Sidan 2 av 5 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 86

Ämne: Felsökning ABS 9000 -98

  1. #21
    Jag förstår, det är olika sätt att felsöka beroende på vilken generation/år det är. Jag tror dock att jag gör som så att jag byter alla fyra givare nu, då kommer jag ha ett utgångsläge där jag vet att alla fyra givare är bra och nyligen monterade. Två frågor till detta:

    1. När jag undersöker ABS-Krans - hur "sliten" är för sliten? Jag rent visuellt tycker jag att alla ser bra ut. Bilen är ju 25 år gammal så det är inte helt blank metall, men ser verkligen bra ut.
    2. Vad är det för typ av skruv som håller fast givaren? Storlek/längd? Går den att beställa på något bra ställe?


    Fasen vad dessa jäkla ABS krånglar alltså.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  2. #22
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Man mer eller mindre behöver en Tech2 när man jobbar med detta.

    Antingen att du har en är du jobbar med det, åker till någon där du kan använda/låna en eller tar hjälp att laga av någon som har en. Det är väldigt knöligt att få ordning på ett trasslande 9000 ABS-system utan att kunna titta på felkoder och läsa hjulhastigheterna för kontroll.

    1 användare gillar detta inlägg

    RZ

    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #23
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Ser kransarna normala ut så är det sällan problem med dem men nåt annat som spelar in är avståndet mellan givare och krans. Har sett en del piratgivare som genar lite där och de kommer för långt ifrån.

  4. #24
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Oftast är det själva kabeln, går att byta om man vill och kan.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  5. #25
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Jo, om det är original - men i det här fallet så är det piratgivare och det ursprungliga beteendet tydde på själva givarna, att de gav för svag signal vid låga hastigheter.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  6. #26
    @Långmilare finns det något jag kan göra åt det? Försöka kapa lite av plasten runt så den går några mm djupare? Dum idé?
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  7. #27
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Det skulle jag undvika, eftersom hylsorna då inte fungerar med originalgivare. Placeringen är dessutom styrd av skruven också.

    Sedan skulle jag säga att om en givare med tiden ger för låg utsignal så är problemet magnetmaterialet, så att flytta givare närmare är bara en tillfällig lösning (om det skulle fungera, vet ej, men toleranserna ligger i millimeter-klass - tidiga 9000 hade justerbara hållare och en speciell metod för att justera avståndet).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  8. #28
    Jag tror fortfarande att planen att jag byter alla givare och, (höger fram/vänster bak kvar), och om det inte fungerar så får jag försöka ta bilen till någon med tech2 eller bara svälja stoltheten och lämnade in den. Problemet är ju att jag nu har körförbud i och med att jag inte fick ordning på ABS i tid så svårt att åka runt för att träffa snälla Saab-personer som kan hjälpa till och läsa ut felkoder.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  9. #29
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2023
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Intressant att se att du har exakt samma problem som jag.
    Allt normalt tills jag kommer över 20km/h då tänds ABS-lampan. Det där med att stänga av i farten kan jag inte prova då min bil är en automat.
    (Saab 9000 CS 2.3 Turbo Automatisk, 200hk, 1997)

    För mig måste det vara givaren höger bak för innan jag bytte den så funkade allt perfekt. Köpte en billig på Autodoc precis som du.
    Nu kanske någon undrar varför jag byter en givare om jag inte har några problem med ABS:en, men det beror på att jag råkade ha sönder den gamla när jag skulle demontera bakaxelröret.

    Nåväl, när jag monterar givaren så ser jag att den är längre från kransen än givaren på andra sidan, så jag filar ner klacken som den sitter på så att den kommer igenom längre och närmare mot kransen.
    Härligt, nu börjar inte ABS-lampan längre att lysa vid 20-30km/h, men då uppstår ett annat intermittent fel.
    Nämligen att när man bromsar in mot stillastående så ibland, beter sig bromsen konstigt, skakar till som om ABS:en aktiverats utan att däcket tappat fäste och pedalen trycks mot foten så att inbromsningen blir kraftigare än jag tänkt.
    Detta hände alltså bara ibland. Kanske en gång av 10.

    Nu har bilen stått över vintern och nu när jag körde iväg igen för att testa den så vid 20-30km/h så börjar ABS-lampan att lysa igen.
    Funderar på att fila mer på klacken, eller att köpa en annan givare från Saabklubben.
    Jag skall lämna in den för att få ett oljeläckage fixat på bilen och efter det borde den vara ok för besiktning, men om ABS:en börjar krångla igen, så skiter sig den planen.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Om du filar på klacken, hur länge tror du det kommer att klara sig? Eftersom problemet sannolikt är att magnetmaterialet tappar magnetisering relativt snabbt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Djupet på givaren borde man kunna jämföra med den orginal som satt på plats.
    Sen verkar det som att kablarna till ABS-givarna (fram ivilketfall) 97 och 98 var
    av dålig kvalite.

  12. #32
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Köp en original så slipper du jaga konstiga fel.

    Detta är samma sak som TK och vevaxelgivare, original är det enda jag skulle köpa.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 927
    Den enda original saab som finns kvar är VF till modiga 2850kr. Kollar man på ATE som är den troliga oem leverantören så ligger de på runt 2000kr st från tyska köplador. Saab/Hedin ersätter de andra till givare från nederländska A.B.S som det ser ut. Givarna från ProParts har utgått hos Saab/Hedin...

  14. #34
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Djupet på givaren borde man kunna jämföra med den orginal som satt på plats.
    Sen verkar det som att kablarna till ABS-givarna (fram ivilketfall) 97 och 98 var
    av dålig kvalite.
    Nja, kablarna är rätt utsatta, och minsta lilla brottsanvisning förvärras över tiden. Statistiskt räknar jag med att 1-2 givarkablar går på en 9000 under bilens livslängd, men eftersom man inte vet vilka givare som har svagheter i sina kablar blir det kontraproduktivt att byta preventivt. De som går sönder är antingen beroende på skador(som vikningar) eller (tror jag) i början av badkarskurvan, är kabeln perfekt tillverkad (och inte blir skadad efter detta) så är böjningen elastisk, korroderar inte och tar (om mina antaganden är korrekta) i princip inte slut.

    Jag har inte sett några originalgivare som avlidit pga. magnetiseringen blivit otillräcklig (dvs. för låg utsignal) - det enda felen som uppstår på original är kabelbrott och, för 96-98, oxiderade kontaktstift (felet löses tillfällig om man kopplar ur och i dem igen).

    Originalgivaren är ATE såvitt jag vet, utom för tidiga 48 kuggars 9000 där det var TRW och en annan, justerbar, hållare.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  15. #35
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av koli Visa inlägg
    .Nåväl, när jag monterar givaren så ser jag att den är längre från kransen än givaren på andra sidan, så jag filar ner klacken som den sitter på så att den kommer igenom längre och närmare mot kransen.
    Härligt, nu börjar inte ABS-lampan längre att lysa vid 20-30km/h, men då uppstår ett annat intermittent fel.
    Nämligen att när man bromsar in mot stillastående så ibland, beter sig bromsen konstigt, skakar till som om ABS:en aktiverats utan att däcket tappat fäste och pedalen trycks mot foten så att inbromsningen blir kraftigare än jag tänkt.
    Detta hände alltså bara ibland. Kanske en gång av 10.

    Nu har bilen stått över vintern och nu när jag körde iväg igen för att testa den så vid 20-30km/h så börjar ABS-lampan att lysa igen.
    Funderar på att fila mer på klacken, eller att köpa en annan givare från Saabklubben.
    Jag skall lämna in den för att få ett oljeläckage fixat på bilen och efter det borde den vara ok för besiktning, men om ABS:en börjar krångla igen, så skiter sig den planen.
    Alla problemen tyder på för låg utsignal - utsignalens storlek från givarna är till sin natur proportionell mot hastigheten då den är en derivata.

    Så, felindikeringen kommer för att den ser att hastighetssignalen är urimlig när du kör, men det faktum att du inte får en felindikering betyder inte att signalen är rätt. Och som du märkt, vid låg hastighet så blir signalen fel vid låg hastighet så att ABS tror att däcket låst och försöker frigöra det. (Kontrollen av när signalen är orimlig sker säkert bara när man uppnått någon viss hastighet.)

    Jag skulle betrakta den där givaren som skrot. Oavsett om den går igenom besiktningen. Du vill inte ha ett opålitligt bromssystem.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #36
    Intressant diskussion kring det här med givare. Som @Koli skriver längre upp så är original SVINdyrt. Eftersom att alla 4(!) givare på min bil gått sönder över en period på 10 år, (kabelbrott), så sitter det piratgivare runt om. Kostanden för 4X nya är inte proportionerlig i förhållande till bilens värde och begagnade är svårare och svårare att få tag på begagnat.

    Jag kollade nu krans vänster fram, (däcket som gav utslag med hyvens TECH2), där det också satt en typ 5 år gammal piratgivare. Inga skador på kransen mer än att den är smutsig, se video nedan.

    https://youtube.com/shorts/mb29iy62Jds?feature=share

    Efter videon tog jag lite tid och snyggade till kransen, (tog bort ytsmuts/ytrost och stoppade tillbaka givaren. Exakt samma fel.

    Bilden nedan visar givare: 6C76EC34-6E64-47F4-B0E7-FE41F5D2F27A.jpg
    6C76EC34-6E64-47F4-B0E7-FE41F5D2F27A.jpg

    Jag håller nu på att byta gamla, (pirat), givare höger fram och vänster bak. Då kommer det sitta 4 helt nya, (pirat), runt hela bilen. Fungerar inte det så vet jag inte vad jag gör. Börjar få slut på idéer. Såhär i efterhand så skulle jag köpt original för 9 år sedan när det började strula. Men som fattig 18-årig student kändes det tufft.

    Eventuellt om någon kan sälja 4 begagnade original för ett vettigt pris så man kan byta till det.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  17. #37
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    De är tyvärr svåra att ta loss i helt skick, om de suttit ett tag. Jag gissar att man behöver värma "lagom mycket" med svets för undvika att ha sönder dem mekaniskt när man försöker dra ut dem ur hållaren.

    Med helt nya piratgivare så bör du åtminstone kunna reklamera om det inte fungerar,

    Det var väl också så att för 9 år sedan så var bilden av de verkliga problemen med piratgivare inte lika tydlig. (Däremot den allmänna regeln om man normalt slipper dåliga överraskningar om man håller sig till originaldelar - även om det finns en hel del fall där piratdelar fungerar bra, problemet är bara att veta vilka det är.)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #38
    Uppdatering - jag har nu bytt alla givare till nya (pirat) på alla däcken. Fortfarande samma problem. Har nu testat att sätta en gammal givare vänster fram, (tog en gammal vänster bak som jag sågade till och satte vänster fram). Samma fel ändå - lampan tänds vid exakt 20km/h. 3 olika givare vänster fram, samma fel ändå. Jag har slut på idéer kring vad jag kan göra här nu.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  19. #39
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Läser du ut felkod varje gång att det är vä fram?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #40
    Nej, har inte tillgång till Tech2 och bilen har körförbud så har tyvärr inte längre möjlighet att åka till någon för att låna. Det kan vara precis vilken givare som helst.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felsökning av A/C 9000 -96
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-07-08, 19:42
  2. [LÖST] Felsökning ACC i 9000
    Av SaabTurbo i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 00:01
  3. FAQ: Felsökning ABS på SAAB 9000
    Av Prodigal_Son i forum FAQ
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 23:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •