Sidan 16 av 16 FörstaFörsta ... 6141516
Resultat 301 till 303 av 303

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

  1. #301
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 087
    Medlem#
    8758
    Ett av de stora problemet med konverteringar är att det är sällsynt att de stödjer snabbladdning, bitarna för att lösa det existerar inte riktigt än (jag har hört om en enda firma som ska ha en sådan option).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #302
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 501
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Jag tror de flesta elbilsskeptiker egentligen är som jag: intresserade, men inte beredda att göra den kraftiga investering som en elbil i nuläget faktiskt innebär.
    När förmånsbil inte är en möjlighet, och privatleasing inte är så lockande längre utan reda, beskattade pengar skall bekosta bilinköpet så blir, åtminstone jag, lite mer konservativ då jag på förhand kan veta rätt bra vilka kostnader jag kan förvänta mig av mina bilar så länge jag håller mig till det jag vet och kan (SAABar...).

    Jag har ju till och med undvikit att byta märke eftersom så oerhört mycket kunskap går förlorad om jag byter till annat märke och jag blir helt utelämnad till en verkstad.
    Vilket är ett högst rimligt och sakligt skäl att fortsätta med förbränningsdrift ett tag till.

    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Det är ganska vanligt att göra precis så baserat på vad jag sett. Jag skulle tro det är vanligast att utnyttja bilens existerande växellåda och kraftöverföringssystem för det blir mycket enklare på det viset. Kan inte komma ihåg jag skulle sett en konversion som varit annorlunda, inte för att jag sett så många, mindre än 10 st.

    Jag har sett vissa som delete:at kopplingen dock. Men del av körglädjen är ju att få växla enligt mig.

    Nån form av växellåda kommer väl att behövas för såvitt jag vet, vill de flesta elmotorer inte rulla lika snabbt som hjulen.

    ---

    Jag tror en Volvo 245a kunde vara en trevlig kandidat personligen, bra med utrymme för batterier. Bonus med bakhjulsdrift.

    ---

    Jag tror annars för en Saab konversion, så är det väl alltid möjligt att elektroniskt reglera vridmomentets toppeffekt så det inte blir mera än vad en bensinmotor skulle ge ifrån sig, för att skydda lådan. Sen med en elmotor kunde man lika gärna lägga in en 4 växlad låda som lär vara stryktåligare. Man har inte lika stor nytta längre av 5 växlar då.
    Det finns olika utmaningar med elkonvertering av befintliga bilar, där den i särklass största är rent ekonomisk.

    Det går att komma hyggligt billigt undan om du nöjer dig med begränsad prestanda (räckvidd, motoreffekt och laddfeatures) för då duger ett ganska enkelt batteri du kan klämma in någonstans i bilen utan större ombyggnader.

    Men vill du ha prestanda jämförbar med dagens svensson-elbilar (t.ex. 40+mil räckvidd, snabbladdning o.s.v.) behövs ett biffigare, gärna vätskekylt, batteri. Då blir själva batteriet dyrt, dessutom kommer dess volym och vikt kräva omfattande ombyggnader av bilen. Även en volvo 245 skulle behöva väghållningsåtgärder om du klämmer in 400+kg batterier i bakluckan.

    Så nej, jag tror eldriftskonverteringar snarare förblir en hobbygrej framöver.

    Och angående växellåda: Ja, de flesta elbilar har en fast reduktionsväxel, antingen som en egen komponent eller inbyggd i differentialen, för att få lämpligt varvtal i elmotorn över hela hastighetsregistret. Men jag ser ingen poäng i att vilja växla i en elbil, ens för känslans skull. Det kommer nämligen att kännas som att hela tiden växla från en växel tillbaka till samma växel. Typ gasa på trean, frikoppla, växla, och fortsätt gasa på trean (även om du bytt läge på spaken till växel två eller fyra).

  3. #303
    Körde Polestar 2 igår - GBG -> Kalmar och tillbaks
    Började med 85% i gbg och laddade hos Ionity i värnamo, Hade då 38%.
    Laddade till 80% och körde till kalmar, kom fram med 40% kvar. Laddningen tog 31min.

    På vägen tillbaks så laddade jag recharge till 60% och sedan Ionity på värnamo igen från 18% till 70%.
    Laddaren strulade så fick ringa polestar först för deras app buggade och sa att alla laddstationer va upptagna, och Ionity kortet fungerade inte.
    Så fick dra mitt vanliga kort istället (8,70kr/kwh ist för 3.52kr/kwh). laddade 42,463 KWH för 369,43 SEK.

    Kom fram till GBG med 25% kvar.

    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Den väger väl ungefär samma som en Saab 900 skulle jag tro? Jag vet inget om BMW. En snabb googling på det där säger det är en motor från 2015. Kan tro en motor från 2015 är mera effektiv än en från 2007. Men känns lite egalt då jag aldrig skulle ha råd med en bil från 2015.


    Hänt extremt mycket på diesel fronten senaste 15 år sen. Tack vare EU klassningarna så har Spridarna fått bättre och finare sprutbild, högre tryck etc.
    Diesel bilar går extremt rent och snålt. Tex min N47 320D xDrive går köra på 3.9 - 4.1l på motorväg och landsvägar.

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53
  2. klonkar och låter som en dieselbil
    Av virre-mx3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-23, 20:11
  3. vart köpa aluminium böj.
    Av efji i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-07-08, 08:24
  4. Instruktionsbok, köpa vart?
    Av T200 i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-06-01, 22:57
  5. Vart köpa Rep. BBS-Ch. ??
    Av ViggenGurra i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-05-16, 12:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •