Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur länge håller en NG9-3 Aero?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2023
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Hur länge håller en NG9-3 Aero?

    Tjena alla Saab entusiaster!
    Har nyligen köpt min första Saab 9-3 Aero 2004.

    Extremt nöjd med bilen men en sak jag är lite fundersam över är hur länge dessa bilar håller om man tar hand om dem som man ska.
    31 tusen mil på mätaren och går som en dröm.
    Bilen har varit ägd av en äldre tant innan i 5-6 år och den är servad osv som den ska, Har i princip en hel bok på saker som är bytt under alla år men såklart så börja små saker som misständning osv hända efter någon dag.
    Fick förklarat för mig att det är skillnad på när en tant och en 18 åring (jag då) kör bilen, lite logiskt men var bara o byta stift o köra!

    Ha det bra Mvh!

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 043
    Hur långt är ett snöre?

    Tar man hand om sin bil är det sällan det mekaniska som dödar en bil. B207 är hållbar, även om just B207R som du har, i de där äldre årsmodellerna, ibland kan slita ut toppen, jag fick byta på min 05a efter 32000 mil. Märks på att bilen går som en kratta på tomgång när den är kall, då vet man att ventilerna inte tätar riktigt längre.

    Annars är det rosten som dödar. På ng9-3 FWD så är det bakre balken till hjulupphängningen som rostar igenom och den går inte att köpa längre. Antingen behöver du en skicklig svetsare, eller försöka hitta balk på skroten.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    933
    Grattis till en fin bil!

    Angående skillnaden på när du och tanten innan kör, ja visst finns det fel som uppenbaras när man varvar ur ordentligt och det kanske inte tanten gjort i någon större utsträckning. Det finns ju annars en risk att tanten bara stått på bilen medan en yngre förmåga i praktiken kört den, av "försäkringstekniska" skäl. Jag har förvisso sett några tanter i 9-3 aeros av nyare snitt (om de är ägare eller huvudsakliga brukare låter jag vara osagt), men de är ju klart i minoritet.

    Får du några felkoder på dina misständningar? Att titta över vacuumslangar (även om det inte är lika många av dessa på ng9-3 som og9-5 t.ex.) är en billig och bra idé på en lite äldre bil. Cyclone cyd (?) på Youtube har en bra video om det.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    357
    Jag skulle vilja påstå att det är som på så många andra bilar att det är rosten som så småningom kommer besegla bilens öde. För de som tänker behålla sin 9-3SS i många år framåt så rekommenderar jag starkt att rengöra och rostskydda fjäderbensholkarna. Det är riktigt tråkigt när det rostar igenom där.

    1 användare gillar detta inlägg


    Kör BMW M340i -21
    Tidigare bilar värda att nämna: 9-3SS Aero V6T 290hk/460Nm, 9000 AERO-96, 9000 2,3T-91, 9000T-88aut, 900T16-87.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    933
    Bra tanke! Fjäderbenens centrum som sticker upp ur holken har börjat rosta lite på min så vid nästa hjulbyte tänkte jag göra nåt slags åtgärd. Är det bara att plocka ner fjäderbenen eller finns det någon enklare lösning? Några tips på vad man ska rostskydda med?
    Senast redigerat av Vfr den 2023-03-13 klockan 14:32. Anledning: Ingen mening att citera hela inlägget precis före

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 040
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Elvin D Visa inlägg
    Tjena alla Saab entusiaster!
    Har nyligen köpt min första Saab 9-3 Aero 2004.

    Extremt nöjd med bilen men en sak jag är lite fundersam över är hur länge dessa bilar håller om man tar hand om dem som man ska.
    Enkelt svar:

    1. Det vet ingen ännu.
    2. Den håller säkert längre än ägaren


    Men tar man inte hand om den håller den inte länge. '

    Dessutom är det värt att tänka på att det blir färre och färre Saabar för varje dag som går. Så i långa loppet kommer den att stiga i värde. Det gäller i högsta grad om man sköter och servar den ordentligt. Aero är normalt den mest eftertraktade modellvarianten.

    Så sköter du din Aero kan du säkert sälja den med vinst om 5-10 år. Under tiden kan du njuta. Inte alls dumt...
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 554
    Medlem#
    12120
    Det är dock svårt att hålla en bil man använder som bruksbil året runt i bra skick, vårat klimat här dödar bilar, så är bara tyvärr.

    Annars håller jag med om att det är hur den är skött som är det primära, en välskött bil kan i princip gå hur lånt som helst.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 726
    Det här kan verka dumt men om man kan skruva själv så är det bra med minst 2 bilar så man kan skruva i lugn och ro medans man kör med den andra.

    3 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 554
    Medlem#
    12120
    Dumt ? förstår inte vad du menar.. *hostar diskret och tittar på de 7 bilar och 3 motorcyklar jag äger..*

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 040
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Det här kan verka dumt men om man kan skruva själv så är det bra med minst 2 bilar så man kan skruva i lugn och ro medans man kör med den andra.
    Ja, liite dumt kan jag hålla med om. Att bara ha två alltså.

    2 av varje modell man har är väl ett snäpp bättre om man vill hålla dem igång själv. När den ena krånglar har man alltid facit till hands!

    2 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  11. #11
    Växellådsspecialist Johan Hs avatar
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    7 746
    Medlem#
    3183
    2st 9-5or, 2st 9-3, så check på den
    Man kan inte ha för många saabar!
    Brumbilar(og9-5 Vector SS 2.3T & og9-5 Aero SC 2.3T & ng9-3 Aero SS 2.8T)
    Gröna Faran gjorde en gång i tiden - 11,15@218km/h strippen - 100-200km/h@5.816s gatan
    Att bygga växellådor är ren o skär njutning!

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 618
    Medlem#
    6973
    Jag har under flera år levt efter devisen "en reservdelsbil per bil". Fast det tar ju plats såklart.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Hur länge håller ett bilbatteri?
    Av donFabio i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2011-11-14, 09:58
  2. Hur länge håller en originalkoppling 9-5 2,0t -06 ??
    Av greger_s i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-16, 03:15
  3. Hållbarhet på TD04 turbo OG9-5
    Av Saabsåklart i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 10:41
  4. Hur länge håller en DI-kassett?
    Av Angus i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2004-11-16, 10:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •