Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Knackljud i motor B2x5

  1. #1
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -

    Knackljud i motor B2x5

    Köpte en '02 9-3 150hk manuell igår för ett par tusingar bara. Den har ett knackande ljud som följer varvtalet (inte tickande och låter inte som kedjan). Körde den försiktigt hem och höll jag mig under 2000 varv lät det inte mycket, men runt 2-3000 varv bankar det riktigt. På tomgång kommer det och går. Vad ska man börja kolla på, ngt som sitter löst som kan spännas, eller är den skrot?

    Den läcker även lite kylarvätska ngnstans, tänkte göra tipset jag hittade här att lossa topp-bultarna en och en och spänna dem enligt anvisningen. Kan det även hjälpa på skrammel, eller är det lönlöst?

    Länk till film med ljudet:

    https://youtube.com/shorts/IUJ0sbBNxLs?feature=share
    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Lagerknack, motorrenovering.

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Med det sagt, det går att bara byta lagren och köra vidare, trots att många säger att det inte går.
    Har bekant som gjort det på ett par bilar som rullat många tusen mil efter det.

  4. #4
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Förmodligen vevlagren.

  5. #5
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Ok, tack för info. Vevlagren, då är det ner i botten på motorn alltså? Knackandet låter som det är uppe i toppen mot h.sidan/passagerarsidan, men svårt att lokalisera exakt.
    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

  6. #6
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    883
    Kamkedjedrivningen/balanskedja möjligtvis om ljudet är uppe vid passagerarsidan..
    Börja ta av ventilkåpan och kika.

    Kan vara svårt och se men man måste nog börja någonstans där.

    1 användare gillar detta inlägg



  7. #7
    Sugmotor Jonte_Malmös avatar
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    57
    Medlem#
    -
    Nu har jag haft av ventilkåpan, efter det spände jag topp-bultarna enligt den här:

    http://www.townsendimports.com/Saab_..._1704_utg2.PDF

    Sen hissade jag upp h.framhjul så att jag kom åt att dra runt veven (medsols?). Först körde jag flera varv med tändstiften i (gick tungt), men inga missljud. Sen drog jag runt utan tändstift så att det gick lätt, inga missljud. Men lagerljud kanske först kommer på tomgång?

    Däremot så kände jag på kedjan, i ovankant (mellan kammarna) så är där ca 0,5 cm spel på den. Ska den röra sig så mycket upp och ner när man bara tar lätt med fingrarna?

    Sen på insidan av ventilkåpan sitter ju ett plast/kedjeskydd som ser ut som att kedjan gnagt emot på undersidan av det en del. Det skyddet går att röra fram och tillbaka i sitt fäste och ger ett ljud misstänkt likt "knackandet".

    Kan man köra motorn utan ventilkåpa, eller iaf dra runt den med startmotorn för att se hur det låter på lite högre varv än att dra runt för hand?
    Saab 9-3 1,8t 2005 150hk 5-vxl
    Saab 9-3 1,9TiD 2010 150hk 6-vxl

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Bekant sågade av en ventilkåpa som han kan sätta över dreven för kortare körning. Det stänker bra med olja där annars.
    Kedjan ger inte ifrån sig ett bankande ljud. Bankandet är när lagren glappar.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2022
    Ort
    Tenhult
    Inlägg
    11
    Medlem#
    14644
    Om kedjesträckaren av någon anledning skulle sluta fungera som tänkt, innan den är ute så att kedjan rasslar, typ att fjädern inte pressar mer så att sträckaren stannar i ”senaste uttryckta läget”, kunde då inte ett knackande ljud gentemot glidskenan (eller att denna vippar) skapas då? Alltså om kedjan alltså fortfarande är hyfsat stum och sträckt runt hela systemet, men skenan saknar någon millimeter tryck ifrån sträckaren så att den inte är stum. Någon som vet?

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. [LÖST] Vad är det som saknas i min motor? B2x5
    Av jojo01 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2020-04-15, 20:49
  2. [LÖST] Svårlokaliserat knackljud, og9-3 -00
    Av 2.3-16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2011-10-29, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •