Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Samlingstråd för Omega tillsatsproduker

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    182

    Samlingstråd för Omega tillsatsproduker

    Någon som har provat....någon slags tillsats man häller i tanken.
    Cosmicblå går bäst...

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    10

    Re: OMEGA 991

    Om det är nån sorts rensningsmedel för spridarna så rekomenderar jag den starkt.. Omega har superprodukter.
    Har provat oljeläckagetätaren, krypoljan, kylartätningen och automatlådebehandlaren och alla har hållit vad de lovar..
    Senast redigerat av Moderator den 2023-01-15 klockan 11:06. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    900tic fever

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    4 955
    Medlem#
    4181
    Omega har bra produkter, inget snack om saken.

    Men dom är lite dyra tyvärr...

    På jobbet använder vi enbart Omegas sortiment när det gäller fett, vxl.oljor osv.
    Gixxer 1000 @ 180 hk
    SAAB 9-5 2.0 lpt

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744

    Oljetillsats för att stoppa små oljeläckage OG9-5

    Hej !

    Är det någon som vet om det går / är lämpligt att använda "tätningsmedel" i oljan på en Saab 9-5 -02 för att täta små oljeläckage ?

    Eller kan den ställa till med problem på en sådan motor ?

  5. #5

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Lite för ny tycker jag. Men det finns bra medel. Aoutoexperten har en svindyr sörja som är testad, och som används av Fårrd o VAG. Bl.a. Har använt själv på några 9000 med gott resultat. Kommer inte ihåg vad den heter just nu. Börjar bli lite senil vetu. Ska kolla det snarast. Vet att nån använt på en 9-3 02;a och det sluta droppa bakom svänghjulet efteråt.
    Om oljan rinner ut utan att nåt e paj kan det ju vara okej, men inte annars.

    Förresten, All olja innehåller så mycket tillsatser redan så ytterligare additiv, beroende på omständigheterna är aldrig helt fel. Så de Så.
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744

    ...

    >> glassguran

    Vore trevligt om du ville kolla upp det.


    Fler åsikter ?

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Kungsör
    Inlägg
    168
    Citat Ursprungligen postat av glassguran
    Förresten, All olja innehåller så mycket tillsatser redan så ytterligare additiv, beroende på omständigheterna är aldrig helt fel. Så de Så.
    Det är ju skillnad på sånt som är utprovat och testat i oljan, än att själv goxa i nånting som kan skapa både den ena och den andra kemiska processen. Vilket oftast leder till sämre funktion hos oljan. Stoppar läckan, men rasar motorn istället. Det är bättre att åtgärda det som läcker, blir billigare i längden också. O säljer man en sån bil utan att påtala för köpare att det är tillsatser i oljan för att stoppa oljeläckage så är det bedrägeri.

  9. #9
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 865
    Hej !

    Medlet heter Omega (+ några siffror).
    Helst ser jag nog att man åtgärdar felet på "det jobbiga viset".
    Men, det kan kanske vara befogat med genvägar bland ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  10. #10
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Precis som DrBoost skriver så har Omega en tillsats som mjukar upp gummi. Omega 917 heter produkten. Kolla under Produkter-Övrigt här http://www.smorjteknik.se/

    Har själv använt denna produkt på läckande Audi & Mercedes styrväxlar med resultatet att oljeläckorna tätnat. O 917 är dyr men ändå "billig".

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    727
    Medlem#
    3309
    Har för mig att den kostade typ 400:- skulle prova den i servon på en 900:a men det blev inte så så nu har jag provat den i en vinkelväxel som läcker på en lantbruksmaskin, verkar som det har funkat, läcker bara lite nu.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Småland
    Inlägg
    271
    Medlem#
    3744
    Tackar för alla förslag / tips och åsikter.

    Vi ska försöka hitta vad det är som läcker först, men i värsta fall kan man kanske testa med ovan nämnda "medel".


    / Jimmie

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    1 198
    Tack. Då slapp ja åka ner å kolla vad smetet hette.
    Har använt detta på både i och T-maskiner utan nån minsta försämring. Ford använder denna tillsats och ska vara godkänd av dom. VAG och BMW oxå. Osäker om godkännande där, men vet att det är testat iaf. Finns ofta att köpa hos de större märkesbutikerna oxå. Fast det är lite billigare hos Autoexperten. Har inte sett denna hos mekonomen tyvärr.
    Packboxen bakom remskivan läckte på ungarnas när vi köpte den. En 2,3T -91. Tät och fin nu. Även efter det obligatoriska "ny olja och byte efter 100 mil"-konceptet jag alltid gör med äldre bilar. Som tyvärr ibland resulterar i att man ändå får byta packboxen. Men icke denna gång. Skönt för ja har inte tid just nu.

    Hare!
    9-5AEROkombi -02/ 9-3SS 1,8t-03( 9K 2,3T-200 -91SÅLD)

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    1 547

    Omega 907 - luktar misstänkt likt diesel/villaolja?

    Ett oljebyte närmar sig för gammelSaaben( i signaturen). Det talas rätt mycket om Omega 907 och dess undergörande effekt på bl.a tickande ventillyftare. Tänkte prova detta undergörande medel och höra om det tystnar under huven.

    Funderar bara på vad den innehåller? 149:-/3 dl ~500:-/liter - rätt bra betalt jämfört med dieselpriset vid pumpen!
    9000CS 2.3i -92 Aero 16" med polerad kant.
    CAVGT40, 9000CS 2,3t automat -98

  15. #15
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Prövade du omega 907?
    Gjorde det skillnad?
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Gissningsvis någon detergent additiv i någon form av lösningsmedel.

    Ett billigare alternativ är en tunnare motorolja med god rengörande effekt för ett kort byte. Diesel bör man inte slå i motorn.

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    5 820
    Skulle inte hälla i någon extra tillsats, då varken biltillverkaren eller oljebolagen rekommenderar det. Tror tom att biltillverkarna förbjuder det nu..

    Jag skulle använt tex Mobil 1 0W40 SuperSyn, den har renande effekt, annars får det nog bli renovering..
    9-5 Aero -02
    900 RWD - evighets projektet

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 158
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Jag skulle använt tex Mobil 1 0W40 SuperSyn, den har renande effekt, annars får det nog bli renovering..
    Alla oljor till personbilar har renande effekt, vissa har dock mer än andra. Om Mobil 1 0W40 hör till dem som har mer renande effekt än oljor i överlag är en annan sak.

    Täta oljebyten mycket hellre än att slå i några flaskor med geggamoja i moroten, byt olja och kör en 1000km och byt igen. Roligt när det är rent under locket
    "Utan tvivel är man inte klok"

  19. #19
    Steg 1 NPs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    1 313
    Medlem#
    1887
    Citat Ursprungligen postat av 900 Power
    Skulle inte hälla i någon extra tillsats, då varken biltillverkaren eller oljebolagen rekommenderar det. Tror tom att biltillverkarna förbjuder det nu..

    Jag skulle använt tex Mobil 1 0W40 SuperSyn, den har renande effekt, annars får det nog bli renovering..
    Bara för klargörande
    Omega 907 skall man inte åka runt med.
    Töm i, låt stå på tomgång 10min, töm ur olja och byt.

    Skall fungera som Engineflush, fast i detta fall cirkulerar oljan som det normala flödet eftersom motorn är igång. Dvs kommer in i tryckare osv, som en engineflush antagligen inte gör.

    Ang OEM rekomendationer, i mitt fall rör det sig om en tickande Renault 19 -94, så jag kommer inte åberopa några garantianspråk

    I övrigt kan man ju alltid ställa OEMs rekomendationer ur det andra perspektivet. Brukarnas perspektiv.
    Rekomenderar Saab oilsludge?

    Alternativet är ju att ställa bilen och köpa en ny efter garantitiden, när det inte fungerar, eftersom åtgärder är förbjudna?
    Men får man köpa en ny motor? Jag vet inte!?

    Skämt åsido.

    Ibland får man göra åtgärder som inte behövts om allt fungerade enl faktabladet och kravspecen, men allt som oftast trillar man dit på mer eller mindre komplicerade "efterkonstruktioner"
    Pensionsfonden
    Saab 9-5 SC -06 / Saab 9-3T Cabriolet -99 / Porsche 997.1TT M6 / BMW 530d M -17 / BMW M135i -16

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2017
    Ort
    Solna
    Inlägg
    187
    Medlem#
    -

    Omega 917 erfarenheter?

    Hej,

    Det står att omega 917 tätar diverse läckage i motorer. Nån som har erfarenhet utav den i någon saab? Helst 9-3 Ttid.
    Saab 9-3 TTID

Liknande ämnen

  1. [LÖST] T5 B204L i Opel Omega
    Av ZoreX i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2017-11-20, 13:28
  2. Någon som har erfarenhet av Omega 907?
    Av JohanW i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-10, 18:48
  3. Köpråd, Opel Omega
    Av gamle svarten i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2005-10-02, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •