Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Startproblem och felkod P1181 OG9-5 Biopower

  1. #1

    Startproblem och felkod P1181 OG9-5 Biopower

    Gäller en SAAB 9-5 Biopower årsmodell 2007

    För några månader sedan så började motorlampan lysa allt som oftast vid körning, det kunde märkas ibland att motorn behövde lite längre tid att hoppa igång när den var kall men när den väl startade så gick den bra.

    För någon vecka sedan så gick den nästan inte igång alls för att några dagar senare precis starta men den hade väldiga problem att hålla tomgången och den dog så fort man gasade, blev vid tillfälle en blårökspuff ur avgasröret när jag försökte få igång den. Sedan har jag inte lyckats få igång den alls.

    Jag läste ut felkod p1181 som jag googlade fram till att betyda:

    "Bränsleadaption Additiv, Maxvärde, luft bränsle för mager.
    Symtom: Ojämn gång och misständningar, eller för högt tomgångsvarvtal
    Vilkor: Startad motor och lambdareglering aktiv.
    Felkriterie: Additativa adaption överstiger 5mg/c under mer än 30s"


    Jag konstaterade att backventilen bredvid oljepåfyllningen under plastlocket var av och lyckades leta fram en annan ny/oanvänd som jag redan hade hemma men problemen kvarstår efter byte av ventil.

    Den går inte att starta och det är inte så att den står och gnetar på startmotorn utan startmotorn går bara några sekunder men motorn går inte igång, något enstaka bludder som att den nästan startar bara. Har även stått och försökt med startkablar från annan bil men med samma resultat.

    Har testat med annan tändkasset men ingen skillnad.

    Vad kan ha hänt när man kört för länge utan att den där backventilen fungerar som den ska?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Låter som luftläckage, prova att koppla ur LMM (inte ersätt med en annan) och se om den startar och går.

    Gör den det så behöver du hitta luftläckaget. Och det är nog inte (bara) den trasiga ventilen du hittat som är det enda läckaget.

    Var försiktig med att köra bilen på mager blandning, det gör att knackningsrisken och förbränningstemperaturen ökar - fullgas på mager blandning är något som kan knäcka motorn. Om du behöver köra den med luftläckage, koppla ur LMM.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    OK tack! Testade detta och den startade nu men motorn liksom pulserar ryckigt på svag tomgång och kommer liksom inte igång ordentligt, stängde av efter mindre än 10 sekunder.

    Något annat man kan prova nu eller ska jag låta den gå längre på tomgång eller kan man paja något då?

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Du kan prova att låta den gå längre på tomgång, så länge det är tomgång bör det inte vara någon fara, men anledningen till att den pulserar är troligen att luftläckaget är sådant att även reservalgoritmen får problem att räkna ut luftmängden.

    Under de första 30 sekunderna efter start så finns det en funktion som lägger till extra bränsle för att tända katalysatorn, så tomgången kan ändra sig efter 30 sekunder.

    Men hela syftet med att koppla ur LMM är uppnått, du har med stor sannolikhet (troligen kraftigt) luftläckage.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #5
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Kolla så att du inte skjutit intercoolern.

    2 användare gillar detta inlägg


    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Behöver man göra en ny adaption efter att man fixat läckaget/en ?
    Tänker på att det är en Biopower han har.

  7. #7
    Lyckades få igång den ordentligt efter några försök med starthjälp, det där med 30 sekunder verkar stämma för tomgången, den verkar gå helt normalt nu med LMM urkopplad.

    Jag körde den försiktigt till verkstaden så får de ta en titt på den, är lite andra saker som de måste fixa på bilen så det får kolla på luftläckaget också!

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem OG9-5 2,0t BioPower
    Av chleide i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2019-03-10, 14:59
  2. Startproblem felkoder P0336, P1181, P1312 och P1334 OG9-5
    Av Kennil i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-09-03, 17:38
  3. [LÖST] Orkeslös och felkoder P1171, P1181 samt P1549 OG9-5
    Av GeneralBusa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2017-05-02, 12:09
  4. Startproblem och felkod p0628 Cadillac BLS
    Av Eken92 i forum Modeller besläktade med Saab
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-02-20, 17:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •