FB_IMG_1680772428362.jpgFB_IMG_1680772432972.jpg
2023-04-01 så fick denna kärra bli en del av mina sattyg och idéer efter flera års planerande, samlande av massor av delar och småskaliga tester samt fysiska uträkningar baserade från verkliga förhållanden.
Ferdinand ska skapas till min busbil med alldeles lagom med effekt inom 650+hk spannet som ska fortfarande vara körbart med bra register och linjärt vrid från 700-730nm genom hela registret.
Tanken var först 1000hk projekt, men la ner det på bristande tid nu med två småbarn och mycket extra att stå i. Alla delar fanns nästan, men dom kostnader och arbetet som fanns kvar att göra för att sätta det riktigt i rullning blev för mycket och därmed lades på en mer rimlig nivå.
Ferdinand är en 1999 9-5 2.3t 170hk.
Namnet kommer ur att det är en Spanien import ursprungligen som importerades 2007.
Bilen har gått 15400mil och är tillsynes helt rostfri, men finns parkeringsskada bak på skärm, stöt och dörr. Parkeringskadan ska fixas så den ser som helt original utförande!
Midterranean-spec med askkoppar lite här och var. Den är verkligen så basutrustad linear utrustad det kan bli, men det gör den till en extra rolig sleeper!
Detta följande är nuvarande planerade setupen för bilen:
Bottendel
2.3L vev.
Original ramlagerbultar
Blockerade balansaxelkanaler.
Modifierat oljetråg för att göra om hela oljeupptagningen så det stödjer upp till 8000varv utan kavitation och få kontroll på skummandet av oljan.
Custom Wiseco kolvar efter mina egna preferenser. Gjorda av 2618 aluminiumlegering och är även hårdanodiserad svarta med "flat top" kolvkrona och 2cc värt av ventilfickor.
Kolvbult från Trend performance gjorda av verktygsstål som sedan är belagd med diamant-liknande beläggning.
Auto Verdi 153mm vevstakar med justerade lagerspel.
Bilder från CFD optimeringen av topp till 1000hk som får hänga kvar trots ändringen av setupen:
IMG_20221212_123709.jpgIMG_20221214_003549.jpg
Allt balanserat och viktat ihop med svänghjul, remskiva och tryckplatta.
Cylinderhuvud
T7 biopower topp med förstärkningar monterade i gjutningen för att få förbränningsrummen stabilare och mindre benägen att få topplockspackningen att läcka för toppen lyfter sig internt.
Original T7 33mm insugsventiler och Aero 29mm avgasventiler, bästa ventilerna som saab har gjort.
Lätt portad och bevara så mycket av T7 toppstrukturen som möjligt för bästa funktion.
GridArt_20230331_124658871.jpgFB_IMG_1680772252838.jpg
VAG AEB ventilfjädrar med rätt mått från Supertech ihop med modiferade ventiltätningar för att passa ihop med shimsning.
36kg vid sätestryck och 91kg vid 11mm lyft.
274°/10.95mm insugskam.
262°/9.65mm avgaskam.
Ej stumma tryckare ännu(kommer nog sen).
ARP2000 topplocksbultar.
Topplockspackningen är egengjord i form av en rostfri spacerplatta med egendesignade skärringar som har fullt diametralt stöd ihop med läckage kontrollkanaler som styr bort eventuella läckage av kompressionen från kylkanalerna.
FB_IMG_1680772210338.jpgIMG_20230112_082714.jpg
Turbosystem, Kylare & Avgas
PSR G30-660 T25 0.72 A/R turbo med intern wastegate.
Sweden exhaust grenrör "original position".
Fullt 3.5" avgas ner till dubbla 2.5'' efter bakvagnen. Ska försöka hålla ljudnivån nere när man kör normalt.
2.5" tryckrör.
PPF GTR stor 4" tube and fine intercooler med bra gavlar med 3" anslutningar.
3.5" ner till 3'' inlopp till turbon med stort 4.5" BMC dual cone filter.
DO88 aluminium kylare.
Koppling/Växellåda/Drivlina
F40 6-växlad diesel växellåda med vajerställ och egenbygga växellådsfästen.
IMG_20210224_110714.jpg
Original 9-5 svänghjul.
Sachs race engineering tryckplatta.
240mm 5-puck lamell tillhörande Saab V6.
Wavetrac F40 differential, men börjar med original mild diff i F40 dieseln.
Bränslesystem
Bosch 0280158040 EV14 980cccc för att få sprutbild. Bränsletryck höjt till 4bar för att få ut 1150cc ur dom istället för större spridare som inte har någon sprutbild för bränsleatomiseringen.
Aeromotive 1:1 bränsletrycksregutor.
Walbro GST450LPH bränslepump.
Stålomspunna PTFE-slangar hela vägen.
Egengjord tankarmaturslock med AN6 anslutningar.
Chassi
Powerflex black series på samtliga ställen.
Maptun XT coilovers.
Konverterad till 2002-2010 spindelhus och drivaxlar.
314mm bromsok och skivor ihop med bluestuff NDX till att börja med. Men har planerat för riktiga 4-kolvs ok med.
Bygga eget fjädertornsstag fram.
Grövsta original sport krängningshämmarna fram och bak.
Motorstyrning
Överklockad trionic 7 styrdon med komponenter bytta internt samt brukas med special överklocknings bin-fil. Tagen från 16Mhz till 25Mhz och är beprövad i motorsimulerare som stresstest med alla funktioner igång. Överklockas för att kunna hantera extrema varvtal och ha kvar all kommunikation i systemet.
GM 3.5'' LMM likt original fast större, kalibrerad upp till 2500mg/c.
/Joel