Sidan 13 av 22 FörstaFörsta ... 31112131415 ... SistaSista
Resultat 241 till 260 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #241
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Problemet för mej är väl mer att det ibland känns som att elbilsfolket bara MÅSTE predika om hur bra deras elbil är och aktivt blunda för alla nackdelar, troligen för att övertyga sej själv om att det faktiskt var en bra affär.
    Jag håller halvt med i alla fall. Självklart har eldrift sina nackdelar och fördelar, precis som att förbränningsdrift också har det. Man får väga ihop för- och nackdelar för att avgöra vilken man tycker är bäst. Och beroende på vem man är och vad man har för körmönster så kan olika för- och nackdelar väga olika tungt.

    Det "sektbeteende" du nämner är minst lika påtagligt bland elbilsskeptikerna - de matar på om hur helt hopplöst det är med eldrift och hur varje mindre nackdel med eldrift är en fullständig show-stopper för att gå över till eldrift. Och därför hamnar debatten väldigt ofta (även i den här tråden) i något slags ytterlighetsläge.

    Samtidigt så verkar en stor majoritet av de som ägt både elbil och förbränningsbil tycka att elbilar på totalen är bättre och det är väldigt få elbilsägare som tar klivet tillbaka till förbränningsdrift. Det talar rent objektivt för att den stora majoriteten tycker elbilar sammantaget är bättre, även om vissa specifika egenskaper är sämre än hos förbränningsbilar och även om det finns de som elbil inte passar för. Eftersom jag själv hör till dem som tagit klivet och fortfarande, efter 2+ års ägande, 5000+ mil, åtminstone 10 långresor varav två utomlands (och en till Italien) fortfande går runt med känslan "fy fan vad nice det är med eldrift, jag kommer aldrig köpa en förbränningsbil igen". Därför har jag väldigt svårt att förstå de som utan att ha ägt elbil själva framför visserligen inte felaktiga men på totalen knappast betydelsefulla argument mot införskaffande av elbil. Och då bidrar jag gärna till argumentationen genom att försöka påtala att dessa "elbilsnackdelar" inte alls är så betydelsefulla som vissa försöker få dem att framstå som.

    I det här forumet pratar vi ofta prisvärdhet - typ driftkostnad per mil, hur mycket bil man får för pengarna o.s.v. . Vilket kanske inte är så konstigt för saab är bra men gamla och därmed billiga bilar. Och det är klart om man jämför en nästan ny elbil med en prima saab ur ett rent prisvärdhetsfokus så vinner nog saaben. Men för den som funderar på att smälla ett antal hundra tusen på en bil är det tveksamt om förbränningsdrift rent objektivt går att motivera framför eldrift. Det går nog bara i vissa specifika fall.

  2. #242
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Det är ganska ovanligt att batteribilarna brinner men konsekvenserna när det händer är tyvärr oftast väldigt allvarliga.
    Så länge det inte finns en bättre batteriteknologi som inte har felmoden osläckbar brand och utveckling av stora mängder väteflourid så kommer jag inte att köpa någon sådan.

    Har någon sett att något svenskt nyhetsmedium har rapporterat om den här branden i Florida? Troligen inte alls politiskt korrekt att berätta att batteribilar brinner och vilka konsekvenser det kan få.
    https://www.youtube.com/watch?v=SIpXkQhq1ps
    Mercedes mörkar som vanligt enligt gammal tradition. Bra att det hände i USA om det ska hända någonstans. Det blir intressant att följa hur stora skadestånd och böter den branden kan inbringa.

    Jaguar har också problem: https://www.youtube.com/watch?v=35GRdE85bG0
    Frågan är om dom kommer att överleva. Kostnaderna för åtgärder lär bli stora.

    Jag såg en film om BYD från Kina med massor av bränder, hittar inte den nu. Det verkade hända lite för ofta så trovärdigheten var kanske tveksam.

    Jag känner en person som har betalat själv för en Polestar 2. Han är väldigt nöjd och tycker att den är jättekul att köra. Han tror inte på att dom kan brinna.

    Många som gillar batteribilar framhåller accelerationen som en stor fördel. Det är ju skoj men min gamla BMW med måttliga 90 hk gör ju 0-100 km/timme på 4 sekunder till en kostnad som är närmast försumbar i jämförelse. Räcker inte det så finns det billiga sporthojar som är ännu rappare.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  3. #243
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Jag har inget emot elbilar, mer än som sagt priserna. Hade jag inte brytt mig i pengarna hade det inte varit nå snack om saken att köpa en elbil, frågan är bara vilken. Jag är dock rakt emot att slänga så mycket pengar på en bil. Min ng9-5 kostade mig 190 och det tyckte jag var syndigt dyrt för en bil. För motsvarande pengar går det inte att köpa en elbil som ens kommer i närheten av ng9-5 i form av utrymmen, funktioner, räckvidd osv.
    Den riktigt intressanta frågan är hur elbilar kommer vara som begagnade när priserna kommer ner runt 200. Jag menar, inte ens långmilade, tidiga Model S går att få under 270-280 och fasen vet hur kul det vore att ha en Model S från 2013. Skall du ha en max 5 år gammal, ja, då kostar det inte under 300 för en Model 3.
    Min ng9-5 kostade €58000 ny, så det var knappast en billig bil. 5 år senare köpte jag den då för 190, sen har den i princip legat still där, men nu är väl det mycket ovanligt och en effekt av få tillverkade och stort vill-ha-värde för SAAB-nördar.

    Det här med bränderna oroar mig inte så fasligt mycket, om det inte visar sig att bränderna blir väldigt vanliga när bilarna blir lite äldre, då kanske det blir en faktor.

  4. #244
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Elbilar kan brinna, det kan förbränningsbilar också. Och hittills brinner elbilar märkbart mer sällan (påtagligt färre bränder i relation till antalet fordon i trafik), det visar både MSBs siffror men även siffror från Norge där det finns betydligt fler elbilar (se t.ex. här där det står "Endast 2,7 procent av alla bilbränder i Norge kunde härledas till en elbil under de senaste sex åren i ett land där 19 procent av alla bilar går helt på el.") . Samtidigt är det knepigt att få till en äpple-till-äpple-jämförelse då snittåldern på elbilarna är lägre än förbränningsbilarna och allmänt så ökar brandrisk med ålder.

    Så nej, jag tror inte att det finns skäl att oroa sig för elbilsbränder, lika lite som man ska oroa sig för andra bilbränder. Och om man trots det råkar ut för en brand så ska man hålla sig borta från röken såklart, det oavsett fordonstyp.

    Att det sedan finns troll som använder bilder på en handfull brinnande elbilar som argument varför elbilar är farliga är såklart bara nonsens. Det går alltid att hitta udda exempel för att styrka sin tes - bara för att någon skakar fram ett par bilder på kvinnor med snopp så betyder det inte att det är vanligt att kvinnor har snopp och att man behöver oroa sig när man raggar på krogen.

  5. #245
    Det som är tråkigt vid eventuella elbilsbränder är att de börjar brinna vid laddning som man ofta gör hemma i sin carport,nära huset osv.
    Då blir konsekvenserna ganska allvarliga.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  6. #246
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Nja, har du siffror eller belägg som stödjer påståendet att själva bilen oftast börjar brinna i samband med hemmaladdning?

    Det finns exempel (inte många) på bränder i samband med hemmaladdning där den som fått mest uppmärksamhet i Sverige är den i Sunne 2018, den går att läsa om här. Gemensam nämnare är att branden startade i elinstallationen och inte i bilen. D.v.s. man har laddat en elbil på en elinstallation som inte varit lämpad för elbilsladdning, elinstallationen har börjat brinna och sedan har det spridit sig till intilliggande strukturer inklusive bilen. Jag har ännu inte sett ett endaste exempel på en brand i samband med hemmaladdning från en fackmannamässigt installerad laddbox, men jag kan ha missat något så motbevisa mig gärna. Både bil och box har för övrigt övervakningssystem som slår av laddningen vid t.ex. överhettning eller något annat onormalt beteende.

    Dessutom sker hemmaladdning med låg effekt, betydligt lägre än det du tar ut (vid gaspådrag) och pumpar in (vid regen) under färd eller det du snabbladdar med. Siffrorna för min Enyaq är: Hemmaladdning max 11kW, gaspådrag max 150kW, snabbladdning max 175kW. Så rent tekniskt är det mycket större elektriska effekter och batteripåfrestningar i samband mer körning och framförallt snabbladdning.

  7. #247
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 482
    Den Mercedes som brann i filmen jag länkade ovan var en EQE 350+ 2023 års modell. Dessa är nu återkallade. Bilen var inte under laddning, den hade stått parkerad i garaget i 22 timmar när den spontant började brinna. Händer sånt med bensin eller dieselbilar? Jo förstås händer det i våra getton (kallas utsatta områden). Allt brännbart brinner när pyromaner hjälper till. Jag har aldrig hört eller läst om en bil med bensin/diesel/etanol som brunnit spontant när den har stått parkerad. Det har troligen hänt någon gång också vid någon större bensinläcka och antändning av någon elpryl som orsakar en gnista. Byter man aldrig bränslefilter på sin gamla Saab så rostar det efter många år hål i filtret och lite bränsle rinner troligen då ut även om bilen är avstängd. Hur många kör in en bil som luktar bränsle i sitt garage? Idioter finns såklart så vad som helst kan hända men har man lite tankeförmåga så tror jag att risken för spontan brand i en parkerad hyfsat välskött bil med förbränningsmotor är nästan obefintlig.

    Brandchefen i Florida tycker att alla ska vara medvetna om riskerna med Li-Ion batterier, det låter som ett bra råd tycker jag. Titta gärna på filmen och fundera lite.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #248
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag har inget emot elbilar, mer än som sagt priserna. Hade jag inte brytt mig i pengarna hade det inte varit nå snack om saken att köpa en elbil, frågan är bara vilken. Jag är dock rakt emot att slänga så mycket pengar på en bil. Min ng9-5 kostade mig 190 och det tyckte jag var syndigt dyrt för en bil. För motsvarande pengar går det inte att köpa en elbil som ens kommer i närheten av ng9-5 i form av utrymmen, funktioner, räckvidd osv.
    Precis. Det går såklart inte att räkna hem en modern elbil (50+ mil räckvidd på pappret) i jämförelse med en fin men 10 år gammal förbränningsbil. Eventuellt kan man göra som Bosse och köra en billig, första generationens elbil och få en bättre kalkyl än en jämnårig förbränningsbil. Men dessa har begränsad räckvidd och därför passar de bara för vissa körmönster - de är en grym sparbössa för den som pendlar säg 10 mil om dagen men aldrig åker längre än så på en dag.

  9. #249
    Jellybear.

    Om brand uppstår vid laddning spelar det väll ingen roll exakt vart första lågan uppstår om branden sprider sig till huset där familjen sover?

    Här är ett exempel på när det inte blivit så bra.
    Det jag vill belysa är risken du tar med dig hem:
    https://sverigesradio.se/artikel/bra...-for-spridning
    Senast redigerat av dittrich den 2023-08-28 klockan 13:42.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  10. #250
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Den Mercedes som brann i filmen jag länkade ovan var en EQE 350+ 2023 års modell. Dessa är nu återkallade. Bilen var inte under laddning, den hade stått parkerad i garaget i 22 timmar när den spontant började brinna. Händer sånt med bensin eller dieselbilar? Jo förstås händer det i våra getton (kallas utsatta områden). Allt brännbart brinner när pyromaner hjälper till. Jag har aldrig hört eller läst om en bil med bensin/diesel/etanol som brunnit spontant när den har stått parkerad. Det har troligen hänt någon gång också vid någon större bensinläcka och antändning av någon elpryl som orsakar en gnista. Byter man aldrig bränslefilter på sin gamla Saab så rostar det efter många år hål i filtret och lite bränsle rinner troligen då ut även om bilen är avstängd. Hur många kör in en bil som luktar bränsle i sitt garage? Idioter finns såklart så vad som helst kan hända men har man lite tankeförmåga så tror jag att risken för spontan brand i en parkerad hyfsat välskött bil med förbränningsmotor är nästan obefintlig.

    Brandchefen i Florida tycker att alla ska vara medvetna om riskerna med Li-Ion batterier, det låter som ett bra råd tycker jag. Titta gärna på filmen och fundera lite.
    Nu tycker jag att du drar lite stora växlar på ett specifikt problem på ett specifikt exemplar av en specifik bilmodell. Det finns 2 miljoner elbilar i USA och en har börjat spontanbrinna (och inte vid hemmaladdning vilket var vad vi diskuterade), det är svårt att dra slutsatser om det.

    Självklart finns det risker med liion-batterier, ändå går vi runt med liion-batterier nära våra kroppar sedan 20 år tillbaka och vi laddar dem nattetid (mobiltelefoner har inte ens i närheten lika avancerade batteriövervakningssystem som elbilar har), men det finns även risker med att åka runt med 50L brandfarlig vätska under rumpan. Mänskligheten lär sig bemästra dessa farligheter och får ner risknivån till en acceptabelt låg nivå, dessutom lär vi oss av de problem som uppstår för att få ner riskerna ytterligare. Det dör 200 pers på vägarna i Sverige varje år, är det skäl nog att skippa bilåkning?


    Tekniken är inte farlig om den hanteras rätt, även om den kanske aldrig blir 100% idiotsäker.

  11. #251
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av dittrich Visa inlägg
    Jellybear.

    Om brand uppstår vid laddning spelar det väll ingen roll exakt vart första lågan uppstår om branden sprider sig till huset där familjen sover?

    Här är ett exempel på när det inte blivit så bra.
    Det jag vill belysa är risken du tar med dig hem:
    https://sverigesradio.se/artikel/bra...-for-spridning
    Min poäng är att de få exempel som finns på elbilsrelaterad brand i samband med hemmaladdning beror på handhavandefel, inte på bilen eller tekniken. Alltså idioter som väljer att ladda från uttag som inte är gjorda för elbilsladdning och sedan blir förvånade när uttagen överhettar och det börjar brinna. Skulle alla dessa elbilsägare laddat från en fackmannamässigt installerad laddbox det inte brunnit. Just den du länkar till (som ägde rum i somras i Hässelby) kan man läsa följande om här:
    Capture.PNG

    Det står ju rakt upp och ner att laddning skedde utan laddbox. Om ett hus börjar brinna för att någon tjomme står och grillar tätt intill husets träfasad så skyller man ju på personen, inte på grillen? Samma sak med elbilsladdning hemma - laddar du inte med säkra metoder (=laddbox) är det ju ditt fel att det börjar brinna. Det är inte bilen som är en "risk jag tar med mig hem", utan det är jag som är risken.
    Senast redigerat av jellybear den 2023-08-28 klockan 14:34.

  12. #252
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Mölnlycke
    Inlägg
    628
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Hur många här inne är det som köpt sin elbil ?
    Jag.

    1 användare gillar detta inlägg


    Audi "Q8" e-tron 55 S-line Sportback -21 | Mercedes GLA -14

  13. #253
    Jelly
    det diskuterades om bilbränder. Jag ville poängtera att man jämfört andra bränsleslag ändrar och flyttar på risken.
    Jag vill ju hellre att min bil börjar rinna när jag är vaken och kör den.
    Istället för att den/eller anordning till bilen börjar brinna mitt i natten när den står parkerad mellan tex två villor.
    Nu jobbar jag ju med att släcka bränder och visst med grillar är folk jäkligt nonchalanta osv, men de bränderna släcks ofta av innehaven då de är små och "enkla" om de upptäcks i tid.
    Det är lite svårare att som privatperson släcka bilen eller miljön runt den.
    Iaf jag har personligen inget mot elbilar i sig bara att det flyttas risk till bostäder kopplat till fel handhavande eller trasig/sliten utrustning.
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  14. #254
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Alla elbilar brinner inte på samma sätt. Två huvudsakliga varianter:

    1. Batterierna. Men t.ex. LFP-batterier kan inte tända på samma sätt som de flesta andra Li-Ion-batterier. Batterikemin har stor betydelse.

    Dessutom är den mekaniska förpackningen avgörande för eldfängdheten, om ni kommer ihåg Samsung Note7 så var anledningen till att de var så eldfängda att man var tvungen att återkalla hela produktionen att man hade för litet mekanisk expansionsutrymme vilket gjorde att cellerna tenderade att kortsluta i vissa laddningstillstånd. Detta var såvitt jag kan se även vad GM Bolt och vissa Kia LG Chem-celler drabbades av. Och har man gjort fel med mekaniken så kommer det bara att bli värre när bilarna blir äldre.

    2. Sedan har man DC högspänning ut, och har samma sorts brandrisker av detta som solpanel-anläggningar. Dålig kabeldragning / reparationer, även i kombination med möss, kan ställa till det. Beroende på hur bilen är gjord för övrigt behöver detta inte tända batteriet, detta har även hänt några ggr med bilar som kommit direkt från verkstan när man lyckats ställa till det.

    (3. Sedan har man batteriladdare som är kopplade via Schuko förlängningssladdar - i bättre laddare så finns det temperatursensorer som hindrar att kontakterna brinner upp. En laddare kopplad via CEE-kontakter har i stora drag inte problem.)

    Så det finns en betydande skillnad mellan olika bilar på hur stor risken är att bilarna börjar brinna börjar spontant.

    Så bästa batterikemin, med högspänningssystem designat av någon som vet vad de pysslar med, och rätt inkoppling av laddsladdar så har man minimerat riskerna. Omvänt skulle jag undvika att ladda vissa elbilar i garage. Men Tesla Model 3 med LFP-batterier skulle jag inte känna mig orolig för, och jag är övertygad om att riskerna blir ännu lägre med nästa års modell.

    (Sedan har Tesla gjort en rejäl resa på alla sätt, för 10 år sedan var det rätt dålig kvalité, nu spelar de bland de bästa.)

    ----

    När det gäller den där ID.5:an som brann i Vällingby är artikeln här: https://www.mestmotor.se/recharge/ar...hus-forstorda/

    Jag måste säga att det definitivt låter på mig som att batteriet var den sannolika orsaken i detta fall ("eldklot", "verkligen inte någon vanlig brand"). ID.5 har pouch-celler (som har en viss känslighet för mekaniska fel) med en av de äldre batterikemierna, och man skulle ju kunna misstänka att den stod och laddade till 100% (av någon anledning så verkar ladda till 100% vara poppis hos just ID-ägare, av någon outgrundlig anledning - har de dåliga instruktioner i instruktionsboken måhända?). Det är just om man systematisk laddar till 100% på dessa typer av batterier som man får maximal risk för kortis inne i batterierna.

    Jämfört med ett mobilbatteri så sitter cellerna dolda, när de gäller mobilbatterier så blir det normalt synligt när cellerna sväller, och så är det bara en och inte 100-tals. Så när de brinner (vilket händer) är det inte lika katastrofalt.

    ----

    Både laddtider och brandrisker är saker som hela tiden blir bättre så jag har ingen tvekan om att detta är ett övergående problem, men däremot är det ett visst problem speciellt på äldre elbilar. Man kan diskutera hur stora problemen är, men att säga att problemen inte existerar är inte riktigt seriöst.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #255
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag har min bil som förmånsbil via arbetet, så jag behöver inte övertyga någon om hur bra eller dålig affären på bilen är. Att koppla in min elkabel i bilen som hänger på min p-plats tar 15 sekunder ungefär
    Jag har lite svårt att tro att det tar 15 sekunder iofs, men det kasnke går i extremfallet om man vågar ha en kabel hängande lös.

    ..Sen skulle jag vara positiv till de flesta bilar som någon annan betalade åt mej

    Och jag kan vända på ditt argument med att alla som inte åker elbil kör alltid 100 mil i sträck utan att pausa, i minus 30-40 grader, i kraftigt motlut och med en trailer på 3 ton bakom bilen vilket gör att en elbil är helt otänkbar. Men jag tycker att vi kan skippa dom här sakerna och hålla diskussionen på en högre nivå?
    Exakt vilken del av det jag skrev tyckte du att du vände på där ?

    var det något av det jag skrev som inte stämde menar du ?

    Dom två historierna som du skriver är ju enbart hörsägen, dom ger jag inte mycket för, kan dock tänka mig att dessa diskussioner nu hålls ute bland ett antal BRFer. Men resonemanget är ju galet från början , ska man tänka som dom som "inte är elbilsmaffian":
    Men nu får du ju ge dej, menar du att du inte tror det har hänt ? på många ställen ? eller att det kommer att hända ?


    Ska dom som bor längst ned betala underhållet och ubyte av hissen? Eller är det bara "hissmaffian" som ska stå för denna kostnad?
    Hissen fanns där redan från början som en del av huset, det var ju inte direkt så att en dag ville de som bodde överst ha en hiss som enbart gick till deras våningsplan och tvingade alla andra att betala den.

    Dessutom utnyttjas den troligen av samtliga av husets innevånare, mer eller mindre.

    Ska dom som inte använder internet betala för indragning av fiber?
    Den diskussionen förs ju faktiskt, jag har själv suttit med på en "fibermöte" när jag bodde i lägenhet, dock är det ju så att i dagsläget använder mer eller mindre ALLA internet, till och med min mamma (snart 80) kör ju fiber.

    För 20 år sen kunde det ha varit relevant kanske.

    Ska dom som inte har bil betala underhållet på garaget/parkeringsplatserna?
    Nu brukar man ju sätta avgiften på parkeringsplatser/garage så den täcker just detta, JUST FÖR ATT inte alla ska behöva betala något som få nyttjar.

    Jag hyrde garageplats i stan, både för bil och MC (i olika garage) och när det blev skador i golvet så det fick göras om så höjde man avgiften på garageplatser för att bekosta just detta, man höjde INTE avgiften för alla som hade lägenheter i fastigheten.

    Ska dom som inte använder tvättstugan vara med och betala för den?
    Nu är det väl mer eller mindre ett krav att det ska finnas tvättstuga såvida inte fastighetsägaren har satt in tvättmaskiner i alla lägenheter. Så nej.. och irrlevant.

    Dom som inte ser innergården, ska dom vara med och betala för underhåll?
    Menar du att någon betalar för att SE den ? man betalar väl (en extremt liten del av avgiften) för att få nyttja den, vilket alla kan göra.
    ..Men det är samma sak där, om det hade varit en grupp människor som plötsligt ville köpa loss tomten brevid fastigheten och anlägga en innergård där och ville att alla andra skulle betala för deras nya trägårdshobby så hade det varit något relevant att jämföra med, men så var det ju inte, eller hur ?

    Kan fortsätta hur mycket som helst , min poäng är att alla dessa saker inklusive laddstolpar för elbilar gör föreningen attraktivare och det påverkar såklart priset på medlemmarnas lägenheter.
    ..och det gör det inte om dom som vill ha stolpar får betala för dom själva ?

    Tittar man på innerstan är det dessutom en ganska liten del av lägenhetsinnehavarna som är intresserade av bil över huvud taget. Kommer man längre ut så ökar det, men det är knappast så att alla vill ha bil.

    Väldigt få kommer om några år vilja köpa en lägenhet i en förening där det inte går att ladda bilen, ungefär lika lite som man vill bo i en förening som inte har fiber indraget.
    Ah, kan du kolla lite aktiekurser i din spåkula med ? ..eller sitter du bara och gissar rätt ur tomma intet ?

    Företag kommer att behöva lösa dessa frågor då kraven från framförallt större privata aktörer, offentliga aktörer och i LOU upphandlingar bara blir fler och fler på att bilarna ska vara eldrivna.
    Jag har deltagit i ganska många inköp och upphandlingar via LOU i mina dagar, både som statstjänsteman och på andra sidan som anställd på företag som säljer till statliga företag, jag har faktiskt ALDRIG sett något krav på eldrivna bilar,
    faktum är att jag gissar att det skulle vara svårt att få in det med just LOU, även om det säkert går rent tekniskt.

    (Nu är jag ingen expert på LOU, men man har ju TYVÄRR tvingats hantera detta ändå så jag har iaf bättre koll än gemene man. ..Min åsikt är att LOU är en bra ide, som fungerar mycket dåligt i sitt nuvarande utförande.)


    Och som en sidnotering, bygger man en strategi på att sina anställda ska tigga ström från sina kunder så har man misslyckats med implementeringen redan innan man började. Korkat rent ut sagt.
    Ja det var uppenbarligen en väldigt misslyckad satsning..

    Men jag vet inte riktigt hur dom skulle ha löst det på annat sätt heller, detta var några år sedan så infrastrukturen var ju sämre med, men det blir onekligen ett problem även idag när anställda inte utgår från firmans lokaler, inte kan ladda hemma och inte hos kunderna.. då kommer man få en massa dödtid när anställda sitter och rullar tummarna odebiterbara medans dom väntar på att ladda.

    Det är helt enkelt inte ett fall där det är speciellt lämpligt med batteribilar.

    Man kan hävda att det tar dötid att tanka med, JA, men det är så mycket mindre tid.

    När vi kör jobbets bil hem (pga beredskap) och måste tanka så orkar inte ens de flesta debitera företaget för denna tiden, även om man får göra det, möjligen drar dom 5min tidigare och tankar på vägen hem.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #256
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 940
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Jag håller halvt med i alla fall. Självklart har eldrift sina nackdelar och fördelar, precis som att förbränningsdrift också har det. Man får väga ihop för- och nackdelar för att avgöra vilken man tycker är bäst. Och beroende på vem man är och vad man har för körmönster så kan olika för- och nackdelar väga olika tungt.
    Ja.

    Och som jag skrev, den dagen det är billigare för mej att ta mej till jobbet i en elbil lär jag troligen köpa en sådan, även om det inte skulle funka att ha en bil som bara går 10mil i värsta förhållandena (i.e exakt fram och tillbaka till jobbet), då skulle jag behöva ha en bil till. (..vilket jag säkert skulle ha ändå föärvisso, jag har många bilar nu.)

    Det "sektbeteende" du nämner är minst lika påtagligt bland elbilsskeptikerna - de matar på om hur helt hopplöst det är med eldrift och hur varje mindre nackdel med eldrift är en fullständig show-stopper för att gå över till eldrift. Och därför hamnar debatten väldigt ofta (även i den här tråden) i något slags ytterlighetsläge.
    Men detta är väl ändå oftast som ett svar på när elbilskyrkan predikar ?

    Kommer någon med felaktiga påståenden så blir den personen ofta emotsagd helt enkelt.

    ..Sen finns det ju alla sorts tomtar i alla läger, men inte så många.

    Samtidigt så verkar en stor majoritet av de som ägt både elbil och förbränningsbil tycka att elbilar på totalen är bättre och det är väldigt få elbilsägare som tar klivet tillbaka till förbränningsdrift. Det talar rent objektivt för att den stora majoriteten tycker elbilar sammantaget är bättre, även om vissa specifika egenskaper är sämre än hos förbränningsbilar och även om det finns de som elbil inte passar för.
    "Det finns tre sorters lögn - lögn, förbannad lögn och statistik"

    Då kan man precis lika gärna hävda att eftersom den stora majoriteten som kör bil i sverige kör bilar med förbränningsmotorer så "talar det rent objektivt för att det är förbränningsmotorbilar som passar bäst till de flesta".


    Sen rä det ju lite som det jag skrev innan, det klart att de som INTE kör elbil är de som ser mest problem med det.. för dom som AKTIVT valt att köpa en har ju redan gjort bedömningen att det funkar för dom, det är ju samma anledning att få inte byter tillbaka - det är ju dom som redan är övertygade som byter. (Sen känner jag f.ö en person som först bytt från diesel -> elbil och nu bytt till en hybridbil, alltså har han bytt från elbil till en bil med förbränningsmotor, men ett exempel ur mängden är inte så relevant.)

    Eftersom jag själv hör till dem som tagit klivet och fortfarande, efter 2+ års ägande, 5000+ mil, åtminstone 10 långresor varav två utomlands (och en till Italien) fortfande går runt med känslan "fy fan vad nice det är med eldrift, jag kommer aldrig köpa en förbränningsbil igen". Därför har jag väldigt svårt att förstå de som utan att ha ägt elbil själva framför visserligen inte felaktiga men på totalen knappast betydelsefulla argument mot införskaffande av elbil. Och då bidrar jag gärna till argumentationen genom att försöka påtala att dessa "elbilsnackdelar" inte alls är så betydelsefulla som vissa försöker få dem att framstå som.
    ..Och dom som redan gjort bedömningen att det inte fungerar för dom, eller är på tok för dyrt (vilket också är en anledning att "inte fungerar") skulle antagligen inte ha samma upplevelse.

    Jag har tappat räkningen på alla idioter som försökt övertyga mej om hur BILLIGT det är med deras elbil, och i princip stoppar fingrarna i öronen och går därifrån om man ens försöker ta diskussionen med ett räkneexempel på ens egen bilkostnad och deras.


    I det här forumet pratar vi ofta prisvärdhet - typ driftkostnad per mil, hur mycket bil man får för pengarna o.s.v. . Vilket kanske inte är så konstigt för saab är bra men gamla och därmed billiga bilar. Och det är klart om man jämför en nästan ny elbil med en prima saab ur ett rent prisvärdhetsfokus så vinner nog saaben. Men för den som funderar på att smälla ett antal hundra tusen på en bil är det tveksamt om förbränningsdrift rent objektivt går att motivera framför eldrift. Det går nog bara i vissa specifika fall.
    Ja, det enda sättet att gå plus i elbilskalkylen är ju om man jämför med en NY bil med bensin eller dieselmotor, men nya bilar är ju i princip alltid att kasta pengar i sjön och jag skulle aldrig köpa en ny bil. (ja om jag inte mot förmodan en dag blir så rik att jag helt enkelt inte behöver tänka på ekonomi, typ mångmiljardär)

    Ändå så ser jag mina kollegor som köper nya bilar köpa bensin och diselbilar och hybrider.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    De jag känner som har modell 3 har faktiskt inte haft några problem och är toknöjda.
    Då måste dom blunda väldigt hårt eller haft en extrem tur.

    Det har varit - och är, MYCKET problem med model 3, för att citera min kollega som kör en model 3 där garantin snart går ut "jag tänker INTE ha kvar denna när jag själv måste betala för alla reparationerna".

    Det finns oerhört mycket att läsa om detta online, och då ska man ju komma ihåg att tesla har varit väldigt generösa med garantireparationer för att stryka ägarna medhårs, när detta upphör lär det bli mycket mycket värre.
    Senast redigerat av GlennB den 2023-08-28 klockan 22:20. Anledning: stavar som en kratta
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #257
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Vad är det som inte tar 15 sekunder? Kabeln hänger på min p-plats i garaget och är redan inkopplad i laddaren. Jag går ut ur bilen och innan jag låser så stoppar jag in kabeln i bilen?
    Inget är gratis heller utan det är en del av min lön.

    Och nej jag ger inte mycket för historier som är hörsägen, skulle vara mer intressant att höra dina erfarnheter av elbil?

    Klart att jag inte har någon spåkula , men jag är inte blind för den utvecklingen som sker. Att du tror något annat är helt okej.

    Gällande upphandlingar så ser jag det väldigt ofta, du kan även läsa en del på denna sida som drivs av Stockholms, Göteborgs och Malmö stad. https://www.miljofordon.se/upphandli...a-rena-fordon/

    Jobbar både med upphandlingar och med tekniker som utgår från hemmet där vi håller på att implementera elbilar.

    Vi kanske kan hålla med om att vi tycker olika.

    Trevlig kväll.

    2 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  18. #258
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Det vi kan vara ganska överens om är att batteribilar och ICE-bilar börjar brinna av olika anledningar och framförallt under olika förutsättningar.
    Vi kan också vara ganska överens om att bränderna är av olika karaktär där räddningstjänsten i nuläget har sämre förutsättningar att släcka bränder i batteribilar.

    GlennB, det _kan_ faktiskt vara billigt att köra på el! Vår Ampera kostade 92000 vilket är ungefär vad du får ge för en ng9-5. Visst, den går bara 4-8 mil på batteri beroende på förutsättningarna, men det innebär också att jag kan dra fördel av batteridrift vid korta körningar och stadstrafik där ICE-bilar är som sämst, men dra fördel av lång räckvidd och korta "tankningar" vid längre turer. Jag klarar mig till jobbet och hem på el, oftast. Även om laddningen på jobbet är dyr så är det ändå extrem vinst att köra på el, men det bygger på att bilen i sig inte kostade absurda mängder pengar.

    2 användare gillar detta inlägg



  19. #259
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Konstigt att dom som har störst problem med elbilar är dom som inte äger dom själva. Det finns nackdelar med elbilar:
    Inte det minsta konstigt egentligen. Det är naturligt att undvika det man har problem med. T.ex. äger inte de som har störst problem med Saab någon Saab själva. De hänger inte ens här.

    Elbilar är tekniskt annorlunda än förbränningsbilar. För vissa är skillnaden positiv, för andra är den negativ. Det är ganska naturligt. Men oxo att för vissa andra spelar skillnaden ingen större roll.

    Bilen skall lösa en uppgift. På detta forum är vi genuint intresserade av teknik. Men för medelbilsvensson spelar tekniken inte någon avgörande roll. Det finns olika fungerande lösningar på samma problem. Åka till jobbet, dagis, fjällen, affären osv.

    Men den riktigt stora skillnaden är att elbilar är dyrast i inköp. Och för de allra flesta oxo totalekonomiskt. De som inte vill eller kan lägga upp vad det kostar att skaffa en elbil kanske kan upplevas som en ideologiskt betingad maffia. Men många gånger är det nog snarare ekonomin som avgör.

    På samma sätt finns det de som antingen inte betalar "sin" bil själv. Eller kan räkna hem den ekonomiskt. Och dessutom har råd att köpa en elbil. Men de är fortfarande en liten minoritet.

    Så länge en ny bil med förbränningsmotor och fabriksgaranti är billigare i inköp än en 5år gammal beg elbil är det svårt att göra vettiga jämförelser baserat på teknik.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  20. #260
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 484
    Medlem#
    6901
    Jag köper fullt ut att det i många fall är ekonomiska aspekter som gör att man inte vill köpa en elbil, därav att jag skrivit flera gånger att man inte kan jämföra med en gammal Saab eftersom i den ekonomiska kalkylen så vinner Saaben alla gånger.

    Det jag har svårt att köpa ibland är vissa argument från dom som aldrig har haft en elbil, och som inte speglar den erfarenheten som jag har med elbil. Om det är en ekonomisk anledning till att man väljer bort elbil så köper jag det till hundra procent och diskussionen är slut, men det kommer oftast andra argument som är baserade på känslor och inte på fakta och man är inte intresserad av att lyssna på dom som har provat båda delarna.

    Förstår inte din kommentar gällande teknikintresse? Är man inte intresserad av teknik om man tycker om elbilar men man är det om man kör en gammal Saab?
    Jag är väldigt intresserad av teknik också, därför jag tycker det är roligt med ny teknik. Nu har jag bil via jobbet men körde nya bilar innan det också när jag "betalade själv" som så många kallar det, framförallt för att jag tycker det är roligt och något jag är intresserad av.

    Den ekonomiska kalkylen är inte alltid den viktigaste faktorn. Då hade jag kört en tio år begagnad Toyota eller liknande.

    Det är förövrigt inte gratis bara för att jag har bilen via jobbet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •