Här är en mycket intressant intervju med Fredik Grufman på Grufman bil som i detalj går ner på vad som går sönder på Tesla Model S och 3, den visar vilken kvalitetsresa Tesla gjort:
https://www.youtube.com/watch?v=ArilrlaVoFU
Det är också intressant att Tesla faktiskt verkar bry sig om reservdelar till de första årsmodellerna av Model S, som han berättar har mängder av problem men ändå går relativt enkelt att att hålla rullande - och som han påpekar, sett ur ljuset att detta var den första bilmodellen de tillverkade själva från grunden, trots alla svagheter, fortfarande är tillräckligt bra för att leva kvar.
Och kontentan är att en Model 3 -2021 och senare verkar ha en kvalité som gör att jag aldrig skulle överväga någon av de kinesiska konkurrenterna som har direkt jämförbara med Model 3 och Y - speciellt som de kinesiska tillverkarna inte har (kunnat?) prissatt sina bilar väsentligt billigare än Teslorna.
Så, nej, för närvarande så är det inte kineserna som pressar de andra biltillverkarna - det är Tesla.
Sedan har vi batteritekniken, jag vill inte ha en elbil i garaget som har något annat än cylindriska celler, pouch-celler med äldre batterikemier är som jag ser det det lite åt det tickande bomb-hållet, det finns en anledning till att Musk starkt avrått från att använda sådana i elbilar, som jag förstått av samma anledning som att Samsung Galaxy Note 7 återkallades (vad som händer när batteriet utsätts för mekaniskt tryck, t.ex. pga. expansion).