Sidan 9 av 22 FörstaFörsta ... 789101119 ... SistaSista
Resultat 161 till 180 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #161
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Teslas design utmärker väl sig mest eftersom det är en avsaknad av design.

  2. #162
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Gullpotet Visa inlägg
    Jo nu räknar jag inte med att de får slut på pengar och konkar.
    Ta toyota tex; de ligger idag hopplöst efter med byggandet av batterifabriker. Ska de existera som en vinstdrivande verksamhet om 5år kommer de behöva sammarbeta med aktörer som har tillgång till de nyckelkomponenter de behöver till rätt kvantitet och pris.
    Bra att du sitter med facit redan nu ..med sådana självklara uttalanden utgår jag från att du är mångmiljardär , eller är föemågan att förutse framtiden något du skaffat nyligen ?

    Tror du på fullt allvar att japanerna INTE har samma, eller mycket mer fakta än vad du har och redan gjort bedömningar och agerat efter det ?

    Därmed tror jag BYD kan komma att ta över Toyota, men märket kommer finnas kvar och pryda bilar byggda på BYD platformar.
    mohaha, nu fatatr jag, du sitter här och skämtar bara

    ..Är du medveten om att du pratar om en av världens största företagskoncerner, som tillverkar typ 10 miljoner bilar om året, som har funnits i över 80 år, har ett antal ben at stå på och fortfarande är ägt och styrt av grundarens familj ?

    Och förutom att det är ett familjeföretag är det ett japanskt företag, jag vet inte hur insatt du är i japansk företagskultur, och jag ska inte säga att jag är expert heller även om den intresserar mej och jag har arbetat ett antal år i en global koncern som är japanägd, men japaner är inte som andra. (på gott och ont.)

    Att toyota skulle säljas till ett kinesiskt företag som BYD är oerhört osannolikt, det är något jag skulle kunna satsa rätt mycket pengar på att det inte kommer att hända.

    På samma sätt tror jag Tesla kommer ta över en del amerikanska och europeiska märken osv.
    De märken som inte har nog design/identitet kommer försvinna.
    Det skulle kunna hända, mest på grund utav att elon har mycket pengar och inte mycket vett, viftar man med en stor sedelbunt kan man förstås köpa loss märken om man vill det, men jag har svårt att se att elon skulle se någon fördel i det. Vad skulle vinnas på det ? ..men som sagt, elon är en knäppgök och man vet aldrig vad han ska göra för korkade saker härnäst, så det skulle kunna hända.

    Det blir som med våra mobiltelefoner och skärmar idag; massa märken, men under ytan är det 2-3 globala tillverkare av chipset och paneler som alla tillverkare utgår från. Dessa tillverkare är därmed väldigt mäktiga (tex TSMC).
    Fast så är det ju redan idag, bilelektronik tillverkas ju i princip av denso, bosch eller delco, bromsar tillverkas av några få företag osv osv. Men du missar att bilar är så mycket mer än en slit-och-släng mobiltelefon.

    (F.ö startades denso av toyota, som fortfarande äger en stor del av företaget)

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag är mest förvånad över att Model Y säljer. Teslas bilar är fula hela bunten men X och Y är klart fulast.
    Tesla får iaf guldstjärna för att de INTE försöker få sina elbilar att se ut som rymdskepp från Blixt Gordon.
    Dumstrut till Ford som kopierade Teslas utseende för sin Mach-e.
    Host host.,.



    Kanske jag är fel person att bedöma eftersom jag tycker "crossover-suv" är det fulaste som finns
    Host host igen.. *pekar uppåt*

    Okej, fiat multipla är fulare, och audi a2 och bmw i3 är väl jämt skägg med cybertrucken kanske.. nää, dom ser fan mindre anskrämliga ut

    cybertrucken förresten ja.. som skulle lanseras 2019 men fortfarande inte går att köpa snart 5 år senare.. det går bra nu..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #163
    I få länder kostar bränslet USD 2 per l. Globalt kommer omställningen ta tid.

    Instämmer i bedömningen att ett kinesiskt bolag skulle köpa Toyota är otroligt osannolikt.

    Europeiska kontinentala biltillverkare är delvis ägda av Gulfstaternas statliga investeringsfonder. De har intresse av ICE...

  4. #164
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    ... fast knäckfrågan är hur många kunder är intresserade av ICE i framtiden.

    Det ska komma uppdateringar av både Model 3 (i sommar verkar det som) och mer välbehövligt Model Y (senare), och då med ny design.

    Multipla och Cybertruck kan jag inte bestämma mig om de är fula eller bara udda.

    En bil som är direkt ful är sista generationen Ford Scorpio, varken Multipla eller någon Tesla är tillnärmelsevis lika illa.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #165
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det är alltid lurigt att generalisera utifrån sin egen horisont.
    I en stor del av världen skulle jag säga att BEV är fullständigt ointressanta.
    I ”rika” västvärlden med stabil elförsörjning (nåja) och välfungerande samhälle fungerar det, men resten av världen?
    Bensin/diesel kan transporteras i vad som helst som håller vätska och kan lagras enkelt.
    Elström, not so much.
    Jag betvivlar att en laddstolpe står högst på önskelistan när elnätet blir stabilt.

  6. #166
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Fast en del elbilar (dock inte nuvarande Teslor - det verkar dock komma i framtiden) kan också användas för att transportera el.

    Man kan ofta lätt producera el lokalt via solceller, speciellt om behovet är begränsat.

    Elbilar har både fördelar och nackdelar jämfört med ICE.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #167
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    USA-siffran på plats 9 för Tesla Model Y var för 2022, under 2023 har Model Y avancerat till f.n. plats 4, före alla andra personbilar (1. Ford F-series, 2. Chevrolet Silverado, 3, Dodge RAM) - Toyota RAV4 är på plats 5. Men Teslas försäljning är helt begränsad av tillgänglig produktionskapacitet.
    Vem vet Modell Y kanske ramlar utanför top 20 om nu produktionskapaciteten inte räcker. Eller så går den upp i topp. Det vet vi inte idag. Väntar vi till året är slut kan vi jämföra. Nu är det ganska meningslöst.

    Men vi vet att Toyota är det största märket på Teslas hemma-marknad USA. Fö är även Toyotas produktionskapacitet mindre än efterfrågan.

    Toyota äger redan flera andra märken. De skulle mycket väl kunna köpa Tesla. Vad skall Musk med Tesla till när konkurrensen blir hårdare och hårdare och hans fokus kanske ligger på Marsresor eller Twitter. Han kanske säljer. Inte nödvändigtvis för att han behöver pengarna, utan för att han tappar intresset.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag skulle definitivt inte köpa Toyota-aktier. Deras vinster kommer antagligen att kollapsa inom några år.
    Man skall naturligtvis gå efter sin egen bedömning.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #168
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Det är alltid lurigt att generalisera utifrån sin egen horisont.
    I en stor del av världen skulle jag säga att BEV är fullständigt ointressanta.
    Det gäller fortfarande i en stor del av Europa, Skandinavien och Sverige. Men i ännu högre grad i andra länder.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #169
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vem vet Modell Y kanske ramlar utanför top 20 om nu produktionskapaciteten inte räcker. Eller så går den upp i topp. Det vet vi inte idag. Väntar vi till året är slut kan vi jämföra. Nu är det ganska meningslöst.

    Men vi vet att Toyota är det största märket på Teslas hemma-marknad USA. Fö är även Toyotas produktionskapacitet mindre än efterfrågan.
    Det är troligen Tesla som har den enskilt största tillverkningsvolymen på rena elbilar, och har både historiskt och fortsatta planer att expandera 50% per år. Sedan är det också fråga om att producera elbilar som kunderna vill köpa, och än så länge säljer de allt de kan producera - och med tanke på Valley of Death tror jag de kommer att göra så många år till även med produktionsökningarna, och alla Teslas fabriker går konstant på max - de stopp som varit har varit betingade av fabriksuppdateringar och yttre händelser.

    Toyotas produktionskapacitet för ICE-bilar är ointressant i den här diskussionen.

    Toyota har mycket begränsad tillverkningkapacitet för rena elbilar (på många sätt), det är därför produktionen till stora delar är utlagd till kinesiska biltillverkare. GM, Ford, VW, BMW, Mercedes och troligen även Volvo har mer produktionskapacitet för elbilar än Totyota.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Toyota äger redan flera andra märken. De skulle mycket väl kunna köpa Tesla. Vad skall Musk med Tesla till när konkurrensen blir hårdare och hårdare och hans fokus kanske ligger på Marsresor eller Twitter. Han kanske säljer. Inte nödvändigtvis för att han behöver pengarna, utan för att han tappar intresset.
    Toyota har inte på långa vägar råd att köpa Tesla. (Musk har dessutom ingen majoritet av aktierna, och Tesla har även andra verksamheter än biltillverkning.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #170
    Finns en hel del påstående (varav en del felaktiga) i tråden och nästan uteslutande utan referenser.

    Musk äger en tillräckligt stor andel av T för att kunna blockera en affär (marketscreener.com/quote/stock/TESLA-INC-6344549/company/).

    Panasonic sålde sin andel i TSLA för USD 3,6 mdr för två år sedan (reuters.com/business/panasonic-sold-its-entire-stake-tesla-last-fiscal-year-nikkei-2021-06-24/). Finns ingen anledning att tro att Toyota vill köpa in sig.

    Har TS köpt sig en nyare dieselbil ännu?

  11. #171
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Om ingen skulle ha fel på någonting skulle vi inte ha 9 sidor lång tråd...

    Jag skulle nog säga att både att Tesla köper Toyota och att Toyota köper Tesla är extremt osannolikt. När det gäller Toyota så skulle jag gissa på att ett mer sannolikt scenario är någon kombination av sammanslagning av japanska tillverkare, rekonstruktioner och stadsstöd - japanska staten kommer troligen att göra sitt yttersta för att Toyota inte går omkull.

    Men för att sammanfatta svaret på TS fråga, när det gäller att köpa nyare dieselbil så verkar det som de flesta här ser det som ekonomiskt riskabelt med en nyare dieselbil i de högre prisklasserna, en mer begagnad variant kommer att vara lägre risk både beroende på att det är mindre pengar och för att de kommer att vara mera lättsålda då det finns dåligt med bra elbils-alternativ i de prisklasserna.

    ---

    Här kan man f.ö. leka runt med statistik även på skrotade och importerade/exporterande fordon, och det framgår att skrotning+export överstigit nyregistrering+import för dieselbilar (inkl hybridvaraianter) på senare tid:
    https://www.car.info/sv-se/stats?fro...tcs=registered
    20212-2023_Dieselbilar.png

    Motsvarande bensinbilar (inklusive E85):
    https://www.car.info/sv-se/stats?fro...tcs=registered
    20212-2023_Bensinbilar.png

    Samt rena elbilar:
    https://www.car.info/sv-se/stats?fro...tcs=registered
    20212-2023_Elbilar.png

    OBS: Skalan i höjdled skiljer mellan grupperna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #172
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Slänger väl in min "take" på det hela. Jag tror inte dieselbilar kommer bli värdelösa över en natt p.g.a. nån ny batteriinnovation e. dyl, tvärt om. De kommer antagligen behålla sitt värde en lång tid framöver så jag ser ingen risk i att köpa en nyare diesel idag. Med "nyare" då en 2018 eller äldre om man vill slippa MP-skatten på de senare.

    Jag köpte en Mercedes GLC 220 MY2017 för tre år sedan. Betalade 254k på auktion (KVD). Bra pris, hade ett uppskattat handlarpris på 330k men ibland skiter leasingbolagen i vad de får så länge de kan casha in så fort som möjligt verkar det som. Och eftersom ingen annan bjöd mer på bilen så fick jag den. Har haft den i tre år och kört ca. 3000 mil. Sålde den förra veckan via KVD igen. Deras handlapris-uppskattning var 330k . Bra för mig, fick 266k. Handlaren som köpte den kommer att exportera den. Antagligen tack vare att kronkursen suger. Visst, jag har inte tagit med köp/säljavgifter i kalkylen men värdeminskningen för mig blev i princip 0. Har så klart gjort servicarna på den men nu när den såldes så var det dags för service och frambromsarna var slut (framgick i KVDs beskrivning) så skönt att slippa det .

    Visst vi har haft en pandemi som pressat upp beg-priserna så min tajming var väl ganska bra antar jag men igen, diesel-bilarna kommer nog stå sig ett bra tag framöver. Jag kommer iaf ha en diesel-holk på gården väldigt länge till för de tillfällen man vill slippa räckviddsångesten.
    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  13. #173
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    för att sammanfatta svaret på TS fråga, när det gäller att köpa nyare dieselbil så verkar det som de flesta här ser det som ekonomiskt riskabelt med en nyare dieselbil i de högre prisklasserna, en mer begagnad variant kommer att vara lägre risk både beroende på att det är mindre pengar och för att de kommer att vara mera lättsålda då det finns dåligt med bra elbils-alternativ i de prisklasserna.
    Det är väl det som är pudelns kärna. Att köpa en dielselbil i en kategori som det finns flera bra alternativa elbilar är nog det mest riskabla. Främst för att man kan tänka sig att elbilarna i dessa kategorier kommer att bli billigare och bättre, samt finnas begagnade i större omfattning.

    Däremot i en kategori där det det inte finns några vettiga elbilsalternativ är det säkert ganska riskfritt att köpa en dieselbil. Även om den är ny. I vissa kategorier sjunker inte priserna på begagnade dieselbilar.
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    Jag köpte en Mercedes GLC 220 MY2017 för tre år sedan. Betalade 254k på auktion (KVD). Bra pris, hade ett uppskattat handlarpris på 330k
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    Sålde den förra veckan via KVD igen. Deras handlapris-uppskattning var 330k . Bra för mig, fick 266k.
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    värdeminskningen för mig blev i princip 0.
    Det finns väldigt många olika bilar och att ha koll på alla är svårt. Men jag vet att den som köpte en fullutrustad 2015-17 Land Cruiser för 2-3år betalade mindre än vad det kostar att köpa en likadan idag (trots längre körsträcka) .

    Grejen är nog den att det helt enkelt inte går att ge ett generellt svar på TS väldigt generellt ställda fråga. Utan att specificera exakt vilken eller vilka bilar som det gäller är frågan nog helt omöjlig att besvara exakt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  14. #174
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Mycket hänger på hur många mil/år man kör och om det är långa eller korta dagliga sträckor.

  15. #175
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av esox Visa inlägg
    S
    Jag köpte en Mercedes GLC 220 MY2017 för tre år sedan. Betalade 254k på auktion (KVD). Bra pris, hade ett uppskattat handlarpris på 330k men ibland skiter leasingbolagen i vad de får så länge de kan casha in så fort som möjligt verkar det som. Och eftersom ingen annan bjöd mer på bilen så fick jag den. Har haft den i tre år och kört ca. 3000 mil. Sålde den förra veckan via KVD igen. Deras handlapris-uppskattning var 330k . Bra för mig, fick 266k. Handlaren som köpte den kommer att exportera den. Antagligen tack vare att kronkursen suger. Visst, jag har inte tagit med köp/säljavgifter i kalkylen men värdeminskningen för mig blev i princip 0. Har så klart gjort servicarna på den men nu när den såldes så var det dags för service och frambromsarna var slut (framgick i KVDs beskrivning) så skönt att slippa det .
    Så har det väl sett ut för nästan vilken normal svensson-bil som helst över pandemin, oavsett drivmedel - d.v.s. har du skött den och kört beskedliga sträckor med den så har värdeminskningen varit mycket låg eller rent av obefintlig mellan ca 2018 och idag. Det har drivits på av flera faktorer, inte minst de kraftigt stigande nybilspriserna som smittat av sig på begagnatpriserna.

    Och även om du idag säljer din GLC -2017 för ungefär samma pengar (260kkr) du köpte den för 2020 så räcker inte de pengarna på långa vägar för att köpa en tre år gammal GLC idag - de börjar på ca 400kkr. Så i praktiken måste du under de tre år du ägt GLCn ha sparat ihop 150kkr för att finansiera en likvärdig bil.
    Senast redigerat av jellybear den 2023-05-16 klockan 21:20.

  16. #176
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vem vet Modell Y kanske ramlar utanför top 20 om nu produktionskapaciteten inte räcker. Eller så går den upp i topp. Det vet vi inte idag. Väntar vi till året är slut kan vi jämföra. Nu är det ganska meningslöst.

    Men vi vet att Toyota är det största märket på Teslas hemma-marknad USA. Fö är även Toyotas produktionskapacitet mindre än efterfrågan.

    Toyota äger redan flera andra märken. De skulle mycket väl kunna köpa Tesla. Vad skall Musk med Tesla till när konkurrensen blir hårdare och hårdare och hans fokus kanske ligger på Marsresor eller Twitter. Han kanske säljer. Inte nödvändigtvis för att han behöver pengarna, utan för att han tappar intresset.

    Man skall naturligtvis gå efter sin egen bedömning.
    Nu är ju Model Y både mestsäljande bilmodell i EU i juni, samt samlat under årets 6 första månader.
    Ser man på övriga 20-i-topp listan ligger det bara en massa bedrövliga lågprisbilar där som kostar mindre än bakrutan på modell Y.
    Detta är väl det sista beviset som behövs för hur djupt i skiten den traditionella bilindustrin nu sitter?
    I en intervju nyligen uttalade Elon att han kan tänka sig att sänka priset/marginalen ytterligare på sina produkter. Dvs sparka lite till på den döda hästen (EUs bilindustri).
    Förbränningsmotorn är lika död som glödlampan och bandspelaren.
    Men vill man bara ha ett billigt fordon kan man naturligtvis kalasa på kadavret.

  17. #177
    Model 3 samt Model Y är ett jävligt mycket bil för pengarna i dagsläget. Som någon som har kört båda så kan jag rekommendera båda, enda minus är vägljudet, de e lite högre än P2

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  18. #178
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    uWzQ93jmRCC44DW0iGEK.jpg
    Frågan gällde om det är värt att köpa en dieselbil.

    Den engelske elektroingenjören (och underhållaren) Rowan Atkinson har skrivit en artikel som kommenteras och analyseras här Han tar upp en hel del grejer som känns relevanta för denna tråd.

    Han tar bla upp en ganska intressant aspekt som är väldigt relevant i valet mellan dieselbil eller elbil. Nämligen den snabba utvecklingen av elbilar. Främst vad gäller batterier. Den dagen batterierna väger väsentligt mindre än vad de gör idag och har högre kapacitet kommer elbilen att vara betydligt mer konkurrenskraftig mot dieselbilen. Men oxo mot dagens elbilar. Om normal räckvidd på en elbil blir 100mil per laddning är risken att dagens elbilar tappar väldigt mycket i värde. Skulle den nya batteritekniken dessutom ge betydligt billigare bilar är denna risken väldigt stor. Samma sak om vätgas eller någon annan teknik "tar över" från litium. Med alla resurser som satsas på alternativen (bla av Toyota) är det svårt att förutspå vilken teknik som kommer att ersätta dagens elbilars. Tror man på en fortsatt snabb teknikutveckling är det väldigt riskabelt att köpa en ny elbil idag.

    Då kan det i framtiden komma visa sig att det är ett bättre alternativ idag att köpa en dieselbil än en elbil.

    Naturligtvis beror det på...
    Conduire-mr-bean-mini.jpg
    Om inte annat är det alltid kul med Mr Bean!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #179
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Artikeln som videon refererar till har rättats på vissa punkter, men det finns saker som verkar direkt klippta från Toyotas eller BMWs vätgasbilreklam, och har även en hel del andra åsikter jag inte delar. Artikeln är här: https://www.theguardian.com/commenti...rowan-atkinson

    En Tesla Model 3 väger ungefär som en ng9-3, så viktargumentet faller när man jämför med elbilar som är designade så man utnyttjar batteribilarnas fördelar. Batteriutvecklingen verkar dessutom ta en annan väg än solid state batterier, nämligen natrium istället för litium och mangan-dopning. Vätgasbilar är en dead end av så många olika skäl, och har diskuterats tidigare. Så aven för tunga fordon, Tesla Semi har också visat varför eldrift med batterier är en mycket god idé för tunga bilar - i kuperad terräng sparar regenerering inte bara energi och tid, den ger också bromsar som i praktiken inte kan överhetta.

    Det stora problemet kommer för bränslebilar när Facit-krisen drabbar ett antal etablerade biltillverkare. Än så länge är fortfarande de flesta sålda bilar bränslebilar, så problemet syns inte så mycket än så länge. Men om 2-3 år kommer det troligen att se ganska annorlunda ut.

    Sedan håller jag helt med om att försäljningsförbud för bränslebilar är förkastligt, utöver att det är ett kraftfullt slag i luften. 2030 kommer det ändå att vara få som vill köpa en ny bränslebil (undantaget vissa specialfall).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #180
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    uWzQ93jmRCC44DW0iGEK.jpg
    Frågan gällde om det är värt att köpa en dieselbil.

    Den engelske elektroingenjören (och underhållaren) Rowan Atkinson har skrivit en artikel som kommenteras och analyseras här Han tar upp en hel del grejer som känns relevanta för denna tråd.

    Han tar bla upp en ganska intressant aspekt som är väldigt relevant i valet mellan dieselbil eller elbil. Nämligen den snabba utvecklingen av elbilar. Främst vad gäller batterier. Den dagen batterierna väger väsentligt mindre än vad de gör idag och har högre kapacitet kommer elbilen att vara betydligt mer konkurrenskraftig mot dieselbilen. Men oxo mot dagens elbilar. Om normal räckvidd på en elbil blir 100mil per laddning är risken att dagens elbilar tappar väldigt mycket i värde. Skulle den nya batteritekniken dessutom ge betydligt billigare bilar är denna risken väldigt stor. Samma sak om vätgas eller någon annan teknik "tar över" från litium. Med alla resurser som satsas på alternativen (bla av Toyota) är det svårt att förutspå vilken teknik som kommer att ersätta dagens elbilars. Tror man på en fortsatt snabb teknikutveckling är det väldigt riskabelt att köpa en ny elbil idag.

    Då kan det i framtiden komma visa sig att det är ett bättre alternativ idag att köpa en dieselbil än en elbil.

    Naturligtvis beror det på...
    Conduire-mr-bean-mini.jpg
    Om inte annat är det alltid kul med Mr Bean!
    Problemet med det argumentet är att vi har hört det i över 10år nu.
    Såhär 10år senare är tyvärr en gammal model S ganska konkurrenskraftig på allt från räckvidd till pris och snabbladdning mot dagens elbilar -inte i toppskiktet, men inte heller utklassad.
    På samma sätt har vi hört att fantastisk batteriteknologi och snorbillig vätgas står rätt runt hörnet i en evighet nu.
    Googlar du toyota och "jesusbattery" hittar du 10år gamla artiklar om toyotas fantastiska solidstate batteri, 100mil och 2020 nämndes.
    Istället blev det 25mil på en bil som tappar hjulen i 2023. Talk is cheap.
    Hursomhelst, dieselbilen har nått vägs ände, men som konsument tror jag det mycket väl kan vara en god bilaffär att köpa den (begagnat!), om man tex kör sällan, bor i lägenhet etc etc.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •