Hej!

Lite Bakgrund:
Det känns som att jag har varit i ett konstant krig mot mina ABS-givaren på Saaben och under de snart 10 åren jag har kört den och tagit hand om den har jag nog under 1-års tid aldrig haft fullt fungerande ABS-bromsar. Allt som oftast trasiga givare, och det har egentligen gått som ett klockspel runt bilen.

Med en stundande besiktning är nu dags att släcka den där lampan igen. Sagt och gjort så mäter jag alla mina ABS-givare runt hela bilen. I vanlig ordning så är det 1 givare som är trasig. Höger bak har kabelbrott och behöver bytas ut. Beställer följande givare: https://www.autodoc.se/era/14555325 och monterar på bilen. ABS-Lampan släcks. Skönt. Ingen givare på bilen är nu mer än 5 år gammal.

Tyvärr är inte felet helt åtgärdat.

Felet/Problemet
Intermittent ABS-problem. När jag startar bilen så släcks lampan precis som vanligt. Kör jag under 20 km/h så tänds inte heller ABS-lampan, men när bilen passerar 20-30km/h så kommer den där irriterande ABS-lampan krypande. Inte såntdär traditionellt "ABS-pumpar/beter sig konstigt nu tänds lampan" sätt, utan den bara tänds. Drar jag ut på större väg och lägger mig i 80km/h, stänger av bilen i farten och startar igen så släcks lampan och håller sig släckt tills dess att bilen trillar ner till ungefär 50km/h.

Felet yttrar sig helt enkelt mellan hastigheterna 30-50km/h. Jag har tyvärr inte tillgång till Tech-Tool. Är det någon här som antingen:

  1. Har haft samma eller liknande fel och vet hur man kan tänkas åtgärda det.
  2. Vet hur jag på bästa sätt felsöker bilen så jag fattar vilken givare/krans det är som strular, (om det är så att det är givare eller krans).


Som med alla mina trådar kring denna bilen så är det ni som har gjort att jag kunnat hålla bilen rullande i snart 10 år - och jag uppskattar alltid er hjälp jättemycket.

//Pontus