Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Rätt visning av nivå på oljesticka NG9-3 B284

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Rätt visning av nivå på oljesticka NG9-3 B284

    Tjenare boys and grills!
    Som rubriken lyder så visar oljestickan inte rätt, den visar precis under rutmönstret trots att jag har slagit i rätt mängd enligt WIS (5,7-6 liter uppgifterna varierar lite) och alla andra källor, även inga problem med oljetryck eller att den har varnat för låg oljenivå.
    Har till och med gått så långt att jag köpt en begagnad oljesticka (då nya inte fanns att få tag på) utan något vidare förändrat resultat.
    Någon som har haft samma problem eller är det jag som är korkad?
    Någon hade ju jättegärna fått bifoga en bild på sin egen oljesticka så man får se hur det ser ut för er, det börjar bli tröttsamt att byta olja varannan månad bara för att man ska veta hur mycket som faktiskt är i. Ni är även ytterst välkomna att fråga om jag uttrycker mig oförståerligt!
    Med vänliga hälsningar personen som inte ens klarar av att kontrollera oljenivån

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Men alltså, first things first: kontrollerar du enligt boken? Brukar vara inom 5-15 min från att motorn stängts av. Borde inte ha så stor betydelse iof, men vissa motorer kanske är känsligare.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ja självfallet gör jag det, trodde det lös igenom att jag inte var så pass korkad, men tydligen inte. Hade aldrig frågat om hjälp om jag inte testat allt möjligt innan.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Nej jag misstänkte det, men det är inte helt kausalt att det finns rätt och fel sätt att kolla oljan på heller. Att motorn inte kan vara igång vet nog de flesta, men hur långt efter den stängs av som ska ske är kanske inte helt känt.

    Jag skulle killgissa att mängden som ska i vid byte är ganska beroende på hur varm motorn är när du tömmer den gamla och hur mycket som då åker ut. Att det kan diffa nån halvliter som det borde röra sig om här känns inte helt orimligt. Jag skulle ha hällt i tills det kom rätt på stickan, men det är ju jag det.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Ja nä absolut, men det har jag redan provat utan nån markant skillnad där heller, men då vid nästa byte så fick jag ut ungefär 7.5 liter vilket inte direkt var någon höjdare. Sen kan jag fylla i med att det här dök inte upp efter "bara ett oljebyte" utan det har varit så sen jag införskaffade mig den i oktober '22, alltså 3-4 oljebyten på väldigt kort tid då jag inte haft nån riktig koll på nivån. Känns ju inte jättebra heller att bara hälla i tills det ser bra ut på stickan när boken anger 6 liter.
    Men jag tackar ödmjukast för svar!

  6. #6
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Bilen står absolut plant när du kollar oljenivån?
    Eftersom oljan ändå når upp på stickan, bara inte tillräckligt långt upp enligt stickan själv, så kan du iaf hålla koll på nivån. Om du inte vill efterfylla tills det når upp till rätt område på stickan så kan du iaf se att ingen olja försvinner. Slutresultatet är ju ändå densamma som när du byter väldigt ofta, volymmässigt sett.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Jepp, har testat att stå på diverse olika ställen utan nå vidare resultat där heller.
    Det där var faktiskt väldigt smart, att man inte tänkt på det tidigare!

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Fast du kan nog utan nå större hinder fylla fullt på stickan och sen spelar väl volymen ingen roll? Det hänger aldrig på nå dl direkt. Ska nog vara flera liter över max innan det börjar hända grejer.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ


  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    Håller med Stefan, jag ser inte heller problemet. Jag tror vi alla kan vara överens om att man hellre har lite för mycket än lite för lite olja i motorn, även om man inte ska överdriva åt något håll. Rätta mig om jag har fel, men om man överfyller är det första som brukar hända att motorn börjar bränna mer olja. Det ska alltså väldigt mycket till innan packningar eller annat påverkas. Men jag kan absolut ha fel.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Som sagt så har jag ju provat det utan något större resultat och sedan fått ut 7.5 liter olja, vilket är 1.5 liter för mycket som skall i vid ett byte, jag har absolut inga problem med att det är en deciliter hit eller dit för mycket.
    Jag hade aldrig gjort en tråd om det här om jag inte hade provat dom mest grundläggande grejerna innan och dessutom flertalet gånger om.
    Sen förstår jag att det blir svårt att hjälpa till när ni inte ser det jag ser utan kan bara få en bild utifrån det jag uppger i text, det var lite därför jag frågade i mitt ursprungliga inlägg om det är någon som kan bifoga en bild hur det ser ut för dom, så man får en referenspunkt hur det brukar se ut specifikt i en annan V6:a.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Örnsköldsvik
    Inlägg
    598
    16793447920408964562619093980594.jpg

    B284R 2008

    Bild tagen efter motorn varit avstängd ca 5 timmar och i lutning framåt. 6 liter olja samt nytt filter för ca 2 veckor sedan.

    1 användare gillar detta inlägg

    JSN


  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Bålsta
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Tackar ödmjukast för referensbilden samt resterande information! Detta ger mig en klar bild om något faktiskt är fel.

Liknande ämnen

  1. Felaktig visning bränslemätare och DTE i SID NG9-3
    Av kenthgw i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2022-05-28, 13:35
  2. Låg/ostabil visning av motortemperatur NG9-3
    Av Jimm78 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2021-02-24, 10:54
  3. [LÖST] Biopowermätarens visning NG9-3 -11
    Av d_st02 i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-08, 23:08
  4. Turbotrycksmätarens visning NG9-3 TTiD
    Av v70 tdi i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-06, 01:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •