Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Tech2 säger "utan larm" OG9-5

  1. #1
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44

    Tech2 säger "utan larm" OG9-5

    Tjenare allesammans,

    Var hos en vän i tisdags för att få hjälp av hans Tech 2:a. Har ägt denna bil i nästan exakt ett år, men inte lyckats provocera fram någon larmsignal.

    Då det är en 2010 års modell, Griffin, så utgår man ju kallt från att bilen är utrustad med ett larm..? Men när kompisen kollade egenskaperna under "larm", fick han bara beskedet: "Utan Larm".

    Jag har inte kunskap eller ork till att gräva i hjulhuset, ej heller självförtroende/självkontroll till att meka. Så jag ställer bara en simpel fråga, om någon kunnig kan hjälpa mig med ett svar på detta... Kan det finnas ett alternativ att tidigare ägare ruttnat på meddelandet "Larmsiren ur funktion", det som kommer upp i SID:en när batterierna i larmet håller på att ge sig (hände på min 2005:a Aero för några år sedan) - eller kan det helt enkelt vara så att bilen inte alls är utrustad med ett larm?

    Tycker det är märkligt att en bil från 2010 inte skulle ha något larm. Eller?

    Tack på förhand!

    (Saab 9-5, 2010, 2.3T Biopower, Griffin, automat)
    Saab 9-5, 2.3T (Vector, Griffin, YS3E, 2nd Facelift)
    Automatväxel, Biopower - 2010 (210hk/136kW + Steg 1) + OpenSID (Sportcombi)

  2. #2
    Steg 1 Slave_joes avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Vingåker
    Inlägg
    1 482
    Medlem#
    5254
    Du kanske får upp relevant info om du skrivet reg/vin-nr här…https://shop.speedparts.se/sv/sidor/vin-tolken.html

    1 användare gillar detta inlägg


    Johan Brandt <-- Garaget.org
    Projekttråd
    STCS: #5254 SSK: #6777
    SAAB 9-3 Vector cab -07 SAAB 9-3 Griffin -12

  3. #3
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Slave_joe Visa inlägg
    Du kanske får upp relevant info om du skrivet reg/vin-nr här…https://shop.speedparts.se/sv/sidor/vin-tolken.html

    Tusen tack! Vilken kanonlänk! Trodde jag hade utforskat allt kring Speedparts, men de upphör aldrig att förvåna/överraska mig!
    Fann en jädrans massa info, men efter några scroll nedåt, fann jag raderna (med lite krimskrams på raderna mellan):

    "LARM LJUDINDIKERING - UTAN LJUDINDIKERING LARM"
    "STÖLDLARM - FÖRBEREDD FÖR STÖLDLARM"

    Däremot står det ingenting om "ljusindikering", men det kanske är irrelevant när det står "förberedd för.."?
    Jag har kontakt med en snubbe som ska skicka sin Aero -00:a till skroten. Är det skillnad på larm och _larm_ tro? Tänkte om man kanske kunde kasta nån hundring till honom och sedan be kompisen att programmera in larmet i min kärra med sin Tech 2:a, eller är det någon skillnad på larmen, som med andra delar (98-05/06-10)?

    Återigen, bugar och bockar för tipset om den otroligt matnyttiga länken, den kommer jag att ha användning för i framtiden!

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5, 2.3T (Vector, Griffin, YS3E, 2nd Facelift)
    Automatväxel, Biopower - 2010 (210hk/136kW + Steg 1) + OpenSID (Sportcombi)

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Det är samma delar alla årsmodeller, men du behöver ingen siren om du inte absolut vill ha detta. Jag hade gjort såhär:


    1. Kolla om det finns en brytare för att detektera om huven är öppen eller inte. Den sitter i bakkant vid ABS-aggregatet ungefär, och det finns även en kåpa i huven. Komplettera med denna om den saknas.
    2. Reservdelsprogrammera TWICE för larm och välj vad bilen har för andra grejer. Dvs UTAN tiltsensor, UTAN glaskross-sensor, och UTAN siren, fast med tutan som ljudkälla. Klart.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  5. #5
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Det är samma delar alla årsmodeller, men du behöver ingen siren om du inte absolut vill ha detta. Jag hade gjort såhär:


    1. Kolla om det finns en brytare för att detektera om huven är öppen eller inte. Den sitter i bakkant vid ABS-aggregatet ungefär, och det finns även en kåpa i huven. Komplettera med denna om den saknas.
    2. Reservdelsprogrammera TWICE för larm och välj vad bilen har för andra grejer. Dvs UTAN tiltsensor, UTAN glaskross-sensor, och UTAN siren, fast med tutan som ljudkälla. Klart.
    Tack, Hyvens!

    Hälften av det du nämner är - för mig - rena grekiskan. Men jag kommer självklart att spara dessa tips och ta med mig till min kunnige vän. Hoppas bara att jag inte promenerar för mycket på hans nerver med alla önskemål... Det var mycket bra tänkt och tipsat av dig. Ska googla och försöka att lära mig var allt sitter och vad det betyder innan jag kör iväg till honom. Kanske jag kan peka ut vad som behövs programmeras, helt enkelt - om jag har sådan tur att jag finner alla grejer du nämner.

    Det är ingen jättepanik, men vore väldigt bra att ha nu i dessa tider, när folk inte kan skilja på "ditt" och "mitt".

    PS. Har alltid hundar i bagaget, det går väl att programmera så att bilen beter sig som min förra -07:a? D.v.s. - på nyckeln - "ett tryck" för "låsning" och "två tryck" för totalt skydd inkl. rörelsesensor. Eller? (Det kanske jag skulle kunna kolla i länken som Slave_joe nämnde - om det finns någon form av "förberedelse för rörelsesensor"?)

    Trevlig helg till er hjälpsamma Saab-syskon!
    Saab 9-5, 2.3T (Vector, Griffin, YS3E, 2nd Facelift)
    Automatväxel, Biopower - 2010 (210hk/136kW + Steg 1) + OpenSID (Sportcombi)

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av AllVetarenVetInget Visa inlägg
    Tycker det är märkligt att en bil från 2010 inte skulle ha något larm. Eller?
    Det är inte alls givet att moderna bilar har larm, inte ens välutrustade sådana. Hos många biltillverkare är larm fortfarande ett separat tillval, dock ett förhållandevis billigt sådant. Min 2021a har inte larm.
    Senast redigerat av jellybear den 2023-03-03 klockan 11:21.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det är väl också ofta rätt onödigt med larm på just en og9-5, att bryta sig in i en og9-5 utan nyckel ger typiskt dålig utdelning om det inte ligger lösa saker i den, det är jobbigt att komma iväg med den utan en nyckel.

    Enda anledningen till att ha larm på en og9-5 skulle jag säga är att uppmärksamma skadegörelse, eller däck/katalysator-stölder. Men om detta pågår så är det väl frågan om förövarna bryr sig om ett larm som tjuter.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Ungefär så tänkte jag när jag valde bli att kryssa tillvalet "larm" för 2700kr på min Enyaq, trots att jag annars var ganska frikostig med kryssandet. Jag tror helt enkelt att larmet inte gör särskilt mycket nytta för mig som inte lämnar saker i bilen, men orsakar en del huvudvärk i form av falsklarmande.

  9. #9
    Sugmotor AllVetarenVetIngets avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Norra Skåne
    Inlägg
    44
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det är inte alls givet att moderna bilar har larm, inte ens välutrustade sådana. Hos många biltillverkare är larm fortfarande ett separat tillval, dock ett förhållandevis billigt sådant. Min 2021a har inte larm.
    Det var minsann en nyhet för mig! Kan tycka att moderna bilar borde ha larm som standard och inte som tillval! Sniket av tillverkarna!

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det är väl också ofta rätt onödigt med larm på just en og9-5, att bryta sig in i en og9-5 utan nyckel ger typiskt dålig utdelning om det inte ligger lösa saker i den, det är jobbigt att komma iväg med den utan en nyckel.

    Enda anledningen till att ha larm på en og9-5 skulle jag säga är att uppmärksamma skadegörelse, eller däck/katalysator-stölder. Men om detta pågår så är det väl frågan om förövarna bryr sig om ett larm som tjuter.
    Du har rätt i det. Har de väl bestämt sig för att demolera, förstöra och stjäla så finns det väl nästan ingenting som stoppar dem, tyvärr. Jag har ju en GPS som är konstant monterad i bilen, liksom en mobilladdare som laddar trådlöst och kniper åt telefonen automatiskt via IR-stråle. Inga miljonsummor, men ändå oerhört surt att bli av med om någon klåfingrig typ får för sig att det vore "bra att ha"... Bilen är pakerad på ett ganska säkert ställe om nätterna med god uppsikt, så de har att göra om de ska komma åt mina (eller grannarnas) grejer i bilarna. Men om det blinkar och/eller tjuter, så är det ju alltid någon som tittar ut på den privata parkeringen, vilket åtminstone avskräcker "amatörtjuvar". Hellre det än ingenting, tänker jag.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Ungefär så tänkte jag när jag valde bli att kryssa tillvalet "larm" för 2700kr på min Enyaq, trots att jag annars var ganska frikostig med kryssandet. Jag tror helt enkelt att larmet inte gör särskilt mycket nytta för mig som inte lämnar saker i bilen, men orsakar en del huvudvärk i form av falsklarmande.
    Har haft Saab i många år, ett antal 9-5:or och har endast råkat ut för ett falsklarm, det var väldigt blåsigt den kvällen, på snäppet till orkan. Men det kanske finns olika känslighet beroende på modell?
    Saab 9-5, 2.3T (Vector, Griffin, YS3E, 2nd Facelift)
    Automatväxel, Biopower - 2010 (210hk/136kW + Steg 1) + OpenSID (Sportcombi)

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Med "falsklarm" menar jag inte bara att bilen själv falsklarmar (även om det hänt mig ett par enstaka gånger, t.ex. p.g.a. hagel), utan även att jag själv råkar dra igång larmet t.ex. när jag låtit bilen stå på underhållsladdning av 12V-batteriet över natten (då låter jag huven stå på glänt) och glömmer att jag ska låsa med nyckel och inte fjärr. Oavsett fall så är det till grannarnas och min egen stora förtret när det börjar tjuta i villaidyllen.

    Just på 9-5an har jag också fått byta batterier i larmsirénen, så nog är larmet "ytterligare en sak som kan gå sönder".

    Eftersom jag under 20+ års bilägande i storstaden aldrig haft någon nytta av larmet i mina bilar så ser jag ingen poäng in att dels betala någon tusenlapp vid nybeställning av bil för att få larm, dels få de (inte allt för stora, men ändå) nackdelar ett larm drar med sig.

    Jag skulle gärna vilja veta om det finns någon som, sedan elektronisk startspärr infördes, faktiskt haft någon positiv erfarenhet av att ha billarm på sin svenne-banan-bil (specialbilar är en annan femma) - typ att larmet faktiskt har skrämt bort en tjuv eller liknande. Jag känner iaf ingen, och hade det varit någon märkbar skillnad hade nog försäkringsbolagen erbjudit rabatt på försäkringspremien för bilar med larm - precis som de gör för villaförsäkringar. Utan jag tror att de som köper larm till sin bil gör det för att det känns tryggare, inte för att det faktiskt ökar sannolikheten att ha bilen ifred.

  11. #11
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 920
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Eftersom jag under 20+ års bilägande i storstaden aldrig haft någon nytta av larmet i mina bilar så ser jag ingen poäng in att dels betala någon tusenlapp vid nybeställning av bil för att få larm, dels få de (inte allt för stora, men ändå) nackdelar ett larm drar med sig.

    Jag skulle gärna vilja veta om det finns någon som, sedan elektronisk startspärr infördes, faktiskt haft någon positiv erfarenhet av att ha billarm på sin svenne-banan-bil (specialbilar är en annan femma) - typ att larmet faktiskt har skrämt bort en tjuv eller liknande. Jag känner iaf ingen, och hade det varit någon märkbar skillnad hade nog försäkringsbolagen erbjudit rabatt på försäkringspremien för bilar med larm - precis som de gör för villaförsäkringar. Utan jag tror att de som köper larm till sin bil gör det för att det känns tryggare, inte för att det faktiskt ökar sannolikheten att ha bilen ifred.
    Ja, när jag bodde i stan under 6 år så hade jag 5 inbrott, en gång letade dom igenom bilen och stal prylar, övriga gånger verkar dom ha blivit bortskrämda av larmet, eller så tog dom inget.

    Dock är det ju en klen tröst när man står där med krossad ruta eller sönderbrutna lås..

    DOCK, när jag bodde i stan hade gjensidige 100% självriskreducering om man hade godkänt larm, det gjorde det ju värt varenda öre.. redan efter första inbrottet

    Håller dock med om att det är onödigt att montera sirenen på 9-5, den trasslar för mycket och ger för lite, om den börjar falsklarma i min 07'a (som min 01'a gjorde) så plockar jag bort den..

    2 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Byta CIM utan Tech2?
    Av djac93 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2023-01-29, 17:27
  2. Koda bort larm med Tech2 NG9-3
    Av ppt704 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2022-01-14, 21:54
  3. Orsaker till utlöst larm / Larmlista läst med Tech2 OG9-5
    Av ztam i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2017-03-27, 11:21
  4. Svar: 7
    Senaste inlägg: 2015-05-12, 21:55
  5. har en 9-3 Aero 01 Utan larm? Vad kostar att installera orig
    Av RaggaOktay i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-02-27, 19:09

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •