Sidan 5 av 5 FörstaFörsta ... 345
Resultat 81 till 86 av 86

Ämne: Felsökning ABS 9000 -98

  1. #81
    Jag har fortfarande inte hunnit mäta något med tech2, men oavsett är det ju sjukt märkligt att det fungerar när jag stoppar tillbaka min gamla, (pirat), givare vänster bak och tar bort den speedpart skickade fel, (höger bak till vänster bak). Det kan absolut ha med avstånd och sådant att göra, men det känns fortfarande märkligt att det är SÅ känsligt att man får exakt samma fel som att den inte fungerar alls, (triggar vid 20).

    Dessutom sätter jag dit en givare där jag sågat av klacken och höftar distans med en mutter och lite zipties. Att det skulle fungera bättre än splitterny högerbak givare alltså.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2023-05-25 klockan 11:02.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #82
    Vad är det för mutter/bultstorlek på downpipe för Saab 9000? Jag passar på att byta nu när jag ändå rustar upp bilen och en av bultarna höll på att förstöra min dag.

    7897DAA4-4FC1-4786-98C8-F2A764A05B2B.jpg
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  3. #83
    Hej på er!

    Besiktning.png

    Bilen är ä-n-t-l-i-g-e-n igenom besiktningen. Jag har kört bilen i 9 år nu, (totalt 10 besiktningar), och detta var nog den värsta någonsin. Bromsar som inte fungerar, rostiga bromsrör, dåliga bromsskivor, ABS som strular så jag vet inte vad, avgasrör som läcker, grenbultsmutter som dras av. Ett rent helvete denna gången. Nedan har ni ni totalen fixat inför denna omgången:


    Downpipe
    Avgasrör
    ABS-styrenhet
    ABS-givare höger fram.
    ABS-givare vänster fram.
    ABS-givare höger bak.
    ABS-givare vänster bak.
    Bromsrör vänster bak
    Bromsrör höger bak
    Broms (renovering) höger fram
    Broms (renovering)vänster fram
    Broms höger (renovering) bak
    Broms vänster (renovering) bak
    Bromsskiva höger fram
    Bromsskiva vänster fram
    Bromsskiva höger bak
    Bromsskiva vänster bak
    Bromsbelägg höger fram
    Bromsbelägg vänster fram
    Bromsbelägg höger bak
    Bromsbelägg vänster bak
    Laga hål i tanken, spolarvätska.
    Damask, vänster fram.


    Allt som allt hade jag följande bromsverkan på besiktningen:

    HF: 2.0
    VF: 1.9
    HB: 1.6
    VB: 1.6

    Med bilen besiktgad blir det nu att sätta på sommardäcken, (som behöver bytas) - men nu är det också dags att ge sig på resten. Byta framskärmar, hitta vettiga bromsok bak, (ser risker med handbromsmekanismen som börjar bli dålig), bromsrör fram, kosmetiskt som lampor och annat - men nu kommer den i alla fall rulla igen! Kul med 9000 som bruksbil, de blir ovanligare och ovanligare. (Kör den cirka 1400 - 1800 mil per år).

    Bilen.png

    Tack för all hjälp i respektive trådar. Utan er hade jag inte kunnat hålla bilen rullande med enbart min egna kunskap.

    Kommer uppdatera grundinlägget med vad det var som strulade med ABS-givare, samt länka till några av era svar. Det kan vara bra att spara till framtiden.

    //Pontus

    4 användare gillar detta inlägg


    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  4. #84
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Vad var felet med ABS nu då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #85
    @Rz ber om ursäkt för att jag glömde följa upp här men felet löste sig när jag bytte den "nya" givaren som satt vänster bak, men som var höger bak, (som speedparts hade skickat fel, jag hade beställt rätt).

    Nu har ABS fungerat felfritt sen det att jag skrev att jag hade löst det i denna tråden. Det är jättesvårt att säga om problemet var att den höger-bak givaren som satt vänster-bak var trasig från fabrik eller att det var så att man inte kan ha höger-bak på vänster bak för att det blir fel med distanserna. Jag har bytt så mycket givare i denna processen att jag har tappat räkningen. Svårt att analysera vad som faktiskt har varit trasigt från start, trasigt från fabrik eller fel del på fel plats.

    Min magkänsla säger mig att den första givaren jag någonsin bytte aldrig var trasig, utan bara en "falsk positiv" och att jag sedan efter den första givaren har jagat spöken hela tiden.

    Summa summarum - ABS givare suger, köp original från start eller laga själva. Jag vill aldrig behöva felsöka denna typen av ABS-fel igen.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  6. #86

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felsökning av A/C 9000 -96
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-07-08, 19:42
  2. [LÖST] Felsökning ACC i 9000
    Av SaabTurbo i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 00:01
  3. FAQ: Felsökning ABS på SAAB 9000
    Av Prodigal_Son i forum FAQ
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 23:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •