Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
Jag förstår inte vad det är som diskuteras? Det är väldigt få som kör en Saab för 20-30 tkr som sedan köper en elbil för 300-400 tkr och uppåt.
Kör man äldre billigare bilar idag så kommer det troligtvis dröja innan man kör en vettig elbil om man inte är sugen på att lägga mer pengar på sitt bilköp. Vad är det som är konstigt med det?

Står man i valet och kvalet att t.ex köpa en ny/nyare Volvo V60 eller en Tesla model Y så blir ju diskussionen mycket mer relevant.
Det är nog ytterst få som går från t.ex en Audi A6 till en Renault Zoe. En Renault Zoe fungerar bra som andrabil typ för dom allra flesta eller om man mest åker lokalt i närområdet. Det är ingen bil man vill åka långt i. Vissa har inte "snabbladdning" och dom som har det laddar typ i snitt 20-40 kW.

Och nej , elbilar passar inte alla som det ser ut idag, men tekniken utvecklas, fler laddstationer sätts upp och det kommer billigare vettiga alternativ hela tiden vilket gör att även priserna på begagnade vettiga elbilar sjunker. Jag är övertygad över att många här kommer köra en elbil om 5-10 år.
Glöm inte bort hur snabbt det ändå har gått! För 10 år sedan såg man i princip inga elbilar , någon Tesla Model S , för 5 år sedan såg man betydligt fler bilar , Tesla Model 3 började komma ut och blev vanligare , idag ser jag elbilar överallt från många olika tillverkare.
Ja du har ju rätt. Själv köpte jag model-s 2014, sålde 3år senare för 90% av nypris. Äger typiskt mina bilar i 3-4 år. Hitills har bilarna jag ägt stått sig fantastiskt bra i värde.
Men visst är det så att om man lever på marginalen, så är ju inte spekulativa bilköp en bra ide. Men kör man igenom ett svenskt problemområde, så ser man fort en massa vräkiga tyska bilar, som troligtvis kostar ägarna halva inkomsten i årligt värdefall.