Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Tips vid byte av styrservoslangar og900cv -93?

  1. #1
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt

    Tips vid byte av styrservoslangar og900cv -93?

    Jag vet att bilen läcker styrservoolja och tror efter längre tids läcksökande att det är en av slangarna från behållaren som inte håller tätt.

    Nu när bilderna från Saab CabrioChallenge var färdigredigerade så kände jag att det vore bra att även börja försöka få ordning på bilen bilderna är tagna från. Jag knöt förra året hushållspapper runt slangarna på strategiska ställen för att försöka hitta läckan. Lyckades inte helt. "Lodade" bland annat ner i slangarna och som lägst så tror jag nivån var cirka 43 cm ner i slangen mellan behållare och pump.

    Efter ett tips från Hjelle på SaabsUnited så har jag inhandlat två fina nya slangar till ett bra pris från en av klubbens rabattgivare, do88.se.
    https://www.do88.se/sv/artiklar/saab...gar-svart.html

    Köpte även ett slangklämmepaket innehållandes två klämmor till vardera slang.
    https://www.do88.se/sv/artiklar/slan...88-kit233.html


    Blå slang från behållare till pump.
    Röd returslang från styrväxel, via filter, till behållare.




    Det jag mest undrar över är:

    1. Är dessa slangbyten svåra eller krångliga att göra? Hoppas kunna göra bytet själv om jag klarar av det innan juni. Mektips för att göra bytet så enkelt som möjlig mottages tacksamt.

    2. Mitt filter sitter cirka 20 cm under behållaren. Är detta rätt och vanliga stället? Lite svårt att se på bilden tycker jag.

    3. Filtret ser ut att ha suttit där sedan bilen var ny (slangklämmor ser original ut) så ett byte av filter är nog på sin plats. Tips på bra filter till ok pris?

    4. Returslangen behöver lossas från styrväxeln och jag vill då byta o-ring nr 7. Art.NR. 4104048, 32019360. Är 69.30 SEK + moms ett rimligt pris?
    https://portal.hedinparts.com/search?term=4104048 (Jag behöver inte betala för frakten hos Hedins då jag kan hämta i butik.)
    https://www.hydraspecma.com/store/se...products/65991 Jag har en HydraSpecma-butik i närheten som kanske kan sälja motsvarande o-ring om jag tar med den gamla eller vet storleken på den nuvarande.



    Grundbild från webautocats.com.
    https://webautocats.com/epc/saab/sba/06-93000/0260/

    1495-styrservo3.jpg
    Senast redigerat av mioh den 2023-03-31 klockan 10:17.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    I länken till do88 så är det två (2) slangar. Inga pressningar eller speciella anslutningar utan "bara" slang. Jag gör tolkningen att slangen som går mellan filter och styrväxel inte ingår, och därmed behöver du inte fundera på ev. o-ring.

    Finns det ens nya filter att köpa? Ny servoolja är nog lämpligt oavsett.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Returslangen är tillverkad för att gå mellan styrväxel och behållaren. Upp till och med -89 så finns det inget filter monterat. Det kom först på -90. Så om man som mig har en -90 eller nyare så kapas en bit bort från slangen och ersätts med ett filter (om man vill). Fått detta bekräftat av do88. Alternativet att sälja tillverka, lagerhålla och sälja två olika kit är ju lite onödigt.

    Bild på 86-89. Filter saknas.
    https://webautocats.com/epc/saab/sba/06-93000/0280/
    1503.jpg



    Bild på 90-93. (CV94) Filter finns.
    https://webautocats.com/epc/saab/sba/06-93000/0260/
    1495.jpg


    När det gäller pressningar så ska den änden som ansluts mot styrväxeln återanvända metallhylsan från den nu monterade slangen. Under fliken "Passar" på sidan https://www.do88.se/sv/artiklar/saab...gar-svart.html står det följande:
    Citat Ursprungligen postat av do88.se
    OBS! Du måste återanvända originalslangarnas metallanslutningar. Metallhylsan som sitter klämd kring slangen och anslutningen kapas upp (bågfil) enligt extrabilden. Metallanslutningen monteras på silikonslangen med en vanlig slangklämma. Vi rekommenderar att ni köper vårt kit med slangklämmor, där ingår det ni behöver.
    "Extrabilden" finns inte på deras sida än men den ska fixas. Isak på d088 mejlade dock bilden till mig igår.

    Finns nya universalfilter att köpa som passar till de flera bilar. Vilka av dessa som är bra vet jag inte. Har inte heller koll på om mitt är ok att fortsätta att använda. Ett exempel på nytt filter från Skandix, som vill ha lika mycket i frakt som filtret kostar. https://www.skandix.de/en/spare-part...ystem/1005211/

    Servooljan har automatiskt bytts kontinuerligt senaste åren medan jag bara har behövt fylla på behållaren...
    Jag ska se till att det blir nytt ännu en gång efter läckaget är åtgärdat.
    Senast redigerat av mioh den 2023-03-31 klockan 11:44.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Styrservo filter för slangmontage är poppis på jänkare så finns nog att köpa hos Hansen Racing åf eller motsvarande. Är faktiskt ganska bra grejer om man har en nyare hobbybil man är rädd pm. Bara att montera på retursidan på lämpligt ställe. Används oftast som filter på automatlådor dock men fungerar ju utmärkt på servoslingan också.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 309
    Det brukar vara sugslangen (14) som läcker nere vid pumpen. Den slangen är relativt enkel att byta även om det är trångt vid pumpen.
    Den andra slangen (6) är besvärlig att byta. På styrväxeln är det trångt. Man brukar behöva lossa båda slangarna från styrväxeln för att komma åt anslutningarna. Gör man det behövs båda o-ringarna.

    Har även haft läckage vid filtret. Då räckte det att dra slangklamman lite.
    Det är även ganska vanligt med läckage från styrväxeln på höger sida

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-09-13, 15:29
  2. Tips på turbo vid byte på 9-5 2.0T -00
    Av mickeberg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2010-06-16, 15:39
  3. Tips byte av koppling og9-3
    Av nilsson-90 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-07-04, 16:40
  4. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 16:54
  5. tips med byte av avgassystem
    Av Mazzze i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-01-07, 15:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •