Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Problem vid ABS-felsökning OG9-5 -02

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -

    Problem vid ABS-felsökning OG9-5 -02

    Jag kopplade iCarsoft PRO instrument till uttaget för att försöka läsa ut vilken ABS-givare som strular. I både automatisk och manuell utläsning av ABS fick jag upp felindikering om ej åtkomst p.g.a. länkfel (inställd med svenska som språkval). Avläsaren är uppdaterad med den senaste mjukvaran och de senaste programvarorna för respektive biltillverkare. Tidigare har jag lyckats hitta flera fel på olika bilar med avläsaren, men här verkar den gå bet.

    Vad kan orsaka ovanstående felindikering?

    På grund av ovanstående hoppas jag på att få hjälp av er andra SAAB-experter.
    Tack på förhand.

  2. #2
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Det hade ju onekligen varit bra att testa med en riktig tech2 och se om den får kontakt.

    vet du att icarsoften ska stödja ABS på SAAB ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Enligt säljaren/leverantören ska den städja det, men hur får jag annars reda på det.
    Jag får ju ut övriga uppgifter om ACC med mera och på andra bilar har jag kunnat få reda på om ABS-givare varit ok och har kunnat läsa ut felaktiga lambdasonder på BMW, Audi, Mercedes och Renault. Jag ska försöka få besked från tillverkaren eller Generalagent. Jag återkommer.

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 938
    Medlem#
    12120
    Ha jag har ingen aning i det specifika fallet, men ibland är det vissa system som inte stöds, alltså vissa delsystem i vissa bilar.

    Att få ut motor och avgasrelaterade koder går ju "alltid", resten är lite olika..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Tack för hjälpen och info GlennB , detta tål att kollas vidare.
    Avläsaren ska i alla fall stödja alla europeiska personbilar från och med OBD1 och framåt... (?).
    Jag återkommer när jag vet mer.

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 255
    Uppgraderingar brukar inte alltid vara det som den säger
    Har du möjlighet att backa så prova det. ICarsoft ska ju klara en hel del.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Kiitos Timpa,
    Jag ska försöka med att backa till den förra uppsättningen och se om det fungerar igen...

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    186
    Medlem#
    -
    Finns det någon i Ume-trakten som har TECH 2?

Liknande ämnen

  1. Felsökning ACC på OG9-5
    Av dboy i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2023-05-07, 08:26

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •