Har inte kört bilen än. Bara stått på tomgång. Har inte rätt programvara just nu.
Men tyckte den gick finare på tomgång. Får återkomma när jag har rätt program![]()
Har inte kört bilen än. Bara stått på tomgång. Har inte rätt programvara just nu.
Men tyckte den gick finare på tomgång. Får återkomma när jag har rätt program![]()
Jag körde en engineflush på en in koksad 9000 motor och den
rensade bra. Man såg på oljestickan hur rent det blev.
Behöver man anpassa mjukvaran för IQ24/22 ?
Nej. Fungerar utmärkt med samma program.
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Har redan en som fixar program åt mig![]()
Vad körde du för engine flush? Fabrikat?
Anledningen till programmet är att jag har 19T på.
Skruvade lite idag med.
Fick in en 9-5a på skroten som jag lyfte ur motor och växellåda.
Av en slump satt det maptuns växellänkagebussningar på den. Så de la jag vantarna på.
Monterade idag.
De gamla ramlade ur såklart. Dessvärre är nog plasthuset slitet med. Maptun bussningarna rör sig ganska mycket i huset.
Känslan blev bättre i spaken. Men min gamla 9-5a jag monterade dessa på blev det ännu bättre än nu.
Kanske måste införskaffa mig ett bättre länkage eller till och med ett nytt.
Nästa var att byta kupéfilter. Alltid kul att se hur det ser ut. Misskötsel brukar synas här.
Hade fått hjälp av ägaren tidigare då handskfacket enbart satt med en skruv. Kanske var jävligt skitnödig när det byttes senast?
Men det såg ut som förväntat.
Fick bli en kombination av dammsugare och blåsa med tryckluft. Monterade nytt filter och satte ihop allt ordentligt med alla skruv denna gången.
Samt en liten modifikation som jag tycker blev bra.
Tog en kåpa från en tidigare 9-5a som har textil. Använde lite svart sprayfärg så den blev svart.
Ser mycket bättre ut än den svarta plastkåpan.
Nu kommer bilen börja rulla. Känner mig nöjd för att ta den i drift.
Så nu övergår det till rullande renovering![]()
Grymt bra jobbat!
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Jag byter kupefilter varje år, och jag tycker dom ser ut sådär varje gång.
Jag bor iofs på "landet" efter en grusväg och kör rätt många mil.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Har senaste veckan ägnat min tid åt 9-5 ägarens mardröm. Släppa på sidokjolar och innerskärmar bak.
Till en början såg det hyfsat ut. Men det förändrades snabbt.
Jag tog inte massor av bilder under arbetets gång. En kombination av ork, ville komma framåt och det är inte weld porn detta direkt.
Men gjorde det noggrant. 3M svetsprimer på alla plåtar. Sen svetsade dit dem.
Köpte ekonomiplåt på vänstersidan då hundbenet var helt slut. Bedrövlig passform av Klokkerholm. Deras plåtar till OG900 i länkarmsinfästningen har funkat bra.
Men detta var inte bra. Mer om det längre fram.
Rostskyddsmålat och karosserikittat.
Efter detta målades hjulhusen med täckfärg. Och sedan sprutade jag stenskottsskydd från Hagmans.
Tyvärr inga bilder på det.
Slipade ner bakskärmarna och la skarv i vecket på bakskärmen.
Spackel-washprimer-slipgrund. Slipade ner det. La bas och klarlack.
Blev helt OK för att ha gjort det själv utomhus. Tanklocket åkte med också.
Här kan vi se hundbenet från Klokkerholm. Gjorde allt för det skulle bli så bra som möjligt. Med så lite spackel som möjligt. Och bytte inte mer plåt än nödvändigt.
Men formen på plåtbiten är inte alls lik originalet ens. Någon mer som har erfarenhet av deras ekonomiplåts skärmkanter till OG9-5?
Blev lite ljusisolering innan ihopmontering.
Fick en AS3 baslåda av en kompis. Så tänkte jag bygger mitt eget AS3![]()
Var från en 05a. Så fick måla om högtalargallret med strukturfärg så det liknar 06-10.
Hade ett gammalt slutsteg liggandes. Det monterades här.
Högtalarkabeln ska hängas upp på bättre sätt. Visste inte om detta slutsteg fungerade eller inte. Tog till lite extra ifall jag behövde byta slutsteg.
Samt bashögtalaren i baslådan behöver bytas. Den för ett himla oljud ihop med slutsteg. Vibrerar i konan på baselementet. Får köpa hem nån ny 6,5" och testa.
Originalhögtalaren är lite speciell och har dubbla talspolar, därför är den typ omöjlig att byta ut om man ska köra AS3, men om du ska ha eget slutsteg går det förstås att byta ut mot en annan 6.5".
jag bytte kanter på min originalhögtalare för jag har ju AS3.
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Beställde en ny 6,5" baselement får vi se.
Varför har Saab valt att köra dubbla talspolar?
Angående repplåt till hundbenen. Svenska saabklubbens plåt passar bra.
Fungerade inget vidare med externt slutsteg. Men får nog hem en ny bas i veckan![]()
Men är inte det klokkerholm också som SSK säljer?
Är det dem här du kör?
https://cdbilradio.se/modellanpassat...isterbas-2-ohm
Jag har Audison i båda mina 9-5or. Både dörrar fram 6,5 och bak 5,25, samt i brädan 4 (kräver viss mod av hålet).
Fungerar bra![]()
Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
Att bygga växellådor är ren o skär njutning!
Härligt. Får fundera över dem![]()
Köpte en 6,5" bas på Amazon. De hade snabb leverans.
https://www.amazon.se/dp/B01G8TUQ14?...roduct_details
Monterade idag. Både passade och spelar perfekt. Inte pizzaräcer men tillräckligt bra tryck i basen![]()
Den var riktigt fin. Kanske fick ett måndags ex.?
Plåten med båda hundbenen letade jag efter överallt. Men verkar ha utgått. Behövde dock bara en sida. Vänster.
Så köpte skärmkanten istället. Dock inte från SSK.
Helg igen. Då skruvar man Saab!
Har alltid tyckt bromsskivorna fram på 9-5an sett små ut. Den ska ju ha 308mm Aero bromsar.
Men så var inte fallet...
Kontentan av 308mm okhållare med 288mm skivor.
Hade som tur är nästan nya 308mm skivor med Pagid belägg som kom in på en 9-5a på skroten. Hålborrade dock. Men men så får det vara.
Hitta en uppsättning nya krängningshämmarstag i en 9-5a som kom in för ett par år sedan. Kom till användning nu!
Bytte även till nya SKF fjäderbenslagringar.
När man ändå är där och river. Så varför inte byta bromsvätska. Den gamla var kolsvart.
Kanske bytt för sådär 10 år sedan sist?
Slängde på lite färg på bromsoken fram med.
Ihopsatt.
Vidare till bakänden.
Fjäderbenen bak var inte mycket hurra för.
Misstänker de bytt ett fjäderben då ena fjädern är riktigt rostig och den andra är hyffsad.
Bekräftades ganska snabbt då ena var Saab org...
Aldrig hörttalas om detta märket... Någon känd?
Nu sitter det nya Monroe OEspectrum med nya KYB fjädrar.
A-bussningarna bak var allt annat än bra.
Gick att vika ut med en mejsel väldigt enkelt.
Fick in en 9-5a åter igenFör några år sedan som fått polyuretanbussningar i bakvagnen bara några veckor före skrotning.
De tog jag tillvara på. Inte powerflex men bättre än det som satt innan i alla fall.
Smörjde upp bromsarna bak och målade på bromsoken. Bromsvätskan byttes med såklart.
Nästa blir nog handbromsen då spännaren var väldigt långt ute.
Nu till lite roligare grejor. Dags för rätt programvara till bilen. Då behövs spridarbyte.
630cc spridare från Porsche 997 3,6 GT2 och turbo monterades ihop med spridaradaptrar.
På plats med "adaptrar" iform av mutter och bricka. Monterade detta på min gamla 9-5a med skruv. Skruven lossnade och spridarna lyftes vid laddtryck. Var inte så kul.
Så nu kör jag m6x40 stoppskruv. Blir enklare att få dit adaptrarna med. Samt inte lika lätt att det släpper. Flänsmutter och sen en låsmutter på det så sitter det.
Rätt program lades i och provkörning. Gick bra. Nu får vi hoppas kolvarna håller bara...
Var himla trött på originalratten. Så skickade iväg en ratt på renovering och modifiering. Ville behålla originalkonceptet så valde allting så som det är original.
Men ett tillägg på förtjockning av ratten. Original är så himla tunn... Jag blev himla nöjd.
Stereon byttes ut mot eftermarknads.
Trevlig cockpit nu
Fortsättning följer...
Bra tempo! Bosch EV14 spridare? Gör du mjukvaran själv?