Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Touchguard TG-600 9000 -94

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    11

    Touchguard TG-600 9000 -94

    Hej har införskaffat mig en 9000 2.3 T-94
    Den har ett Touchguard TG-600 larm som är originalmonterat.
    Finns ingen fungerande fjärrkontroll till larmet dvs. inga SAAB "päron" eller original touchguard (finns en men ger bara signal på röd knapp)
    Jag lossade +polen för lite mek. När jag satte tillbaka den gick larmet.
    Startspärren är hanterad, så bilen startar. Larmsiren ( sitter i VF hjulhus) och blinkers går när man lägger på +polen.
    Finns det någon här på forumet, gärna i Trollhätte trakten att dryfta hur man tar sig vidare?
    Vad blir konsekvensen om man tar bort styrenheten till larmet ? Finns det baksida med det?
    Larmsirenen kan kopplas ur. Ta bort anslutningarna mot blinkers vid larmboxen.
    Centrallåset fungerade före +polen lossnades via nyckel
    Det finns ingångar från centralåset, huv givare och till bakluckan , men dessa borde bara var möjliga att koppla ur, men vad blir skillnaden mot att ta hela styrboxen?
    Jag har googlat fram ett schema som visar de olika anslutningarna in i boxen.
    Har googlat en hel del och även tittat igenom FAQ här på forumet.
    Det jag är ute efter i detta läge är att få bilen körbar. Jag skall senare ta tag i frågan om fjärrkontroller till centrallåset och fixa en startspärr.
    Tacksam för svar.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kom på att det finns en dold återställningsbrytare till larmet, men trycker jag på den händer inget. Kanske skall göras på specielt sätt? Jag har testat att låsa /låsa upp när larmet är i gång, med det avaktiverar inte larmet.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Det är ganska vanligt att de där larmen ger upp med tiden. Ganska sannolikt att du inte får det att fungera för att det är trasigt - vad sade säljaren?

    Oavsett så skulle jag vara oroligt för att det skulle ge upp snart även om det var helt, så jag skulle antagligen plocka bort larmet och ersätta med ett nyare, kanske med fjärrstyrning via telefonnätet och GPS-funktion (tyvärr har GPS-spårare ofta en viss aptit på ström).

    (Däremot har originallarmen från -95 (16pol) / -96 (25pol, två inkompatibla varianter) med fjärrstyrningsgrodan visat sig ganska robusta. Men det händer ändå ibland att de ger upp också, men inte i samma takt som Touchguard.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Om du har hanterat startspärren så borde du kunna koppla bort styrenheten.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    11
    Hej Tack för svaren. Tyvärr ingen info från säljaren. Bilen har stått avställd länge men togs i drift i höstas, och då byttes batteriet, så han torde ha drabbats av samma sak. VSS dvs startspärr med koppling till ECU tycks ha kommit först 1995, vilket är till min fördel som jag tolkar det.

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 983
    Medlem#
    5849
    Det är väl bara att plocka bort styrenheten och testa om det går att starta och att körriktningsvisare, signalhorn m.m fungerar?
    I alla fall i första läget, man kan ju misstänka att man faktiskt har kopplat in något, bränslepump eller startmotor kanske, över reläutgången på larmet som man behöver åtgärda..

    Vad gör ett eftermarknadslarm till originalmonterat, är det av ÅF med något förberett adapterkablage eller liknande?

    Något immobiliserande mellan TG och motorstyrenhet finns inte på det sättet.
    VSS är mer "mjukvara".
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    1994 och 1995 är utan VSS. Så inget problem där. Gissningsvis bryter larmet startmotortillslag eller bränslepump som stöldskyddsåtgärd. Finns det schema så hittar man det ganska enkelt. Tar man bort larmenheten så bryter man antagligen upp denna kretsen och bilen går inte att starta, men det brukar "bara" vara att återställa där man kopplat in sig.

    Skriv ett PM om det behövs hjälp.

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    11
    Hej tack för svaren.
    @Hyvens jag skickar ett PM ikväll.

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Från -96 har alla 2.3 turbo (170, 200, 225hk) VSS som standard, övriga hade VSS som fabrikstillval, men de flesta 96-98 av de övriga jag hittat med Saab-larm på skroten har haft det eftermonterade icke-VSS-larmet. VSS-larmet kräver andra kabelstammar, så det går inte att eftermontera.

    Saabs icke VSS-larm kom -95, men det är en variant med 16-polig kontakt för just -95.

    -94 och tidigare har ingen larmförberedelse, om det inte är en US-variant, där förekom ett fabriksmonterat larm utan fjärrstyrning.

    Det går visserligen att eftermontera ett -95 eller 96-98 icke-VSS-larm på en -94 eller tidigare, men det är mer jobb än att montera ett eftermarknadslarm på dessa. (På de bilar icke-VSS-larmen är avsedda för är dessa larm enkla att eftermontera i förberedda 16-poliga resp 25-poliga kontakdon.)
    Senast redigerat av Långmilare den 2023-03-10 klockan 00:09.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    11
    Kopplade bort styrenheten. Billen startar, blinkers och tuta fungerar. Dock fungerar inte varningsblinkersen, som jag tag får ta tag i vid tillfälle. Kanske nån kontakt som behöver flyttas ?
    Tack Hyvens och ni andra för hjälpen

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Fungerar varningsblinkersen med styrdonet ?
    Det kan vara blinkers relät man behöver löda om.

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Kan vara varningsblinkersknappen också, har bytt 2 st som gått sönder spontant - just den knappen är felbenägen.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Inlägg
    11
    Tack långmilare för tipset. Jag får mäta upp den.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •