Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur byta bussning krängningshämmare fram OG9-5

  1. #1

    Hur byta bussning krängningshämmare fram OG9-5

    Tja!

    Jag har en Saab 9-5 från 2008 som jag vill byta bussningarna till den främre kräningshämmaren på. Lyfte bilen och kunde inte lyckas komma åt att lossa den bakre bulten till klammern över bussningen på vänster sida på något sätt. Någon som har några tips på hur jag enkelt byter bussningarna? Svårare sätt är välkomna också

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Tja


    Enkelt brukar det inte vara när skruvarna suttit sedan bilen var ny, risk finns att dra av dem och då blir det ännu jobbigare.

    Varför lyckade du inte, kom du inte åt eller satt den fast?
    Jag har bytt med då har jag plockat ner subframe vilket var tur för några skruv gick av och behövde borras ut och få gängorna rensade med gängtapp.
    Och tar du ner subframe finns det lite fler underverk att uträtta.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Mitt problem var att komma åt över huvudtaget. De bultarna jag kom åt lossnade efter lite rostlösning på dom.

    Hur mycket meck är det att plocka ner subframe? Länkarmsbussningar och momentstagsbussning är redan bytta om det var sådana underverk du tänkte på.

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Tror att man måste sänka subframe lite i bakkant för att komma åt bakre skruvarna till k-hämmarens överfall. Så ur med bakre skruvarna till subframe helt och lossa några varv på övriga så bör subframe sänkas något i bakkant. Men som Herman sa, bästa är att ta ner hela subframe ifall att skruvarna går av, men man kan ju alltid chansa innan!
    Saab 9-5 2003 2,3T

  5. #5
    Fula brukar ju har tur så tror jag chansar på att bara sänka den i bakkant

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    GBG / Borås
    Inlägg
    1 539
    Medlem#
    9308
    Ge gärna input här sen hur det gick.
    Saab 9-5 2003 2,3T

  7. #7
    Jajjemen...det fixar jag. Brukar själv uppskatta när folk delar med sig av sina erfarenheter så brukar försöka göra detsamma

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2014
    Ort
    Stockholm / Järfälla
    Inlägg
    108
    Hoppas det har gått bra, jag böt dessa bussningar i somras och håller med dig om att det är oerhört trångt (i princip omöjligt att komma åt, av det jag minns), jag lyckades dock med ett vanligt spärrskaft+rätt hylsa (kan även ha varit ett litet spärrskaft) alternativt att jag fick loss den med en liten fast "spärrnyckel". Bilen är en 07a 9-5 så ska vara likadant, trodde själv det var omöjligt men efter att ha vridit på verktygen 20 gånger, provat från alla vinklar och vrår, nedifrån, uppifrån, lyckades jag på något sätt få ett bra grepp om bulten.

    Detta utan att sänka på subframen eller montera bort något annat.

    Hoppas du fått bort den annars!
    Senast redigerat av Eken92 den 2016-03-07 klockan 03:22.
    Saab 9-5 Aero SC -07.

  9. #9
    Missljudet jag hade har försvunnit efter en halv burk med silikonspray så bytet av bussningar har hamnat lite på is just nu. Uppskattar alla tips jag får tills det är dags att byta.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2021
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Ville bara tipsa om att en djup hylsa på 3/8" ledad spärrhandtag funkar för att få loss "skruven från h--vetet" på Saab 9-5 2008.

    bussning.jpg

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


Liknande ämnen

  1. Byta bussningarna krängningshämmare fram NG9-3
    Av BasRutten i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2020-05-07, 09:53
  2. Byta bussning & stag främre krängningshämmare, 9-5 -01 & -99.
    Av Flaxa i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2014-09-11, 21:37
  3. Var köpa bussning bakre krängningshämmare OG900?
    Av Schwartz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-09-18, 11:08
  4. Byte av Krängningshämmare bussning bak... 9-5 -98
    Av Chrill i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-05-12, 08:35
  5. Bussning till krängningshämmare?
    Av Gustenn i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-05-05, 19:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •