Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Startproblem NG9-3 B207 BioPower

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978

    Startproblem NG9-3 B207 BioPower

    Ganska hastigt och olustigt för någon månad sedan började 9-3an från 2009 (25k mil på mätaren) steg 1 Maptun få startproblem och då speciellt semi-varm. Kall startade den oftast direkt, likaså efter max en kvart men inte efter några timmar (typ 4 timmar). Det sammanföll ganska väl med en tankning, men det tror jag mer är slumpen. Tankningar både med etanol och bensin efteråt (från andra stationer) har inte löst problemet. Den startar efter ca 3 sekunder om man trycker in gaspedalen ungefär halvvägs, sen hackar den till lite och har ibland något förhöjd tomgång någon sekund för att sedan gå som vanligt.

    Min första suspect var spridarna. Började med en spridarrengöring och bytte sedan till Steg 1+ med Maptun och nya 630cc spridare. Kanske inte skitbra att trimma bilen extra när den inte riktigt funkade, men jag hade tänkt byta till större spridare sedan tidigare och det kändes som en rimlig tidpunkt när nya ändå var på antågande. Den går betydligt jämnare på låglast och när den väl startar är tomgången bättre så nog hjälpte det, men grundsymptomen är fortfarande där.

    Har kollat igenom alla vacuumslangar jag kunnat hitta och de ser fina ut. Ingen motorlampa lyser men en gammal felkod om "random missfires" låg lagrad, clearade den och den har inte återkommit så den kan också varit gammal. Mätte idag batterispänningen efter ett dygns vila (dock inkopplat på bilen) till 12.35V vilket ju inte är super men nog borde den starta?

    Tips på nästa steg i felsökningen? Jag har inte nån bra mätare för bränsletryck men det är ju en idé. Tändstiften byttes i höstas (max tusen mil sedan) hos Mr Riesel i Solna så de ska vara bra, har dock ärligt talat inte tittat på dom sedan dess.

    Edit: Nyss satte den motorlampa och "random misfires detected" vid uppstart. Så nog var den relevant alltid. Jag antar rent tekniskt sett att ett dåligt batteri som gör att starten tar för lång tid och bilen får för mycket bränsle kan ge feltändningar, men spontant känns det som det är någon annanstans felet ligger.

    Mycket tacksam för tips
    Senast redigerat av AX3L den 2023-02-21 klockan 19:37.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    12,35 V tyder på en batteri (rest-)kapasitet på ca. 55%, og er altfor lite om dette er tilfelle over tid. Det vil da dannes sulfatbelegg på cellene i batteriet, noe som fører til permanent redusert kapasitet.

    Sjekk hva spenningen er når startmotoren går; bør (normalt) ikke være noe særlig under 10,3-10,4 V ved ikke for lav temperatur.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Tack för svar Norrbagge! Jag dubbelkollade batteriet idag och hade 12.5V (kördes senast igår kväll) vilospänning och droppade som lägst ner till 10.7 - 10.8V nånting enligt min multimeter när jag startade. Yttertemp -2 grader cirka. Känns alltså som att batteriet möjligen inte är helt friskt, men kanske inte källan till mina problem?

    Börjar fundera på om det är tjuvluft någonstans ändå. Har kollat vacuumslangarna och de ser faktiskt helt okej ut, men det är såklart svårt att avgöra. Vissa av de vanliga 4mm är ju no-brainers att byta förebyggande men t.ex. kobran är ju lite dyrare. Finns det något bra sätt att testa slangarna som sitter idag? Har hört om metoder t.ex. med att ta en liten (avstängd) gasbrännare och spruta gasol runt slangarna för att se om motorn rusar. Är detta en vedertagen metod även för de här motorerna?

  4. #4
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Har du startproblem specifikt vid tankning hade jag börjat med att byta EVAP-ventilen. Min bil gick som en påse nötter direkt efter tankning och var överlag svårtstartad, kostar inte många kronor på skroten.
    https://www.bildelsbasen.se/se-sv/OE...er=price&asc=1

    Vad gäller vakuumläckage så tycker jag det är enklast att använda sig utav rök, går att snickra ihop en testare själv för ett par hundringar. Går ju såklart även att plocka loss slangarna och inspektera dom visuellt, är inte jätte många vakuumledningar på B207.
    https://www.youtube.com/watch?v=Ie2n_8Y7vUk

    Den här ordningen skulle jag ha följt:

    1. Ladda upp batteriet, gärna till 12,7V~. Kommer du inte upp över 12,5V~ hade jag övervägt att testa/byta till ett annat batteri.
    2. EVAP-ventil
    3. Kolla vakuumläckage
    4. BTR

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Tack för tips! Tankning eller inte verkar inte ha någon betydelse för den startar lika dåligt oavsett om det är på tom tank eller direkt efter tankning. Däremot går den oavsett väldigt bra när den väl är igång och drar absolut inte onormalt mycket soppa. Var sitter EVAP-ventilen och är den lätt att byta? Kanske skulle kunna prova det också om det är enkelt och billigt att göra.

    Röktestare är ju också en bra idé! Har inte riktigt möjlighet till det just nu (har inte 230V vid bilen t.ex.) men ska helt klart klura på om man kan göra en enklare variant. Kanske lite rökelse skulle kunna funka? Lite olustigt att hålla nära motorutrymmet bara.

  6. #6
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    EVAP-ventilen sitter vid insuget framför motorn. Är gjort på ett par minuter!

    Du behöver lite tryck för att tvinga röken genom slangarna, blir svårt utan tryckluft tyvärr.

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Tack, ska se om lokala skroten har en sån man kan testa!

    Intressant, då hade jag missförstått helt hur man använde en sån röktestare. Jag trodde att man sprutade rök runt ställena och såg om den sögs in vid fel ställe. Såg för övrigt att biltema hade en produkt för att testa brandvarnare som har typ rök på flaska, ska plocka upp en sån och lite slang på vägen hem från jobbet!

  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Köra rökelse i burken och sen blåsa (inte suga ) det ska väl inte behövas så högt tryck eller.....

  9. #9
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Ja, en cykelpump eller liknande borde nog göra jobbet.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Bra tips! Då ska jag bara få tag på rökelse..

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Jag kan eventuellt ha uppnåt något slags framsteg! Efter att jag känt och klämt på diverse slangar utan större framgång, sprutat större mängder propan i motorutrymmet runt potentiella läckagepunkter än vad någon normalt funtad person med lite risktänk skulle göra utan större resultat märkte jag att ett vinande ljud jag inte kunnat lokalisera ändrades och nästan försvann när jag greppade ordentligt runt slangen och backventilen för bromsservot (eller vad det heter, brake booster line på engelska iaf). Gjorde en riktig Leif och Billy lösning med tejp och plastpåsar, och det verkar ha hjälpt lite faktiskt! Ska starta den igen om några timmar.

    Är det någon som vet hur länge det brukar ta för problemet att försvinna om man nu löst (om än tillfälligt) problemet? Behöver den ändra adaptionen eller någon kallstartmap? Ska man köra en bit eller starta många gånger i så fall?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Startproblem NG9-3 B207
    Av fly9-3 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2021-05-14, 20:01
  2. Startproblem NG9-3 B207
    Av edwajn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2020-05-29, 14:04
  3. [LÖST] Startproblem NG9-3 B207
    Av Herr Thomas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2019-01-03, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •