Sidan 14 av 19 FörstaFörsta ... 41213141516 ... SistaSista
Resultat 261 till 280 av 361

Ämne: Värt att köpa en dieselbil?

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Turbo_Danne Visa inlägg
    Jag köper fullt ut att det i många fall är ekonomiska aspekter som gör att man inte vill köpa en elbil, därav att jag skrivit flera gånger att man inte kan jämföra med en gammal Saab eftersom i den ekonomiska kalkylen så vinner Saaben alla gånger.

Det jag har svårt att köpa ibland är vissa argument från dom som aldrig har haft en elbil, och som inte speglar den erfarenheten som jag har med elbil. Om det är en ekonomisk anledning till att man väljer bort elbil så köper jag det till hundra procent och diskussionen är slut, men det kommer oftast andra argument som är baserade på känslor och inte på fakta och man är inte intresserad av att lyssna på dom som har provat båda delarna.
    Kunde inte ha sagt det bättre. Just argumenten varför elbilar är ett dåligt alternativ för vissa tycker jag kan grupperas i två kategorier som jag har förståelse för:
    1. Ekonomin. Det finns inga vettiga, rejält begagnade elbilar som passar den lilla plånboken - och då är det förbränningsdrift man får hålla sig till ett par år framöver.
    2. Någon praktisk aspekt som gör det bökigt att äga/köra elbil. Jag tänker framförallt på om man inte har tillgång till laddning där man bor eller jobbar och alltid måste ladda publikt, men det finns såklart andra tänkbara också som kommer av elbilens egenskaper (t.ex. behov av snabbladdningsstopp vid långkörningar).

Övriga argument känns onekligen som hittepå från de som inte provat livet med elbil ännu.

(Patrik/Bollmans kritik mot elbilar hamnar oftast i någon av de 2 kategorierna , men det är mycket i den här tråden som inte gör det)

2 användare gillar detta inlägg

Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Hur är/var det med hotet om milskatt på bilarna ?
    Skrämsel propaganda från oljebolagen eller var det vimsiga politiker som svamlade ?
    Det finns ingen långsiktighet och jag propagerar fortfarande för etanol bilar
    Laddhybrid med etanol/bensinmotor.

Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Kunde inte ha sagt det bättre. Just argumenten varför elbilar är ett dåligt alternativ för vissa tycker jag kan grupperas i två kategorier som jag har förståelse för:
    1. Ekonomin. Det finns inga vettiga, rejält begagnade elbilar som passar den lilla plånboken - och då är det förbränningsdrift man får hålla sig till ett par år framöver.
    2. Någon praktisk aspekt som gör det bökigt att äga/köra elbil. Jag tänker framförallt på om man inte har tillgång till laddning där man bor eller jobbar och alltid måste ladda publikt, men det finns såklart andra tänkbara också som kommer av elbilens egenskaper (t.ex. behov av snabbladdningsstopp vid långkörningar).

Övriga argument känns onekligen som hittepå från de som inte provat livet med elbil ännu.

(Patrik/Bollmans kritik mot elbilar hamnar oftast i någon av de 2 kategorierna , men det är mycket i den här tråden som inte gör det)
    På punkt ett så kör man mycket så är det tom mer ekonomiskt att även en elbil, tex så hade en begagnad modell S eller 3 varit bra mycket billigare för mig. Tom en ny model 3 hade varit det

Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Billigare än vad, är väl den springande punkten. Än en annan, ny, förbränningsbil? Utan tvekan, då behöver du väl inte ens köra speciellt långt?
    Det är alltid svår jämförelse. Visst elbilar är dyrare, men inte vansinnigt mycket dyrare, vid nyinköp.
    Knappast billigare än din ng9-5 för den kostar säkert 200000 mindre än en beg Model 3 och även om jag vet att A20-ng9-5 är törstiga så får du allt köra rejält med mil för att göra av med 200000.

Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Medlem#
    2555
    Har ännu inte köpt någon nyare bil, men dottern sålde sin V6a och köpte en diesel efter att vi började med den här tråden.

Herman ville att tråden skulle vara kvar så.

2 användare gillar detta inlägg

Senast redigerat av RZ den 2023-08-30 klockan 12:42.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Frågan i rubriken är alltså med "JA" besvarad.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Här är f.ö. urlastningen av de undre däck av roro-fartyget Fremantle Highway som brann utanför holland (och det är fortfarande inte klart om det var en elbil eller inte son startade branden), och man lastar ur en brandskadad Mercedes EV för att säkra upp den, gissningsvis har elsystemet blivit skadat då den börjar brinna när man doppar den i vatten: https://youtu.be/LOCSHMOf73Q?t=243

Med tanke på hur den fortfarande har färg på delar av karossen kan man nog anta att tänds direkt eller indirekt (smält isolation?) av yttre källa, och om batteriet skulle tänt skulle den inte sett ut sådär. (Bilen kommer alltså från de undre däcken som inte övertändes, utan bara blev varma.)

Jag har ingen speciell slutsats av filmen, men intressant att se.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

TS skriver i #265 "en diesel", således kan inte rubriken besvaras ännu. Frågan är om det är en äldre eller nyare dieselbil (alltså prismässigt i paritet med en begagnad enklare men modern elbil)?

Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    https://www.dn.se/motor/erik-wedberg...nesiska-bilar/

Vågar man köpa en kinesisk bil? Det är alltjämt en av de vanligaste frågorna i bilvärlden. Man kan dra paralleller till hur det gick till när japanska bilar kom hit på åttiotalet och sydkoreanska i slutet av nittiotalet, men det verkar som att det börjar bli dags att fundera på vilka kinesiska märken som kommer att finnas kvar på svenska marknaden.
    Det finns många nya. Antalet kinesiska bilmärken som lanserats i Sverige de senaste två åren kan inte räknas på båda händernas fingrar. Premiummärket Hongqi har gått i främsta ledet, med design ritad av en före detta Roll-Royce-designer och en framtoning som är allt annat än ”mössan i hand”. Den lyxiga elsuven Hongqi E-HS9 skulle slå sig in bland de finaste europeiska märkenas toppmodeller.
    Nu har importören Hedin Bil sänkt priset på Hongqi E-HS9 i en takt som inte ens den svenska kronans ras kan matcha. Den billigaste versionen blev först, över en natt, 300 000 kronor billigare, från 899 000 till 599 000 kronor. Den modellen har nu tagits bort och man kan bara köpa två lite mer utrustade för 799 000 respektive 899 000 kronor. Det är 330 000 och 270 000 kronor billigare än vid lanseringen.
    Och billigare lär de bli. På Hedin Bils hemsida finns 81 exemplar av E-HS9 till salu och som spekulant kan man sannolikt pruta ogenerat. Eller ha ännu mer is i magen. Trafikregistret visar att det finns 183 Hongqi-bilar i Sverige och att 143 av dem är registrerade i Mölndal, det vill säga hos importören Hedin Bil. Sedan lanseringen har endast 45 bilar sålts.
    Det här kan inte sammanfattas som något annat än en katastrofal lansering av ett nytt märke, men framförallt en ekonomisk katastrof för de få som har köpt en Hongqi E-HS9 och från en dag till en annan sett värdet på sina bilar minska med flera hundra tusen kronor. Det är en värdeminskning som kan spräcka även den mest optimistiska bilkostnadskalkylen.
    Hongqis kollaps borde få oss bilköpare att vara försiktiga. Inte bara för att flera av de nya, kinesiska märkena har haft problem med tillgång på reservdelar och service, utan lika mycket för att deras osäkra värde kan göra bilägandet ovanligt dyrt.

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    De har gått hyfsat för MG, och till viss del för BYD Atto 3 men inte för de andra.

Jag skulle säga att det inte är så konstigt att t.ex. BYD Han inte säljer, när man lägger sig långt över Tesla Model 3 och Model Y utan att ge några större fördelar.

Jag skulle säga att de till stor del prisat ut sig, det är ganska förutsägbart att kommer man med ett oprövat varumärke från ett land som har ett dåligt kvalitetsrykte med ett högre pris än marknadsledaren så får man helt naturligt få köpare.

Om kineserna kommer med bilar som matchar Teslas modeller (det är ju deras köpare och inte t.ex. VW/BMW/Volvo kunder de är efter) till ett väsentligt lägre pris så kommer de att sälja. Tesla lockar ju med bättre support inklusive möjligheten till FSD i framtiden, vilket de andra inte kan matcha. (Spelar i detta fall ingen roll när i framtiden den kommer eller om den kommer att fungera bra - vad det rör sig om är framtidssäkring.)

Det är ju också vad SAIC/MG gjort, och de säljer hyfsat - till skillnad från övriga kineser. Det hjälper kanske också att man har både vettigt namn och utseende på bilarna och inget som man måste förklara för omgivningen.

Kort sagt, bilarna måste vara prisvärda jämfört med konkurrenterna.
    9-5 2.3t SC 2005
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    MG har väl sålt bra med ett låg leasing kostnad precis som BYD Atto3.
    Då kan man ju lämna tillbaks dom efter 3 år utan att oroa sig.

Det är väl skillnad på Japan - Syd Korea och Kina som man inte är så säker
    på vad deras regeringen kan hitta på.

Grundladd
    Reg.datum
    jun 2023
    Medlem#
    -
    Jag har kört en 2007 Yaris 1,4 TDI i 14 år och 42,000 mil. Kör den ännu planen är att få 60,000+ ur den. Nån gång i oktober går saaben i vinterdvala och yarisen tar över. Jag är 188cm lång men sitter ändå bra i yarisen. Den har likt saaben, imponerande lagringsmöjligheter med tanke på hur liten den är, baksidan öppnar upp som en finlandsfärja (som Glenning skulle sagt) och fäller man ner baksätena får man mycket där.

Det är ju förvisso ingen rolig bil, och högljudd är den, kanske därför jag tycker det känns så lyxigt att köra en gammal 900a... men åtminstone är man inte bortskämd med moderna bilar då bra så, man ska inte bli för bortskämd. En bra och billig A-B bil som drar 0,4 med försiktig körning. 0,37 har jag fått som bäst.
    Saab 900 T16 -1990

Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    De har gått hyfsat för MG, och till viss del för BYD Atto 3 men inte för de andra.
    Det är ju också vad SAIC/MG gjort, och de säljer hyfsat - till skillnad från övriga kineser.
    Volvo går väl oxo hyfsat?
    Det hjälper kanske också att man har både vettigt namn och utseende på bilarna och inget som man måste förklara för omgivningen.
    Jo, visst. Utseende är väl iofs en smaksak. Men att hoppas på att hitta bilar med vettiga namn är väl ända ganska optimistiskt. Just namngivning av bilmodeller verkar generellt vara svårt.
    Kort sagt, bilarna måste vara prisvärda jämfört med konkurrenterna.
    Det är säkert rätt. Att kunderna vill betala mindre. Men dessutom vill kunderna att bilarna har en hög kvalitet.

Men där är jag tveksam till att det blir så. Företagen vill sälja nya bilar. Till sina märkestrogna kunder. Den affärsmodellen bygger på att bilarna förr eller senare behöver ersättas av en ny. Dvs att bilarna måste skrotas. En kortare livslängd betyder att fler bilar säljs och att företagen tjänar mer pengar. Så företagen håller kvaliteten nere, reparationskostnaderna uppe, reservdelarna dyra och upphör med support efter kortare tider för att kunna hävda att "det är bättre att köpa en ny bil än att reparera den gamla"

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Det är väl skillnad på Japan - Syd Korea och Kina som man inte är så säker
    på vad deras regeringen kan hitta på.
    Det är en klar risk. Å andra sidan verkar det som att Kina har interna problem just nu, samt att det börjar se ut som att det börjar gå riktigt dåligt för ryssarna i Ukraina, vilket kanske lugnar ner situationen med Taiwan. Sedan kommer de flesta plausibla utfall av USA presidentval 2024 att ändra dynamiken (detta oavsett om valet slutar i kaos eller vem som segrar) - så 2025 kan lite vad som helst hända.

Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Volvo går väl oxo hyfsat?
    Jag tänkte på (det som upplevs som) kinesiska konkurrenter.

Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Men där är jag tveksam till att det blir så. Företagen vill sälja nya bilar. Till sina märkestrogna kunder. Den affärsmodellen bygger på att bilarna förr eller senare behöver ersättas av en ny. Dvs att bilarna måste skrotas. En kortare livslängd betyder att fler bilar säljs och att företagen tjänar mer pengar. Så företagen håller kvaliteten nere, reparationskostnaderna uppe, reservdelarna dyra och upphör med support efter kortare tider för att kunna hävda att "det är bättre att köpa en ny bil än att reparera den gamla"
    Teslas support av sina gamla modeller kan möjligen ändra detta - de får ju kontinuerliga mjukvaruuppdateringar.

Men vi får se om övergången till elbilar kommer att öka livslängden på dem - enklare mekanik ger förutsättningar för detta, men sen har vi det där med rost...
    Senast redigerat av Långmilare den 2023-09-03 klockan 01:33.
    9-5 2.3t SC 2005
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Citat Ursprungligen postat av FinnTurbo Visa inlägg
    Jag har kört en 2007 Yaris 1,4 TDI i 14 år och 42,000 mil. Kör den ännu planen är att få 60,000+ ur den. Nån gång i oktober går saaben i vinterdvala och yarisen tar över. Jag är 188cm lång men sitter ändå bra i yarisen. Den har likt saaben, imponerande lagringsmöjligheter med tanke på hur liten den är, baksidan öppnar upp som en finlandsfärja (som Glenning skulle sagt) och fäller man ner baksätena får man mycket där.

Det är ju förvisso ingen rolig bil, och högljudd är den, kanske därför jag tycker det känns så lyxigt att köra en gammal 900a... men åtminstone är man inte bortskämd med moderna bilar då bra så, man ska inte bli för bortskämd. En bra och billig A-B bil som drar 0,4 med försiktig körning. 0,37 har jag fått som bäst.
    Du får ljudisolera dörrarna mm. i Yarisen så kanske det blir lite tystare.

1 användare gillar detta inlägg

Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Det är en klar risk. Å andra sidan verkar det som att Kina har interna problem just nu, samt att det börjar se ut som att det börjar gå riktigt dåligt för ryssarna i Ukraina, vilket kanske lugnar ner situationen med Taiwan. Sedan kommer de flesta plausibla utfall av USA presidentval 2024 att ändra dynamiken (detta oavsett om valet slutar i kaos eller vem som segrar) - så 2025 kan lite vad som helst hända.
    KKP (Kinas kommunistiska parti) är väl iofs en ganska stabil organisation i jämförelse med det mesta här i världen. Så om Kina vill lär de nog kunna stå för en minst lika stor stabilitet som någon annan biltillverkare. Det är en effekt av att inte ha demokrati. Alltså att inte behöva bry sig om en verksamhet går med vinst eller förlust när man vill uppnå sina mål.

Jag tänkte på (det som upplevs som) kinesiska konkurrenter.
    Efter att Ford sålde Volvo får man väl betrakta Volvo som kinesiskt. Vad jag förstår kontrollerar kinesiska staten Geely/Volvo direkt och indirekt.

Teslas support av sina gamla modeller kan möjligen ändra detta - de får ju kontinuerliga mjukvaruuppdateringar.
    Naturligtvis är det intressant vad Tesla gör. Och även vad andra företag gör för att uppdatera och hålla liv i Teslas bilar. Ungefär som Nordic, Maptun, Speedparts mfl håller liv i gamla Saabar kan man säkert hålla liv i gamla elbilar från Tesla, Volvo och Polestar.

Men vi får se om övergången till elbilar kommer att öka livslängden på dem - enklare mekanik ger förutsättningar för detta, men sen har vi det där med rost...
    Det bör väl knappast vara speciellt svårt rent tekniskt att tillverka elbilar som inte rostar och håller 30år eller längre. Med underhåll som t.ex kontinuerliga mjukvaruuppdateringar, periodiskt batteribyte osv. Svårigheten blir att hålla uppe lönsamheten med längre livslängd och mindre intresse från ägare att byta ut fungerande bilar mot nya. I en marknadsekonomi är det helt avgörande med lönsamhet.

I Kommunistkina är biltillverkning en liten del av verksamheten. Det är inte helt orimligt att Kina ser sakerna helt annorlunda. De skulle kunna se elbilar som ett medel för att skapa en marknad att sälja el på. Kinesiska statens kärnkraftbolag är största ägaren av vindkraftproduktion i Sverige. Å andra sidan tjänar de på att sälja el till alla tillverkares el-bilar. Dvs när elbilarna dominerar marknaden kanske vi alla måste ladda med kinesisk el. Kina kan bli framtidens "oljebolag". Då kan Kina sluta tillverka (förhållandevis) olönsamma bilar och överlåta det till andra. I så fall behövs inte Volvo... Så det är mycket komplext. Och mycket som är osäkert.

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Om du gör långa resor så lägger de till väldigt mycket tid på din resa. Tex jag skulle köra GBG - Stockholm för inte så länge sen med Lillebrors P2 LR, Behövde ladda två gånger på vägen upp och två gånger på vägen ner. De la till 1 - 1 1/2 timme extra på en 4-5 timmar resa
    I helgen körde jag Stockholm-Västkusten ToR, 56 mil dit och 51 mil hem (ett litet ärende på ditvägen om innebar omväg). Utfallet för laddningen blev:
    - Startade hemma med 100%
    - Ett laddstopp på nedvägen som styrdes av att vi behövde äta middag. Det tog 46 minuter för att det var så lång tid vi behövde på oss att äta.
    - Ingen möjlighet till laddning på resmålet, så bilen fick stå parkerad över helgen med 36% i "tanken" och det var så mycket vi startade hemresan med
    - På hemvägen ett första 21min laddstopp triggat av att den yngsta familjemedlemmen behövde kissa
    - Ett andra 23min laddstopp som kombinerades med en snabb hamburgermiddag
    - Hemma med 9% i "tanken".

Så nej, det tar inga 1-1½ timme extra per resa, i vårt fall ca 45 min extra. Och den tiden hade vi kunnat kapa om vi skippat hänsyn till mat- och kissbehov samt om vi kunnat ladda på resmålet. Då hade ett 20 minuters-stopp räckt åt vardera hållet.

Och inte särskilt dyrt heller - inräknat det jag laddat hemma (inkl nätavgifter m.m.) så har drivmedlet kostat mig 5,70kr/milen för hela resan.

Screenshot_20230904_083617_Powerpass_t.jpg

Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Medlem#
    8758
    Men om man inte är hungrig?

När vi gör den typen av resor så brukar det bli 5-minuters kisspauser (ibland kobimerat med tankning) och hamburgarna käkas i bilen under tiden man åker. Framför allt när man har små barn underlättar det kraftigt att äta under resan eftersom den tiden liksom försvinner ur restiden.

Jag skulle säga att det skulle tagit 1½ extra om ni inte lyckats utnyttja dötiden till annat - och det är en tolkningsfråga hur man ser på det. Om jag räknar rätt så var din påfyllningshastigehet strax under 10 km/minut

Sedan, om du gjort resan med allra senaste årsmodellen av en Tesla så hade laddstoppen kunnat gå på under halva tiden. Som jag ser det är detta med tidsåtgången för laddstoppen ett övergående problem, ARK beräknade att man skulle komma upp till 80 km/minut i påfyllningshastighet 2027, och i det läget behöver man inte planera alls för laddstopp (precis som fallet för när man tankar en vanlig bil).
    9-5 2.3t SC 2005
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Medlem#
    ja
    Normalt definieras tiden för en resa som hela tiden från avresa till ankomst, dörr till dörr. Om man under en bilresa har 45minuter man vill fylla med någon sysselsättning är det i min värld självklart att förstahandsvalet är att att åka bil, resa, komma fram.

Argumentet att räkna bort tiden det tar att ladda endast av skälet att man samtidigt kan göra något annat denna tid tycker jag faktiskt är på gränsen till oärligt. Man skulle kunna använda samma tänk för att förklara bort hela restiden. Om det samtidigt med bilåkandet är möjligt att ha ett telefonmöte, lyssna på en ljudbok, äta medhavd mat kan man då räkna bort den tiden från resan och konstatera att resan tog noll (0) minuter.

Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Medlem#
    11937
    Nej, du misstolkar mig. Stoppen styrdes av våra naturliga behov, inte av bilens behov, hade jag optimerat för total restid hade laddstoppen sett annorlunda ut. Det finns t.ex. inga skäl att stanna och ladda när man har så mycket som 28% kvar i "tanken" eller för den delen ladda ända till 94% som jag gjorde på nervägen. Men visst, är man "skräpmat under färd"-typen så kanske 46min matstopp framstår som mycket, men min familj och jag tar hellre lagad mat vid ett bord och vi hade gjort samma stopp om vi hade kört saaben.

Allmänt så sjunker snabbladdningshastigheten ju mer fullt batteriet är, så ska det optimeras för kort laddtid vill man komma fram med så tomt batteri som möjligt och inte ladda länge än till ca 70-85% (lite beroende på bilmodell). Så hade du bett mig köra samma 56 mil Stockholm-Västkusten hade jag kört längre (tommare batteri) och sedan laddat de ca 20 minuter som hade krävts för att nå fram till resmålet.

Men ja, jag laddade ca 1mil/min. Och när jag då startar fulladdad med mer än 35 riktiga mil i räckvidd så är det ju bara 20 mil jag behöver fylla på för att säkert nå fram till resmålet 56 mil bort. Alltså 20 minuter laddstopp på hela resan om man nu optimerar för total restid.

För den som vill förkovra sig i hur man optimerar laddstopp kan söka på youtube efter "teslabjörn 1000km challenge" där norrmannen Björn Nyland tar ut olika elbilar med målet att köra 100mil på kortast möjliga totaltid inklusive laddstopp.
    Topplistan finns nedan, hela resultatlistan här.
    Capture.jpg
    Högst upp har han en förbränningsbil som referens, med den tog det 8t35min att köra 100mil. Sedan kommer en vätgasbil och ett par bilar som man kan göra batteribyte i fält på. Men sedan är det gott om rena elbilar som avverkar de 100 milen på mellan 9 och 10 timmar inklusive laddstopp, alltså ca 1 timme extra för laddstopp (beroende på modell) jämför med förbränningsbilen för att köra 100 mil.

1 användare gillar detta inlägg

Vfr

Senast redigerat av jellybear den 2023-09-04 klockan 13:46.

Liknande ämnen

1. [LÖST] Hjälpstart av bensinbil med startkablar från dieselbil
    Av aeromagnus i forum Allmänt
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-24, 20:53

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •