Sidan 4 av 5 FörstaFörsta ... 2345 SistaSista
Resultat 61 till 80 av 86

Ämne: Felsökning ABS 9000 -98

  1. #61
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    En sak dock, sitter givarna korrekt monterade? Fel avstånd kan också ge låg utsignal.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  2. #62
    Jag har egentligen inte gjort något annorlunda mot vad jag brukar göra när jag byter givare @Långmilare. Kika videon jag skickade på kransen. Där ser du lite i alla fall.

    Egentligen har jag tagit ur den gamla, stoppat i den nya, sett till att ”klacken” nuddar, linjerar upp skruven med hålen och sedan skruvat fast. Det inte om det är något jag gör tokigt där?

    C432E5F8-10A9-43A9-8DFE-CFA6EDF1442E.jpg
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  3. #63
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  4. #64
    Vart ska den plasthylsan sitta? Känner inte igen den alls, (har inget minne av att det suttit någon där någonsin(?)).

    Kollar man denna videon, (typ vid 27 min), stoppar han inte heller dit någon plasthylsa:
    https://youtu.be/Dkc0pEqp-NA

    Edit: Var trött när jag läste igår. I och med att kabeln är skyddad behöver man separat breakoutbox för att mäta det jag pratade om. Det har jag tyvärr inte.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2023-05-20 klockan 08:53.

  5. #65
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Plasthylsan sitter ju där på bilden. Från andra sidan. Den är bara mörkare.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #66
    På min bild? Förstår nog inte helt vart den ska sitta. Ser den inte.

    Vad tror ni om att byta kransar som nästa steg, (oavsett om jag går över till original givare eller inte). Tänker att det kanske är lättare för piratgivare att läsa fina kransar.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2023-05-20 klockan 12:03.

  7. #67
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    På din bild. Sensorn går igenom den. Den sitter bakifrån av någon anledning.

    - - - Uppdaterad - - -

    Jordkabeln som visats på bild är den till Trionic. Har inget med ABS att göra
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #68
    Sitter ABS-ringen ”löst” på navet? Hittar ingenstans där jag bara kan beställa en ABS-ring bak och ingenting annat. Jag vet att jag fortsatt behöver få på original-givare bak, men utanför det - vad tror ni om att byta kransar?

    BC9301CE-0538-434A-A968-0AE2FFFC40C2.jpg

    2x hjulnav är kostanden av 1x original-givare. Eller är det bara att slänga pengar rätt i sjön vid denna punkten?
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  9. #69
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Plasthylsan sitter ju där på bilden. Från andra sidan. Den är bara mörkare.
    Var inte beredd på att den satt från fel håll. Lite småjobbigt Jobbigt att plocka ut den (icke destruktivt) för att sätta den åt rätt håll.

    Ok, verkar ju funka iallafall, den styr den givaren så den sitter centrerat i hålet så de magnetiska effekterna blir rätt, men däremot missar man styrning av insticket på givaren - givaren ska ju normalt bottna i hylsan. Men det bör bara vara lite extra jobb att få till insticksdjupet.

    PS. Hylsan kallas plastic sleeve i Youtube videon, och han verkar inte plocka ut den ur fästet.

    Citat Ursprungligen postat av MuLLvaD3n Visa inlägg
    2x hjulnav är kostanden av 1x original-givare. Eller är det bara att slänga pengar rätt i sjön vid denna punkten?
    Jag tvivlar på att hjulnavet är problemet, har aldrig sett problem med klackarna på bakre hjulnavet, jag tyckte det såg dessutom normalt ut på bilderna.
    Senast redigerat av Långmilare den 2023-05-20 klockan 16:22.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #70
    Då finns det egentligen inte så mycket kvar att byta förutom till originalgivare bak. Har ju bytt styrenhet dessutom. För tolkar jag tråden här rätt så är det fortsatt givare som verkar vara boven i dramat.

    De givare jag köpte från Autodoc. Jag funderar på att slipa ner klacken på dem någon/några millimeter bara för att se om det ger annan felbild. Även om det inte fungerar så kanske man kan få livstecken från systemet medans jag väntar på nya givare. Dessa har jag fått pengar tillbaka för så de ligger just nu bara i bilen.

    Jag får hjälp att mäta med Tech2 på onsdag. Visar givare bak 0 km/h så returnerar jag även dessa till speedparts, men det är bra att få mätvärden att skicka med i reklamationen & försäkra oss om att det är fortsatt bak som bråkar.

    Sa vi att det var 4647061 och 4647053 för givare bak från ATE på min bil?
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2023-05-20 klockan 16:46.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  11. #71
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Ja, Saabs artikelnummer 4647053 är vänster bak och 4647061 är höger bak.

    Nej, det ser väldigt mycket ut som givarna, men osvuret är bäst.

    Det skulle ju kunna vara något annat elektriskt strul, man slutar aldrig att förvånas med vad somliga kan ställa till med i elsystem, men om det för inte allt för länge sedan fungerat bra med originalgivare så är väl elsystemet högst sannolikt Ok i det stora hela.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #72
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Själv ser jag det som extremt osannolikt att det är nå problem med givarna efter så många byten hit och dit och felet ändå kvarstår. Jag tror man stirrar sig blind på fel saker helt enkelt. jag har ingen aning om ts kunskaper i elektrisk felsökning men det låter mer som planlöst bytande och gissande än riktig felsökning. Kanske måste man gå djupare än vad kunskaperna räcker till? Man kanske måste rigga upp och se signalerna under drift helt enkelt i realtid.

  13. #73
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    ...Jag tror man stirrar sig blind på fel saker helt enkelt. jag har ingen aning om ts kunskaper i elektrisk felsökning men det låter mer som planlöst bytande och gissande än riktig felsökning. Kanske måste man gå djupare än vad kunskaperna räcker till?...
    Du har helt rätt i ovan. Mina kunskaper sträcker sig till att mäta att kablar är OK och att givarna genererar ström, men det är också ungefär där det tar stopp. Vet inte om du har läst hela tråden, men varför givare bak är fortsatt misstänkta är ju delvis på grund av vad du säger. Helt nya givare bak, (pirat från autodoc och nu pirat från speedparts), som visar noll reaktion till hastighet i realtid via tech2. Om du har tips på vad man mer kan angripa, (utanför att mäta med tech2), för att försöka utesluta att det är givare bak mottages det tacksamt!
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2023-05-22 klockan 11:00.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  14. #74
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Fast i början var det ju vänster fram som krånglade? Nu båda bak? Det rimmar liksom inte riktigt..........Så jäkla kinkigt kan det omöjligt vara. Jag har skruvat med bilar i 35 år och bytt otaliga givare och nästan aldrig nån original. Mäta med Tech2 kan ju ha sina sidor det också för var tar den signalen ifrån? Det kan ju vara efter den position som ev är trasig. Signalerna från givarna kanske kommer fram till boxen men tar sig inte vidare av någon anledning som ligger utanför givarna så att säga.

  15. #75
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Fast i början var det ju vänster fram som krånglade? ...
    Det var höger bak som krånglade från början med kabelbrott. När det inte löste problemet att att byta höger bak beställde jag vänster fram, (för den gav signal i tech2). När det inte fungerade så bytte jag alla 4, (alltså höger fram och vänster bak).

    JAG HAR DOCK LÖST DET.
    Ska inte bli långrandig här men ikväll var jag ute vid bilen i lugn och ro för att gå igenom allt igen och se om jag kunde göra någon ful-lösning med klacken på de piratgivare jag köpte från AutoDoc som jag fick pengarna tillbaka för. När jag skruvar av vänster bakdäck och kollar på givaren som sitter där så ser jag när jag är lite mindre trött att det är en givare för höger bak som sitter där. Kollar då på högersidan och ser att det är en höger bak som sitter där med.

    Speedparts har alltså skickat två HÖGER BAK-givare till mig. Jag kollar plastpåsarna och ser att det står höger bak/vänster bak på respektive påse, så man har lagt fel givare i fel påse.

    Jag tar fram en gammal givare som jag har sågat av klacken på för att montera vänster fram och bygger i en provosorisk klack med hjälp av en mutter. Sagt och gjort kör jag iväg och testar bilen. Inga lampa. ABS fungerar.
    GivareBak.JPG

    Nu ska jag bara få en ny vänster bak av Speedparts så är bilen up and running igen.

    För att sammanfatta

    1. Höger bak går sönder. Kabelbrott. Byter till AutoDoc pirat - ABS-lampan slocknar inte.
    2. Läser ut felkoder. Vänster fram, intermittent. Byter till AutoDoc pirat - ABS-lampan slocknar inte. Med vad vi vet idag var detta antagligen en gammal, sparad felkod. Vänster fram var aldrig trasig.
    3. Byter ut höger fram & vänster bak. AutoDoc pirat - ABS-lampan slocknar inte. Kopplar in tech2. Noll utslag i hastighet höger/vänster bak. Felkoder höger/vänster bak. Trasiga från fabrik. Får pengarna tillbaka av AutoDoc.
    4. Byter ut höger & vänster bak till pirat från SpeedParts. ABS-lampan slocknar inte.
    5. Ser att jag har fått 2 höger bak från Speedparts. Sitter alltså givare för höger bak både vänster och höger bak. Byter tillbaka till gammal givare vänster bak. Lampan slocknar direkt & nu fungerar systemet som det ska.


    Jag kommer uppdatera huvud-inlägget med relevant information för framtiden ifall någon springer på liknande problem med autodoc givare. Jag gör detta när jag har fått ny vänster bak från Speedparts.

    Vilken jävla soppa alltså.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  16. #76
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Det ska inte vara något problem att sätta vänste-givare på högersidan och tvärtom - med undantag att man riskerar att böja sönder kabeln eftersom böjningen inte stämmer. Så felet är inte i sig att det var en höger-bak-givare på vänstersidan.

    Du har mer att göra - att kontrollera att den levererar hjulhastigheterna korrekt. För om den läser hastigheten fel i låga hastigheter så släcker den visserligen lampan, men den kan börja ABS-bromsa när den inte ska. Om du inte kan mäta upp hjulhastigheterna med Tech2, prova att bromsa hårt, speciellt på en grusväg där man lätt kan låsa däcken.

    Det är väldigt obehagligt (och farligt beroende på trafiksituation) när ABS:en hindrar bromsning pga. felaktiga hastighetsavläsningar. Har råkat ut för 75%:ig bromsbortfall med en halvtrasig givare (ABS:en rapporterade fel men bara ibland på bilen) på Mark IV-bromsarna (troligen lurade den ABS:en att alla hjul utom 1 höll på att låsa), så jag är noga med att ABS:en fungerar 100%. För om du får hjulsignal 0 km/h så tror ABS:en att däcken låst - och i mätningen du hade tidigare när givaren bak vaknade runt 15 km/h och du skulle ha det på båda bakbromsarna så gissar jag att det skulle resultera i att du runt 10 km/h bara bromsade med frambromsarna.

    Hjulgivarna ska hänga med ända ner till någon enstaka km/h, och av ABS-beskrivningen att döma så krävs det att den klarar ner till 6 km/h (dvs. nedre gränsen för ABS-bromsning på Mark IV) för korrekt funktion. Detta oavsett om lampan är tänd eller inte.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  17. #77
    Jag ska fortfarande möta upp allt med systemet. Det kan vara så att vänster bak, (som var höger bak givare), också var trasig då. Oavsett så var något konstigt med nuvarande höger bak från speedparts i och med att saker blev bättre med nya, (gamla), givaren där. Sen är planen fortsatt att jaga ikapp originalgivare att sätta dit.

    Gårdagen handlade bara om att få livstecken från systemet så att jag med gott samvete kunde lägga 3000k på originalgivare!

    Jag uppdaterar när allt är mätt med tech2.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2023-05-23 klockan 06:59.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  18. #78
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Skillnaden på höger och vänster är ju bara rent fysiskt, de kan vara spegelvända och olika långa kablar. Rent funktionsmässigt ska det inte vara nån skillnad. Det är inte så att det är det faktiska avståndet mellan givare och krans som ändras hela tiden då mellan olika givare? Så att det bör kontrolleras och ev mätas in?

  19. #79
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Skillnaden på höger och vänster är ju bara rent fysiskt, de kan vara spegelvända och olika långa kablar. Rent funktionsmässigt ska det inte vara nån skillnad. Det är inte så att det är det faktiska avståndet mellan givare och krans som ändras hela tiden då mellan olika givare? Så att det bör kontrolleras och ev mätas in?

    Är inte ABS-givarna likt vevaxelgivare känsliga i vilken riktning dom monteras ?
    En vevaxelgivare är ju gjord för att monteras i en viss vinkel mot tandhjul/triggerhjul för att läsa ribborna rätt. Vrider man givaren fel får den svårt att läsa topparna korrekt.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  20. #80
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 926
    Aldrig sett eller hört att de måste sitta i en viss vinkel? Finns det nån givare som gör det?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felsökning av A/C 9000 -96
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-07-08, 19:42
  2. [LÖST] Felsökning ACC i 9000
    Av SaabTurbo i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 00:01
  3. FAQ: Felsökning ABS på SAAB 9000
    Av Prodigal_Son i forum FAQ
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 23:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •