Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Billigare med gammal bil än ”ny” bil?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Billigare med gammal bil än ”ny” bil?

    Hej!

    Har idag en 9-3 Griffin TTiD -12 och köpte hus för något år sen och skulle vilja investera i lite saker till huset, och tänkte då att man skulle få loss lite pengar om jag sålde bilen och köpte en äldre bil typ en 9000, 900ng eller kanske tillochmed en 9-3og. Men frågan är om det är värt att byta ner sig till en gammal bil förutom dom pengarna som jag får för bilen. Sparar man något på det eller måste man ner på en bil som är skattebefriad för att tjäna på det? Har egentligen inget emot att åka i en äldre bil. Har ca 1 mil till jobbet. En fördel är väl kanske att man inte har någon värdeminskning att bry sig om. Hur ska jag tänka? Vad hade ni gjort?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Huruvida man sparar pengar på att köra en äldre bil handlar framförallt om intresse att lägga tid på bilen. Om du lägger tid på att:
    - Läsa på om vanliga modellsvagheter
    - Välja ut ett fint exemplar
    - Leta prisvärda reservdelar & verkstäder
    - Skruva själv

    så blir det i regel billigare, ja. Men det finns ju många vrak i 20kkr-prisklassen, så köper du första bästa som verkar "ok" finns en risk att du behöver lägga massor med pengar för att serva upp den till dugligt skick. Sedan tror jag du tittar lite väl långt bak i tiden om du tänker 90-talsbilar, en bil från första halvan (drygt) av 00-talet är lika billiga och fler att välja på. Jag tror inte det är mycket värdeminskning kvar på din ng9-3.

    Men jag vill ändå lyfta två varningens fingrar:
    1. Jag personligen ALDRIG köpa en brukis som inte har antisladd, det har bevisats vara en mycket säkerhetshöjande funktion.
    2. Hur mycket pengar räknar du egentligen med att få loss? Det finns en Griffin -12 ute på blocket, den vill de ha 54k för och du lär behöva hosta upp 20k för något rejält begagnat i körbart skick - alltså skulle du kanske få loss ca 30k genom att göra den manövern. Det är inte mycket.

    Så nej, jag hade inte bytt bort en 10 år gammal som jag vet är välfungerande mot en gris i en säck i hopp om att eventuellt få loss ynka 30k. Enda skälet jag ser till att göra det är om du ändå funderar på att göra dig av med din befintliga bil (du märker att den håller på att ge upp, att du behöver en annan sorts bil t.ex. mindre).

    5 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hej!
    Jobbar som mekaniker så hade tänkt försöka få tag i nått till ett mycket billigt pris isåfall. Så egentligen helst inte mer än 15 tusen. Så billigt som möjligt egentligen och sen fixa det som är trasigt och ha bara för att ta sig till och från jobbet egentligen.

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Fast är det verkligen värt pengarna?
    Visst, hade du haft en fullsmetad ng9-5 Aero6 värd 300 så hade det kanske varit värt det, men som sagt, för 30 papp.
    Din bil har ju dessutom troligen lägre skatt än många av de äldre bilarna du räknar upp. Så, frågan är exakt hur stor besparingen faktiskt är.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ja jo så är det väl. Man får väl räkna med minst 2000 för någon av det äldre. Så det kanske är så att ska man komma billigt undan så får man åka skattebefriat förutsatt att man lagar allt själv!
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 10:20. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Som Bollman säger, är det värt det ? Visst får du nog loss! 30-90k beroende på mil. Men ska du den hitta en fin äldre 93,9-5 etc så kommr de kosta minst hälften och på de räkna med 5-10 000kr i reparation å reservdelar.

    Sen drar de typ dubbla, högre skatt etc.


    Sen känns ng93 mkt ttid mycket piggare och roligare att köra. Jag personligen hade inte kört något äldre än 12 som en daily oavsett modell

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

  7. #7
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 466
    Medlem#
    5129
    Om du kör lite mindre, låter som om du har cykelavstånd till jobbet?
    Skulle det funka?

    Då sänker du bränslekontot en del och får lite motion på köpet.

    2 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Nja, blir nog i längsta laget kanske
    Senast redigerat av Moderator den 2023-03-25 klockan 10:21. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Om man skall generalisera:
    I dag finns det knappast någon Saab i bra skick som minskar i värde annat än mycket marginellt och mycket långsamt. Tvärtom finns det nog en hel del Saabar som stiger i värde. Men försäljningsvärdet betyder inte ett dyft om man inte säljer bilen.

    Dessutom är de Saabar som man kan köpa för 15-20k kanske inte de bästa... Skall man lägga en massa arbete på att hålla på att fixa med en sämre och äldre Saab får man nog räkna med att råka ut för svårigheter att få tag på bra delar snabbt och eller billigt. Så även om man gör jobbet själv kan det ibland ta tid och kosta en del att reparera div slitagedelar mm.

    Inköpspriset är nog inte den stora kostnaden för gamla Saabar. För 15-20k i bränsle kommer man inte speciellt långt. Som exempel 25kr/liter och 1liter /mil ger 15kkr 600mil och 20kkr 800mil. Med det sagt tror jag inte det spelar så stor roll vilken Saab man kör. En 12år gammal 12:a är en gammal bil. En 20-30år gammal og900 eller 9000 är oxo gammal, precis som alla Saabar. Vi jämför ju inte med en 3år gammal Golf eller likn för 300000kr. För den ekonomimatchen vinner alltid Saaben.

    Det i särklass bästa rent ekonomiskt är att sälja bilen och cykla, jogga eller gå 10km till jobbet. Dessutom skulle det ge en god hälsa.

    Men om man nu VILL HA en Saab då?

    Då skulle jag börja med att strunta i ekonomin och fundera på exakt vilka Saabar jag skulle vilja ha. Favoritsaaben alltså en topplista. Sedan skulle jag köpa en sådan. Antingen en lite dyrare i bättre skick eller ett fynd du verkligen vet att du kan fixa till allt småfix som alltid behövs på.

    Sedan kan du varje dag välja mellan att cykla för hälsan och ekonomin eller köra bil och ha en fin Saab du verkligen vill ha om det är det saken egentligen gäller.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Genom att se till ekonomin i långa loppet så är det bäst fortsätta köra med din Griffin som har många år kvar än. Att frigöra lite kapital genom att sälja för en äldre bil kommer riskera äta upp sig själv och inte ge dig nåt mer i plånboken.

    Fundera på cykel igen, en elcykel funkar bra på den sträckan. Du får investera i en cykel men du sänker dagliga utgifter. Och för att kunna göra de köp du vill till huset kan du fundera på att öka dina intäkter. Annat jobb med högre lön, jobba över eller ta ett till jobb för en tid med målet att få ihop de pengar du behöver.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Lutar nog mest åt att behålla bilen nu faktiskt. Försöka lösa situationen med att låta bilen stå på våren/sommaren och ha något alternativt färdmedel istället. Blir nog svårt att komma billigare undan iomed att den är såpass billig i både skatt och försäkring (130hk modellen) och då även i förbrukning. Känns kanske som att man kommer ångra sig med då Griffin bilarna inte växer på träd heller direkt.

    5 användare gillar detta inlägg



  12. #12
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av OverZed Visa inlägg
    Lutar nog mest åt att behålla bilen nu faktiskt.
    Verkar mycket vettigt. Eftersom du jobbar som mekaniker kommer du lätt(?) kunna hålla bilen i utmärkt skick minst 10år till. Kostnaden kommer vara låg så ekonomiskt är det absolut en av de bättre varianterna. Byt bara till en annan Saab om du finner någon du hellre VILL ha.

    Inga Saabar växer på träd numera. Värdeminskningen på kvarvarande Saabar är mycket liten. Det som gäller är skicket. Med tanke på det finns goda möjligheter att prisfallet i princip redan har nått botten för din bil. Räkna med att priset kommer att gå upp. När och hur mycket är svårare att säga.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det som kan sägas om just 130hk är att även om den inte går att göra lika snabb som en TTiD 180, så går det att göra den _mycket_ piggare och trevligare med ett litet program. Kapar 2 sekunder 0-100.

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Sitter faktiskt ett steg 1 i från Maptun oxå så effekten finns ju där, men börjar väl närma sig ett kopplingsbyte snart då den vill slira litegrann när man drar tungt.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Kopplingen på dieslar är ändå förbrukningsvara så räkna med byte där inom kort

  16. #16
    Koppling kan du hitta rätt billigt på Ebay eller Daparto! Jobbet brukar inte gå på mer än 4-5000

    Saab 9-5 Aero 2011 2.0T (A20NFT) - 220HK/350nm
    6 växlad Automat
    Projekttråd: Nico's Sista Saab

Liknande ämnen

  1. Billigare besiktning?
    Av jellybear i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 158
    Senaste inlägg: 2024-03-27, 08:18
  2. Billigare bakstötdämpare 9-3 XWD
    Av Hakko67 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2017-04-02, 16:52
  3. Finns billigare i sverige?
    Av beagleboy i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 22:35
  4. Val av lite billigare däck
    Av SAABare i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-03-28, 19:09
  5. 9-3 Sport, billigare att försäkra än 900 SE 2.0T
    Av WannabeeGBG i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-01-13, 02:32

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •