Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Laga stötfångare på NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Laga stötfångare på NG9-3

    Hej

    Jag ska laga en stötfångare. En Saab NG9-3 1,8t 2004 sedan. Det verkar vara diskussioner om vad det är för plast i dessa. PUR eller PP-EPDM?
    Vissa säger att Aero och Viggen har annan plast.

    2k epoxi för t ex PUR fungerar bra på PE/PP också, men behöver tydligen primer då.
    (Tex Ber-Fix 2K PUR + eventuellt Ber-Fix primer BFX-11004)

    Någon som vet vad det är för plast i stötfångaren till ovan nämnda Saab? Någon som har ett tips på hur man fixar detta på ett bra och prisvärt sätt? Se bifogad bild.

    // Peo

    front.jpg

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    med tanke på att det verkar vara en standard så är det nog enklare att skaffa en begagnad. Allt går ju att laga men det där känns som lite väl mycket.

    2 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Jo, det är lite trasigt Men jag har såklart kollat lite på bildelsbasen innan jag postade... Det finns i princip inga på bildelsbasen.
    Färgkoden användes vad jag har hittat bara 1998-2004 https://saabinfo.se/generellt/fargkoder/ . Och de få man kan hitta är inte heller topp, utan har skador även de. Och det finns några få som är i bra skick, men i helt andra färger. Då är de dyra samt behöver lackas om helt. Så jag satsar nog på att laga och spraya.

    Ingen som vet vad det är för plast?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    PP-EPDM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Passar inte den här (inkl. liten spricka) ? Är det silver du har ?
    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/Sa...a/ID-46772462/

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 919
    Medlem#
    12120
    All bilplast måste väl vara märkt med typ sen många år tillbaka pga återvinningsskäl ? ..kanske något svårt att hitta märkningen på en så stor del, speciellt om den är monterad på bilen för tillfället.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2023
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tack för svaret Hyvens!

    Timpa, den där är från 2005, och då en annan färgkod. Så då blir till att lacka om det första man gör.

    GlennB. Jo, jag har förstått att det står vad det är för plast någonstans på baksidan. Men att ta bort den bara för att titta och sen sätta tillbaka igen kändes inte lockade när det finns så många kunniga på forumet som vet

Liknande ämnen

  1. Laga sprucken stötfångare NG9-3 -10
    Av snurresprätt i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2019-04-11, 20:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •