Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Antisladdsystem ur funktion NG9-3

  1. #1

    Antisladdsystem ur funktion NG9-3

    Hej!

    Jag har en saab 9-3 2004 årsmodell som får upp felmeddelande att antisladdsystemet är ur funktion. Det började med att antisladdsystemet varnade ibland (har för mig att det var vid vänster svängar) men sedan en tid tillbaka varnar den hela tiden.

    Jag har läst av felkoden med en Foxwell automaster pro som säger "lost communication with steering wheel angle sensor". Direkt när jag släcker varningen så kommer den tillbaka.

    Jag har haft in bilen till verkstad som hävdar att det kommer kosta 9000kr ungefär, antingen att byta rattvinkelsensor eller rattmodul (är det cim de menar?)

    Det känns överdrivet att betala 9000kr för något när bilen är värd ca 25 000kr..

    Nycklarna är I dagsläget dåliga, knapparna till centrallåset fungerar inte.

    Hur går jag tillväga om jag vill åtgärda detta själv?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Enklast är ju att skaffa en beg cim och flytta över givaren för att testa om det hjälper. Så länge nyckeln fungerar att starta med kan du lägga till nya nycklar till din bef cim. Sen kan man ju inte stirra sig blind på värdet på bilen heller. Är bruksvärdet stort och det inte är nå fel på bilen så kan man såklart lägga ner en del pengar. Alla bilar kostar att laga, även nyare. Det är ju skillnad om man verkligen planerar att byta.

  3. #3
    Tack för svar!

    Även om jag bara byter givaren, behöver jag inte koda om nya nycklar? Så fattade jag det i en annan tråd...

    Hur lägger jag till nya nycklar i den bef. cim'en?

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Nej, om du bara byter givaren så behöver inga nycklar kodas om. Nya nycklar kodas med Tech2 och man måste ha minst en nyckel tidigare. Alla nycklar kodas in samtidigt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av Mattiasohult Visa inlägg
    Det känns överdrivet att betala 9000kr för något när bilen är värd ca 25 000kr
    Även om du självklart ska göra en anstränging att försöka komma undan billigare än så med en begagnad CIM, så tycker jag nog ändå att tankegången ovan är felaktig - bilens värde är inte ett argument till att inte spendera de pengar som krävs för att hålla den rullande - utan det är bara att inse att kör man gammal bil så kommer reparationer att behövas lite då och då för att hålla den rullande. Att ha verkstadsräkningar på 10-20kkr per år för en rejält begagnad brukis är fullt normalt, precis som att du på ett år antagligen tankar bilen för minst lika mycket pengar som den är värd.

    Utan frågan du ska ställa dig regelbundet är "vad är alternativet?" - I det här fallet kanske alternativet till att spendera pengarna som krävs för att fixa CIM är att skrota den eller sälja den i befintligt skick och köpa annan fungerande bil? Gissningsvis är de båda ett ekonomiskt sämre alternativ. CIM är ju en känd svag punkt på ng9-3 som man förr eller senare åker på att byta.

  6. #6
    Tack för svar!

    Finns det något alternativ till tech2 för att koda om nycklar?

    Om jag får tag i en beg. CIM inkl. 2 nycklar, kan jag byta hela Cim'en utan att behöva koda om något?

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Du behöver tech2:an

  8. #8
    Jag har nu bytt rattvinkelsensor (dock från en 1.8t, min är 2.0t)

    Den varnar fortfarande för antisladd ur funktion, dock finns inte felkoden kvar när jag söker med min foxwell automaster pro.

    När jag testar släcka koden så kommer den tillbaka direkt.

    Någon som har en aning?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    981
    ng9-3 ger ju konstiga fel när batteriet är dåligt. Hur är skicket på det? Är inte just antisladd ett typiskt spökfel då?

  10. #10
    Den har ju varnat för rattvinkelsensor och nu är den bytt och den varnar inte för det längre.

    Dock ligger antisladd ur funktion fortfarande kvar.

    Kan det krävas kalibrering?

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Fick du upp felkoden tidigare med samma verktyg (din "foxwell automaster pro")? Eller var det i ett annat verktyg (i så fall vilket?) du fick felkoden?

    Anledningen att jag frågar är att de flesta diagnosverktyg klarar inte av att läsa koder från annat en motorstyrsystemet. Så antisladd, ABS, P-sensor- m.fl. koder syns då inte alls även om de finns där.

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Ja. Det krävs kalibrering.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Fick du upp felkoden tidigare med samma verktyg (din "foxwell automaster pro")? Eller var det i ett annat verktyg (i så fall vilket?) du fick felkoden?

    Anledningen att jag frågar är att de flesta diagnosverktyg klarar inte av att läsa koder från annat en motorstyrsystemet. Så antisladd, ABS, P-sensor- m.fl. koder syns då inte alls även om de finns där.
    Jodå, felkoden var "Lost communication with steering wheel angle sensor". Jag lämnade in bilen på verkstad som konstaterade att rattvinkelsensorn var trasig enligt deras dator.

  14. #14
    Tack!

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Antisladdsystem ur funktion NG9-3
    Av Mraz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2017-10-09, 19:22
  2. "Antisladdsystem ur funktion" på 9-3SC -06
    Av markuz85 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-15, 23:40
  3. Antisladdsystem ur funktion. "Stor" grej?
    Av 9-3a i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-07-07, 12:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •