nm. När man börjar räkna detta och jämför mot till exempel hur faktiskt vrid x varvtal / 5252 = effekt står sig så stämmer det i stor sätt spot on. Det finns en väldig logik i allt detta så sätter man sig in i det kan man använda det till sin fördel väldigt väl i en rad olika sammanhang om det så är effekt, vrid och bränsleåtgång med mer. Koppla samman teorin + praktiken rätt = win win


    Nu har grenröret anlänt och alla gamla saker är sålda som jag inte behöver, dags att beställa turbon!
    20230620_230721.jpg

    /Joel
    Riktigt kul att läsa dina tankar hur som haver, även om jag knappt begriper hälften. Fortsätt gärna dela med dig

  16. #36
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 791
    Medlem#
    3183
    Du får gärna berätta mer om 25 vs 16MHz styrdonen

    4 användare gillar detta inlägg


    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  17. #37
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    157
    Medlem#
    9197
    25Mhz så har man bytt lite komponenter i ECUn som kristall och oscillatorer samt gjort ytterligare små modifikationer sedan ihop med special-filen ämnad för 25mhz så är svarstiden mycket snabbare i alla delar av systemet, både på CAN-linan och övriga delar. Jag är inte jätte insatt i den processen är vänner till mig som donar det åt mig!
    Det jag framförallt märker är hur mycket snabbare bilen hanterar alla transienter dvs alla övergångar mellan när man kliver av och på gaspedalen. Får en känsla av att bilen betydligt snabbare svarar till och känns livligare direkt. Det finns ingen fördröjning i någonting och det blev uppenbart nu när man jämför det med körkänslan av 16mhz som det egentligen inte är något fel på alls!

    Finns egentligen ingenting negativt alls med detta, systemet hanterar alla situationer snabbare. Vi kan även köra Opensid i en högre upplösning i form av frames per second så man verkligen får på riktigt realtidsdatan och man kan nu varva med T7 uppåt 9000varv utan att processorn överbelastas. Det är lite så att jag får lust att få en sådan här fixad till Pappavagnen med för att prova på den med!


    depression sida 55lbs_min 2.jpghastighet sida 55lbs_min 2.jpgdepression ovan 55lbs_min.jpghastighet ovan 55lbs_min 2.jpg
    Nu har jag även bestämt mig för att trots allt använda den där GM 3.5'' luftmassemätaren ändå så man slipper dra om original lmm till trycksidan.. Nu får det istället bli lite mer upphottat ''original'' i större dimensioner som ändå blir besiktningsvänligt tänker jag.
    Jag tog och gjorde lite CFD undersökning med att återskapa den luftmassemätarens insida sedan satte ihop med 3.5'' rör fram till cobran som får förbli 3'' för att få plats ner.
    Det verkar som om jag ändå kommer kunna hamna inom rimliga nivåer av insugsdepression framför kompressorn, max vad jag tillåter är 0.15bar under atmosfärstryck sen börjar jag bli rädd för att övervarva turbon.

    Har gjort klart första grovkalibreringen av LMM taget från Pontiac GTO/Holden Monaro med LS 5.7L motor, använder fullt 3.5'' rör från luftburk till insuget med LMM placerad på den länga med rör så blir mest likt flödesförhållanden man själv kommer att ha. Krävs bara minimala korrigeringar eventuellt för att luftmassan ska stämma överens helt och hållet. SÅ snart blir det bygga lite insugsrör och kalibrera in det!

    Sedan är turbon på G nu också, borde komma inom dom närmsta 2 veckorna

    5 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  18. #38
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    157
    Medlem#
    9197
    20230714_235234.jpg20230714_234732.jpg20230714_234805.jpg20230714_234540.jpg20230714_234500.jpg

    3.5" till 3" kobran är under byggnation! Ryckte fram TIG-svetsen och tillslut så lyckades man få till helt okej svetsar i alla fall

    Turbon är just nu på extra kontroll med balanseringen så inte för långt borta nu allt detta

    /Joel

    4 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  19. #39
    Steg 3 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 897
    Medlem#
    3471
    Spännande ! Kul bygge.
    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  20. #40
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    157
    Medlem#
    9197
    20230715_184441.jpg20230715_184418.jpg20230715_184347.jpg

    Inte jätte många minuter över till detta just nu, men direkt man får en fri minut så fortsätter man! Blir ruggigt bra detta, bara återcirkulerande dumpanslutningen nu och sedan fixa så det sitter i original fästpunkter

    4 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.3t -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

Liknande ämnen

  1. Motul olja till växellådan? vilken i så fall?
    Av 2takt_nicke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 12:42
  2. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 23:50
  4. Vad är detta för box ???? Den är i alla fall bränd !!
    Av Johmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 13:53
  5. Fräck & Fräck... Nja... lite i alla fall...
    Av Rickard93 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •