Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 92 av 92

Ämne: Spanjoren Ferdinand den starke, men ack så snälla(till utseeendet i alla fall).

  1. #81
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    186
    Medlem#
    9197
    20240131_173655.jpg20240131_173750.jpg20240131_133124.jpg
    Spridarna anlänt, bara jag har gjort klart Bosch 630cc i pappavagnen så kommer jag att kasta i dessa där och fixa så jag har gedigna förinställningar för mappningen av Spanjoren Ferdinand!
    Måste säga att jag har aldrig tidigare fått så fullständig dokumentation när jag köpt spridare som nu och så här jäkla bra matchade, blir nog bara att köpa från Finjector framöver

    Sprutbilden på dessa: https://www.youtube.com/watch?v=OHLICp0aMQ8

    I och med hur sprut/hålbilden så ska spridarna roteras specifikt mot portarna så hålen stämmer överens så mest bränsle far till ventilerna direkt för bästa funktion med så lite wall wetting som möjligt.


    20240128_161735.jpg20240128_162016.jpg20240128_162910.jpg
    Äntligen fått av hjulen och ur hjulbultarna från skutan med, uppskattningsvis suttit på plats i 6-7 år utan ha kommit av och satt så att inte ens 410nm kunde ta det. 1.5m stålrör och förlängare löste problemet tillslut, säker motsvarande 900-1000nm vart av kraft och likförbannat efteråt behövdes mutterknacken för det sista.
    Nu kan jag antligen lyfta resten, block och växellåda, vilket som ska göra nu i helgen!
    Försöka få fart i allt riktigt nu så man hinner bygga klart maskinen och bil innan säsongen börjar.


    Denna motor kommer numera att benämnas som ''VTi B205R'' utifrån det jag ska göra och nu gjort en del ingåendes forskning i några saker, allt för att försöka få maximal respons likt en maskin med variabel kamjustering och även jämna ut fyllnaden mellan cylindrarna så den får bästa förutsättningarna. Tummen upp av gamla motorlabbare om att det kommer att fungera utifrån det dom sett med och provat i mindre skala. Men inget jag kommer att i dagsläget lämna exakta detaljer om, mer än att det är bland annat special kam och lite andra saker.

    /Joel

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Artursson den 2024-02-01 klockan 19:45.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  2. #82
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    186
    Medlem#
    9197
    Fru och barnen sover, nu fick man äntligen tid att få ur härket!
    20240208_235243.jpg20240209_000413.jpg

    Vevstakarna är på sista finjustering i storänden hos Niklas på PNP Motor AB och specialslipad kamaxel görs i ordning med på annat håll

    Bara att börja preppa motorblocket nu osv!

    /Joel

    5 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  3. #83
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    186
    Medlem#
    9197
    20240214_163747.jpg20240217_113747.jpg20240217_114934.jpg20240217_115542.jpg20240217_152823.jpg
    Alltså denna motor är den bästa jag rivit isär, förutom hur den såg ut på utsidan så är det nästan inte ett enda slitage på motorn.
    20240217_154331.jpg
    Vevaxeln är helt perfekt och i princip ser helt ny ut, inte ens 0.01mm slitage från vevaxeltätningen.


    20240217_224326.jpg20240218_120840.jpg
    Har precis börjat med att preppa motorn, nyhonad och rengjort deckytan. Men har en hel del rengöring och preppning att göra av utsidan så att man kan sen måla den riktigt.

    /Joel

    5 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  4. #84
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    186
    Medlem#
    9197
    20240220_233606.jpg20240220_231629.jpg

    Slagit i hylsorna för att plugga lagerlägena till balansaxlarna nu eftersom det blev 2.0L så blir att köra utan dom. Inte lika påfrestat från andra ordningens krafter i form av snärtande rörelsen av veven när slaglängden är kortare och veven är stabilare.

    20240221_234404.jpg20240221_234351.jpg20240221_235609.jpg20240221_235957.jpg20240222_002758.jpg20240222_002634.jpg

    Blev helt dugligt, krävdes en del rengöring innan av alla ytor och borsta bort alla lös rost och flagnande färg. Men blev helt dugligt det där


    Näst på tur slipa in alla kolvringsgap till respektive cylinder!

    /Joel

    4 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  5. #85
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 795
    Medlem#
    3183
    Snyggt!
    Jag brukar penselmåla blocken för att få tjockare lager färg.
    Gängtapp i alla fästen ger smidigare montage av kringutrustning.
    Keep it up!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  6. #86
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    186
    Medlem#
    9197
    Tack Johan! Ja faktiskt brukat penselmåla förut, men nu blev det att prova detta. Främst för att undvika lite kladd osv Tog nu och körde riktigt många jämna lager under 45 minuter så det skulle ge bra täckning Blir givetvis att använda gängtapp ikväll och gå genom alla hålen så dom är rena innan slipningen av ringarna!

    Fortfarande inga vevstakar som kommit ännu så jag får ta och göra en rad andra saker när ringarna är slipade sen. Ska se om jag har möjlighet att modifiera kolvarna lite haha..

    /Joel

    2 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  7. #87
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    186
    Medlem#
    9197
    20240323_192729.jpgScreenshot_20240326_112502_Gallery.jpg
    Nu har min och polarens varsina topp fått förstärkningar svetsade så dom sitter där dom sitter, båda topparna är iväg på planing så i helgen blir toppen troligen färdigställd

    /Joel

    1 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  8. #88
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    186
    Medlem#
    9197
    20240329_224615.jpg20240330_005541.jpg
    Har börjat stoppa ihop bottendelen nu, kolvarna har fått sin modifikation med som hör ihop med hur förbränningsrummen och texturen i dom är utformade, både praktiskt och CFD-utvecklat

    Viktade in kolvar och stakarna under 1 gram också, snart dags att börja modifiera oljeupptagningen och tråget lite mer så det blir färdigt

    /Joel

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Artursson den 2024-03-31 klockan 11:14.
    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  9. #89
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 014
    Medlem#
    3471
    Smuttigt värre.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  10. #90
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    186
    Medlem#
    9197
    20240408_214523.jpg20240408_220313.jpg20240408_220648.jpg20240409_172306.jpg20240410_003953.jpg

    Nu är toppen helt färdig och bara att kasta ihop resten av blocket osv.

    Ventilsätena och ventilerna fick sig en snabb liten inslipning, nya ventiltätningar och även planad efter förstärkningen

    Att montera dom där 42-43kg fjädrar skojar man inte bort, var helt klart över 70kg när man kom ner nog långt för att få i knasterna.

    Blev lite orolig ett tag, det visade sig att deckytan ihop med förstärkningarna var som en banan på 0.15mm.
    Men lyckligtvis så var inte ventilsäten eller kamaxellagerlägena dåliga i följd

    /Joel

    3 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

  11. #91
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 014
    Medlem#
    3471
    Hade det hänt ngt med planheten på toppen efter att du förstärkt den? Tänkte på hur mkt "spänner/trycker" du ned med stången i godset innan du svetsar igen är det så pass mycket svikt i materialet att det inte krävs speciellt mycket kraft för att börja deformera materialet.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  12. #92
    Optimalt ladd
    Reg.datum
    okt 2013
    Ort
    Mora
    Inlägg
    186
    Medlem#
    9197
    Jag tror att deckytan inte var riktigt 100% rak från början.

    Jag gjorde två stycken toppar samtidigt så en åt polaren som var fabriksny och min var ju körd lite på motorlabbets tid, 90sek kallstart på E100 om jag förstått rätt.
    Polarens fabriksnya var under 0.07-0.08mm, medan min var 0.15mm. MEN lite kan ligga också i hur hårt jag förspände bultarna med.
    Jag drog mina med 40nm förspänning med hans fick 35nm förspänning, motiveringen var att jag kommer att köra min betydligt hårdare och belasta med ca 200hk till så såg till att mina sitter rejält.
    40nm då var det så att materialet i bultarna knappt mäckta med, markant skillnad mellan 35nm och 40nm otroligt nog i känslan när man drog åt.

    Det lustiga är att inte ventilsätena eller något där blir påverkade alls heller i följd av detta utan bara ut på själva deckytan.

    /Joel

    1 användare gillar detta inlägg


    Daddywagon 9-5 kombi 2.3t -08 460hk brukissleeper. http://forum.saabturboclub.com/showt...a-9-5-brukisen
    Spanjoren Ferdinand 9-5 Sedan 2.0T -99 650+hk projektbil http://forum.saabturboclub.com/showt...t-i-alla-fall)

Liknande ämnen

  1. Motul olja till växellådan? vilken i så fall?
    Av 2takt_nicke i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 12:42
  2. Passar alla rattar alla årsmodeller OG9-5
    Av JohanW i forum Allmänt
    Svar: 31
    Senaste inlägg: 2012-03-29, 19:06
  3. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-11-20, 23:50
  4. Vad är detta för box ???? Den är i alla fall bränd !!
    Av Johmar i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-12-16, 13:53
  5. Fräck & Fräck... Nja... lite i alla fall...
    Av Rickard93 i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-01-13, 12:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •