Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Camber fram NG9-3X

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    11
    Medlem#
    78493

    Camber fram NG9-3X

    Hej, jag har bytt krängningshämmaren fram till den nya varianten, 26,2 mm, från maptun. Åkte sen och gjorde fyrhjulsinställning. Efter däcksfirmans justeringar var camber fram vänster -1,24 (toleransen enligt protokollet är -0,24 till 1,24) och höger -0,28. De ligger alltså inom toleransen, men i varsin ände på toleransområdet. Cross camber är -0,56 och toleransen där är: -0,30 - + 0,30. Värdet är alltså ganska mycket utanför godkänt. Saabs egna toleranser är snävare tror jag. Om jag förstår rätt går inte camber fram att justera. Vad tycker ni? Ska jag kolla/ byta bussningar i framvagn ( nu ursprungliga)? Eller sätta dit de justerbara bultar som finns att köpa? Eller spelar felvärdet inte så stor roll, bara köra vidare?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Gissar att subframe varit demonterad? Jag tolkar det som att den skulle behöva förskjutas något i sidled.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    11
    Medlem#
    78493
    Tack! Det stämmer för när verkstan satte dit nya kränghämmaren var de tvungna släppa på subframen, pga xwd’n . Frågan är hur de ska hitta rätt läge igen? Hjulinställningen gjordes av annan verkstad, då Saab verkstan inte hade utrustning. Går det hitta läget utan att kolla upprepat med hjulinställningsutrustningen?

  4. #4
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Det där låter drygt och dyrt, det är ju den första verkstaden som gjort fel.
    Har du pratat med dom om hur man löser detta eftersom jag förutsätter att framvagnen stod rätt så bra från början?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2009
    Inlägg
    11
    Medlem#
    78493
    Jo du har rätt kan ju bli bökigt. Men nu vet jag bättre hur det ligger till. Pratar med dem
    på måndag. Det här sista besöket var ju inte helt bra. Men de brukar vara jäkligt bra och väldigt pratbara o vettiga, så jag tror det löser sig. Tack för engagemanget o trevligheten ni som svarat!
    Ps. Trots allt känns bilen väldigt bra efter bytet till nya kränghämmaren o de kortare stabstagen som sitter där( samma som 9-5 og)

Liknande ämnen

  1. Camber alignment bult fram OG9-5
    Av TiaZzz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2016-01-18, 17:06
  2. camber vinkel fram på 9-5 ?
    Av Apex i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-06, 19:17
  3. Felaktig camber höger fram på ny OG9-5
    Av MrSpeed i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 22:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •