Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 39

Ämne: Drivaxel/Drivknutsproblem bak NG9-3 TurboX

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    25

    Drivaxel/Drivknutsproblem bak NG9-3 TurboX

    Håller på och ska byta drivknutsdamask till inre drivknut vänster bak på Turbo X. (Självklart passar jag på att byta packbox till slutväxel!)

    Det här är rent utsagt ett helvete. Åkte till Svenska Bil och pratade med deras "Saab XWD expert" som bara konstaterade att "Vi byter endast komplett drivaxel", han hade ingen aning om hur det skulle göras. Jag hade såklart med mig drivaxel utan damask (som vi klippt bort) och den nya damasksatsen köpt från samma Svenska bil, och ifrågasatte hur man kan sälja damasksatser om det inte går att byta endast damask.


    Höll fram drivaxeln så han kunde kika, han vände sig till datorn och inget finns i WIS (endast för främre drivknutar, FWD) men efter lite vridande och vändande på axel/knut konstaterar han att man nog får dremla upp bak i huset runt knuten för att få bort huset och sedan försöka lokalisera någon form av låsring någonstans, tvätta rent och fetta allt såklart, sen sätta tillbaka det i omvänd ordning. Men han hade ju aldrig gjort det själv så mer hjälp än så kunde han ej ge.

    Dremlade upp huset, fick bort det från knuten, Lossade låsringen, riggade i skruvstäd o började slå, den rörde sig väl en halvcentimeter men sitter stenhårt fast.

    Någon som gjort detta som kan tipsa eller komma med input ? Altså inte på de vanliga FWD som iaf är byggda så man förstår, utan på dessa bakre XWD drivaxlar/knutar. Detta är ju helt sinnessjukt att man ska behöva dremla upp huset för att komma åt låsringen som sitter på "fel" sida knuten! Och hur fan ska man sen få bort knuten, och även om man får bort hur får jag tilblaka den utan att skada ???
    Saab 9-3 Turbo X

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    För er andra som kan tänkas få problem med damaskerna så beställde jag detta jobb på Gustaf E Bil utan problem. ca 1900kr i arbetskostnad per sida.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  3. #3
    thern: Vilken Gustaf E - verkstad gjorde det jobbet?

    Har en Turbo X där den yttre klämman på damasken till den yttre drivknuten bak gått av. Det blev MYCKET grafitfett på den fälgen kan jag meddela. Efter ett besök på den lokala SAAB-verkstan kunde konstateras att drivknuten och även damasken verkade oskadda. Det hela avhjälptes temporärt med en ny klämma typ "slangklämma" och nytt fett i knuten. Känner dock att jag skulle vilja ha knuten nedplockad och rengjord och sen ihopsatt med ny damask och nytt fett.

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2009
    Ort
    Karlsborg
    Inlägg
    160
    Medlem#
    8435
    Skickade lite info i pm.
    Om damasken är hel så skulle nog jag bara lossa båda klämmorna och dra in damasken, göra rent och dra tillbaka, fästa med nya klämmor. Synd att det är lite udda utformning på damasken, skulle nog gå med universal om man inte är petig. Fast det blir lite mycket fett där det intevska vara.
    Kör just nu:
    Saab 9-3X 2.0T BioPower XWD eLSD '10

  5. #5
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Hur gick det med detta? Fick du tag i nån mer info?

    Har precis köpt en xwd med samma problem.
    /M
    Akta skinnet!

  6. #6
    Finns det eftermarknadsprylar till detta som passar inre drivknut vänster bak på Turbo X ? Original Bälgsats 93192953 ligger på runt tusenlappen. Arbetskostnaden det dubbla.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    http://www.schwedenteile.de/bellows-...ml?language=en
    Denna fick jag som länk av en annnan forum-medlem. Jag fick dock en original hos handlaren i sverige för nästan samma peng.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    den satsen är till 9-5 men den kanske är användbar för det.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-11-02 klockan 22:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Nån skillnad borde det vara. Det jag noterat på originaldamasken är att det är väldigt tjockt gummi mot drivklockan.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  10. #10
    Den som är till ng9-5 ska passa har jag hört. Har tydligen en mer human prislapp. :-)

  11. #11
    Enligt Mechanum ska den till ng9-5 inte passa. Ändå är det många som har använt den?

  12. #12
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    enligt många trådar i usa så är damasken identisk i sats 93192953 resp 13311878. Kanske bara är nåt övrigt i satsen som skiljer och då är det såklart inte samma om man frågar en vanlig återförsäljare. Den hugade köper och testar och rapporterar här. Listpriset är ju 978kr resp 341kr så det är ju en viss skillnad.

  13. #13
    StefanM: Helt rätt.. Hugad som jag är så är den beställd och detta ska testas! Den är ju 1/3 av priset för den andra och alla på övriga forum skriver att det är ingen skillnad och att det passar hur bra som helst. Varför skulle de ljuga tänker jag?

  14. #14
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 679
    Medlem#
    7660
    Det funkar inte med ett sånt verktyg som bilverkstäder har där man trär damasken över knuten? (Har bara sett dem, aldrig testat..)
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 922
    nä det fungerar bara med damasker avsedda för dylik montering, de är super stretchiga. En "vanlig" i gummi går aldrig att få över en kona än mindre nå pneumatiskt verktyg. Inte för att jag har testat nåt annat än kona men jag har svårt att tro att det skulle gå.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-11-02 klockan 22:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    32
    Citat Ursprungligen postat av lillen 761 Visa inlägg
    http://www.schwedenteile.de/bellows-...ml?language=en
    Denna fick jag som länk av en annnan forum-medlem. Jag fick dock en original hos handlaren i sverige för nästan samma peng.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Det är jag som är "en annan forum-medlem". Jag köpte damasken till ng9-5 i länken ovan efter att ha läst följande tråd: http://www.saabcentral.com/forums/sh...d.php?t=396914

    Har även visat denna för Maptun som också trodde den skulle passa, dock slutade det med komplett drivaxelbyte för mig så därför kan jag ej garantera att den passar. Vilket artikelnummer har damasken som du köpte av svensk återförsäljare lillen 761?

    Vill nån köpa damasken i fråga rekommenderar jag ett PM

  17. #17
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Visby Gotland
    Inlägg
    2 512
    Jag kollar och återkommer med artikelnummer.

    Skickat från min GT-I9506 via Tapatalk
    Akta skinnet!

  18. #18
    Denna beställde jag: 13311878

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    32
    Yes, det verkar ju vara samma som jag beställde. Därav vore det intressant att veta vilken damask svenska återförsäljare rekommenderar, Maptun kände inte till någon passande när jag fick mitt byte utfört i våras.
    Senast redigerat av Moderator den 2023-11-02 klockan 22:04. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  20. #20
    Denna rekommenderar SAAB ÅF att man använder: 93192953

    Kostar tre gånger så mycket som 13311878.

    Kartongen innehåller inre och yttre. Vet inte om yttre passar, det är inre som ska bytas i första hand. Möjligt att bägge passar klockrent och då byts bägge. Det jag har sett på andra forum är att det talas om den inre...
    Senast redigerat av ime95mos den 2015-10-02 klockan 17:05.

Liknande ämnen

  1. TurboX / TX
    Av dino i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-04-24, 09:50
  2. Vad för främre bromsok på NG9-3 TurboX
    Av Ekan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-20, 10:28
  3. Sänkning är det lika med drivknutsproblem 9-3 SS?
    Av Trued i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-15, 11:06
  4. Drivknutsproblem, HJÄLP!
    Av LillTjejen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-08-04, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •