Sidan 2 av 22 FörstaFörsta 123412 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 437

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    En annan sak som talar till elbilarnas nackdel är elkostnaderna.
    Visst, de som har solceller har det i dagsläget förspänt, men det förutspås att elen kommer bli ännu dyrare nästa vinter, och "elstöd" (som egentligen är en återbetalning) kommer de inte kunna erbjuda i evighet.
    Resultatet kommer bli att elen blir mer eller mindre gratis på sommaren när alla solceller producerar men tokdyr på vintern när alla måste ha el och solceller knappt producerar något.
    Det kommer också drabba solcellsägare dubbelt då de inte får något betalt för elen de producerar på sommaren, men måste betala lika dyrt som alla andra på vintern.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #22
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    1. Runt 3000-3500 mil
    Då har jag svårt att få ihop siffrorna, eller har du extremt tung gasfot som får till en hög förbukning ?

    2. Den är uppsatt per P plats och bara den personen har nyckel till den
    Min poäng är att det lär kosta hyresvärden mycket mer än 500kr/mån, vilket gör att det knappast lär hålla i sej.
    Husets ägare vill knappast bjuda på detta och det blir impopulärt om andra hyresgäster får betala ditt bränsle.

    Sen läste jag nåt om att man inte får erbjuda "flatrate" heller då det är att missgynna de andra "kunderna", men jag vet inte
    exakt under vilka premisser det var så det får vara osagt.

    3. Man säljer ju av sin bil, det är ju låsta pengar som man vill använda sig av. man vill ju inte sitta med två brukisar
    Visst, men då blir förstås kalkylen bättre ju dyrare bil man har..

    4. Försäkring på model 3 long range är lägre än bmwn. 483kr i helförsäkring vs 1100kr på bmwn
    Har du ett regnummer på en specifik model3 och ett bolag som ger det ? det är EXTREMT mycket billigare än de siffrorna jag fått fram (på mej) innan,
    bolagen ursäktar sej med att det är extremt dyrt att reparera tesla.

    ..För att inte tala om model s.. hugaligen..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Det börjar ju komma ganska många jämförelser kring break even points för ICE kontra elbil, men det är ju notoriskt svårt med tanke på elprisets (och till viss del fossila drivmedels) stora volatilitet i pris. Nedan har man i Tyskland kommit fram till tre år för en mellanklassbil, en ganska lång tid känner jag. Och det är i en jämförelse med en motsvarande ny ICEbil vad jag kan se.

    https://www.vibilagare.se/nyheter/ny...aga-avgasbilen

    Men det är alltid kul att höra andras resonemang för köp åt olika håll. Som sagt, kanske har man väldigt billig el pga förmånlig laddplats/bor i Norrland och har bundit länge till lågt pris eller liknande. Kanske laddar man nästan uteslutande hemma och räknar med att göra det nästan samtliga mil man kör under en lång tid. Eller så vill man ha en elbil och anser sig ta råd, av miljöskäl eller annat. Finns ju inga rätt eller fel egentligen.

  4. #24
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Då har jag svårt att få ihop siffrorna, eller har du extremt tung gasfot som får till en hög förbukning ?
    Min poäng är att det lär kosta hyresvärden mycket mer än 500kr/mån, vilket gör att det knappast lär hålla i sej.
    Husets ägare vill knappast bjuda på detta och det blir impopulärt om andra hyresgäster får betala ditt bränsle.

    Sen läste jag nåt om att man inte får erbjuda "flatrate" heller då det är att missgynna de andra "kunderna", men jag vet inte
    exakt under vilka premisser det var så det får vara osagt.

    Visst, men då blir förstås kalkylen bättre ju dyrare bil man har..
    Tung högerfot, mycket Stockholm och Göteborgstrafik

    Jag betalar för laddplatsen, så inga av mina grannar står för kostnaden. Hyresrättsföreningen ägs av staden
    Flatrate kan visst erbjudas, de e bara de som inte vill



    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Har du ett regnummer på en specifik model3 och ett bolag som ger det ? det är EXTREMT mycket billigare än de siffrorna jag fått fram (på mej) innan,
    bolagen ursäktar sej med att det är extremt dyrt att reparera tesla.

    ..För att inte tala om model s.. hugaligen..
    https://www.blocket.se/annons/stockh...hjul/107394084

    Trygghansa:

    1.png

    Folksam:

    2.png

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  5. #25
    Steg 2 Turbo_Dannes avatar
    Reg.datum
    mar 2006
    Ort
    Stockholm Värmdö
    Inlägg
    2 485
    Medlem#
    6901
    Utöver allt babbel om ekonomin kring dom olika alternativen som alltid drar iväg till det extrema, så kan jag säga på ett personligt plan att det är betydligt trevligare att köra en elbil till vardags än en förbränningsmotor.
    Vill jag finglida och lyssna på trevlig motor tar jag Mercan med V8 på sommaren.
    Polestar 2 Dual Motor Long Range -22
    Mercedes SL500 R230 -02

  6. #26
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Tung högerfot, mycket Stockholm och Göteborgstrafik
    Ja det låter så, vilken förbrukning har du då ?

    Jag betalar för laddplatsen, så inga av mina grannar står för kostnaden. Hyresrättsföreningen ägs av staden
    Flatrate kan visst erbjudas, de e bara de som inte vill
    Fast drar du mer el än vad du betalat för betalar ju någon annan hur man än vänder på det.

    Jag försökte hitta var det stod om flatrate men hittade inte, lite osäker på om det gällde hyresrätt, bostadsrätt, platshyra eller vad sjutton det var, det var..



    Märkligt, när jag matar in den bilen på folksam, så får jag flerförsäkringsrabatt för jag har huset och flera bilar försäkrade där, ändå är mitt pris
    3112:-/mån, nästan fem gånger så mycket som ditt pris:



    ..Då har jag haft körkort i 28år, skadefri, bor ute på landet och förvarar bil på egen tomt.

    Samtidigt kostar den 250hk 9-5 Aero '05 som jag kör dagligen nu med samma premisser 260kr/mån (helförsäkrad förstås)

    En nätt skillnad på 34224 kr om året enbart på försäkringen (..det är 1711l bensin, vilket väl är nästan min årsförbrukning..)

    Trygghansa:

    1.png
    Trygghansa (där jag också får rabatt pga att jag har försäkrade bilar och MC där) var inte riktigt lika blodiga..



    "bara" 1278:-/mån, 12216:-/år dyrare än nuvarande bil alltså.


    Jag vet inte vad skillnaderna beror på, men jag får exakt samma fenomen som när jag kollat teslaförsäkringar innan, det är MYCKET dyrare än mina vanliga bilar.
    Jag har som sagt även pratat i telefon med en försäkringssäljare (minns ej vilket bolag, gissningsvis folksam eller svedea) som sa att det berodde på att tesla var
    extremt dyra att laga, jag frågade då om han trodde det skulle ändras, och han sa "isåfall högre, i nuläget gör vi förlust på dessa".. det var förvisso på en model s som
    jag kollade då, och det var ganska många år sedan (när min kollega köpte en sådan)
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #27
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Lite intressant, tidigare ägare köpte en V70 D3 i stället.

    Helförsäkring på teslan för mig på DINA kostar 1335 per månad. För dom pengarna kan man byta till en annan Saab varje år.

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  8. #28
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ja det låter så, vilken förbrukning har du då ?

    Varierar men oftast 0.7

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Fast drar du mer el än vad du betalat för betalar ju någon annan hur man än vänder på det.
    Jag försökte hitta var det stod om flatrate men hittade inte, lite osäker på om det gällde hyresrätt, bostadsrätt, platshyra eller vad sjutton det var, det var..
    Ja hyresvärden och det är inte mitt bekymmer. Jag får en laddstolpe och obegränsat med laddning för 500kr i månaden. Det finns ingen flatrate hos oss





    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Ja det låter så, vilken förbrukning har du då ?


    Märkligt, när jag matar in den bilen på folksam, så får jag flerförsäkringsrabatt för jag har huset och flera bilar försäkrade där, ändå är mitt pris
    3112:-/mån, nästan fem gånger så mycket som ditt pris:



    ..Då har jag haft körkort i 28år, skadefri, bor ute på landet och förvarar bil på egen tomt.

    Samtidigt kostar den 250hk 9-5 Aero '05 som jag kör dagligen nu med samma premisser 260kr/mån (helförsäkrad förstås)

    En nätt skillnad på 34224 kr om året enbart på försäkringen (..det är 1711l bensin, vilket väl är nästan min årsförbrukning..)



    Trygghansa (där jag också får rabatt pga att jag har försäkrade bilar och MC där) var inte riktigt lika blodiga..



    "bara" 1278:-/mån, 12216:-/år dyrare än nuvarande bil alltså.


    Jag vet inte vad skillnaderna beror på, men jag får exakt samma fenomen som när jag kollat teslaförsäkringar innan, det är MYCKET dyrare än mina vanliga bilar.
    Jag har som sagt även pratat i telefon med en försäkringssäljare (minns ej vilket bolag, gissningsvis folksam eller svedea) som sa att det berodde på att tesla var
    extremt dyra att laga, jag frågade då om han trodde det skulle ändras, och han sa "isåfall högre, i nuläget gör vi förlust på dessa".. det var förvisso på en model s som
    jag kollade då, och det var ganska många år sedan (när min kollega köpte en sådan)
    Baserar mycket på vem du är,vart du bor, historik, etc etc.

    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Utöver allt babbel om ekonomin kring dom olika alternativen som alltid drar iväg till det extrema, så kan jag säga på ett personligt plan att det är betydligt trevligare att köra en elbil till vardags än en förbränningsmotor.
    Vill jag finglida och lyssna på trevlig motor tar jag Mercan med V8 på sommaren.
    Håller med, Enda jag inte gillat med många elbilar är inredningen. Tex Polestar 2 känns billigare än min BMW men förutom det så är den fan top notch! När de släpper en 3 serie ev så kommre jag köpa en utan att tveka

    Citat Ursprungligen postat av Sven Visa inlägg
    Lite intressant, tidigare ägare köpte en V70 D3 i stället.

    Helförsäkring på teslan för mig på DINA kostar 1335 per månad. För dom pengarna kan man byta till en annan Saab varje år.

    Ha det gött, Sven
    De behövde väl en kombi då de har en till tesla i hushållet som är från 2022

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Det är absolut trevligt köra elbil, men än så länge kostar det mer än det smakar, tyvärr.
    Jag tycker min ng9-5 är en sjukt dyr bil (jag gav 180) och det finns inte på kartan att jag skulle köpa en bil för över 200.
    Elbilar för under 200kkr är småbilar med rätt litet batteri, då kör jag hellre vidare med Amperan.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Trygg-Hansa är Teslas partner i Sverige, så om deras premier skiljer är det inte så förvånande.

    Sedan så påstås det att Tesla är på gång att starta egen försäkringsverksamhet i Sverige, kommer troligen att påverka premierna när så sker. Musk har beklagat sig över att de vanliga försäkringsbolagen inte hanterar reparationer bra på Teslor. Sedan är Tesla rätt speciella på det sättet att de gör en massiv mängd förändringar, även genomgripande sådana, löpande, vilket enligt Musk betyder att det ska vara enklare och billigare att krock-reparera t.ex. de Tesla 3 som byggs nu jämfört med de som byggdes 2018.

    Samt att eftersom man ändrar så mycket hela tiden (man låser inte underleverantörernas spec t.ex., tvärtom förväntar man sig kontinuerliga förändringar, men kräver å andra sidan ständiga förbättringar - ungefär som man arbetar i mjukvarusammanhang) så är det knepigt att hitta vilka delar som passar just en specifik bil - kort sagt, man jobbar väldigt annorlunda jämfört med andra biltillverkare - men uppenbarligen anser man att fördelarna totalt sett är större än nackdelarna sett till helheten.

    Med tiden kommer det säkert att normaliseras. Tesla håller på att bli den stora volym-tillverkaren av elbilar, vilket betyder förändringar. De kommer att bli tvungna att släppa in fler aktörer i näringskedjan, och kunskapen om reparationer kommer samtidigt att bli mer spridd.

    ----

    Sedan är det inte riktigt rättvist att jämföra Tesla med Saab, alla kan inte skratta hela vägen till banken... Och bränslekostnader är inte allt.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Det kommer en fin elbilssuv från Vietnam om nåt år. Kan vara nåt.

  12. #32
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Det som i närtid är intressantast är vad som kommer från Tesla och BYD, för hur man bygger en elbil är i kraftig förändring.

    Nya batterikemier som både ger längre livslängd och högre säkerhet, vilket i sin tur gör strukturella batterier attrakivare samt lägre vikt, delvis beroende på att Tesla kommer att börja gå över till 48V elsystem senare i år.

    Jag räknar med att en Tesla MY2026 kommer att vara en betydligt mer attraktiv bil en Tesla MY2023, och detta inte bara för att deras billigaste modell troligen kommer att vara betydligt billigare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #33
    Vad avser TS med ordet "värt"? Bil är oftast dyrt och då kan man lika gärna köpa det man vill ha. Stora dieselmotorer (R6, 3 l, omkring 300 hk) är trevliga och de går att köra på 5-7 l/100 km. Tre- och fyrcylindriga dieselmotorer är sällan njutbara förutom i det ögonblicket de tankas.

    De nyaste dieselbilarna är ofta MHEV, antar att TS avser PHEV? Vill du köra omkring med en 40 l tank med räckvidd därefter?

    Detaljkvalitén på samtliga massproducerade elbilar (utom Audi, BMW, (MB), Polestar och Porsche) är hittills bedrövlig vilket minskar begäret avsevärt. Betänk även att nära nollgradigt väder råder halva året här.

  14. #34
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Enda anledningen till att jag köpte en ng9-5 TiD är för att det är enda motorn som håller i längden, annars hade jag aldrig valt en diesel, tråkigare motorer får man leta efter.
    Trots att det både är en stor bil och gammal motor så kan jag köra långresor bekvämt under 0,6 utan att ens fundera på det, så på det viset är det trevligt med diesel, men någon "upplevelse" är det knappast.
    Om jag skulle välja en diesel för att pendla med hade jag dock köpt en ng9-3 TTiD från typ 2010-2011, helst sedan. De har låg skatt, löjligt låg förbrukning och lågt inköpspris. Allt som behövs för att billigt bilägande.

  15. #35
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Ja hyresvärden och det är inte mitt bekymmer. Jag får en laddstolpe och obegränsat med laddning för 500kr i månaden. Det finns ingen flatrate hos oss
    Fast är det hyresvärdens problem blir det snart ditt problem.

    ungefär som alla som tycker att "Haha, jag bor i lägenhet där värmen ingår, jag skiter i ökade uppvärmningskostnader", och sen grinar illa när hyran/avgiften höjs kraftigt lite senare just pga detta.

    Och har du fast pris är det ju förstås flatrate, vad skulle det annars vara ?

    Baserar mycket på vem du är,vart du bor, historik, etc etc.
    Såklart, men jag bor på landet, är skadefri, har haft körkort (och bil) länge och är nästan 50, borde inte kunna bli mer lågrisk än så.

    ..Vilket också avspeglas i att mina andra bilar är relativt billiga att försäkra. Jag betalar ju mindre än hälften för min 9-5 aero än vad någon annan här gjorde för sin tex.

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  16. #36
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Trygg-Hansa är Teslas partner i Sverige, så om deras premier skiljer är det inte så förvånande.
    Kanske, men det var fortfarande brutalt mycket dyrare än min nuvarande bil. (ca 5ggr)

    Sedan så påstås det att Tesla är på gång att starta egen försäkringsverksamhet i Sverige, kommer troligen att påverka premierna när så sker.
    Det har det "påståtts" i ungefär 10 år nu, det har fortfarande inte hänt, jag tror inte det har hänt om ytterligare 10 år heller.

    Musk har beklagat sig över att de vanliga försäkringsbolagen inte hanterar reparationer bra på Teslor. Sedan är Tesla rätt speciella på det sättet att de gör en massiv mängd förändringar, även genomgripande sådana, löpande, vilket enligt Musk betyder att det ska vara enklare och billigare att krock-reparera t.ex. de Tesla 3 som byggs nu jämfört med de som byggdes 2018.
    Det kan kanske behövas med tanke på den embarmligt dåliga kvaliteten ?

    Men en stor del av problemet var väl att det var så mycket aluminium i bilarna, nu vet jag inte om det gäller model 3 i lika hög grad iofs, men samma fenomen kan ses på andra bilar när aluminium används mycket, tex vissa audi.
    nästa problem är extremt dyra delar.

    Med tiden kommer det säkert att normaliseras. Tesla håller på att bli den stora volym-tillverkaren av elbilar, vilket betyder förändringar. De kommer att bli tvungna att släppa in fler aktörer i näringskedjan, och kunskapen om reparationer kommer samtidigt att bli mer spridd.
    Tror du ? jag tror teslas marknadsandel kommer att vara kraftigt vikande framöver i takt med att mer etablerade biltillverkare alltmer styr in på elbilsspåret.

    Sedan är det inte riktigt rättvist att jämföra Tesla med Saab, alla kan inte skratta hela vägen till banken... Och bränslekostnader är inte allt.
    Jag förstår inte riktigt vem som skulle skratta hela vägen till banken i jämförelsen ? ..Men nu handlade det ju om huruvida det skulle löna sej ekonomiskt att köpa en tesla,
    vilket det hur jag än räknar inte gör, och min egen jämförelse är förstås de saabar som tar mej till jobbet nu, eller möjligen att köpa en annan begagnad (bensin)bil.

    Jag är ju i ett lite udda läge nu, trots att jag tjänar mer än jag någonsin gjort (vilket väl är naturligt, man går sällan ner i lön) så kör jag äldre bil än någonsin, min Aero ´05 som
    jag kör till jobbet är ju faktiskt 18 år gammal i år, inte ens min första bil (900 turbo '83) som nybliven körkortsionnehavare var så gammal, den var 13 år vid köpet och 14 år när jag sålde den.

    Jag skyller detta mestadels på saabkonkursen, hade den inte skett hade jag gissningsvis kört en NG9-5 aero från typ 2013-2015 idag.. I nuläget vet jag inte riktigt vart man ska ta nästa steg,
    men det lutar väl mest åt lexus eller BMW, honda möjligen. En bensinbil lär det bli iaf.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #37
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 123
    Det blir SAAB tills dess att elbilsmarknaden mognar.
    NG9-5 kommer hålla mig "rullande" tills dess, är jag rätt säker på.
    Visst, ett avsteg i form av Amperan, men den delar oväntat mycket med ng9-5.
    Jag har det kanske särskilt förspänt som har en av Sveriges bästa SAAB-verkstäder som polare, men jag har nog aldrig känt mig så "säker" på att köra SAAB som just nu. Kan inte säga att jag oroar mig för någonting, jag vet ju att vad som än händer så är det inte speciellt dyrt och skulle reparationen trots det kännas lite för dyr så finns det fortfarande helt OK ex att köpa och köra vidare med.

  18. #38
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Jag är också inne på Bollmans spår. Kör med det jag har och så får vi se vart marknaden tar vägen. Jag har valt att alltid köra äldre bilar som är billiga i inköp då värdeminskning är en så stor post. Underhåll och service sköter jag mestadels själv. För c:a 15 år sedan stod jag inför ett bilbyte och då funderade jag mycket över vilken typ bränsle jag skulle ha. Bensin, diesel, etanol eller gas?
    Det landade i att jag letade efter en bil med låg förbrukning då man bara kunde gissa vart de olika bränslena skulle ta vägen. Gasen var är ju fortfarande inte så lätt att tanka överallt i landet t.ex.
    Bilen jag köpte för 15 år sedan har jag inte kvar, men när jag bytte bort den för några år sedan så valde jag återigen en billig mindre bil. Blir spännande att se var vi är om 5 år när det kanske blir dags att byta igen.

    1 användare gillar detta inlägg


    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  19. #39
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 140
    Medlem#
    8758
    Jag har också planen att köra Saab tills det är dags för elbilar, om 5 år bör det finnas relativt gott om prisvärda begagnade elbilar, av en modell som inte är i produktion än, mycket möjligt med LiFePo4, LiMnFePo4 eller NaCuFeMnO-batterier.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Tror du ? jag tror teslas marknadsandel kommer att vara kraftigt vikande framöver i takt med att mer etablerade biltillverkare alltmer styr in på elbilsspåret.
    Det kommer knappast att hända, därför att utöver BYD så är det ingen som verkar ha kapacitet att producera elbilar billigt. Alla övriga volymtillverkare gör förlust på sina bilar, och BYD men framför allt Tesla pressar priserna neråt. Tesla har satt sitt pris baserat på sin tillverkningskapacitet, och kan förväntas sänka priserna i och med att de ökar sin produktionskapacitet.

    Om man tittar på den totala elbilsförsäljningen så är det Tesla och BYD som dominerar stort, och Ford, som är den enda av de stora etablerade biltillverkarna som har publicerat en realistisk plan (framför allt relaterat till hur de ska få fram batterier), så räknar de med volymer som motsvara Teslas produktionsutveckling med c:a 4 års fördröjning. VW verkar ligga efter, det verkar vara inre oenigheter om hur man ska expandera efter att man bytte VD.

    Kort sagt, marknadsmässigt spelar det mindre roll vilka bilar som är bra, de flesta kommer att köpa Tesla eller BYD för det är huvudsakligen vad som kommer gå att få tag i (om marknaden expanderar som prognoserna säger). Och detta är anledningen till att Tesla och speciellt Model Y snabbt håller på att placerar sig på förstaplats på många bästsäljarlistor.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #40
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 935
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det kommer knappast att hända, därför att utöver BYD så är det ingen som verkar ha kapacitet att producera elbilar billigt. Alla övriga volymtillverkare gör förlust på sina bilar, och BYD men framför allt Tesla pressar priserna neråt. Tesla har satt sitt pris baserat på sin tillverkningskapacitet, och kan förväntas sänka priserna i och med att de ökar sin produktionskapacitet.
    Så du tror att tesla gör vinst på riktigt ? ..det tror inte jag.

    Etablerade tillverkare kommer snart att vara "på spåret" och då blir det nog svårt för tesla, hur man än ser det är få av alla sålda bilar i världen teslor.

    Men vi får väl se.

    Om man tittar på den totala elbilsförsäljningen så är det Tesla och BYD som dominerar stort, och Ford, som är den enda av de stora etablerade biltillverkarna som har publicerat en realistisk plan (framför allt relaterat till hur de ska få fram batterier), så räknar de med volymer som motsvara Teslas produktionsutveckling med c:a 4 års fördröjning. VW verkar ligga efter, det verkar vara inre oenigheter om hur man ska expandera efter att man bytte VD.
    Det är ju framförallt för att övriga tillverkare prioriterar det som säljer, bensin och diesel, men deras framtidsfokus lär väl vara mycket el. Sett på en längre period har jag svårt att se hur tesla ska kunan hävda sig på marknaden.


    Kort sagt, marknadsmässigt spelar det mindre roll vilka bilar som är bra, de flesta kommer att köpa Tesla eller BYD för det är huvudsakligen vad som kommer gå att få tag i (om marknaden expanderar som prognoserna säger). Och detta är anledningen till att Tesla och speciellt Model Y snabbt håller på att placerar sig på förstaplats på många bästsäljarlistor.
    Så lär knappast bli fallet om man tittar lite längre framåt, tesla har en fördel just nu, men den håller på att försvinna.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •