Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Varvtal rusar NG9-3 B207

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2023
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Varvtal rusar NG9-3 B207

    Hallå, ny medlem här, ha överseende om jag inte kan tugget.
    Jag har alltså en 9-3 2,0t BioPower från 2009, manuell låda.
    Motorn har strulat på okänt sätt under en period, motorlampan har lyst och ”begränsad prestanda” dykt upp då och då, vilket betyder att motorn är helt strypt i första och andra växeln och turbon bortkopplad i tredje.
    Sen började även abs/antispinn/antisladd att krångla för att till sist dö helt. Då lämnade jag in på verkstad och betalade knappt 10000 för att fixa en trasig fönsterhiss, en brusten fjäder och det dåliga hjullager som verkstan påstod var felet bakom abs/antispinn-krånglet. De sa även att motorlampan hängde ihop med hjullagret.

    Det var alltså 5-6 veckor sen och allt var frid och fröjd i nån vecka, Abs och antispinn funkade som det skulle och motorfelet var borta. Men nu har motorlampan lysa igen, motorn har ”begränsad prestanda” till och från och så det här med varvtalet som är närapå konstant och som jag inte kan förklara.
    När turbon går igång är det som om en osynlig fot trampar på kopplingen. Varvtalet rusar men bilen accelererar inte alls i samma grad. Det är som att köra i sand. Varvtalet går upp och ner, ibland taktfast, inbland oregelbundet, nån gång har det rusat upp mot 6000 varv när jag hade gasen i botten tillräckligt länge. Jag tror inte det är kopplingen som slirar, det har aldrig luktat nåt och på motorväg kan det hända även i femte och sjätte växeln. Det känns som sagt som om något utomstående trampar ner kopplingen, vilket får mig att tro att det finns nåt automatiskt system i bilen som fått spel och frikopplar så fort turbovisaren närmar sig det röda och motorn ger lite effekt.

    Är det nån kunnig som har en bättre teori? Jag vore tacksam.

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Skåne
    Inlägg
    417
    Nej, inga automatiska frikopplingssystem. (Har du läst instruktionsboken?)
    Om varvet verkligen rusar är det kopplingen. Det finns inget annat (rimligt) ställer kraftöverföringen kan svikta.

  3. #3
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Börja med att läsa ut felkoder iochmed att du har lysande motorlampa.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Alexander B Visa inlägg
    Nej, inga automatiska frikopplingssystem. (Har du läst instruktionsboken?)
    Om varvet verkligen rusar är det kopplingen. Det finns inget annat (rimligt) ställer kraftöverföringen kan svikta.
    Nej precis. Varje växel har ju en konstant utväxling som ger ett visst motorvarvtal givet en hastighet på hjulen. Om motorn varvar upp utan att hastigheten ändras på samma växel slirar kopplingen (är det t.ex. dreven i lådan som slirar blir problemet liksom växellådan väldigt, väldigt snabbt övergående).

    Men vad gäller de andra problemen är ju dessa bilar notoriskt känsliga för dåliga batterier. Om du inte vet att det är fräscht skulle jag kolla det eller ev byta oavsett. ABS/Antispinn-lampor är vanliga symptom på detta.

Liknande ämnen

  1. Trögstartad, högt varvtal, ryck NG9-3 B207
    Av Tomaten! i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2022-05-01, 20:52
  2. 9-5 Rusar på tomgång för att sen dö
    Av Raven i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-10-04, 22:34
  3. Varvtal ökar vid växling NG9-3 B207
    Av andre.m i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 14:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •