Sidan 18 av 22 FörstaFörsta ... 81617181920 ... SistaSista
Resultat 341 till 360 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #341
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Jag skulle säga att batterierna inne i elbilars batterikassetter troligen inte kommer att standarsiseras i närtid, det händer så mycket på den fronten. Tesla Model 3 och Y använder i dagsläget runt 10 olika batterier i sina batterikassetter (både mekanik och kemi skiljer), beroende på tillverkningsort och batterikassettkapacitet (samt i batteritillgång). De är dessutom bara delvis samma som för ett år sedan, och inom ett år ska man byta kemi i åtminstone vissa varianter. De färdiga kasseterna kommer i färre storlekar (men har olika vikter).

    Jag skulle dock såja att för att reparera batterikassetter, vilket nästan alltitid är det mest ekonomisk vettiga (om man hittar en repartör), så är standardiserade batterier inte ett stort problem, för om man vid reparation kommer fram till att man behöver byta celler eller moduler (vilket inte alltid är fallet) så vill man normalt byta till ett begagnat batteri som är ungefär lika slitet för att minska problemen med obalans i systemet - och det är dessutom oftast blir mycket billigare.

    Nytillverkning av kompletta pirat-batterikassetter kommer nog att förbli lika ovanliga som pirattillverkade motorblock, tror jag. Renovera begagnade batterikassetter med bättre begagnade celler är nog vägen att gå, pris/prestanda är så mycket bättre, och degraderingen av enskilda battericeller är ofta ganska marginell - när batterkassetterna uppvisar en hög grad av degradering så är det normalt enstaka eller ett fåtal celler som ställer till det (ofta i form av interna läckströmmar som beroende på koppling även kan dra ur grannceller).

    På en generell nivå har elbilsbatteriproblem och bränslebilars motorproblem stora likheter, i de flesta fall kan man komma undan med lite resevdelar och en mer eller mindre mängd arbete, och bara i ovanliga fall behöver man byta hela, till en ny eller bättre begagnad. Prisrena på begagnde batterikassetter kommer ju att sjunka i ock med bättre tillgång i framtiden, när försäljningen av elbilar slutat växa exponentiellt och det hamnar allt fler krockade bilar på skroten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #342
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Nu har vi ju faktiskt ett antal standardiserade cellstorlekar redan. Elbilstillverkare använde i princip endast dessa t.ex 18650 när de första elbilarna kom. Vissa fortsätter med dem, andra går över till nya storlekar. Exempel på celler är 18650 21700 (=2170) 30700 4680. Det har alltid varit ganska få. Och allt eftersom marknaden mognar lär det bli färre. Alla vill ju ha den bästa storleken.

    Batterifabrikerna vill producera så få varianter som möjligt, för att hålla priserna nere. Det gäller såväl dimensioner, spänning och kemi. Alla biltillverkare vill köpa celler med bästa pris/prestanda.

    Vem som kommer att tillverka färdiga batteripackar att montera i bilarna i framtiden får vi se. Men om Saab kunde stoppa in en Triumph- eller Fordmotor i sina bilar kan nog liknande ske i framtiden.

    Att alla biltillverkare skall uppfinna egna celler och försöka tillverka dessa bättre än t.ex. Panasonic av konkurrensskäl kommer aldrig att ske. Det är anser jag vara lika troligt som att Tesla skulle börja med vänstergängade skruvar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #343
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Fast nu pratar vi celler inne i batteripackar, det var inte utgångspunkten för diskussionen utan att elbilstillverkare skulle tvingas använda samma batterimoduler.
    Min Ampera har ett batteri som inte ser ut som något annat. Har sett de som bytt moduler i det men eftersom det består av lite olika storlekar på moduler så är inte det heller så lätt.

  4. #344
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Nu har vi ju faktiskt ett antal standardiserade cellstorlekar redan. Elbilstillverkare använde i princip endast dessa t.ex 18650 när de första elbilarna kom. Vissa fortsätter med dem, andra går över till nya storlekar. Exempel på celler är 18650 21700 (=2170) 30700 4680. Det har alltid varit ganska få. Och allt eftersom marknaden mognar lär det bli färre. Alla vill ju ha den bästa storleken.
    Alla de där finns med olika batteri-kemier. Och vilken storlek och kemi som är bäst beror på kravbilden - och battery management är betydligt mer kritiskt för t.ex. vanliga Li-Ion än LiFePo4-batterier.

    Sedan finns prismatiska celler också, vilket de flesta utom Tesla och Rivian använder, normalt pouch-varianter, och de kommer i alla möjliga storlekar.



    Mängden celler som redan en liten serie elbilar använder är sådan att byte av formfaktor inte är ett problem av kostnadsskäl, så jag tror inte på någon snabb standardisering, jag tror det dröjer många år innan innovationshastigheten minskat så mycket att standardisering börjar bli lönsamt. Speciellt när det gäller Tesla och deras utvecklingsmodell (väldigt lång men väldigt intressant): https://www.youtube.com/watch?v=gOyMh1tRymA&t=3511s
    Senast redigerat av Långmilare den 2023-11-02 klockan 00:46.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #345
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast nu pratar vi celler inne i batteripackar, det var inte utgångspunkten för diskussionen utan att elbilstillverkare skulle tvingas använda samma batterimoduler.
    Det är en variant med tvingande regler. Men vad är en modul? Det kan ju vara lite olika definition och tolkning. Kanske uttryckte jag mig otydligt när jag tog upp standardisering.
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    EU, Sverige mfl har antagit diverse klimatmål, som kommer att bli lättare att nå om batterierna till elbilar standardiseras i så hög grad som möjligt, eftersom avfallet minskar och återanvändningen av ingående celler och komponenter kan bli lönsammare.
    Men det jag avsåg var standardisering av elbilens ingående komponenter. I detta fallet batteriet och dess ingående delar. Och att denna standardisering kan tänkas ske på flera nivåer från hela batterienheter att direkt montera i bilen till enskilda celler eller andra komponenter. Samt inom flera områden som elektriska parametrar, storlek, kapacitet, vattentålighet, brandsäkerhet osv. Utgångspunkten är att ökad standardisering ger ökad möjlighet till utbytbarhet, reparation och återanvändbarhet. Allt detta på flera olika nivåer.

    Att ALLA kommer att ha exakt samma batteri har jag heller aldrig trott. En standard behöver inte leda till det. Bara att flera kan använda samma komponenter om de vill. Det lär inte bli exakt samma batteri i nästa Tesla och nästa VW. Men det är inte otroligt att nästa VW, Skoda och Seat skulle kunna ha exakt samma batteri. Eller att flera kinesiska tillverkare med stort statligt ägande får det. Eller att flera använder samma celler eller cellpaket med sammankopplade celler i sina batterier. Standardisering har inte sällan sitt ursprung i ett eller få företags egna lösningar. EU hittade inte på USB-C, de bara valde att standardisera en tillräckligt bra lösning, som flera redan använde.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  6. #346
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Jag tror att det blir som med bläckpatroner för skrivare.

    D.v.s. det yttre formatet och interfacen på batteripacken i olika bilar kommer inte att standardiseras mellan olika fabrikat, men eftersom det är dyra komponenter och kunder som är priskänsliga så kommer det finnas tredjepartsfirmor som anstränger sig att ta fram prispressade varianter som både passar och funkar. Det kan vara egna produkter som har rätt passform och interface, men det kan även vara uttjänta/begagnade orginalbatteripack där man bytt ut/lagat valda delar av innandömet.

  7. #347
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Vilket då kommer mötas av biltillverkarna på samma sätt: varningar, varningar, varningar. Och med tanke på hur uppkopplade dagens bilar är så finns stor "risk" för att bilarna kommer få degraderad prestanda eller helt slutar funka om de upptäcker ett icke-original-batteripack eller att något är förändrat.
    Om ni vill veta hur det blir: kolla på Apple

  8. #348
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Precis. Men trots att Apple är ett av världens mest högteknologiska företag så funkar det med tredjepartsskärmar och -batterier i deras produkter men knappt märkbar prestandadegradering.
    Och jag tror gemene man kan så ut med något sämre räckvidd eller motoreffekt i sin 10 år gamla elbil om det innebär att man kan få batteriet utbytt för halva priset mot original.

  9. #349
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vilket då kommer mötas av biltillverkarna på samma sätt: varningar, varningar, varningar. Och med tanke på hur uppkopplade dagens bilar är så finns stor "risk" för att bilarna kommer få degraderad prestanda eller helt slutar funka om de upptäcker ett icke-original-batteripack eller att något är förändrat.
    Om jag förstår nuvarande EU-lagstiftning gällande "originaldelar" korrekt. Så är det redan förbjudet att diskriminera de som använder "originaldelar" från andra än biltillverkaren själv.

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Och jag tror gemene man kan så ut med något sämre räckvidd eller motoreffekt i sin 10 år gamla elbil om det innebär att man kan få batteriet utbytt för halva priset mot original.
    Säkerligen. Men, det finns egentligen ingenting alls som talar för att det "originaldel"-batteri som en tredjepartstillverkare erbjuder om 10 år skulle ha sämre prestanda än det som monterades från fabrik, snarare precis tvärtom. Precis som det finns en marknad för uppgraderingsdelar till bränslebilar lär det göra det för elbilar.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #350
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Jag tvivlar på att piratkassetter som är rena ersättningar kommer att bli någonting, cellerna degraderar normalt sett rätt lite (med undantag av enskilda dåliga äpplen), så byte av enskilda celler/moduler med bra begagnade celler kommer att vara det ekonomisk vettigast. Precis som med motorreparationer och motorbyten. Om man börjar byta celler inne i batteripacken till nya piratbatterier så kan man lätt få obalans (vilket resulterar att BMS:erna får problem) som i slutänden kan resultera i att man blir tvungen att byta alla.

    Den marknaden för 3:e parts-kassetter som jag tror kommer att utvecklas är uppgraderingskassetter (där varumärket kommer att ha betydelse), eftersom nyare batterikemier med högre energitäthet kommer att tillåta uppgradering till större batterier i äldre elbilar för att förlänga deras tekniska livslängd. Detta görs redan i mindre skala, och i dessa uppgraderingar ingår oftast någon liten mjukvara eller kontrollbox som lurar bilens mjukvara att acceptera det (väsentligt) större batteriet. Dock kommer det nog att förbli en nisch-marknad, för de elbilar som kommer ut idag har i de flesta fall antagligen tillräckligt bra för att de flesta nog nöjer sig med vad de redan har - det är en helt annan sak med de äldre elbilar som har runt 20kWh batterikapacitet och dessutom långsam snabbladdning.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #351
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Ojoj, ni har inte hängt med tydligen
    Apple degraderar prestanda _avsevärt_ med tredjepartsdelar numer. De har gått så långt att om du byter t.ex. skärm mellan 2 helt original iPhones så kommer du får varningar och degraderad prestanda. Alltså, vi talar inte byta till tredjepart, utan det handlar om att byta till en annan originalskärm, från en annan iPhone. För att göra korrekta och varningsfria reparationer numer så krävs access till Apples "reparationssystem" där reparatören för in/"kalibrerar" den nya delen med telefonen.
    Räkna med att elbilstillverkare observerar exakt hur Apple agerar och hur mycket de kan "komma undan" med.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  12. #352
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Jag skulle säga att för tillfället så har ingen tillverkare image-mässigt råd att göra så på sina elbilar om inte Tesla gör det. Men möjligt att någon försöker, det finns ju redan konkurrenter som det inte går så bra för...

    Sedan har vi reglerna för bilar och Tyskland. De kommer inte att kunna låsa ihop systemen och undanhålla serviceverktygen på samma sätt som Apple, och jo, jag vet vad de pysslar med.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #353

  14. #354
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Det där behövde du inte misstänka.
    Däcknasarna pratar själva om 1000mil som max på däcken.
    Tror nog att folk måste tänka till lite, däck är dyrt.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  15. #355
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Låter som en lysande möjlighet att straffskatta elbilar. Däckslitage är känt dåligt för luftkvaliteten. Nu kan de lägga sjuka skatter på däck så får elbilsåkarna betala rejält utan att behöva höja fordonsskatten.
    Passar de samtidigt på att höja kraven för godkända däck och höja bötesbeloppet för att köra med dåliga däck så har vi genast ett vinnande koncept. Ingen kan klaga, det görs för miljön och trafiksäkerheten!

  16. #356
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Det där behövde du inte misstänka.
    Däcknasarna pratar själva om 1000mil som max på däcken.
    Tror nog att folk måste tänka till lite, däck är dyrt.
    Max 1000 mil på däck? Då måste man ha kört som ett riktigt arsel.

    Har kört ca 4000 mil med min Polestar , Varav 2500 mil på sommardäcken och 1500 mil på vinterdäcken , behöver inte byta däck än på långa vägar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Låter som en lysande möjlighet att straffskatta elbilar. Däckslitage är känt dåligt för luftkvaliteten. Nu kan de lägga sjuka skatter på däck så får elbilsåkarna betala rejält utan att behöva höja fordonsskatten.
    Passar de samtidigt på att höja kraven för godkända däck och höja bötesbeloppet för att köra med dåliga däck så har vi genast ett vinnande koncept. Ingen kan klaga, det görs för miljön och trafiksäkerheten!
    Bitter?
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  17. #357
    Lillebrors Polestar 2 har rullat 3500 mil på sommardäcken, de va helt slut fram.

    3500 mil på en så tung bil med det vridet tycker jag är bra

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  18. #358
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Jag förstår inte varför man hakar upp sig på det där med däcken...

    Tung bil på stora däck med låg profil, klart som f-n att det äts däck. Min 1700kg og9-5 äter mer 225/45R17-däck än vad min 1200kg og900 åt 185/60R15. Så att 2100kg Enyaq äter mer 235/55R19 är ingen överraskning...

    Jag har dock inte haft den tillräckligt länge för att säga hur mycket däck den äter. 5000mil hittills, men grejen är att jag fick sommardäcken utbytta efter ca 3000mil p.g.a. kantslitage (känt problem från fabrik på just den däcktypen) så jag vågar inte yttra mig om hur bra däcken skulle hållit om de varit "rätt" från början. Men de däck som jag bytte ut hade 4mm mönsterdjup kvar (förutom i kanterna) av de 6,5mm de hade som nya.

  19. #359
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Olika elbilar har rejält olika viktpåslag jämfört med motsvarande bilar med bara förbränningsmotor. Tesla-bilarna väger i stora drag samma som motsvarande bil med förbränningsmotor, men det är klart att om man utnyttjar motoreffekten så sliter det mer på däcken.

    Så rätt elbil som gubbkörs bör inte förbruka mer däck än en bränslebil. (Sedan är det ju frågan om det är så vanligt.)

    Sedan finns det e-däck som är anpassade till den högre tjänstevikten. (Och det självklara, att slitstyrkan skiljer markant mellan olika däckstyper och tillverkare.)

    ---

    Som en anekdot så kan nämnas att ett kompis trodde att han hade problem med kopplingen på sin 9000 2.0t eftersom han upplevde att den ofta slirade vid start - innan han insåg att vad som egentligen hände har att framhjul helt odramatiskt spann loss när han startade och det var lite fuktigt...

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #360
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Ojoj, ni har inte hängt med tydligen
    Apple degraderar prestanda _avsevärt_ med tredjepartsdelar numer. De har gått så långt att om du byter t.ex. skärm mellan 2 helt original iPhones så kommer du får varningar och degraderad prestanda. Alltså, vi talar inte byta till tredjepart, utan det handlar om att byta till en annan originalskärm, från en annan iPhone. För att göra korrekta och varningsfria reparationer numer så krävs access till Apples "reparationssystem" där reparatören för in/"kalibrerar" den nya delen med telefonen.
    Räkna med att elbilstillverkare observerar exakt hur Apple agerar och hur mycket de kan "komma undan" med.
    Ja det är ett oskick att hålla på som du skriver att Apple gör. Vi kan nog räkna med att Margrethe Vestager har ögonen på det.

    När det gäller bilbranschen finns redan en lagstiftning som skall göra sådant här beteende straffbart. "Häng med!"
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •