Jäklar vad du ligger i!
Och det blir alla tiders!
Jäklar vad du ligger i!
Och det blir alla tiders!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Dessa går riktigt fint, jag körde exakt dessa på min gamla sedan.
Det finns Tunepacks på TT men den måste modifieras. Kan vara bra att vetaSen måste en ny bränslemapp oxå skapas, de går inte köra med Org mappen men de e en självklarhet.
Med det sagt, Så är det extremt få som är duktiga trimma T7 å T8 och de som är alla kända och aktiva på TT.
En majoritet av trimmade T7 motorer beror på dåliga trim, hade lät sagt 95% av trimmen å trimmarna där ute e skit![]()
Senast redigerat av amazinjoey den 2023-05-29 klockan 06:41.
Jäkla tempoblir snyggt.
Passa på att rostskydda när du håller på.
Tack. Har andra Saabar och greja med också så måste hinna klart![]()
Stämmer ja. Nej ingen mjukvara själv. Har en riktigt duktig som fixar till det![]()
Tack. Skönt att få bilen klar så som man vill ha den så fort som möjligt. Blir lite roligare att bruka den då![]()
Han kan sin sak kort sagt som gjort denna![]()
Tack. Har rostskyddat hjulhusen bak och trösklarna. De är väl de värsta bovarna på 9-5an...
Polerade bilen i helgen. Det blev mycket bra glans i lacken! Och fick bort 85-90% av de defekterna som fanns.
Men lacken är sliten. Ingen har direkt brytt sig om bilen tidigare märks. Värst är stötfångare fram, bak och motorhuv.
Dessvärre kostar det mer än det smakar att lacka om dessa. Men det blev ju bättre än innan i alla fall.
Högtalarna bak byttes ut mot GAS midbas 5,25" och fram mot Audison 6,5".
Ljudisolerade dörrsidorna lite med. Blev ett himla lyft!
Tröttnade på det sladdriga länkaget trots utbyte till Maptuns bussningssats. Men skadan var redan skedd. Massor av glapp i befintligt länkage.
Beställde ett nytt från Orio och flyttade över Maptun bussningarna. Nu känns det som det ska i spaken.
Bilen ska in på hjulinställning imorgon. I förebyggande syfte bytte jag båda yttre styrlederna.
![]()
Visst är audioson högtalare magiska? Blir en ljud man aldrig trodde en 9-5 kunde spela
Den blev riktigt fin bilen![]()
Hej! Har du någon länk till högtalarna?
Är dom där bara att byta ut mot original eller behöver man göra något mer för att få det att lira?
Har själv en 9-5 med "Premium 150" (tror jag det heter? 7st högtalare) och skulle vilja få lite bättre ljud.
Tråd om Audiosonhögtalare m.fl finns här Notis om högtalare till Saab i Bilsport
Och den diskussionen förs lämpligen där.
Notera att det finns både 2 och 4ohm att finna beroende på inköpskälla.
OG9-5 Premium 150W har 6,5" 1,8Ohm
OG9-5 Prestige 200W har 6,5" 2,4Ohm (gäller även OG9-3 AS3)
https://www.brl.se/sv/artiklar/audis...tem-65tum.html
Rekommenderar att köra 4 Tummarna i panelen också, behövs dock pyttelite modifiering. Rekommenderar köra Audison på alla platser.
Kör gärna eftermarknad stereo å inte orginal, pg massa anledningar. Jag körde de själv på min gamla sedan med AS2/Premium 150
ska man köra 4 ohm eller 2 ohm...?
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
2 ohm på dörrarna. Orginal högtalarna är 2 ohm
precis det jag tänkte, sen länkade du till 4ohm
därav lätt förvirring
__________________________________________
Projekttråd på min Saab 900i 8v -88 Goes T16 och og9-5 2.3 BP -08
Oki
Riktigt rolig o intressant tråd, grymt jobbat
Här var det tomt!
Rev ur maskin igår. Har haft ett missljud i växellåan på 2an och 4an.
Samt kamkedjespännaren var ute max. Så dags att byta.
Motor påväg isär.
Rent block.
Tyvärr en riktigt missöde. 3e ramlagret har gått ner sig ordentligt med skador i veven...
Motorn var jätte fin invändigt förutom detta.
Vissa jobb vill man göra när motorn är ur.
En av dem är att se till att skruvarna till styrväxeln går att röra. Jag har gått bet på dessa tidigare. Och fick kapa av skallen och byta styrväxel.
Samt hjulinställning. Detta ville jag undvika med nuvarande 9-5a. Såklart satt skruvarna som berget. Och bussningen snurrade i styrväxeln.
Men gav mig *** på att få bort dessa.
Lösningen blev att bygga en egen avdragare med M10 skarvmutter som svetsades fast i skallen på styrväxelskruven.
Sedan ett stabilt rör över och några rejäla brickor och skruv. Så kunde man dra ut skruven. Gick bra.
Som ni ser nedan var de riktigt rostiga. Inte lustigt de satt fast.
Begagnade skruvar från en lågmilad 9-5a från skroten monterades istället![]()
Som såklart dränktes i fett innan montering.
![]()
Tyvärr inte tagit jätte mycket bilder. Men skruvat på.
Botten ihop. Med nya lager, packboxar, transmissionssats etc.
Wössner såklart
Toppen genomgången. Nya ventiltätningar, inslipade ventiler och planad.
Avslutade dagen såhär. Så ligger jag bra till inför morgondagen![]()
Hade varit trevligt med en finare bröstkåpa och ventilkåpa.
Samtidigt drar bling bling till sig lite mer misstanke vid främst besiktningen. Lite slitet och skitigt så märker nog besiktningsmannen inte så väl vad det egentligen är.
amazinjoey, dittrich, FASSAN, HeRmAN, Johan H, persson222, Vfr, ztam