Jag håller halvt med i alla fall.Självklart har eldrift sina nackdelar och fördelar, precis som att förbränningsdrift också har det. Man får väga ihop för- och nackdelar för att avgöra vilken man tycker är bäst. Och beroende på vem man är och vad man har för körmönster så kan olika för- och nackdelar väga olika tungt.
Det "sektbeteende" du nämner är minst lika påtagligt bland elbilsskeptikerna - de matar på om hur helt hopplöst det är med eldrift och hur varje mindre nackdel med eldrift är en fullständig show-stopper för att gå över till eldrift. Och därför hamnar debatten väldigt ofta (även i den här tråden) i något slags ytterlighetsläge.
Samtidigt så verkar en stor majoritet av de som ägt både elbil och förbränningsbil tycka att elbilar på totalen är bättre och det är väldigt få elbilsägare som tar klivet tillbaka till förbränningsdrift. Det talar rent objektivt för att den stora majoriteten tycker elbilar sammantaget är bättre, även om vissa specifika egenskaper är sämre än hos förbränningsbilar och även om det finns de som elbil inte passar för. Eftersom jag själv hör till dem som tagit klivet och fortfarande, efter 2+ års ägande, 5000+ mil, åtminstone 10 långresor varav två utomlands (och en till Italien) fortfande går runt med känslan "fy fan vad nice det är med eldrift, jag kommer aldrig köpa en förbränningsbil igen". Därför har jag väldigt svårt att förstå de som utan att ha ägt elbil själva framför visserligen inte felaktiga men på totalen knappast betydelsefulla argument mot införskaffande av elbil. Och då bidrar jag gärna till argumentationen genom att försöka påtala att dessa "elbilsnackdelar" inte alls är så betydelsefulla som vissa försöker få dem att framstå som.
I det här forumet pratar vi ofta prisvärdhet - typ driftkostnad per mil, hur mycket bil man får för pengarna o.s.v. . Vilket kanske inte är så konstigt för saab är bra men gamla och därmed billiga bilar.Och det är klart om man jämför en nästan ny elbil med en prima saab ur ett rent prisvärdhetsfokus så vinner nog saaben. Men för den som funderar på att smälla ett antal hundra tusen på en bil är det tveksamt om förbränningsdrift rent objektivt går att motivera framför eldrift. Det går nog bara i vissa specifika fall.