I-lands problem ?
I-lands problem ?
Var körde han de där testerna egentligen? 116,5km/h i medelhastighet?
Det brukar jag inte ens lyckas med på 120-väg om det inte är helt trafiktomt nån natt.
Han kör typiskt E6 söderut från Oslo t.o.r., så det är huvudsakligen motorväg.
Och han väljer tidpunkt för att undvika tät trafik, eftersom syfte är att får så rena tester på bilarna som möjligt. Och de speglar på ett utmärkt sätt vad man kan räkna med att bilens kapacitet är på en längre sträckkörning bortsett från yttre faktorer som köer. Vid behov räknar han bort externa händelser som trafikköer, strul med laddstationer eftersom de drabbar väldigt slumpmässigt. Så egentligen så finns det en miljöfaktor att lägga till det laddnätverk man använder, men allt finns transparent redovisat i videon med respektive bil, och han har ganska bra koll på laddstationerna så det är inte så ofta han behöver kompensera för laddstrul.
Och de är mycket avslöjande för hur bra laddningen fungerar i verkligheten vid en långresa för olika bilar.
(Rent allmänt så är hans videos med 1000km challenge rena instruktionsvideoena för hur man laddar snabbast för just respektive bil.)
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Nej jag tolkar inte någon. Jag avsåg inte dig.
Utan det är bara en iakttagelse av det ganska vanliga beteendet att framhäva fördelar och bortse från nackdelar. När det gäller bilar. Speciellt vanligt när bilägare talar om sin elbil. Alltså att (bort)förklara långa stopp för laddning med att man kan göra något annat under tiden.
Bara själva existensen av behovet att optimera laddstopp visar att de långa laddtiderna i kombination med kort räckvidd är en reell nackdel. Jämfört med en dieselbil. Hade det varit en icke-fråga hade ingen intresserat sig att optimera laddtider.
Alla bilar, miljöer, situationer och ägare är inte lika. För vissa är denna egenskap(lång laddtid + kort räckvidd) inget de märker av, för många andra är det en sak de kan hantera och för ytterligare vissa andra är det ett olösligt problem.
Batteribilar har fördelar och nackdelar jämfört med dieselbilar. Väldigt få saker saknar nackdelar. Att man kan lära sig leva med nackdelar och att man vill minska nackdelars inverkan är lika naturligt som självklart. Men faktum kvarstår att det tar längre tid att ladda en batteribil än att tanka en dieselbil. Och att det tar längre tid att resa 100mil med en elbil än en dieselbil. En spade är en spade.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Det mar ser är dock att en Tesla Model S LR Palladiuim long range -2023 klar sig med bara 20 minuter längre tid än referensbränslebilen, Nissan X-Trail e-Power e-4orce, vilket är samma som Nio ET5 med batteribyte. Och, Nio:n är lite fusk, eftersom den har en annan rutt som är optimerad för att kunna utnyttja batteribytesstationen. Det hela visar att batteribyte är en återvändsgränd, för om en årsmodell eller så kommer troligen Teslan att vara snabbare.
Och ju mer tiden går ner desto mindre av ett problem är det. För min del så är 20 minuter på en 100-mil-resa inte ett problem, men när man kommer ner till 5 minuter så är det nog ingen öht. som ser det som ett problem längre. Speciellt inte om det är snällare mot plånboken.
(Det är för övrigt samma med Mirai:n eftersom rutten måste läggas så att man hittar påfyllningsstationer, men det borde vara uppenbart från det faktum att det är ont om vätgastankstationer.)
Senast redigerat av Långmilare den 2023-09-04 klockan 16:15.
9-5 2.3t SC 2005
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Kanske. Men om man inför standardiserade batterier som alla bilar använder får man två fördelar. 1) alla kan byta överallt 2) Man behöver inte oroa sig för att "åka på ett svindyrt batteribyte". Sannolikt förlänger det batteribilars livslängd väsentligt. Vad som kommer ske vet vi inte. Men det är EN väg att gå.
Jo, det är väl hela alltid så att man kan få "soppa torsk" om man väljer fel rutt. Diesel är väl säkraste valet om man vill undvika det.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jo, fast det är väl kanske precis här skon klämmer? "Strul med laddstationer" är inte en faktor för den som kör ICE. Det enda gång jag känner till när detta varit ett problem var när Skåne hade ett stort elavbrott för kanske 20 år sen, då funkade inte pumparna nånstans, men å andra sidan hade inte elbilar kunnat ladda då heller så det är kanske inte relevant. Annars är det sannerligen inte ofta som en mack saknar möjlighet att tanka bränsle.
Köer borde vara till elbilarnas fördel då ICE-bilar drar en himla massa i kökörning medan elbilarna älskar det, så länge det inte är på vintern...
Visst, för hans tabell är det såklart korrekt att dessa faktorer räknas bort, men för "vardagsbilisten" är det nog mer problem än vad det låter. Långa köer kan lätt bli ett problem så länge laddplatserna inte är väl utbyggda. Om inte annat så visade det sig för någon vinter sen när det var obehaglligt väder i skåne och bärgningsbilarna körde skytteltrafik för att hämta upp alla strandade elbilar där batteriet tagit slut på grund av att de körde värme för fullt och trafiken stod stilla.
Att sen ett 45-minuters-stopp blir många gånger längre för att laddstationerna strular eller är fullbelagda adderar också till osäkerheten.
Självklart är detta lösbara problem som blir bättre för nästan varje dag, och det kommer bli precis tvärtom med ICE-bilarna där mack-döden är ett välkänt problem.
Absolut, självklart är laddplanerandet och/eller den extra restiden (ju mindre du planerar, desto mer restid brukar det bli) en nackdel jämfört med förbränningsdrift. Hur stor man tycker den nackdelen är är såklart individuellt - och för egen del tycker jag att den nackdelen är fullt överkomlig och det är det jag försöker framföra. Jag kan absolut förstå att det finns dem som hellre vill betala 20kkr extra per år i bränslekostnader än att förlänga restiden en smula vid långresor.
Nej, även det är en nackdel för eldrift. Men jag kan inte påstå att det är någon större grej, även om vissa gärna vill få det att framstå som det. Jag har hittills ALDRIG fått åka ifrån en laddplats jag tänkt mig ladda på utan att lyckas. En gång var jag tvungen att ringa supportnumret och de fick boota om stationen (tog 10 min), två gånger har det varit laddkö och jag har fått vänta ca 15 min på att få börja laddningen. Antalet problemfria laddningar har jag inte räknat, men det är många många fler.![]()
Men precis som du säger är det något som kommer lösa sig på sikt när tekniken mognar - och trots det är jag betydligt oftare försenad p.g.a. annan trafik (köer) än p.g.a. laddstrul.
Nja, det där låter precis som skrönan nättrollen blåste upp häromåret utifrån den här händelsen:
https://alltomelbil.se/elbilar-overg...bara-en-elbil/
D.v.s. en räddningsledare som under en intervju i snökaoset sade något i stil med att "ett stort antal elbilar har fått batteritorsk", ett uttalande han tog tillbaka senare och det egentligen visade sig vara en enda elbil. Men är det något annat fall du syftar på får du gärna länka till artiklar på ämnet.
Det är klart att en elbil kan få batteritorsk precis som att en bensinbil kan få batteritorsk. Men oavsett drivmedel är det ju ganska puckat att ge sig ut i dåliga förhållanden med lite soppa/el i "tanken". Min bil drar ca 1-1,5kW för att värma kupén vintertid, så blir jag stående med 20% i mitt 77kWh-batteri så räcker värmen i 10-15 timmar. Hur länge kan en förbränningsbil stå på tomgång med 20% i tanken?
Absolut. Det fick man erfara i Norge när man skaffat en eldriven plogbil. Den gjorde inte mycket nytta om man säger så. Men vägen till laddstationen blev välplogad. Naturligtvis ett extremfall. Men det visar att det är tämligen puckat att välja eldrift i vissa tillämpningar.
Det beror såklart på hur stor tanken är. T.ex. om man har en 90liters eller 40liters tank. Men generella tror jag en diesel drar ca 0,5l/tim. Så 12 liter (20% av 60lit) räcker ett dygn. Och då får man ut betydligt högre effekt än 1-1,5kW. Så det blir nog varmare oxo. Så varmt att man inte behöver ha igång motorn hela tiden. Min erfarenhet är att det räcker med halva tiden om det är kring -20C ute. Eftersom man kan tanka snabbt och ofta kommer man inte att ha 20% i dieseltanken utan snarare 50% eller mer. Så det kan nog räcka för att hålla värmen 1-2 veckor eller så.
Jag tror det var sydsvenskan som rapporterade:
https://www.sydsvenskan.se/2021-12-0...-mot-elbilarna
Det var ett jäkla oväder minns jag, och det var många rapporter på radion på väg till jobbet om stillastående bilar i köerna.
Huruvida det var helt sant kan jag inte svara för, jag kör småvägar och där är trafiken tunn.
Man kan nog tom säga att dagens ICE-bilar generellt inte har reservdunk, istället har de tillräckligt stor tank från början. För de flesta behov.
Finnturbo, 3,7 l/100 km i en Yaris 1,4 TDI låter inte snålt med tanke på bilens låga vikt (och förmodade usla krockskydd). BMWs B57 är på 3,0 l och går också att köra på 4,0 l/100 km i en 7-serie (med ultralätt högerfot).
JB, tack för att du delar. Få man fråga vad försäkringspremien är per månad (om du nu äger din Enyaq)? Går de ens att frambringa med endast trafikförsäkring?
Mr O, dagens ICE-bilar har egentligen inte tillräckligt stor tank men motorerna har blivit snålare. Brukar ha med en reservdunk på längre resor.
Datumet på artikeln stämmer väldigt bra överens med den händelse jag syftade på och länkade till - runt månadsskiftet nov/dec 2021 var det snökaos med många fastkörda fordon i södra Sverige. I samband med det fick ett (felaktigt) uttalande av en räddningsledare om flertalet övergivna elbilar med eltorsk jättstor spridning, men dementin från samma räddningsledare någon dag senare fick inte samma spridning. Men visst är det som artikeln du länkar till att elbilars räckvidd går ner vintertid eftersom förbrukningen, bland annat för kupévärmaren, går upp.
Ja, inom teknik finns det få "universallösningar" - det gäller även framdrivning av maskiner och fordon. Batteridriftens för- och nackdelar gör att den lämpar sig bättre för vissa applikationer än andra. Det jag har svårt att förlika mig med är de som, utifrån ett exempel där batteridrift är olämpligt, vill hävda att batteridrift allmänt är oanvändbart. På samma sätt menar jag att med mitt körmönster och min budget så övertrumfar batteridriftens fördelar dess nackdelar med råge samtidigt som jag har full förståelse för att andra med andra budgetar och körmönster väger för- och nackdelar på annat sätt.
Det gäller ju elbilar också, laddar du hemma varje natt är batteriet normalt sett närmare fullt än tomt..Men jag försöker inte påstå att elbilar i normalfallet kan hålla värmen längre en förbränningsbilar (det tror jag inte de kan), utan jag menar bara att de har alla förutsättningar att hålla värmen tillräckligt länge för att rida ut en snöstorm precis som vilken förbränningsbil som helst. Problemet ligger i att alla förare inte alltid är förutseende - precis som att det varje år finns de som ger sig ut med blankslitna sommardäck i första snön. En vettig, förutseende förare följer nyheter och väderprognoser och inser att det kanske är dumt att ge sig ut med en nästan tom tank/batteri i kraftigt snöfall.
Jag tror de flesta elbilsskeptiker egentligen är som jag: intresserade, men inte beredda att göra den kraftiga investering som en elbil i nuläget faktiskt innebär.
När förmånsbil inte är en möjlighet, och privatleasing inte är så lockande längre utan reda, beskattade pengar skall bekosta bilinköpet så blir, åtminstone jag, lite mer konservativ då jag på förhand kan veta rätt bra vilka kostnader jag kan förvänta mig av mina bilar så länge jag håller mig till det jag vet och kan (SAABar...).
Jag har ju till och med undvikit att byta märke eftersom så oerhört mycket kunskap går förlorad om jag byter till annat märke och jag blir helt utelämnad till en verkstad.
Den väger väl ungefär samma som en Saab 900 skulle jag tro? Jag vet inget om BMW. En snabb googling på det där säger det är en motor från 2015. Kan tro en motor från 2015 är mera effektiv än en från 2007. Men känns lite egalt då jag aldrig skulle ha råd med en bil från 2015.
Saab 900 T16 -1990
Inte om man har bråttom, men har man lite tid så man kan ladda från förlängningssladd, dieselgenerator, batteri-kraftaggregat eller annan elbil med V2L så behöver det inte bli så komplicerat. Och det börjar komma bärgare med laddutrustning också. Men man kommer ännu inte undan att det är långsamt. Men rent tekniskt finns det inget som hindrar att man har en mobil DC-laddare med full kapacitet, men idag så är det begränsat till om man skulle träffa på en Tesla mobil laddstation (de har några som reserv som de kan köra ut ifall det blir allvarliga problem på någon supercharger, eller man tillfälligt vill höja kapaciteten).
Björn Nyland har gjort en serie med sådana tester också, där han kör bilar till de verkligen stannar, och sedan använder batterikraftaggregat för att komma igång igen, och de är också intressanta, det är stor skillnad på hur snyggt olika bilar hanterar situationen.
Sedan är risken för att få "soppatorsk" i en elbil ganska beroende på modell, somliga ger dig bättre och tydligare varningar/hjälp än andra. Och många elbilar har en buffert även när du gått under 0, precis som många bränslebilar. Och ju större batteri, dest mindre risk att göra bort sig eller anledning att pressa sista droppen ur batteriet.
----
Sedan är jag inte ett dugg skeptiskt till elbilar i sig, men däremot skeptisk till viisa elbilsmodeller, och teknikutveckling är dessutom snabb. Och än så länge kan inte heller jag räkna hem ekonomin, men det kommer säkert att ändra sig inom några år.
9-5 2.3t SC 2005
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Jag är allmänt ointresserad av både nya ICE och elbilar, de är alla lika slätstrukna och tråkiga, som smartphones på hjul.
Miljömässigt anser jag att den bästa gärningen kommer från att köra E85 i en gammal bil. Miljöpåverkan från att behöva tillverka en ny elbil är väldigt stor, så man tjänar in ganska mycket på E85 konversion ur miljösynpunkt. Jag tycker E85 bör framhävas mera som övergånsbränsle och att det forskas mera i att effektivisera E85 framställning (det sker redan nu och framsteg har gjorts de senaste 10 åren).
Ska det bli elbil för mig, känns det som det blir en konversion av en äldre bil. Skulle varit trevligt med en El-saab, typ en 900 eller 9000 som annars skulle skrotats kunde räddas på det viset. Men växellådan på dessa är ju en svag punkt och elkonvertering lägger stora krav på växellådan.
Saab 900 T16 -1990
Fast du lär väl inte bygga en elbil med manuell växellåda? Det finns ju en elkonverterad og900, såg den på "fejjan". Har ingen mer info dock, men gjord här i Sverige.
Det är ganska vanligt att göra precis så baserat på vad jag sett. Jag skulle tro det är vanligast att utnyttja bilens existerande växellåda och kraftöverföringssystem för det blir mycket enklare på det viset. Kan inte komma ihåg jag skulle sett en konversion som varit annorlunda, inte för att jag sett så många, mindre än 10 st.
Jag har sett vissa som delete:at kopplingen dock. Men del av körglädjen är ju att få växla enligt mig.
Nån form av växellåda kommer väl att behövas för såvitt jag vet, vill de flesta elmotorer inte rulla lika snabbt som hjulen.
---
Jag tror en Volvo 245a kunde vara en trevlig kandidat personligen, bra med utrymme för batterier. Bonus med bakhjulsdrift.
---
Jag tror annars för en Saab konversion, så är det väl alltid möjligt att elektroniskt reglera vridmomentets toppeffekt så det inte blir mera än vad en bensinmotor skulle ge ifrån sig, för att skydda lådan. Sen med en elmotor kunde man lika gärna lägga in en 4 växlad låda som lär vara stryktåligare. Man har inte lika stor nytta längre av 5 växlar då.
Senast redigerat av FinnTurbo den 2023-09-06 klockan 09:24.
Saab 900 T16 -1990