Sidan 21 av 22 FörstaFörsta ... 1119202122 SistaSista
Resultat 401 till 420 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #401
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2020
    Inlägg
    120
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag förstår inte vad det är som diskuteras? Det är väldigt få som kör en Saab för 20-30 tkr som sedan köper en elbil för 300-400 tkr och uppåt.
    Kör man äldre billigare bilar idag så kommer det troligtvis dröja innan man kör en vettig elbil om man inte är sugen på att lägga mer pengar på sitt bilköp. Vad är det som är konstigt med det?

    Står man i valet och kvalet att t.ex köpa en ny/nyare Volvo V60 eller en Tesla model Y så blir ju diskussionen mycket mer relevant.
    Det är nog ytterst få som går från t.ex en Audi A6 till en Renault Zoe. En Renault Zoe fungerar bra som andrabil typ för dom allra flesta eller om man mest åker lokalt i närområdet. Det är ingen bil man vill åka långt i. Vissa har inte "snabbladdning" och dom som har det laddar typ i snitt 20-40 kW.

    Och nej , elbilar passar inte alla som det ser ut idag, men tekniken utvecklas, fler laddstationer sätts upp och det kommer billigare vettiga alternativ hela tiden vilket gör att även priserna på begagnade vettiga elbilar sjunker. Jag är övertygad över att många här kommer köra en elbil om 5-10 år.
    Glöm inte bort hur snabbt det ändå har gått! För 10 år sedan såg man i princip inga elbilar , någon Tesla Model S , för 5 år sedan såg man betydligt fler bilar , Tesla Model 3 började komma ut och blev vanligare , idag ser jag elbilar överallt från många olika tillverkare.
    Ja du har ju rätt. Själv köpte jag model-s 2014, sålde 3år senare för 90% av nypris. Äger typiskt mina bilar i 3-4 år. Hitills har bilarna jag ägt stått sig fantastiskt bra i värde.
    Men visst är det så att om man lever på marginalen, så är ju inte spekulativa bilköp en bra ide. Men kör man igenom ett svenskt problemområde, så ser man fort en massa vräkiga tyska bilar, som troligtvis kostar ägarna halva inkomsten i årligt värdefall.

  2. #402
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 163
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag håller med dig i det mesta du skriver , jag kommer inte heller köpa en BYD, MG eller Hongqi t.ex. Däremot tror jag man kan vara hyffsat säker om man väljer en Volvo , Polestar eller till och med Xpeng (Där VW är delägare).
    Föräldrarna har en MG ZS EV på leasing till oktober i år och dom längtar efter att få lämna tillbaka den, men dom har åkt extremt billigt under tre år!

    Det som är bra med dom Kinesiska utmanarna är att dom tvingar dom andra tillverkarna att justera sina priser.

    Sen om det blir handelsrestriktioner med Kina så kommer vi ha betydligt större problem i EU än reservdelar till bilar , men det är en annan fråga
    Här är en mycket intressant intervju med Fredik Grufman på Grufman bil som i detalj går ner på vad som går sönder på Tesla Model S och 3, den visar vilken kvalitetsresa Tesla gjort: https://www.youtube.com/watch?v=ArilrlaVoFU

    Det är också intressant att Tesla faktiskt verkar bry sig om reservdelar till de första årsmodellerna av Model S, som han berättar har mängder av problem men ändå går relativt enkelt att att hålla rullande - och som han påpekar, sett ur ljuset att detta var den första bilmodellen de tillverkade själva från grunden, trots alla svagheter, fortfarande är tillräckligt bra för att leva kvar.

    Och kontentan är att en Model 3 -2021 och senare verkar ha en kvalité som gör att jag aldrig skulle överväga någon av de kinesiska konkurrenterna som har direkt jämförbara med Model 3 och Y - speciellt som de kinesiska tillverkarna inte har (kunnat?) prissatt sina bilar väsentligt billigare än Teslorna.

    Så, nej, för närvarande så är det inte kineserna som pressar de andra biltillverkarna - det är Tesla.

    Sedan har vi batteritekniken, jag vill inte ha en elbil i garaget som har något annat än cylindriska celler, pouch-celler med äldre batterikemier är som jag ser det det lite åt det tickande bomb-hållet, det finns en anledning till att Musk starkt avrått från att använda sådana i elbilar, som jag förstått av samma anledning som att Samsung Galaxy Note 7 återkallades (vad som händer när batteriet utsätts för mekaniskt tryck, t.ex. pga. expansion).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #403
    Nja många delar som kan vara vitala delar har tesla slutat tillverka, tex Panoramataket på model S ska man inte öppna upp för risk att de går sönder i mekanismen. finns en metaldel bla som gillar gå sönder. Ingen del för mekaniskmen finns att köpa

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  4. #404
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Här är en mycket intressant intervju med Fredik Grufman på Grufman bil som i detalj går ner på vad som går sönder på Tesla Model S och 3, den visar vilken kvalitetsresa Tesla gjort: https://www.youtube.com/watch?v=ArilrlaVoFU

    Det är också intressant att Tesla faktiskt verkar bry sig om reservdelar till de första årsmodellerna av Model S, som han berättar har mängder av problem men ändå går relativt enkelt att att hålla rullande - och som han påpekar, sett ur ljuset att detta var den första bilmodellen de tillverkade själva från grunden, trots alla svagheter, fortfarande är tillräckligt bra för att leva kvar.

    Och kontentan är att en Model 3 -2021 och senare verkar ha en kvalité som gör att jag aldrig skulle överväga någon av de kinesiska konkurrenterna som har direkt jämförbara med Model 3 och Y - speciellt som de kinesiska tillverkarna inte har (kunnat?) prissatt sina bilar väsentligt billigare än Teslorna.

    Så, nej, för närvarande så är det inte kineserna som pressar de andra biltillverkarna - det är Tesla.

    Sedan har vi batteritekniken, jag vill inte ha en elbil i garaget som har något annat än cylindriska celler, pouch-celler med äldre batterikemier är som jag ser det det lite åt det tickande bomb-hållet, det finns en anledning till att Musk starkt avrått från att använda sådana i elbilar, som jag förstått av samma anledning som att Samsung Galaxy Note 7 återkallades (vad som händer när batteriet utsätts för mekaniskt tryck, t.ex. pga. expansion).
    Och för egen del skulle jag aldrig köpa en Tesla med tanke på hur deras organisation med verkstäder och kundhantering ser ut. Tesla som bolag är ett helvete att ha att göra med om något inte går som det ska. I dagsläget är det inte en bil som intresserar mig design eller komfortmässigt heller. Men det är min personliga åsikt.

    Och visst pressar Tesla priserna på marknaden, men det gör även Kineserna.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  5. #405
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Jag skulle säga att det känns otänkbart att stödja Musk.

    2 användare gillar detta inlägg



  6. #406
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Och visst pressar Tesla priserna på marknaden,
    Javisst!
    Om jag har fattat saken rätt är Teslas mycket dyra elbilar en stor anledning till att bilpriserna pressats upp rejält jämfört med vad (ICE) bilar kostade innan Tesla dök upp.
    ChartHandler.png
    Konsumentprisindex KPI, nya bilar Jan2000-Dec2023
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    men det gör även Kineserna.
    Ja, "Kineserna" pressar oxo priserna fast åt andra hållet. Utan deras intåg på marknaden hade väl knappast Tesla behövt sänka sina priser. I alla fall inte lika mycket och snabbt. Om någon har koll skulle det vara intressant att se hur nypriset på Teslas olika modeller har förändrats över tid. Kanske kan man se en eventuell påverkan av "kinesernas" intåg.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #407
    Reservdelarna till Tesla är ruskigt dyra, vilket t.ex. bekräftas av Hertz utförsäljning. De flesta individer (både juridiska samt fysiska) kan numera inte leasa (felaktigt skrivs "köpa") en Tesla eftersom finansiering (med garanterat restvärde) ej erbjuds. Tesla (ja, oavsett modell) är fortsatt en, i alltför många avseenden, medioker produkt. Dessvärre har även VAG gjort en klassresa ner, så deras standardbilar är inte mycket bättre.

  8. #408
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Att delarna är mycket dyra är också en av anledningarna till att dom är dyra att försäkra.

    Jag minns att någon innan här lyckades få betydligt lägre priser än mej på exempelbilar (vi postade ju skärmskott), men teslorna kostade SJUKT mycket pengar att försäkra på mej.

    Medlemmarna i teslakyrkan brukar ju svara på det med att "snart erbjuder tesla egna billiga försäkringar", problemet är väl mer att dom dragit den sagan i snart 10 år och fortfarande erbjuder inte tesla egna billiga försäkringar, troligen för att det skulle vara en förlustaffär.

    Nåt försäkringsbolag jag pratade med angående en försäkring på en model S sa ju rakt ut att dom redan gör förlust på att försäkra den modellen, beroende på två saker, dyra reparationer och mycket skador. (Detta var dock ett antal år sedan.)


    EDIT:

    Här är inlägget med skärmskott på vad en mdoel 3 skulle kosta på mej..

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1567853
    Senast redigerat av GlennB den 2024-01-24 klockan 22:57. Anledning: lagt till länk
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #409
    Tycker det är rätt sjukt att det skiljer sig så mycket mellan dig och mig i försäkring på samma bil...

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  10. #410
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Att delarna är mycket dyra är också en av anledningarna till att dom är dyra att försäkra.
    Det verkar mycket konstigt att delarna skall vara så markant dyrare jämfört med andra bilar. Vad jag tror kan det bara bero på två saker.
    • Antingen är Teslas produktion sämre och kostsammare än andras, men varför skulle den vara det?
    • Eller så prissätter man högre än vad man behöver. Ja, alltså högre än vad man behöver för att vara lika lönsam som andra biltillverkare. Kanske är tanken att reservdelarna skall finansiera "en expedition till Mars" eller något annat som inte har ett dyft med bilen eller reservdelen att göra.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    angående en försäkring på en model S sa ju rakt ut att dom redan gör förlust på att försäkra den modellen, beroende på två saker, dyra reparationer
    Att reparationerna är dyrare kan bero på att
    • delarna är dyrare
    • bilarna är sämre konstruerade så de är svårare att reparera
    • Teslaverkstäderna har inte lika skicklig personal som andra märken. Fast det tror jag knappast är fallet.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    och mycket skador.
    Att antalet skador är fler än på jämförbara bilar kan rimligen bara bero på två saker.
    • Antingen är bilarna sämre
    • eller så är förarna sämre

    Någon skrev här tidigare att Mercedes och andra Europeiska status-märken sakta men säkert har tappat mycket av sin tidigare status. Det verkar vara något liknande med Tesla. När det var nytt med Tesla och elbilar och en Tesla var svindyr och supersvår att få tag på var statusen oxo mycket hög. Nu verkar det mesta av Teslas status ha försvunnit. Ett högt pris medför inte med automatik hög status.

    Den vanliga personen som äger en vanlig bil utan hög status är inte beredd att betala mycket mer än nödvändigt varken för inköp, service, reparationer eller försäkringar. Av det skälet avstannar elektrifieringen av "bilflottan". När det blivit vanligt med elbilar tappar de sin tidigare status. De som faktiskt har råd slutar oxo köpa när de inser att pengarna för en elbil inte ger någon status tillbaka.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #411
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Att delarna är mycket dyra är också en av anledningarna till att dom är dyra att försäkra.

    Jag minns att någon innan här lyckades få betydligt lägre priser än mej på exempelbilar (vi postade ju skärmskott), men teslorna kostade SJUKT mycket pengar att försäkra på mej.

    Medlemmarna i teslakyrkan brukar ju svara på det med att "snart erbjuder tesla egna billiga försäkringar", problemet är väl mer att dom dragit den sagan i snart 10 år och fortfarande erbjuder inte tesla egna billiga försäkringar, troligen för att det skulle vara en förlustaffär.

    Nåt försäkringsbolag jag pratade med angående en försäkring på en model S sa ju rakt ut att dom redan gör förlust på att försäkra den modellen, beroende på två saker, dyra reparationer och mycket skador. (Detta var dock ett antal år sedan.)


    EDIT:

    Här är inlägget med skärmskott på vad en mdoel 3 skulle kosta på mej..

    http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1567853
    Min 9-3 kostar lika mycket per år som en tesla kostar per månad i försäkring. Försäkringarna har samma omfattning, alltså helförsäkring med många tillägg.

    Ha det gött, Sven

    1 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  12. #412
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Min 9-3 kostar lika mycket per år som en tesla kostar per månad i försäkring. Försäkringarna har samma omfattning, alltså helförsäkring med många tillägg.

    Ha det gött, Sven
    Det är ju jättebra Men kanske inte så konstigt med tanke på att din 9-3 är värd i pengar ungefär vad Teslan kostar i årspremie, så jämförelsen känns inte riktigt relevant.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det verkar mycket konstigt att delarna skall vara så markant dyrare jämfört med andra bilar. Vad jag tror kan det bara bero på två saker.
    • Antingen är Teslas produktion sämre och kostsammare än andras, men varför skulle den vara det?
    • Eller så prissätter man högre än vad man behöver. Ja, alltså högre än vad man behöver för att vara lika lönsam som andra biltillverkare. Kanske är tanken att reservdelarna skall finansiera "en expedition till Mars" eller något annat som inte har ett dyft med bilen eller reservdelen att göra.
    Eftersom det är marknadspris på delarna så antar jag att Tesla likt alla andra tar ut så mycket som dom kan i pris per del. Så länge folk fortsätter köpa nya bilar så kommer dom att få sälja delar.
    Om jag får anta så kommer priset gå ner på äldre delar när bilarna blir äldre för att Tesla fortsatt ska få sälja delar.


    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Att reparationerna är dyrare kan bero på att

    delarna är dyrare
    bilarna är sämre konstruerade så de är svårare att reparera
    Teslaverkstäderna har inte lika skicklig personal som andra märken. Fast det tror jag knappast är fallet.


    Att antalet skador är fler än på jämförbara bilar kan rimligen bara bero på två saker.

    Antingen är bilarna sämre
    eller så är förarna sämre
    Utan att veta så TROR jag inte Teslaverkstäderna är dyrare eller sämre rent utförandemässigt än någon annan aktör utan det är väl att arbetskostnad med deras priser på delarna gör att reparationen blir dyr. (Deras modell med kundhantering eller avsaknaden av denna kan man dock diskutera, men det är en annan diskussion).

    Däremot är ju Model S ett sorgebarn kvalitetsmässigt. Model 3 och Y är mycket bättre.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Turbo_Danne den 2024-01-25 klockan 11:01.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  13. #413
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Sedan så har jag saabkeps och inte teslakeps

    Ha det gött, Sven

    1 användare gillar detta inlägg


    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  14. #414
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    976
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    [/LIST]
    Att antalet skador är fler än på jämförbara bilar kan rimligen bara bero på två saker.
    • eller så är förarna sämre
    Så är det ju faktiskt. Eller inte nödvändigtvis sämre, men många förare som är van fossildrivna bilar har svårt med omställningen till elbil och hur de reagerar (gasrespons speciellt från stillastående, den extra accelerationen osv osv). Hertz USA har ju till och med sålt av alla sina Teslor (kanske tom elbilar?) pga för höga kostnader.

    https://edition.cnn.com/2024/01/18/b...las/index.html

    Däremot borde ju det liksom för höga reparationskostnader kunna kompenseras av högre premier. Att ett bolag frivilligt skulle göra förlust på en modell förstår jag faktiskt inte. Har man räknat ut vad den faktiska kostnaden borde vara är det väl bara att ta det i betalning? Vill ingen försäkra bilarna är det väl rimligen en win jämfört med att gå med förlust på de kunderna?

  15. #415
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Om jag inte minns helt fel är åtminstone vissa Tesla bilar i aluminium. Jaguars X300 och X350 liksom Audi A8 är också byggda i aluminium och delar Teslans dyra försäkring.
    Problemet, som jag förstått det, är att aluminium inte går att rikta, det blir byte av alla delar som skadas.

  16. #416
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Det stämmer, model S och X är huvudsakligen i aluminium vilket slår utan pardon på räkningarna hos skadeverkstäderna. Och det drar såklart med sig försäkringspremierna därefter. Men det är också bilar med en prislapp på över miljonen och som knappast riktar sig mot en svensson-köpgrupp så frågan är om försäkringspremien verkligen är ett problem.

    Model 3 och Y är de som är mer "svensson-riktade" både avseende pris och byggsätt, där är det mest stål i kaross och chassi. Det är också de här två modellerna som står för de stora volymerna och de som förekommer som hyrbilar.

    Däremot är de, på traditionellt teslamaner, mycket motorstarka - ingen tesla levererar MINDRE än 283hk. Och alla vet vad som händer när man får en motorstark hyrbil, man bara måste prova vad den går för...

  17. #417
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Det är ju jättebra Men kanske inte så konstigt med tanke på att din 9-3 är värd i pengar ungefär vad Teslan kostar i årspremie, så jämförelsen känns inte riktigt relevant.
    Man kan faktiskt jämföra väldigt olika saker. Äpplen med päron, Tepåsar med Smör, T-shirts med Stövlar, Tatueringar med Smaragder eller Teslabilar med Saabbilar. Om det är relevant eller inte beror på vad man vill ha reda på. Att det finns likheter eller skillnader vet man omedelbart, men de kanske kan göra samma nytta i det enskilda fallet.

    Det blir extra relevant att jämföra nya grejer med det man själv redan har. Speciellt om man tror att den nya grejen kan ersätta den man har. Hur annorlunda den nya grejen än är.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #418
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 198
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Eftersom det är marknadspris på delarna så antar jag att Tesla likt alla andra tar ut så mycket som dom kan i pris per del. Så länge folk fortsätter köpa nya bilar så kommer dom att få sälja delar.
    Man kan nog tro att det är en stor del av förklaringen. Den som har råd att köpa en bil för över en miljon kr bryr sig nog inte om vad varken reservdelarna eller försäkringen kostar. Det är inte lika viktigt som för någon med en 20år gammal Saab. Om man skall generalisera.

    Men det riktigt intressanta är väl då att jämföra Teslas reservdelspriser med priser på delar till andra bilar i samma prisklass. Helt oavsett vad det är för märken (t.ex. Cadillac, Corvette Ferrari, Toyota eller Mercedes) och oavsett vad det är för drivlina och kategori, bara prisnivån är samma.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Om jag får anta så kommer priset gå ner på äldre delar när bilarna blir äldre för att Tesla fortsatt ska få sälja delar.
    Ja visst, rimligen! Eller inte, om prio 1 istället är att sälja hela bilar till kunder som vill och har råd att betala.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Utan att veta så TROR jag inte Teslaverkstäderna är dyrare eller sämre rent utförandemässigt än någon annan aktör utan det är väl att arbetskostnad med deras priser på delarna gör att reparationen blir dyr.
    Jag utgår oxo från att alla verkstäder och mekaniker håller ungefär samma klass. Att Tesla skulle ta mer betalt per timme eller betala sina mekaniker väsentligt mer än andra tycker jag dock verkar ologiskt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #419
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Tycker det är rätt sjukt att det skiljer sig så mycket mellan dig och mig i försäkring på samma bil...

    Ja det är väldigt konstigt, speciellt eftersom jag brukar anses som lågrisk av försäkringsbolag pga ålder, bostad och skadefria år.

    Jag tror jag ju inte att du fejkade ditt screenshot, men hade det varit en random människa bara så hade det nästan kännts så eftersom skillnaden var så brutal.

    - - - Uppdaterad - - -

    Att model S är dyr att skadereparera beror nog mycket på aluminiumet ja, och att det är dyrt att reparera aluminiumkarosser beror i sin tur både på det som nämns ovan att det är svårt att rikta alu, men också att det finns mycket få skadeverkstäder som kan arbeta med alukarosser, vilket i sin tur gör att de som kan detta kan ta mycket bättre betalt.

    Oftast är det ju bara väldigt dyra bilar mer inriktade mot entusiaster som har alu i karossen, och då kanske det inte spelar lika stor roll, men en model s är ju inte en utpräglad entusiastbil på samma sätt och används mer till vardags, vilket ger mer skador = högre kostnader = högre premier.

    Till skillnad mot vad folk ofta tror är ju tex supersportbilar (ferrari, lambo osv) ofta billiga att försäkra, detta beror på att deras ägare behandlar dom med silkesvantar, kör väldigt lite, inte på vintern, parkerar inte på stormarknadsparkeringar osv.. det gör att även om varje skada är dyr så är det mycket få skador.

    JVO hade ju en diablo som inte var så många år gammal, den kostade mindre att försäkra i månaden än min japanska (gatregagde) rallybil, trots att både nypris och dåvarande värde var typ tiodubbelt på diablon, och min bil ändå var relativt billig att försäkra mto en likadan 10 år äldre.

    Man kan se en liknande effekt på tex BMW's M-bilar, när dom är nya ägs dom av rika människor som behandlar dom väl, så är dom relativt billiga att försäkra, men så fort dom blir gamla nog och sjunker tillräckligt i pris för att killar i bakvänd keps och folk i invandrartäta förorter ska kunna köpa dom så blir föräkringarna tokdyra.
    Senast redigerat av GlennB den 2024-01-25 klockan 21:03.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #420
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Men det riktigt intressanta är väl då att jämföra Teslas reservdelspriser med priser på delar till andra bilar i samma prisklass. Helt oavsett vad det är för märken (t.ex. Cadillac, Corvette Ferrari, Toyota eller Mercedes) och oavsett vad det är för drivlina och kategori, bara prisnivån är samma.
    Ja, priser på reservdelar sätts ofta efter vad bilens nypris var, en f.d kollega körde nån AMG-merca, och delar som var AMG-specifika var nåt överjävligt dyra, delar som delades med standardmodellen och gick att köpa utan mercedeslogga på kartongen var mer humana.

    Jag kollade nyligen på nån youtubeserie där dom löper en RS6 med rasad motor och byter till en hel motor, helt sjuka priser för små packningar, rör och småprylar som bara finns hos audi..

    Jag utgår oxo från att alla verkstäder och mekaniker håller ungefär samma klass. Att Tesla skulle ta mer betalt per timme eller betala sina mekaniker väsentligt mer än andra tycker jag dock verkar ologiskt.
    Mjae, vad det gäller just märkesverkstäder är det mycket runtomkring som kostar, mekanikerns lön är den lilla delen i det hela. ..Man ska ockaså komma ihåg att hos en generisk märkesverkstad finns det kanske en eller två "riktiga" mekar som kan klassisk felsökning, resten gör service, byter slitdelar och det datorn säger åt dom att byta möjligen..

    De flesta märken ställer dyra och konstiga krav för att en verkstad ska få vara auktoriserad.

    Sen handlar det också om hur lättbytta saker är, är bilen mer genomtänkt så går det fortare att byta/laga saker osv.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •