Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 86

Ämne: Felsökning ABS 9000 -98

  1. #41
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Precis, måste köra, släcka felkod, köra osv.

    Förstår att det inte är lätt.
    Men det måste ju finnas någon närmare dig än bara Hyvens.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  2. #42
    Har vi koll på någon som är aktiv på forumet fortfarande & har Tech2 någorlunda nära Göteborg?

    Edit: jag hittade en karta över personer med tech2 verktyg runt om i Göteborg. Jag har slängt ut ett par trådar där så ser vi om jag kan få tag på någon.

    Uppdaterar fortsatt här när jag vet mer. Om inget annat kan denna tråden bli en riktigt bra lessons-learned för framtiden & piratgivare.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2023-05-07 klockan 20:58.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  3. #43
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Har du kontrollerat huvudkontakten till ABS enheten.
    Koppla bort gör rent. Det kan ju inte bli sämre.
    Samma med kontakten till vänster fram upp vid vindrutan.
    Men den har du ju joxat mer med.

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #44
    Vart sitter huvudkontakten för ABS-enheten på 9000 från 98? Faktiskt aldrig varit där och pillat.

    Uppdatering kring TECH2: jag har fått kontakt med massvis av grymt snälla personer i Göteborg & Omnejd, så jag kommer förhoppningsvis kunna felsöka lite mer noggrant i veckan.

    Vad tror ni om videon på kransen vänster fram?
    https://youtube.com/shorts/mb29iy62Jds?feature=share

    Kan det vara en orsak?
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  5. #45
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    jag ser inget fel på kransen och med tanke på att den är blank i mitten så kan ju inte givaren sitta för långt ifrån iallafall.....Nästan så man misstänker för nära men det brukar ju inte betyda annat än att den förstörs mekaniskt. Gör inget mer nu innan du läst felkoder, annars famlar du bara i blindo.

  6. #46
    Citat Ursprungligen postat av koli Visa inlägg
    Intressant att se att du har exakt samma problem som jag......
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Precis, måste köra, släcka felkod, köra osv....
    Citat Ursprungligen postat av Timpa Visa inlägg
    Har du kontrollerat huvudkontakten till ABS enheten.
    Koppla bort gör rent. Det kan ju inte bli sämre.
    Samma med kontakten till vänster fram upp vid vindrutan.
    Men den har du ju joxat mer med.
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    jag ser inget fel på kransen och med tanke på att den är blank i mitten så kan ju inte givaren sitta för långt ifrån iallafall.....Nästan så man misstänker för nära men det brukar ju inte betyda annat än att den förstörs mekaniskt. Gör inget mer nu innan du läst felkoder, annars famlar du bara i blindo.
    Hej på er!

    Nu har jag precis fått hjälp av en fatastiskt snäll person via facebook som kom hit med en tech2'a där vi hade möjlighet att köra och testa med en tech2'a ansluten och jag tror vi har hittat problemet. Se nedan:

    1. När vi startar tändning och stoppar in Tech2 spottar första felkoden ut - intermittent, vänster fram, (innan jag kört bilen).
    2. Startar om bilen, kör upp till 20km/h, lampan tänds och vi stoppar in tech2 utan att stänga av motorn - då får tech2 inte kontakt med bilen.
    3. Startar om bilen, stoppar in tech 2, felkod spottar ut - vänster fram, intermittent.
    4. Startar om bilen, stoppar in tech 2, får kontakt och läser av värden. Börjar köra. Får värden vänster fram, höger fram, 2km/h båda bak, (fast värde), bilen når 20km/h, lampan tänds, tech2 hänger sig/förlorar kontakt med bilen.
    5. Startar om bilen, stoppar in tech 2, felkod spottar ut - vänster fram, intermittent.
    6. Startar om bilen, läser av värden, cruisar runt i cirka 15-19 km/h, efter en stund "kickar" vänster ABS bak igång. Värder ser OK ut, sekunden vi passaerar 20 km/h så tänds lampan och tech2 tappar koppling.
    7. Startar om bilen, stoppar in tech 2, felkod spottar ut - vänster fram, intermittent.
    8. Startar om bilen, kör runt så länge vi kan under 20 km/h, alla givare ger värden förutom höger bak.


    Det enda vi kan komma på att det är som strular nu är ABS-styrenheten. Den TROR att vänster fram är trasig när den i själva verket inte är det. Höger bak är antagligen inte heller trasig, (helt ny). Detta förklarar varför ABS har betett sig så himla konstigt och varför det har varit väldigt svårt att felsöka.

    Nästa steg på agendan blir att stoppa in en beg ABS Styrenhet - om inte någon annan här tror att det skulle kunna vara något annat som krånglar.

    Värt att notera är att vi har tagit ur styrenheten, blåst ur kontakterna och monterat tillbaka den. Samma problem fortfarande.

    //Pontus
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  7. #47
    Okej - glöm inlägget ovan. Jag stoppade i en ny styrenhet för ABS-givare. Detta gjorde att vi fick bort den eviga felkoden "vänster fram, intermittent", men var antagligen aldrig problemet.

    Vi har nu kört runt, återställt felkoder, kört bilen, återställt felkoder, kört bilen, återställt felkoder om och om igen.

    Båda mina helt nya ABS-givare bak, (pirat), ger 0 utslag. Men båda mina helt nya ABS fram, (pirat), ger utslag, se filmen nedan.
    https://www.youtube.com/shorts/K0YlbLSvCyg

    Båda givarna är uppmätta till korrekt ohm, (Alltså inte kabelbrott), och ger utslag när vi snurrar däcket, (dock ger höger bak misstänksamt lågt utslag). Får även felkoder från både höger och vänster bak nu i tech2, (lite 50/50 men antar att det är för att den bara tar en av dem eftersom att båda bråkar).

    Summering
    Det är med väldigt stor sannolikhet så att båda piratgivarna bak är kassa från fabrik. Det förklarar också varför felet "började" när jag bytte från min riktiga, men helt trasiga, givare bak till pirat. Det är nog också därför det har varit så svårt att felsöka.

    Steg ett nu blir att försöka få tillbaka pengarna och sedan försöka hitta ett par hela originalgivare att stoppa in för att se om det åtgärdar problemet.

    //Pontus
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  8. #48
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag tycker inte de främre verkar friska heller, de verkar inte ge signal under 7-8 km/h, men i Mark IV-beskrivningen så står det att gränsen för ABS-bromsning är 6 km/h. Såvitt jag minns fanns inga hopp i hastighetsmätningen vid låga hastigheter (utom möjligen vid 1 km/h).

    Sitter givarna på rätt avstånd? Styrhylsorna fram och bak ska ha olika höjd.

    Om man får felindikering vid stillastående är det typiskt avbrott som skapar det. Men det kan ju ha varit i styrdonet som felet fanns, dock är ofta pressade kontaktdon en luring - om det är en dålig pressning så löser det sig ofta tillfälligt om man bråkar med kontaktdonet. Om du har tid, prova att byta tillbaka och se om det intermittenta felet återkommer. Inga skador i kontaktdonet?

    Urkopplingen första gången man uppnår 20 km/h är by design, jag antar att det har med säkerhetscertifiering att göra, dvs. jag gissar att man inte har kunnat att bevisa att systemet är säkert när diagnoskommunikationen är aktiv, och löst detta genom att på detta sätt slå av den vid normal drift.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #49
    @Långmilare:

    "Jag tycker inte de främre verkar friska heller, de verkar inte ge signal under 7-8 km/h, men i Mark IV-beskrivningen så står det att gränsen för ABS-bromsning är 6 km/h. Såvitt jag minns fanns inga hopp i hastighetsmätningen vid låga hastigheter (utom möjligen vid 1 km/h)."

    Yes - jag tror bara att det är tech2 som är något seg. Vi gjorde ett gäng testkörningar och jag gick tillbaka och kollade på fler videos. De börjar reagera redan på 5km/h ibland, (och antagligen lägre), om jag inte accelererar så fort.

    Sitter givarna på rätt avstånd? Styrhylsorna fram och bak ska ha olika höjd.
    Japp - det ser korrekt ut i alla fall, (men vet inte hur "nära" det ska sitta). Svårt att se, men ser som sagt korrekt ut.

    Om man får felindikering vid stillastående är det typiskt avbrott som skapar det. Men det kan ju ha varit i styrdonet som felet fanns, dock är ofta pressade kontaktdon en luring - om det är en dålig pressning så löser det sig ofta tillfälligt om man bråkar med kontaktdonet. Om du har tid, prova att byta tillbaka och se om det intermittenta felet återkommer. Inga skador i kontaktdonet?


    Kan testa detta imorgon igen!

    Urkopplingen första gången man uppnår 20 km/h är by design, jag antar att det har med säkerhetscertifiering att göra, dvs. jag gissar att man inte har kunnat att bevisa att systemet är säkert när diagnoskommunikationen är aktiv, och löst detta genom att på detta sätt slå av den vid normal drift.

    Vi förstod detta efter att ha lekt runt lite med tech2'an.

    Men nu till frågan... vad tycker ni är ett rimligt nästa steg? Är det att försöka hitta original fast gamla och stoppa in? Köpa pirat från annan leverantör, te.x speedparts, för att se om det fungerar? Jag vet inte riktigt vad som är ett rimligt steg nu. Känns spontant som att byta båda givare bak är ett bra första steg.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  10. #50
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Långskott.

    Sitter jordkabeln på plats till ECU:n?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  11. #51
    Inte en aning - har faktiskt inte kollat det? Vart sitter den?

    Fråga: Är speedparts ABS-givare samma skräp som autodoc? Har svårt att hitta en höger-bak beg.

    Speedparts:
    https://shop.speedparts.se/sv/prod/s...98/187053.html

    Autodoc
    https://www.autodoc.se/era/14555325
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  12. #52
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Jag skulle nog skaffa ATE (som tillverkade Saab original) från Litauen, borde vara äkta vara från något restlager https://www.ebay.com/sch/i.html?_fro...=1&_dcat=33560

    Det är 46470xx-varianterna med det nyare kontaktdonet du ska ha (053 och 061 för bakre).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  13. #53
    Det var estimated delivery hela vägen fram till 15-19 Jun för 53 och 61… då blir bilen stående så jäkla länge. Jag har kört med speedparts förut, (det var en sån som satt där innan som fick kabelbrott), men vet fasen inte om jag vågar chansa längre.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  14. #54
    Jag har nu beställt, (och bytt), till nya ABS från speedparts bak, (båda sidor). Visserligen pirat, men har haft givare från speedparts förr som fungerat, tyvärr har jag ingen tech2 att läsa felkoder eller hastighet med nu, men det är verkligen identiskt problem som innan.

    Jag har helt slut på idéer nu. ABS-lampan tänds fortsatt vid 20km/h.

    Edit: testade även att byta tillbaka till gamla ABS styrenheten, (fortfarande exakt samma fel).

    Kollade även på vad jag antar är jordkabel till ECU som @RZ nämnde längre upp. Den ser OK ut.

    32E6EBDE-7530-4439-89B2-7A3D9F94CD8B.jpg
    B6E4CD77-763D-49F5-8CB1-A654F9FEE288.jpg
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2023-05-19 klockan 20:03.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  15. #55
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Stod det något tillverkningsdatum på givarna från Speedparts? Den magnetiska försämringen är mest tidsbunden.

    För indikationen är för låg signal. Kan möjligen kunna vara kabeln emellan, eller kanske som RZ misstänker en saknad jordkabel, men tyvärr så är nog givarna fortfarande de mest misstänkta. Skulle kunna vara att de inte sitter på korrekt avstånd också.

    Och du hade väl inte problemet för några år sedan med originalgivarna, problemen började väl med Speedparts-givare?

    Vi har bara kört original och ATE-givare på våra bilar och har aldrig råkat ut för din problembild.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #56
    Ingenting så tyder på när dem är tillverkade från Speedparts:

    EE98C488-A17F-4206-B9EB-78F0FF367E3B.jpg

    Nej, hade inte denna typen av problem innan jag bytte till pirat, men samtidigt så
    Körde jag i flera år med pirat höger bak, (den som nu gick av), innan allt detta började.

    Edit 1: Finns det något annat jag kan mäta? Något annat jag kan testa? Senast kända felet var NOLL hastighetsutslag på BÅDA bakdäcken med tech2’a. Även om piratgivare kan vara dåliga då borde det väl inte ge NOLL utslag? (Går ju att mäta att dom genererar ström när jag snurrar däcket).

    Kabeln som jag kopplar in ABS-givaren in som går fram till ABS styrenhet? Har ni varit med om att den gått sönder. Kan jag mäta den på något sätt?

    Edit 2: jag har ju bytt bromsskivor runt om hela bilen, det är långsökt men kan jag ha gjort något som påverkar då?
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2023-05-19 klockan 21:20.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

  17. #57
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Finns det ens kransar kvar på hjullagren bak då? Så att sensorerna kan läsa något? Jag har sett några bortrostade sådana och då brukar det oftast bli ABS ingrepp vid inbromsning från låg hastighet till stillastående. Men det kan ju vara än sämre på din bil.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #58
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Jordkabeln satt väl fastskruvad?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  19. #59
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Det faktum att de vaknar över en viss hastighet är en stark indikation på för låg signalnivå - och denna typ av givare har en utsignal som i princip är proportionell mot hastigheten.

    Det faktum att båda uppvisar samma problem skulle jag säga är en stark indikation på att det är ett konstruktionsfel på de givarna. Om givarna har legat i lager ett tag så degenererar magnetismen på i princip samma sätt som om de var monterade - därav frågan om tillverkningsdatum, hos bättre tillverkare så finns det oftast datum och/eller annan information som gör att man kan spåra tillbaka till tillverkningsdatum.

    Det enda kända felen (för 9000, og900 bör ha samma felbild) på originalgivare är att kabeln vickas av samt att det för 96-98 blir oxid i kontaktdonen som ligger i de hemliga facken under baksätet (men det senare är lätt fixat, om man motionerar kontaktdonen).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #60
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Finns det ens kransar kvar på hjullagren bak då? Så att sensorerna kan läsa något? Jag har sett några bortrostade sådana och då brukar det oftast bli ABS ingrepp vid inbromsning från låg hastighet till stillastående. Men det kan ju vara än sämre på din bil.
    Jag tycker verkligen att de ser OK ut. Jag försökte ta en film men det ser MYCKET värre ut än vad det är när jag tar med blixt och filmar från konstig vinkel. Det är tydliga tänder på ringarna. Med det sagt är det nog dags att byta ändå, men är de så dåliga att de borde utläsa NOLL hastighet?

    https://youtube.com/shorts/OfZXog1yuiA?feature=share

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Jordkabeln satt väl fastskruvad?
    Haha, japp! Tog bara av den för att visa slitage.

    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Det faktum att de vaknar över en viss hastighet är en stark indikation på för låg signalnivå - och denna typ av givare har en utsignal som i princip är proportionell mot hastigheten.

    Det faktum att båda uppvisar samma problem skulle jag säga är en stark indikation på att det är ett konstruktionsfel på de givarna. Om givarna har legat i lager ett tag så degenererar magnetismen på i princip samma sätt som om de var monterade - därav frågan om tillverkningsdatum, hos bättre tillverkare så finns det oftast datum och/eller annan information som gör att man kan spåra tillbaka till tillverkningsdatum.

    Det enda kända felen (för 9000, og900 bör ha samma felbild) på originalgivare är att kabeln vickas av samt att det för 96-98 blir oxid i kontaktdonen som ligger i de hemliga facken under baksätet (men det senare är lätt fixat, om man motionerar kontaktdonen).
    Jag hör dig och du har antagligen rätt. Rätt beslut här är verkligen att montera på orginalgivare men det är över en månads beställningstid och det kostar skjortan. Det känns helt galet att 2 olika tillverkare, speciellt speedparts, säljer så dåliga givare att de inte ens registrerar någon typ av signal på båda däcken? Då är det totalt 4 givare som är så dåliga från fabrik, (legat på hylla), att de är helt kaputt. Kan vara så, känns bara helt galet att de kan hålla på och sälja sånna givare.

    Fram fungerade trots allt.

    Edit 1: Jag hittade lite teknisk dokumentation som visar hur man kan mäta. Vet inte om det är OK att ladda upp den här på forumet, men i kort stod det som följande:

    Jag ska mäta strömmen, (AC), mellan pin 28 & 46 i kontakten som går till styrenheten. Bör få värden mellan 150 och 700 mV. Ska även mäta resistansen här som bör vara runt omkring 1000 kohm. Är det mer/oändligt antar jag att det kan vara kabelbrott mellan där jag kopplar in ABS-givare & ECU.

    Det är en start i alla fall.
    Senast redigerat av MuLLvaD3n den 2023-05-19 klockan 23:19.
    Saab 9000, 1998 A50 150hk, 20 000 mil.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Felsökning av A/C 9000 -96
    Av PelleJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2016-07-08, 19:42
  2. [LÖST] Felsökning ACC i 9000
    Av SaabTurbo i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-07-18, 00:01
  3. FAQ: Felsökning ABS på SAAB 9000
    Av Prodigal_Son i forum FAQ
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2005-02-22, 23:58

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •