Sidan 8 av 22 FörstaFörsta ... 67891018 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #141
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Eftersom det redan sålts runt 2 miljoner Model Y så kommer det att finnas pengar att göra på eftermarknaden på sikt, när alla garantier gått ut, för saker kommer att gå sönder då och då oavsett service-krav. Så det kommer att komma press neråt på reservdelspriserna med tiden.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #142
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Eftersom det redan sålts runt 2 miljoner Model Y så kommer det att finnas pengar att göra på eftermarknaden på sikt, när alla garantier gått ut, för saker kommer att gå sönder då och då oavsett service-krav. Så det kommer att komma press neråt på reservdelspriserna med tiden.
    Absolut. Hela diskussionen här blir väldigt äpplen vs päron. En Tesla Model Y med trasig drivlina är idag ett garantiproblem, dvs kostnaden är Teslas problem och det finns ingen insyn i denna. När bilen är 5år/8år blir försäkringsbolag och privatpersoner parter i detta. Det ändrar dynamiken en hel del och ger utrymme för externa aktörer.
    När det tex gäller batterierna så är ju frågan också hur stor andel av bilarna som får problem. Om det bara blir några tusen elbilar om året i sverige som blir aktuella, så blir det nog billigast och enklast att byta hela bilen i dessa fall.
    Ungefär på samma sätt som då tv-verkstäderna försvann som en konsekvens av bättre elektronik.

  3. #143
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    "TV-verkstäderna" försvann inte pga att elektroniken skulle blivit bättre, utan att man slutade/inte kunde reparera på komponentnivå längre med stora BGA-kretsar osv som försvårar betydligt. Många gånger är det specialkretsar som tillverkaren vägrar tillhandahålla, se t ex bara Apple som vägrar sälja vissa IC och därför kan inte andra reparatörer än Apple laga produkten även om rätt utrustning och kompetens finns. Det byts ofta bara hela kretskort där ingen kunskap behövs längre. Den utvecklingen startade redan på 1980-talet.
    Jag har t ex en knappt använd Samsung som är utanför garantitiden men inte startar längre. Fixar jag inte den själv kommer den behöva slängas, då inga kunniga reparatörer finns här längre pga utvecklingen du nämner.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  4. #144
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nåja, just när det gäller TV-apparater så tror jag att "integrerade kretsar" var en stor faktor.
    Jag menar, när TV-apparater hade gigantiska kort med standardkomponenter så var det väl inte så svårt att fixa, men när apparaterna består av 2-3 stora märkes-specifika IC med alla funktioner i så blir det inte så mycket som faktiskt _går_ att laga.
    Kombinera det med att en standard-TV idag kostar mindre än 2 timmars arbete för en reparatör så blir det helt plötsligt fullständigt olönsamt att göra något åt en strulande TV-apparat.

    Jag minns familjens första färg-TV, en DUX, inköpt 1975. Den skrotades inte förrän digital-TV kom och hade då varit på reparation minst 3 gånger varav en gång byttes hela tunern.

  5. #145
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    I och med att efterfrågan snabbt riktas om mot elbilar där det är bristande utbud så betyder det rätt naturligt att efterfrågan faller - de som ställt in sig på att köpa (ny) elbil är typiskt inte så pigga på bensin- eller dieselbilar. Så eftersom tillgången på de efterfrågade produkterna brister så håller folk mer i plånboken (och begagnatpriserna går upp).

    Jag har sett prognoser på att man kommer att få en försäljningsdipp under 2-3 åren bara som en ren effekt av bristande tillgång på efterfrågade produkter. Och då har man inte tagit höjd för fallande världsekonomi.
    Har hittat grafen jag tänkte på när jag skrev ovanstående, denna är GM, har sett en 2022-versioner fladdra förbi, men den är i allt väsentligt lika, totala nybilsförsäljningen blir lägst 2025 och 2026:


    ---

    valley_of_death.png
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #146
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Har hittat grafen jag tänkte på när jag skrev ovanstående, denna är GM, har sett en 2022-versioner fladdra förbi, men den är i allt väsentligt lika, totala nybilsförsäljningen blir lägst 2025 och 2026:


    ---

    valley_of_death.png
    Du kan ju fundera på hur detta kommer samverka för majoriteten av de gamla bilmärkena, när de har en vinst på ca 2k dollar per ICE bil, men förlust på minst det dubbla per såld BEV.
    De har helt enkelt extremt ont om tid till att få på plats vertikal integration.

    Min gissning är att 75% av dagens bilmärken är borta inom 10år, kanske har vi 3 stora globala koncerner. (Tesla, VW och BYD?).

  7. #147
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av MultiMan Visa inlägg
    "TV-verkstäderna" försvann inte pga att elektroniken skulle blivit bättre, utan att man slutade/inte kunde reparera på komponentnivå längre med stora BGA-kretsar osv som försvårar betydligt. Många gånger är det specialkretsar som tillverkaren vägrar tillhandahålla, se t ex bara Apple som vägrar sälja vissa IC och därför kan inte andra reparatörer än Apple laga produkten även om rätt utrustning och kompetens finns. Det byts ofta bara hela kretskort där ingen kunskap behövs längre. Den utvecklingen startade redan på 1980-talet.
    Detta är en stor del av förklaringen. Fram till denna tid hade TV-apparater sett ungefär likadana ut och varit mer eller mindre lika konstruerade. Och därmed enkla att reparera för en TV-tekniker.
    OT:
    Ingångssteget i mottagaren var alltid en Wallman kaskod. Uppfunnen och patenterad av Chalmersprofessorn Henry Wallman. Det var under 2a världskriget när han jobbade i USA. Så han fick ingen royalty. Hade uppfinningen gjorts i Sverige skulle han kunnat få en liten slant för alla TV-apparater som såldes i hela världen mellan ca 1950 och 1980. Till transistorerna tog över. Och antagligen blivit extremt rik. Troligen tom rikast. Ungefär som om någon hade fått royalty för varje förgasare fram till direktinsprutningen tog över i bilarna.
    På sidan 17 i denna gamla elektroniktidskrift finns berättelsen om Wallman-kaskoden

    När IC började användas blev möjligheterna att variera design och funktion så stora att det inte längre gick för en reparatör att känna till alla. Utvecklingen gick sedan snabbare och snabbare med nya modeller, funktioner och versioner flera gånger per år. Till slut var alla TV-apparater olika och TV-reparatörens uppgift blev helt enkelt omöjlig. Reservdelar och reparation blev dyrare än en ny TV som dessutom var bättre än den gamla.

    Under denna utvecklings gång har gamla kända marknadsdominerande TV-märken som AGA, Concerton, DUX och Radiola osv helt försvunnit. Samma med Luxor, Nordmende och GoldStar. De har fallit i glömska. Och utvecklingen går bara snabbare och snabbare.

    När det gäller bilar är utvecklingen liknande. Elektronikens intåg har liknande effekter på bilarna som på TVn. Den absolut viktigaste saken här är att utvecklingen går så fort. För att få lite perspektiv:

    • Många på detta forum kör bilar som är 20år eller äldre. För 20 år sedan fanns inte företaget Tesla.
    • Många på detta forum kör bilar som är 9år eller äldre. För 9år sedan fanns ingen (annan än Roadster) Tesla-bil att köpa.

    Idag finns det ingen marknad för reservdelar till (de knappt 2500 tillverkade) 10år gamla Tesla (roadster). Hur läget är för Y & S om 10år vet ingen. Man kan gissa bäst man vill. Troligast gissar man fel.
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Du kan ju fundera på hur detta kommer samverka för majoriteten av de gamla bilmärkena, när de har en vinst på ca 2k dollar per ICE bil, men förlust på minst det dubbla per såld BEV.
    De har helt enkelt extremt ont om tid till att få på plats vertikal integration.
    Det är klart tänkvärt.

    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Min gissning är att 75% av dagens bilmärken är borta inom 10år, kanske har vi 3 stora globala koncerner. (Tesla, VW och BYD?).
    En gissning så god som någon. Men att Toyota inte överlever 10år håller jag för mycket otroligt. Tex har Land Cruiser serien producerats över 70år och 2019 såldes över 10miljoner ex. Hur länge den blir kvar är oxo svårt att gissa. En gissning är att vi om 20 år kommer att ha dominerande bilmärken som inte existerar idag. Kanske redan inom 10 år.

    Det som gör att utvecklingen inom bilindustrin kommer att gå långsammare än inom TV-branschen är bilarnas beroende av infrastruktur för laddning och tankning. På många platser i världen finns inte det tekniska förutsättningarna att byta till elbil. Av olika orsaker på olika platser. Det kommer att göra att behovet av och efterfrågan på dieselbilar kommer att finnas kvar mycket länge.

    Men det betyder inte att vi inte kommer att se en förvånande snabb utveckling av elbilar. De fungerar utmärkt på så många platser att de kommer bli helt dominerande. Eftersom det egentligen är ganska enkelt att bygga en elbil kommer många att försöka. Med en allt mer modern automatiserad produktionsteknik kommer det att bli väldigt billigt att producera en elbil. Bla 3D-skrivarteknik kommer att minska personalbehovet. Till slut blir det mer och mer som betongplattor. Den dominerande produktionskostnaden blir material. Resultatet blir i såfall att priserna sjunker rejält på elbilar.

    Intresset för och värdet på en 10år gammal elbil kan bli lika obefintligt som för en 10år gammal 32tums HD-Ready TV.

    Det mest förvånande med den förvånande snabba utvecklingen är att folk är förvånade över att den är förvånande snabb
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #148
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Du kan ju fundera på hur detta kommer samverka för majoriteten av de gamla bilmärkena, när de har en vinst på ca 2k dollar per ICE bil, men förlust på minst det dubbla per såld BEV.
    Ford gick nyligen ut med ett investerarmedelande där de berättar att för varje Mach-e de säljer för $50k går de back $51k.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  9. #149
    https://www.vibilagare.se/nyheter/vo...lvo-pa-elbilar


    Under förra året var snittvinsten per elbil 37 000 kronor, vilket är betydligt lägre än för bilar med förbränningsmotorer där snittvinsten låg på 89 000 kr. Det ger en marginal under förra året på åtta procent för elbilar jämfört med hela 21 procent för förbränningsbilar

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #150
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Du kan ju fundera på hur detta kommer samverka för majoriteten av de gamla bilmärkena, när de har en vinst på ca 2k dollar per ICE bil, men förlust på minst det dubbla per såld BEV.
    De har helt enkelt extremt ont om tid till att få på plats vertikal integration.
    Nåja, så enkelt är det inte, även om man skulle sälja bilarna med förlust är det vinst totalt sett långsiktigt.


    Min gissning är att 75% av dagens bilmärken är borta inom 10år, kanske har vi 3 stora globala koncerner. (Tesla, VW och BYD?).
    jag skulle inte sätta pengar på att tesla finns kvar om 10 år, däremot kan jag sätta ganska mycket pengar på att toyota kommer att finnas kvar, säkerligen VAG också,
    några japaner till, och jag har svårt att se att ford och GM skulle slås ut, även om dom ofta nästan verkar jobba åt det hållet. Även stellantis-koncernen lär finnas kvar,
    och räkna inte bort koreanerna (hyundai/kia).
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #151
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Nåja, så enkelt är det inte, även om man skulle sälja bilarna med förlust är det vinst totalt sett långsiktigt.




    jag skulle inte sätta pengar på att tesla finns kvar om 10 år, däremot kan jag sätta ganska mycket pengar på att toyota kommer att finnas kvar, säkerligen VAG också,
    några japaner till, och jag har svårt att se att ford och GM skulle slås ut, även om dom ofta nästan verkar jobba åt det hållet. Även stellantis-koncernen lär finnas kvar,
    och räkna inte bort koreanerna (hyundai/kia).
    Jo nu räknar jag inte med att de får slut på pengar och konkar.
    Ta toyota tex; de ligger idag hopplöst efter med byggandet av batterifabriker. Ska de existera som en vinstdrivande verksamhet om 5år kommer de behöva sammarbeta med aktörer som har tillgång till de nyckelkomponenter de behöver till rätt kvantitet och pris.
    Därmed tror jag BYD kan komma att ta över Toyota, men märket kommer finnas kvar och pryda bilar byggda på BYD platformar. På samma sätt tror jag Tesla kommer ta över en del amerikanska och europeiska märken osv.
    De märken som inte har nog design/identitet kommer försvinna.
    Det blir som med våra mobiltelefoner och skärmar idag; massa märken, men under ytan är det 2-3 globala tillverkare av chipset och paneler som alla tillverkare utgår från. Dessa tillverkare är därmed väldigt mäktiga (tex TSMC).

  12. #152
    344195039_785558419541273_6547798173389862949_n.jpg

    Även om 10 år så kommer toyota fortfarande vara störst. Även Volvo kommer vara kvar och dess syster märken som polestar,lynk & co å zeekr.
    Dessa säljer bra utomlands. Många av bolagen vi har nu kommar finnas kvar

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  13. #153
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Toyotas framtid är oklar. Det finns så många gamla Toyota i världen att namnet kommer säkert att finnas kvar på något sätt, men Toyota är nog den av de stora bilfabrikaten som tydligast är på väg mot en Facit-kris.

    Deras BZ4X är ju mer eller mindre en BYD under ytan där drivlinan tekniskt nivå ligger c:a 5 år efter konkurrenterna. När Björn Nyland körde sin 1000km challenge (en ganska normal sträckkörning inkluderande laddpauser och småpauser) så fick man ungefär samma resultat som en Nissan Leaf och Renault Zoe, runt 14½ timme, medan de bästa elbilarna klarar den runt 10 timmar (och marginellt längre än vad en bränslebil normalt handlar på). Ytterligare problem verkar vara att bilen inte verkar ha de prestanda som står i specifikationerna. Men den övergripande frågan är om de kan komma ikapp i tid innan kunderna flytt.

    Et möjligt scenario är att Toyota går så dåligt att de blir uppköpta. Det skulle inte alls förvåna mig om en del av dagens stora biltillverkare blir uppköpta av nya aktörer de närmaste 5-10 åren, för det är många som riskerar drabbas av katastrofala förluster när det nu börjar se ut som att botten håller på att gå ur marknaden för bränslebilar - spelar ingen roll hur bra produkter har om man är på en marknad som kunderna inte är intresserad av.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #154
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    När man inte vet kan man ju gissa. Det är kul. Att bolla intelligenta gissningar är ofta lärorikt.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Toyotas framtid är oklar.
    Det finns så många gamla Toyota i världen att namnet kommer säkert att finnas kvar på något sätt, men Toyota är nog den av de stora bilfabrikaten som tydligast är på väg mot en Facit-kris.
    Framtiden är alltid oklar. Många gånger är det inte de som "går före" som klarar sig bäst eller ens överlever. Att ta det lite lugnt kan vara en mycket god strategi. Toyota har en mycket liten del av den svenska marknaden. Men de är störst i USA. Och i världen. Alltså där infrastrukturen för el är betydligt sämre än här. "Facit-krisen" blir troligen därför inte så kraftig för just Toyota. Som inte bara tjänar pengar på sina bilar. Toyota har ca 10% av marknaden för bilar idag. Så teoretiskt skulle de kunna klara sin försäljning utmärkt så länge batteribilarna tar under 90% av marknaden. Att vara en av få som erbjuder ICE bilar kan säkert funka för just Toyota, som har gott rykte och är störst. Marknaden för ICE bilar kommer att finnas kvar för överskådlig tid. Om alla andra över ger förbränningsmotorer för elmotorer och batterier blir det mindre konkurrens för Toyota. 10% av hela marknaden räcker för att vara störst. Men det är naturligtvis rena spekulationer och gissningar som därför troligen är fel. Men visst är hela branschens framtid oklar.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Et möjligt scenario är att Toyota går så dåligt att de blir uppköpta.
    Absolut. Men den gissningen är troligen oxo fel. Igår meddelade Toyota att deras vinst har ökat och att de därför kan öka aktieutdelningen
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    spelar ingen roll hur bra produkter har om man är på en marknad som kunderna inte är intresserad av.
    Just Toyota har en stor bredd på produkter fordon, fordonskomponenter och helt andra saker, samt på marknader. Det ger mindre sårbarhet. Kollar man lite runt om i världen varierar det mycket vad kunderna är intresserade av.
    • På världens största bilmarknad USA är 5 av de 12 mest sålda bilarna Toyota med förbränningsmotor. Tesla modell Y ligger på plats 9. Sammantaget är intresset för batteribilar litet i USA.
    • I Australien är 4 av de 7 bäst säljande bilarna Toyota med förbränningsmotor. Intresset för batteribilar är mycket litet (3.1%). Däremot är det inte ovanligt med dubbla dieseltankar.

    I Sverige och Norge är andelen batteribilar betydligt högre än i resten av världen. Vad det beror på kan man ju fundera på om man vill. För S & N är oxo länder med stora glest befolkade områden med långa avstånd och tufft klimat. Lite som Australien och USA. Områden där Toyotas HiLux, Rav4 och Land Cruiser är populära. Helt enkelt områden där dagens batteribilar inte duger.

    Om jag skulle köpa aktier och behålla i 10år skulle jag hellre ta Toyota än Tesla.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #155
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    USA-siffran på plats 9 för Tesla Model Y var för 2022, under 2023 har Model Y avancerat till f.n. plats 4, före alla andra personbilar (1. Ford F-series, 2. Chevrolet Silverado, 3, Dodge RAM) - Toyota RAV4 är på plats 5. Men Teslas försäljning är helt begränsad av tillgänglig produktionskapacitet.

    (Sedan så går det inte heller att köpa Tesla-bilar i alla stater än, mest notabelt så går den inte att köpa (ny) i Texas. Om man vill ha en Tesla i Texas får man privat-importera den från någon av de stater den säljs i, detta beroende på att direktförsäljning från tillverkaren är förbjudet i vissa delstater i USA.)

    Fördelen som bränslebilar har i dag med bättre tillgång på bensinmackar är en konsekvens av bilparkens sammansättning, och tillgången på tankställen kommer att börja bli en nackdel om gissningsvis 5-10 år (beroende på geografisk placering), och rent tekniskt så är en laddare en betydligt enklare att få på plats än en bensinpump, så det kommer att gå snabbt att bygga ut när lönsamheten för det kommer. OKQ8 har ju i dagarna beslutat att deras mackar även ska ha laddstationer (oh det är nog i grevens tid att starta nu).

    Jag skulle definitivt inte köpa Toyota-aktier. Deras vinster kommer antagligen att kollapsa inom några år.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #156
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Kan inte Toyota köpa t.ex. BYD eller annat elbils bolag (om staten kina tillåter det)så kommer dom ikapp ?
    (eller NEVS )

  17. #157
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag är mest förvånad över att Model Y säljer. Teslas bilar är fula hela bunten men X och Y är klart fulast.
    Tesla får iaf guldstjärna för att de INTE försöker få sina elbilar att se ut som rymdskepp från Blixt Gordon.
    Dumstrut till Ford som kopierade Teslas utseende för sin Mach-e.

    Kanske jag är fel person att bedöma eftersom jag tycker "crossover-suv" är det fulaste som finns

  18. #158
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Ja, jag tycker heller inte att Tesla X/Y är särskilt snygga. Men det går inte att komma undan att Tesla med model Y har en väldigt komplett och prisvärd elbil, jag förstår verkligen varför den säljer bra. Jag ser egentligen bara följande minus med den: Utseendet och den dåliga ljudisoleringen.

    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Kan inte Toyota köpa t.ex. BYD eller annat elbils bolag (om staten kina tillåter det)så kommer dom ikapp ?
    (eller NEVS )
    Mer sannolikt är att BYD köper Toyota. Inte en chans att kinesiska staten med sina stormaktsambitioner släpper sina industriella kronjuveler till utländskt ägande.

  19. #159
    Kineserna låter ingen köpa deras bolag, utländska bolag får inte äga majoriten i Kina

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  20. #160
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Tesla har snott designen ifrån Ahlgrens bilar.
    Bara färgerna som skiljer.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •