Sidan 16 av 22 FörstaFörsta ... 61415161718 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #301
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Ett av de stora problemet med konverteringar är att det är sällsynt att de stödjer snabbladdning, bitarna för att lösa det existerar inte riktigt än (jag har hört om en enda firma som ska ha en sådan option).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #302
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag tror de flesta elbilsskeptiker egentligen är som jag: intresserade, men inte beredda att göra den kraftiga investering som en elbil i nuläget faktiskt innebär.
    När förmånsbil inte är en möjlighet, och privatleasing inte är så lockande längre utan reda, beskattade pengar skall bekosta bilinköpet så blir, åtminstone jag, lite mer konservativ då jag på förhand kan veta rätt bra vilka kostnader jag kan förvänta mig av mina bilar så länge jag håller mig till det jag vet och kan (SAABar...).

    Jag har ju till och med undvikit att byta märke eftersom så oerhört mycket kunskap går förlorad om jag byter till annat märke och jag blir helt utelämnad till en verkstad.
    Vilket är ett högst rimligt och sakligt skäl att fortsätta med förbränningsdrift ett tag till.

    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Det är ganska vanligt att göra precis så baserat på vad jag sett. Jag skulle tro det är vanligast att utnyttja bilens existerande växellåda och kraftöverföringssystem för det blir mycket enklare på det viset. Kan inte komma ihåg jag skulle sett en konversion som varit annorlunda, inte för att jag sett så många, mindre än 10 st.

    Jag har sett vissa som delete:at kopplingen dock. Men del av körglädjen är ju att få växla enligt mig.

    Nån form av växellåda kommer väl att behövas för såvitt jag vet, vill de flesta elmotorer inte rulla lika snabbt som hjulen.

    ---

    Jag tror en Volvo 245a kunde vara en trevlig kandidat personligen, bra med utrymme för batterier. Bonus med bakhjulsdrift.

    ---

    Jag tror annars för en Saab konversion, så är det väl alltid möjligt att elektroniskt reglera vridmomentets toppeffekt så det inte blir mera än vad en bensinmotor skulle ge ifrån sig, för att skydda lådan. Sen med en elmotor kunde man lika gärna lägga in en 4 växlad låda som lär vara stryktåligare. Man har inte lika stor nytta längre av 5 växlar då.
    Det finns olika utmaningar med elkonvertering av befintliga bilar, där den i särklass största är rent ekonomisk.

    Det går att komma hyggligt billigt undan om du nöjer dig med begränsad prestanda (räckvidd, motoreffekt och laddfeatures) för då duger ett ganska enkelt batteri du kan klämma in någonstans i bilen utan större ombyggnader.

    Men vill du ha prestanda jämförbar med dagens svensson-elbilar (t.ex. 40+mil räckvidd, snabbladdning o.s.v.) behövs ett biffigare, gärna vätskekylt, batteri. Då blir själva batteriet dyrt, dessutom kommer dess volym och vikt kräva omfattande ombyggnader av bilen. Även en volvo 245 skulle behöva väghållningsåtgärder om du klämmer in 400+kg batterier i bakluckan.

    Så nej, jag tror eldriftskonverteringar snarare förblir en hobbygrej framöver.

    Och angående växellåda: Ja, de flesta elbilar har en fast reduktionsväxel, antingen som en egen komponent eller inbyggd i differentialen, för att få lämpligt varvtal i elmotorn över hela hastighetsregistret. Men jag ser ingen poäng i att vilja växla i en elbil, ens för känslans skull. Det kommer nämligen att kännas som att hela tiden växla från en växel tillbaka till samma växel. Typ gasa på trean, frikoppla, växla, och fortsätt gasa på trean (även om du bytt läge på spaken till växel två eller fyra).

  3. #303
    Körde Polestar 2 igår - GBG -> Kalmar och tillbaks
    Började med 85% i gbg och laddade hos Ionity i värnamo, Hade då 38%.
    Laddade till 80% och körde till kalmar, kom fram med 40% kvar. Laddningen tog 31min.

    På vägen tillbaks så laddade jag recharge till 60% och sedan Ionity på värnamo igen från 18% till 70%.
    Laddaren strulade så fick ringa polestar först för deras app buggade och sa att alla laddstationer va upptagna, och Ionity kortet fungerade inte.
    Så fick dra mitt vanliga kort istället (8,70kr/kwh ist för 3.52kr/kwh). laddade 42,463 KWH för 369,43 SEK.

    Kom fram till GBG med 25% kvar.

    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Den väger väl ungefär samma som en Saab 900 skulle jag tro? Jag vet inget om BMW. En snabb googling på det där säger det är en motor från 2015. Kan tro en motor från 2015 är mera effektiv än en från 2007. Men känns lite egalt då jag aldrig skulle ha råd med en bil från 2015.


    Hänt extremt mycket på diesel fronten senaste 15 år sen. Tack vare EU klassningarna så har Spridarna fått bättre och finare sprutbild, högre tryck etc.
    Diesel bilar går extremt rent och snålt. Tex min N47 320D xDrive går köra på 3.9 - 4.1l på motorväg och landsvägar.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #304
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vi kan också vara ganska överens om att bränderna är av olika karaktär där räddningstjänsten i nuläget har sämre förutsättningar att släcka bränder i batteribilar.
    Hur man faktiskt på ett realistiskt sätt kan släcka elbilsbränder innan hela bilen brinner upp, nyckeln heter saltvatten och högtryck (samt lite kyla, men det fungerar antagligen någorlunda utan kylan också): https://youtu.be/ODirK7ZuYW4?t=1094
    Senast redigerat av Långmilare den 2023-09-30 klockan 17:11.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #305
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Vad bra! Då gäller det att snabbt standardisera släckningsporten för saltvatten och bygga om alla levererade batteribilar. Jag är tacksam mot alla som köper de tidiga prototyperna av allt nytt så att nödvändiga förbättringar kan ske medan jag själv håller hårt i mina surt skattade pengar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  6. #306
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Mer om bränder, denna gång verkar det vara en Land Rover hybrid där batteriet tänt (vilket inte skulle vara första gången). Och hybridbilar i synnerhet,r är mer eldfängda än vanliga bränslebilar, om man tittar i statistiken - det sämsta av två världar?

    https://www.youtube.com/watch?v=zk0MWDsueMY
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #307
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Nu är tyvärr den här artikeln låst:
    https://www.dn.se/motor/goda-koregen...i-testduellen/
    Polestar 2 mot Ioniq 6

    Några intressanta citat ur artikeln:
    Här överraskar Ioniq 6 negativt med testets högsta milkostnad på 68 kronor och tio öre. Då räknar vi ändå med 90 procents billig hemmaladdning och bara tio procents dyr snabbladdning. Ioniq 6 har också testets dyraste servicekostnad över de tre första årens ägande.

    Polestar 2 har en milkostnad på 64 kronor och 40 öre, mest tack vare låg värdeminskning. Hela 60,8 procent av bilens nypris beräknas enligt Bilpriser.se vara kvar efter tre år. Lite överraskande är Polestar 2 klart dyrast att försäkra med en månadskostnad på över 1 000 kronor.

    Det är rätt sinnessjuka kostnader per mil det...

  8. #308
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Det är väl föga överraskande att värdeminskningen är en överväldigande andel av milkostnaden för en fabriksny bil? Men det gäller även förbränningsbilar - för vilken fabriksny förbränningsbil av motsvarande kvalisort och storlek skulle ha en lägre milkostnad? Du får minst lika sinnessjuka kostnader där...

    Men framförallt är milkostnaden väldigt beroende av _spekulation_ i framtida andrahandsvärde. De som köpte en fabriksny dieselbil 2018 precis före bonus malus infördes har ju också fått en väldigt beskedlig värdeminskning. En Volvo XC60 D4 med lagom mycket lull-lull kostade 400kkr ny då, idag säljs en sådan begagnad för kanske 300kkr. Min 2,5år gamla Enyaq har ca 20kkr värdeminskning (enligt bilpriser.se skulle den vara värd 35kkr mer än vad jag köpte den för, men det tror jag inte på). Men varken för Enyaqen eller XC60 hade någon kunnat gissa på en sådan utveckling av andrahandsvärdet när de var nya.

    Jag tror vi kommer tillbaka till en tidigare diskussion i den här tråden: Det går inte att räkna hem en elbil på driftskostnad om man jämför med en rejält begagnad förbränningsdito. Men för den som ändå tänkte köpa en ny eller nästan ny bil är ekvationen en annan.

    Jag fick för övrigt septemberelräkningen precis. Mitt genomsnittliga elpris: 22,9öre/kWh inkl elcertifikat här i SE3. Med moms (25%), skatt (49 öre inkl moms), alla rörliga nätavgifter (7,5öre/kWh) o.s.v. så får jag punga upp saftiga 85öre/kWh för elen. Så bilen kostade med god marginal under 2kr/milen i drivmedel förra månaden.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #309
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Min modell är ungefär såhär (det är många underliggande antaganden, så någon annans kalkyl ser annorlunda ut).

    Om man räknar på att en bil har en förväntad livslängd på 15 år/25000 mil (vilket vi inte vet för elbilar än, men låt oss anta detta för beräkningens skull), så förbrukar en bränslebil (i normal tjänstebilsklass) bränsle för 300-500k under sin lisvstid, eller nära priset för en Tesla Model Y, som förbrukar el för en bråkdel av detta - om man huvudsakligen laddar hemma eller motsvarande kan de närma sig 50k. Dock kompliceras situationen av försäkringskostnaden, och vi antagligen kan förvänta oss att skatt på elbilar för att kompensera bränsleskattsbortfallet. Men för en ny bil så är fallet ändå glasklart.

    Som jag ser det så betyder det att om man inför en kompensation om 30k per år (500k/15år) så betyder det att bränslebilen blir billigare om den kostar 30k mindre per år planerad kvarvarande livslängd för el-alternativet.

    När det gäller begagnade bilar har jag konstaterat att om man titta på Model Y så går det knappt att hitta en sådan begagnad som är billigare än den billigaste nya Model Y - så att köpa en sådan begagnad sådan fungerar dåligt som alternativ till en jämförbar bränslebil, och jag tolkar det som att efterfrågan på begagnade Model Y vida skulle överskrida tillgången om värderingen skulle vara på normal nivåer. (Det gör också att den billigaste nya Model Y troligen är det säkraste valet ur värdeminskningssynpunkt i närtid.)

    Det blir mycket intressantare om man tittar på Model 3, som funnits längre och inte lockar lika stor kundkrets. För rätt kundkrets så ser det mycket mer likt ut bränslebilar, man kan hitta begagnade bilar som kostar ner mot 60% av priset för billigaste nya Model 3 - detta närmar sig en jämförbar nivå med bränslebilar. Så här kan det nu börja finnas ekonomi i en begagnad Tesla Model 3 om man vill ha en bil som man planerar att använda i 10 år till. Detta bortser från dels att en 5 år gammal Tesla Model 3 är en sämre bil en en ny Tesla Model 3 - det har hänt mycket under skalet - och att utvecklingen på elbilar är fortfarande snabb så värdeminskningskalkylen är osäker. Men situationen med Model 3:s andrahandsvärde är en indikation på vart andrahandsvärden på moderna elbilar är på väg mot - föga förvånande, ungefär samma värdeminskning som på bränslebilar.

    Detta med att man kan råka ut för att behöva byta batteriet verkar på dagens elbilar vara en risk jämförbar med risken för motorhaveri. Det som börjar på att skapas är reparationsmetoder för batterier så man slipper byta hela, eftersom batteriproblemen oftast beror på enskilda celler - i fallet klassiska Tesla med 2170-batterier så kan man borra av enskilda cellers anslutningar, om man lyckas identifiera de - ofta enstaka - trasiga cellerna (det verkar ofta vara läckströmmar som ställer till det, och hindrar funktionerna på granncellerna).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #310
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Tyvärr redovisar inte DN exakt vad servicekostnaden är, men intressant att de varnar för höga servicekostnader. Hur kan det nu komma sig när elbilar skall vara mer eller mindre servicefria?

    Ni återkommer själva många gånger till den punkt som för mig saboterar hela kalkylen: utvecklingen går fort.
    Det går helt enkelt inte att veta om ens stora "investering" blir mer eller mindre värdelös eller inte. Produkten är helt enkelt inte lika mogen som förbränningsbilen där utvecklingen onekligen totalt stannat av vilket gör att värdet inte alls går att beräkna med samma precision för elbilen. Visst, utökade miljözoner som gör förbränningsbilen oanvändbar är såklart en osäkerhet, men för många som bor utanför storstadstullarna spelar detta marginell roll.

  11. #311
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Det finns några generella saker man med någorlunda säkerhet vet när det gäller bilekonomi. Den första är att ju högre inköpspris ju högre kostnad per km. Den andra är att skrotvärdet är i princip noll, dvs alla pengarna kommer förr eller senare vara borta. Om man skall generalisera, och skippa undantagen.

    Jag håller med Bollman helt när det gäller att man vet inte hur gammal en elbil blir. Så det enda säkra sättet att räkna på ekonomin avseende värdeminskning är att värdet är noll (0) direkt man köpt bilen. Sedan får man se det som en bonus om man kan få tillbaka något. Att köpa elbil är som att handla på Biltema. Utbudet är stort. Kvaliteten är många gånger hög i förhållande till priset. Har man otur och köper riktigt billigt får man skräp. Men satsar man på de lite dyrare produkterna fungerar de bra och löser uppgiften väl. Tills de förr eller senare går sönder och behöver repareras. Då finns inga reservdelar och produkten hamnar i återvinningen. Ju äldre elbilen blir ju större är denna risken


    Just nu sjunker priserna på beg elbilar och stiger på ICEl
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  12. #312
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tyvärr redovisar inte DN exakt vad servicekostnaden är, men intressant att de varnar för höga servicekostnader. Hur kan det nu komma sig när elbilar skall vara mer eller mindre servicefria?
    Ja, det där är ett gissel - vissa märken ser en onödigt dyr/tät serviceplan som ett sätt att tjäna pengar. Där är VAG (=min bil men även VW och Audi) halvfula. Serviceintervallet är rimligt, 2 år och fria mil. Det som görs är också rimligt: Byte pollenfilter, byte bromsvätska och inspektion. Prislappen däremot är uppåt väggarna om du åker till en auktoriserad verkstad, mellan 3500 och 6800kr beroende på val av verkstad.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det går helt enkelt inte att veta om ens stora "investering" blir mer eller mindre värdelös eller inte.
    Vad talar för att en 2024 årsmodells dieselbil skulle hålla sitt andrahandsvärde bättre än en 2024 års elbil?

    Jag håller med om att teknikskiftet drar med sig en del osäkerheter men det finns inget som är "säkrare" mark än något annat för den som vill ha en ny eller nästan ny bil. Och då kommer vi tillbaka till det jag tror alla här är överens om att rejält begagnad bil blir billigare i längden än en ny bil, oavsett drivmedel.

    - - - Uppdaterad - - -

    Att priserna på begagnade elbilar sjunkit gångna året är sunt, de två föregående åren har de ju skjutit i höjden på ett osunt sett där lätt begagnade bilar sålts för 100-200kkr mer än vad första ägaren betalat för dem nya.

    Sedan saknar jag information i artikeln om vilka årsmodeller/prisklasser man tittat på. Gäller siffrorna "alla beg elbilar till salu" jämfört med "alla förbränningsbilar till salu" så är det lätt att dra förhastade slutsatser eftersom snittelbilen till salu är kanske 2 år gammal och kostar 400kkr medan snittförbränningsbilen till salu kanske är 8 år gammal och kostar 150kkr (helt påhittade siffror från min sida, men ni förstår vad jag menar ). Det är inte konstigt att äldre/billigare bilar är mer efterfrågade när konjunkturen viker.

  13. #313
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Ja, det där är ett gissel - vissa märken ser en onödigt dyr/tät serviceplan som ett sätt att tjäna pengar. Där är VAG (=min bil men även VW och Audi) halvfula. Serviceintervallet är rimligt, 2 år och fria mil. Det som görs är också rimligt: Byte pollenfilter, byte bromsvätska och inspektion. Prislappen däremot är uppåt väggarna om du åker till en auktoriserad verkstad, mellan 3500 och 6800kr beroende på val av verkstad.
    Att byta bromsvätska med 2års intervall låter mycket märkligt. För mig är det en varningsflagga. Vätskan behöver rimligen inte bytas. Och medelbilsvensson kan inte kontrollera om den verkligen har bytts. Man får en känsla av att främsta anledningen till "service" är att kunna sälja på medelbilsvensson lite fler onödiga tjänster och produkter till orimliga priser.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Vad talar för att en 2024 årsmodells dieselbil skulle hålla sitt andrahandsvärde bättre än en 2024 års elbil?
    Dieselbil: välkänd och beprövad teknik och inkörd reservdelslogistik. Elbil: En nyutvecklad oprövad teknik. Oerfarna servicetekniker och minimala reservdelslager. Detta är den upplevda situationen. Oftast korrekt så. Men det gör att förväntningarna på livslängd blir kortare för elbilen. Och en bil som "snart måste skrotas" har lägre andrahandsvärde. Det är väl det som talar för saken.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag håller med om att teknikskiftet drar med sig en del osäkerheter men det finns inget som är "säkrare" mark än något annat för den som vill ha en ny eller nästan ny bil. Och då kommer vi tillbaka till det jag tror alla här är överens om att rejält begagnad bil blir billigare i längden än en ny bil, oavsett drivmedel.
    Ny teknik innebär en risk att få en nitlott men oxo naturligtvis en chans till högsta vinsten. Beprövad teknik är alltid "säkrare mark".
    Det påstås vara förklaringen att Toyota, som sällan går sönder, är det bilmärket som just nu håller begpriset bäst. (läste jag nyligen men hittar inte referensen)

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Att priserna på begagnade elbilar sjunkit gångna året är sunt, de två föregående åren har de ju skjutit i höjden på ett osunt sett där lätt begagnade bilar sålts för 100-200kkr mer än vad första ägaren betalat för dem nya.
    Att begpriserna på elbilar har en del extremer beror på att det fortfarande är en liten, ny och omogen marknad.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Sedan saknar jag information i artikeln om vilka årsmodeller/prisklasser man tittat på. Gäller siffrorna "alla beg elbilar till salu" jämfört med "alla förbränningsbilar till salu" så är det lätt att dra förhastade slutsatser eftersom snittelbilen till salu är kanske 2 år gammal och kostar 400kkr medan snittförbränningsbilen till salu kanske är 8 år gammal och kostar 150kkr (helt påhittade siffror från min sida, men ni förstår vad jag menar ). Det är inte konstigt att äldre/billigare bilar är mer efterfrågade när konjunkturen viker.
    Naturligtvis är det så. Det finns väldigt många förbränningsbilar som inte längre sjunker i värde, för att de har nått eller kommit nära sitt slutpris. De är i princip ekonomiskt värdelösa, trots att de fungerar och gör sitt jobb. Men det finns knappast några elbilar i samma läge av värdelöshet. Så i princip alla elbilar sjunker fortfarande i värde.

    Det är två olika sub-marknader en mogen och en ny. De beter sig olika.
    • Att elbilar sjunker i värde beror på att de är nya.
    • Att gamla dieselbilar stiger beror till stor del på generell inflation och till viss del på att folk inte har lika mycket råd att köpa elbilar som för 2-3år sedan. Samt i grund och botten på att man vet vad man får med en förbränningsbil.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #314
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Byta bromsvätska vartannat år beror på att den är hydroskopisk. Att bara mäta kokpunkt har sina risker, det kan vara olika kokpunkt i olika delar av systemet. På en bränslebil tenderar bytet att drunkna i andra service-åtgärder, men på en elbil står det ut.

    Sedan använda ju mest regenerering för bromsning i en elbil, så det där känns ju som något som borde lösas på ritbordet. Annan bromsvätska?

    ---

    Här det gäller dieselbilar är det nog speciellt med priserna då försäljningen av dessa dykt.

    Men, titta på Model 3, den verka nu ha fått en värdeminskningkurva som börjar liknar bensinbilar, troligen dels för att den nu sålts ungefär likvärdig i 4 år, dels för att marknaden för Model 3 minskade när Model Y kom - Model Y har fortfarande lätt hysteriska begagnatpriser.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #315
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Detta verkar ju för otroligt för att vara sant. Kunde inte låta bli att dela med mig
    8års-garantin på batteriet i Teslan gäller inte om man har bilen utomhus i regn!
    the battery was damaged due to water ingress and it was unfortunately not covered by the battery’s 8-year warranty and so the repair would be around £17,500
    https://www.edinburghlive.co.uk/news/edinburgh-news/edinburgh-couple-fume-handed-17k-27906242


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #316
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag läste den också. Samtidigt har jag sett den här killens videos:
    https://www.youtube.com/watch?v=tZiR...=TomSunderland
    Och för att citera Louis Rossmann som också gjorde en video om det: "Everybody lies"
    Det låter rätt otroligt att batteriet skulle bli vattenfyllt av att köra i regn...

  17. #317
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Ja, det där är nog mer sensationsjournalistik eller som det heter i dagens tidsera - clickbait.

    Tesla har ju levererat inte färre än 5 miljoner bilar sedan start för 10+ år sedan. Skulle fenomenet "köra i regn kräver 200kkr-reparation" vara ett verkligt problem hade det nog varit fler rapporter om fenomenet vid det här laget.

    Jag kan ju tänka mig flera scenarier som lett fram till situationen:
    - Yttre åverkan, d.v.s. bilen har fått sig en rejäl smäll på batteripacket i något sammanhang som gjort att det inte håller tätt längre. Och med tanke på hur batterierna är inkapslade så är krävs en "rejäl smäll" med betoning på "rejäl", en sådan som även skulle få en förbränningsbilägare att hissa upp bilen och inspektera skadorna under.
    - Bristfälligt reparationsarbete i annat sammanhang där man inte tätat ordentligt efter sig
    - "köra i regn" är en omskrivning för "köra igenom en flera decimeter djup vattengrav" à la Rufford Ford. (typ samma som Bollmans länk)
    - ...

    I sådana känns det rimligt att skadorna inte täcks av batterigarantin utan då är det upp till ägaren att hålla sig försäkrad istället.

  18. #318
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Jo, vi har ju ett antal Tesla här som nog kan betraktas som utanför spec: https://www.youtube.com/watch?v=Yz1eZw9tcdQ

    Som jag förstått det så är Teslas batterikassetter i stora drag vattentäta när de kommer från fabrik, men batterikassetten (åtminstone vissa varianter) har tryckventiler som kan börja läcka med tiden: https://www.youtube.com/watch?v=TamL9Sk8fh4

    Det är nog som med många andra bilar, man försöker göra dem så skyddade som är ekonomiskt försvarligt för att få ner reklamationer. Och det kan ju spruta upp rätt rejält även vid normalt förekommande vattenpölar, så någon form av spolsäkert får man nog anses vara förväntat.

    Dock så finns det ett antal 1000 vägar med vadställen i England, så det finns också helt klart ett visst gränsdragningsproblem. Men när vattnet forsar över motorhuven så är det nog ganska klart vilken sida gränsen man är.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #319
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Tur de inte bodde i Sverige iaf, för då hade det varit klurigt att få den lagad just nu
    Skall bli väldigt spännande att följa den striden. IF Metall kommer ju INTE ge sig, det skulle undergräva hela deras ställning. Muskegutten lär ju inte bry sig ett skit i pyttemarknaden Sverige och drar sig betydligt hellre ur än att öppna den burken med mask som han anser att kollektivavtal är.

  20. #320
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Dock så finns det ett antal 1000 vägar med vadställen i England, så det finns också helt klart ett visst gränsdragningsproblem. Men när vattnet forsar över motorhuven så är det nog ganska klart vilken sida gränsen man är.
    Tja med tanke på hur luftintaget är placerat på tex Saab 9-5 lär en sådan knappast vara ett bättre alternativ ens i toppskick. Och vägarna i Scotland ligger knappast efter de engelska vad gäller vadställen...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Skall bli väldigt spännande att följa den striden. IF Metall kommer ju INTE ge sig, det skulle undergräva hela deras ställning. Muskegutten lär ju inte bry sig ett skit i pyttemarknaden Sverige och drar sig betydligt hellre ur än att öppna den burken med mask som han anser att kollektivavtal är.
    Hörde en från IF Metall på radion. Han svarade reportern att de kan hålla på och strejka hur länge som helst. Jag skulle tro att det är korrekt. Metalls strejkkassa är nog minst sagt välfylld. Skall bli intressant att följa...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •