Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: OG900i -90 spjällägesgivare

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    3

    OG900i -90 spjällägesgivare

    Hej!
    Jag har bekymmer med gången på min bil. Startar efter mycket gnuggande på starten för att efter kanske 10 sekunder dö.
    Den går nästan att hålla vid liv mha pumpgasande (obs ej körbart vid liv).
    Tidigare, läs i somras, gick bilen ok mentände CE ibland, sen blev den orkeslös vid belastning på låga varv, tänk gaspådrag i 50kmh/4e växeln. Sen började den få pendlande tomgång och nu okörbar.

    När jag bytte spjällägesgivare märker jag att kabeln är skarvad! Kan någon identifiera vilka kablar som går var på sin bil? Blir osäker då dessa har olika färger… 16v utan turbo med Bosch. Check Engine är givetvis tänd.

    Har bytt:
    Tändförstärkare
    Kablar och stift
    Rotor
    Fördelarlock
    Spjällägesgivare
    LMM (från en 280212011 till 280212013)
    Motionerat och rengjort tomgångsmotor.




    Bensinpumpen surrar på vid start men har ej mätt bränsletryck.
    Har bytt de vakuumslangar som jag hittat på motorsidan, men inte rotat igenom hela slingan.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av Moderator den 2023-04-03 klockan 21:16. Anledning: Bilder. | §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Marknadsplatsen.

  2. #2
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3 004
    Medlem#
    5849
    Hej,

    Det kan funka med LMM -013, men du bör nog försöka hålla dig till -011....

    Vad jag kan se, så ser kablaget rätt ut, se bifogad bild.
    Man kan ju fundera över varför någon har gjort den skarvningen, spontant tänker jag att någon har monterat en annan spjällägesgivare och då blivit tvungen att byta även k-donet.

    Kolla upp nummer på spjällägesgivaren, att ha rätt komponenter inkopplade är väl en bra början..

    Har du motorlampa så är det alltid en bra idé att läsa ut felkoder, på LH 2.4 gör man det genom blinkningar med CE-lampan.
    Så här gör man;
    FAQ: Check engine, felkoder & blinkningar

    Mvh

    2023-04-05_08-53-11.png
    Senast redigerat av flaset den 2023-04-05 klockan 09:22.
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    3
    Hör och häpna!
    Jag letade upp förr-förra ägaren och frågade kring kontakten. Den var bytt då original ärgat ihop och den nya var från en blinkers på Saab 9000!
    Vi bollade iaf problemet ett tag och fick tipset att koppla bort tomgångsmotorn igen men med varm motor: och nu, nu går den!
    Jag hade ju endast testa att koppla bort den (samt rengjort) vid kall motor vilket inte gav så mycket då motorn då dör.

    Ny tomgångsmotor är nu beställd och jag meddelar här om det felet är avhjälpt efter bytet!

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 918
    Varför byta en massa saker innan du har gjort grundläggande felsökningar och du är ju inne på en viktig parameter själv. Bränsletryck bör ju naturligtvis säkerställas.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Härnösand
    Inlägg
    3
    För att ibland begår man misstag av att göra grejer mellan matlagning, jobb, snöskottning osv.
    Jag hade ju kontrollerat tomgångsmotorn tyckte jag men glömt att kolla den med motorn varm.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felsignal P0122 spjällägesgivare på bil med TCS T5
    Av Elken i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-26, 19:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •