Sidan 19 av 22 FörstaFörsta ... 91718192021 ... SistaSista
Resultat 361 till 380 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #361
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle säga att för tillfället så har ingen tillverkare image-mässigt råd att göra så på sina elbilar om inte Tesla gör det. Men möjligt att någon försöker, det finns ju redan konkurrenter som det inte går så bra för...

    Sedan har vi reglerna för bilar och Tyskland. De kommer inte att kunna låsa ihop systemen och undanhålla serviceverktygen på samma sätt som Apple, och jo, jag vet vad de pysslar med.
    Alltså att batteri-paket inte standardiseras beror på att de av utrymmesskäl byggs ihop med golvet i bilen. Exakta mått och utformning blir väldigt specialutformat för en viss bilmodell.
    Att batericeller inte standardiseras beror på att de utvecklas snabbt, typiskt kommer det nya generationer med små förbättringar var 2-3år. Ska man byta en cell är det viktigt att man får exakt samma modell som den batterimodulen är byggd för. Detta beror på BMSens styrning av cellen. Skulle du byta till en nyare cell med andra egenskaper än BMS är designad för, så kan ju vad som helst hända.

  2. #362
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Är det någon som är rejält påläst hur det blir med dieselns pris efter nyår?

    Vad jag kommit fram till så kommer det knappt bli någon skillnad mot som det är just nu.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  3. #363
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Jo, det är det som verkar vara den allmänna uppfattningen hos bensinbolagen att det inte blir någon revolutionerande prisskillnad. Visst, de tillåts (och kommer antagligen) sälja diesel med lägre inblandning av förnybart, men andra krafter - framförallt marknadskrafter - påverkar också. Specifikt så har leverantörskedjan i Sverige anpassats efter den sedan länge beslutade reduktionsplikten och det är inte "bara att" ändra blandningsförhållandet utan att det drar med sig kostnader i leverantörskedjan.

    Och här tycker jag nog det är lite självmål av regeringen. Vill man få ner bränslekostnaderna för gemene man (obs! jag ger mig inte in i diskussionen huruvida det är rätt eller fel) så tror jag det är fel att så bryskt ge sig på reduktionsplikten. Det drar med sig enorma kostnader (både miljömässiga och rent ekonomiska) jämfört med nyttan, d.v.s. hur stor skillnad det faktiskt gör i gemene mans plånbok. Jag tror det hade varit betydligt bättre med för slutanvändaren (=konsumenter och företag) rent ekonomiska lättnader som inte påverkar leverantörskedjan, t.ex. lägre bränsleskatt, lägre moms på bränsle, högre reseavdrag eller kanske landsbygdsspecifika skattelättnader.

    Men antagligen är det så mycket prestige i symbolpolitiken kring bränslepriset för regeringens stödparti (SD) att de anser att det är värt kostnaden att ge sig på reduktionsplikten.

  4. #364
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Symbolpolitiken är stark med det partiet. Det finns nog ingenting som retar gallfebern på SDare så mycket som "miljön".
    Jag förstår inte riktigt hur de räknar när de påstår att minskad inblandning av "reduktion" på bensin skulle kunna sänka priset. Etanol är billigare än bensin, hur skulle priset kunna bli lägre när det du köper i pumpen skall innehålla mer av en dyrare råvara?
    Ja, det finns möjligheter att priset minskar på Diesel, men det finns precis som jellybear säger många anledningar till att priset faktiskt skulle kunna öka, istället för att minska. Ökad efterfrågan på diesel, kostnadsökningar i leverantörsledet pga omställningen som kommer plötsligt osv, osv. Skattesänkningen som är utlovad kommer ändå ätas upp av indexuppräkningen så där har de inte mycket att hämta.
    När vi sen dessutom måste använda skattepengarna till att betala EU-böter så blir den totala effekten rejält negativ.

    Oavsett vad de gör så kommer de aldrig i h-e att lyckas få ner priset så mycket som de lovade inför valet. Hoppas Ebba Usch och de andra tomtarna som lovade dyrt och heligt att vi skulle tanka för struntsummor och köpa billig mat snart ställs mot väggen. Iofs händer det väl redan för maken till dåliga opinionssiffror får man leta efter.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #365
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Två saker kan vara sanna samtidigt.

    Inblandningen i diesel är ett luftslott, Sverige köper så mycket växtolja för iblandning i diesel att det utarmar världsmarknaden (och höjer livsmedelspriser). Det betyder att vi skjuter oss själva i foten, för dieseln i andra länder (med lägre inblandning) kommer i närtid alltid att vara billigare med resultat av osund konkurrens. Det är antagligen bara en tidsfråga innan ekonomiska realiteter skulle resultera sänka systemet i alla fall - om man inte hinner fasa ut alla dieselbilar i transportsektorn först. (Och som jag ser det är det en pipe dream att man skulle få världen att sluta använda fossila bränslen så länge det finns pengar att tjäna på det - om det blir billigare med växtoljor, och köpare finns, kommer det att ta skruv då.)

    Det illustrerar också det allmänna problemet när politiker börjar detaljstyra samhället.

    Så här har SD en poäng.

    När det gäller bensin så bör det inte spela så stor roll - även om etanolen är klart dyrare innan skatt.

    Det är annars lätt att sänka priset 10 kr om man verkligen är beredd att avstå statliga inkomster - minska skatten.

    ---

    Å andra sidan så sabbar man som sagt för leverantörer som investerat för ökad reduktionsplikt pga. bristande kontinuitet.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #366
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Är det någon som är rejält påläst hur det blir med dieselns pris efter nyår?

    Vad jag kommit fram till så kommer det knappt bli någon skillnad mot som det är just nu.
    Hur priset förändras i framtiden kan man väl knappast läsa sig till någonstans?

    • Jag menar råvarudelen av priset i pump. Oljepris och dollarkurs förändras kontinuerligt. Just nu verkar både oljan och dollarn bli billigare. Hur det är med inblandade ersättningar pga reduktionsplikten har jag ingen koll. Fast i motsats till råolja är dessa ersättningar är bristvaror så man kan nog räkna med att priset på dem går upp. Men efter 2024-01-01 blir det iofs en ganska liten del av dieselpriset.
    • Hur det blir med skatter och lagar är en annan sak. Det finns en hel del information och utredningar att läsa. Hur regeringens förändring av reduktionsplikten påverkar informerar de om i en pdf Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel KN2023/03617.

      I denna promemorian (Publicerad 03 juli 2023 Uppdaterad 17 oktober 2023) föreslås det att kraven på minskade utsläpp i reduktionsplikten för bensin och diesel sänks till sex procent för åren 2024–2026. Det föreslås även att reduktionsnivåerna för 2027–2030 ska slopas. I promemorian står det oxo
      Priset på diesel förväntas bli ca 5,5 kronor per liter lägre för en privatperson 2024 jämfört med dagens lagstiftning
      Det är alltså så mycket de beräknar att priset skall ändras på grund av regeringens åtgärd.

    Om det i framtiden blir som det är tänkt idag kan man knappast heller läsa sig till. Vi får nog vänta till efter nyår och se.
    Men som jag ser det personligen har jag inget val. Går bilen på diesel måste jag tanka oavsett vad dagspriset är. I praktiken är bränslepriset lite av en icke-fråga. Möjligen kan man tänka sig att fylla med det billigaste (lit/km) alternativet. Fast det är intressant att veta såklart.
    Senast redigerat av Mr.O den 2023-12-08 klockan 22:37.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #367
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Är det någon som är rejält påläst hur det blir med dieselns pris efter nyår?

    Vad jag kommit fram till så kommer det knappt bli någon skillnad mot som det är just nu.
    Nu är det efter nyår. Gott nytt år!
    Efter lite tänkande och mycket kollande, googlande och sökande har jag efter bästa förmåga satt ihop en tabell som visar hur det blev. En liten aning enklare att svara nu. Att jämföra siffrorna är enkelt. Exakt varför siffrorna har ändrats vet jag inte. Regeringens åtgärd, valutakurser och världsmarknadspriser och oljebolagens prissättning påverkar och bidrar. Men fokuserar man på priset vid pump och inte orsakerna blir det ganska enkelt att se vad som hänt. Data kommer från Circle-K:s hemsida.

    Vad blev det för skillnad? Man kan räkna skillnaden på tre olika sätt.
    1. Antingen från igår.
    2. Eller från när frågan ställdes. Tyvärr fanns inte data från andra dagar i dec månad än 31:e. Det bästa av det jag hittade tyckte jag var snittpriset i november.
    3. Sedan skulle man ju kunna beräkna skillnaden från valdagen, dvs från när vallöftena om sänkta priser gavs. Då blir det så här:

    Datum: 95-oktan +/- 98-oktan +/- Diesel +/- E85 +/- Fordonsgas +/-
    Valdagen 2022-09-11
    1868
    -139
    1993 -169 2441 -652 1587 -252 2639 340
    Snitt Nov 2023 1942 -213 2067 -243 2370 -581 1525 -190 3133 -154
    2023-12-31 1844 -115 1939 -115 2216 -427 1354 -19 2969 10
    Idag 2024-01-01
    1729 1824 1789 1335 2979

    Bensin och E85 har blivit billigare. Men den största förändringen är på dieselpriset.
    Dieseln har blivit 4.27kr (19,3%), 5.81kr (24,5%) eller 6.52kr (26,7%) billigare.
    Senast redigerat av Mr.O den 2024-01-01 klockan 22:21.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #368
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Frågar du politikerna så kommer de att jämföra det högsta priset, precis efter pandemin och säga att de uppnått målet

  9. #369
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Det finns säkert de inom regeringsunderlaget som skulle göra så. Andra skulle plocka några andra körsbär. Ärliga politiker är svåra att hitta. Man måste applicera rätt filter beroende på deras partitillhörighet.

    Ungefär som med journalister.Vissa lyckasdes räkna ut att sänkningen skulle bli 14 öre/liter
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #370
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Det finns en aspekt till. Hade de rödgröna vunnit valet så hade reduktionsplikten ökat ännu mer efter årsskiftet, från ~30% till 40% för diesel om jag minns rätt. Vad det hade blivit i kronor vet jag inte men det kanske någon klok människa kan räkna ut.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  11. #371
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Jag måste säga att jag faktiskt är lite förvånad att några politiker faktiskt levererat så mycket av ett vallöfte, ungefär hälften av man lovade på dieseln och en fjärdedel på bensinen.

    Men speciellt sänkningen på dieseln tror jag är en ögonöppnare för hur mycket dåliga beslut har kostat folk i allmänhet. Ska bli intressant att se hur S och SD rör sig i nästa opinionsmätning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #372
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Fast ÄR det dåligt beslut med reduktionsplikt?
    Det som händer nu är att Sverige med stor sannolikhet får betala "böter" till EU eftersom vi inte längre uppfyller utsläppskraven. Det kommer då göra att pengar måste tas någonstans ifrån för att täcka böterna. Även om jag inte tror på skattehöjningar eftersom det vore självmord för Kristersson så misstänker jag att de kommer ta pengar vart de kan för att täcka de ökande kostnaderna vilket i slutändan ändå kommer innebära försämringar.

    Dessutom, har det verkligen kostat folk så mycket pengar? Jag brukar jämföra bensinpriset med min löneutveckling under de senaste 20 åren och titta hur mycket bensin/diesel jag får för en timmes arbete. Till saken hör att jag inte bytt arbetsgivare (över 25 år på samma ställe) och jag jobbar statligt så jag har sannerligen ingen "Garbolön". Jag får ganska precis samma mängd bensin idag (eller ja, före sänkningen) som jag fick för 20 år sen så prisökningen har varit helt rimlig. Att bara blint titta på siffrorna på pumpen säger ingenting. Det blir som det gamla skämtet om journalisten som intervjuar folk på macken efter senaste höjningen och frågar hur det påverkar dom: -"Nä, det stör inte mig, jag köper ändå bara bensin för en hundralapp".

    2 användare gillar detta inlägg



  13. #373
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Ort
    Malax
    Inlägg
    372
    Medlem#
    -
    Dieseln här är runt 1.79 som billigast, vilket låter nära det svenska priset. Den har fallit från att ligga runt 2 euro före julen. Bränslepriserna i överlag verkar ha fallit i Finland den senaste veckan på sistone.
    Saab 900 T16 -1990

  14. #374
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Dieseln här är runt 1.79 som billigast, vilket låter nära det svenska priset. Den har fallit från att ligga runt 2 euro före julen.
    Det som hänt är väl att det svenska priset närmat sig vad man betalar i våra grannländer. Att betala ca 500kr mindre för en full tank diesel känns bra
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #375
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Man kan ju också fundera på hur priserna på "sverigebränslen" utvecklas jämfört med övriga europas reduktionspliktsbränslen?
    Tillverkarna av fordonsbränslen och fordonsindustrin har ställt om produktionen för reduktionsplikten, sverigemarknaden är ganska liten så sverigedieseln kan öka i pris bara för det.
    Vår miljö som reduktionsplikten var till för, struntar vi i.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  16. #376
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast ÄR det dåligt beslut med reduktionsplikt?
    Ja, det är dåligt. Men möjligen försvarbar om alla länder i EU låg på samma nivå. Att Sverige tar i för mycket är mycket dåligt. För de svenska bilisterna och jordbrukarna. Skulle alla europeiska länder valt den gamla röd-gröna modellen skulle det blivit katastrof. Bristen på biobränsle skulle bli stor och priset skulle ha blivit ännu mycket högre. Samtidigt som det skulle krävts stora mängder med mat för att producera "inblandning". Det finns antagligen ett samband när inblandningen ökar samtidigt som priset på socker går upp. Båda tillverkas av sockerrör.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det som händer nu är att Sverige med stor sannolikhet får betala "böter" till EU eftersom vi inte längre uppfyller utsläppskraven. Det kommer då göra att pengar måste tas någonstans ifrån för att täcka böterna. Även om jag inte tror på skattehöjningar eftersom det vore självmord för Kristersson så misstänker jag att de kommer ta pengar vart de kan för att täcka de ökande kostnaderna vilket i slutändan ändå kommer innebära försämringar.
    Planen är kort och gott att regeringen tänker långsiktigare. Man tänker sig spara mer utsläpp totalt sett över en längre period. Avsikten är alltså att minska utsläppen minst lika mycket som den röd-gröna planen. T.ex. genom att bygga kärnkraft som ersättning till div fossil kraft. För att föst öka produktionen av el och sedan på bred front gå över till elbilar när de gamla fossilbilarna börjar bli skrotfärdiga. Istället för att subventionera elbilar, vilket i princip innebär subvention av att skrota fossil-bilar i ekonomisk förtid. Om EU verkligen kommer att kräva böter för det återstår att se. Samma sak när det gäller om planen lyckas eller inte.

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Dessutom, har det verkligen kostat folk så mycket pengar? Jag brukar jämföra bensinpriset med min löneutveckling under de senaste 20 åren och titta hur mycket bensin/diesel jag får för en timmes arbete. Till saken hör att jag inte bytt arbetsgivare (över 25 år på samma ställe) och jag jobbar statligt så jag har sannerligen ingen "Garbolön". Jag får ganska precis samma mängd bensin idag (eller ja, före sänkningen) som jag fick för 20 år sen så prisökningen har varit helt rimlig. Att bara blint titta på siffrorna på pumpen säger ingenting. Det blir som det gamla skämtet om journalisten som intervjuar folk på macken efter senaste höjningen och frågar hur det påverkar dom: -"Nä, det stör inte mig, jag köper ändå bara bensin för en hundralapp".
    På 25år har dieselpriset gått upp 286,8% och KPI 56,8% Om man kan lita på www.inflationsdata.se. På en stor bil har kostnaden för full tank nu minskat ca 500kr. Eller snarare har det kostat folk ganska mycket pengar extra genom åren. Den röd-gröna planen var att öka kostnaden ytterligare från 30% inblandning till 60%...

    Så, vad man än säger har det nu blivit en ännu bättre affär att köpa en dieselbil än förra året.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Mr.O den 2024-01-02 klockan 20:05.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  17. #377
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast ÄR det dåligt beslut med reduktionsplikt?
    Det som händer nu är att Sverige med stor sannolikhet får betala "böter" till EU eftersom vi inte längre uppfyller utsläppskraven. Det kommer då göra att pengar måste tas någonstans ifrån för att täcka böterna. Även om jag inte tror på skattehöjningar eftersom det vore självmord för Kristersson så misstänker jag att de kommer ta pengar vart de kan för att täcka de ökande kostnaderna vilket i slutändan ändå kommer innebära försämringar.
    Ett snabbt överslag visar att man påfört allmänheten drygt 50 miljarder/år i direkta extrakostnader. Sedan har nog svenska staten tappat betydande skatteintänkter på att bilarna tankas på andra sidan gränsen, kan inte tänka mig lastbilar i gränsöverskridande trafik tankas i Sverige om man kan undvika det. Sedan

    Om man tittar rent ekonomiskt på det så är nog ev. böter bra mycket billigare. Om det nu skulle bli några.

    Men biodieseln som man blandar in görs (enligt Wikipedia) av djurfett, raps, soja och palmolja, och Sverige köpte en oproportionerlig mängd av detta på världsmarknaden som resultat. Man kan misstänka att detta har en negativ inverkan på matproduktion, i den mån det inte bara resulterar i att förbrukningen av fossila flyttar till det ställe man köper det ifrån. Sedan har man frågan om hur mycket fossilt bränsle som går åt för produktionen.

    Mitt antagande är att detta till en ganska stor del är spel för gallerierna utan reell positiv effekt.

    Sedan är det väldigt svårt att hitta hårda fakta i ämnet genom att googla. Troligen av en anledning.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #378
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Här finns lite intressant läsning,
    Varför pratar alla om reduktionsplikten? | RISE

    Ha det gött, Sven

    - - - Uppdaterad - - -

    Sen finns det ju andra bieffekter än dieselpriset av den SD-påverkade politiken

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  19. #379
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Men biodieseln som man blandar in görs (enligt Wikipedia) av djurfett, raps, soja och palmolja, och Sverige köpte en oproportionerlig mängd av detta på världsmarknaden som resultat. Man kan misstänka att detta har en negativ inverkan på matproduktion, i den mån det inte bara resulterar i att förbrukningen av fossila flyttar till det ställe man köper det ifrån.
    OK. Det jag skrev om sockerrör stämmer inte riktigt. Den används inte i biodiesel utan man använder sockerrör till att producera etanol. Så den hamnar istället i E85 och bensin. Men palmolja är väl egentligen en ännu större miljöbov.
    Enl Wikipedia:
    • "Flera biodrivmedel har kritiserats för att under produktionen och användningen generera större växthusgasutsläpp än om bilen hade körts på bensin eller fossil diesel."
    • "Framställning av palmolja leder så gott som alltid direkt eller indirekt till att regnskogar skövlas, med stora förluster av biodiversitet och utsläpp av växthusgaser som följd. Speciellt illa är det när regnskogen står på torvmarker som dräneras för att bli åkrar. Dessutom tränger odling av palmolja ut odlingen av livsmedel, vilket ofta leder till att regnskog avverkas för att ge plats för odling av matgrödor"

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Sedan är det väldigt svårt att hitta hårda fakta i ämnet genom att googla.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #380
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Planen är kort och gott att regeringen tänker långsiktigare. Man tänker sig spara mer utsläpp totalt sett över en längre period. Avsikten är alltså att minska utsläppen minst lika mycket som den röd-gröna planen. T.ex. genom att bygga kärnkraft som ersättning till div fossil kraft. För att föst öka produktionen av el och sedan på bred front gå över till elbilar när de gamla fossilbilarna börjar bli skrotfärdiga. Istället för att subventionera elbilar, vilket i princip innebär subvention av att skrota fossil-bilar i ekonomisk förtid. Om EU verkligen kommer att kräva böter för det återstår att se. Samma sak när det gäller om planen lyckas eller inte.

    På 25år har dieselpriset gått upp 286,8% och KPI 56,8% Om man kan lita på www.inflationsdata.se. På en stor bil har kostnaden för full tank nu minskat ca 500kr. Eller snarare har det kostat folk ganska mycket pengar extra genom åren. Den röd-gröna planen var att öka kostnaden ytterligare från 30% inblandning till 60%...

    Så, vad man än säger har det nu blivit en ännu bättre affär att köpa en dieselbil än förra året.
    Långsiktigt? Skojar du? Du menar på fullaste allvar att de ämnar minska utsläppen genom att öka utsläppen. Genidrag! https://www.dn.se/sverige/budgeten-f...-minskar-igen/
    Hur mycket fossilkraft har vi i det här landet? Effektreserven i Karlshamn som är igång när det är redigt kallt några dagar per år? Kollar jag svenska kraftnät står "värmekraft" för 5% av produktionen, och det innefattar troligen de fjärrvärmeverk som tillverkar el som "biprodukt".
    Elbilsförsäljningen har sjunkit med nästan 10% sen subventionen togs bort. Ju färre elbilar som säljs nya, desto färre kommer finnas begagnade vilket kraftigt försenar hela elektrifieringen. Regeringen skjuter målet för utsläpp från transportsektorn på framtiden. Det kan väl kanske kallas "långsiktigt" men av helt fel typ. När Timbro och industrin gnäller på regeringens miljöpolitik så kan man vara säker på att de inte gör rätt.
    https://sn.se/ledare/artikel/klimate...r-med/r2d954pj
    https://sverigesradio.se/artikel/rik...er-det-ar-illa
    https://www.svt.se/nyheter/inrikes/f...-klimatpolitik

    På 25 år har medellönen i Sverige gått upp nånstans 205-210% så det låter värre än vad det är. Samtidigt har oljepriset gått upp 532% (i dollar) och dollarn har blivit 30% dyrare. Det som är en etablerad sanning är att priselasticiteten i fordonsbränsle är extremt låg, folk tankar och kör oavsett vad det kostar.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •