Är det ett känt fel att tripmätaren kan visa fel?
Är det ett känt fel att tripmätaren kan visa fel?
Om man sitter i köer hela tiden så är det inte så oväntat. Sedan så ska man komma ihåg att vissa andra märkens förbrukningsräknare låter bli att inkludera bränsleförbrukning som sker under stillastående, ger betydligt bättre siffror. Tomgångsförbrukningen är i storleksordningen runt 1l/timme.
Min erfarenhet är dock att stadskörning utan köer (det var tider det...) så är en automat ofta snålare än en manuell, därför att den ligger typiskt på högre växel.
Sättet att få ner förbrukningen är att stänga av motorn när man står still, om man tycker det är värt det.
Lägga ur drive sparar när man står still sparar lite grann, men inte heller helt snällt mot automatlådan, Volvo hade en automatisk funktion på V70 när de introducerade Aisin-lådan (samma som 9-5 02-10) som kopplade ur drivningen när man stillastående hållt på bromsen några sekunder, men tog bort den efter något år för att de fick växellådsproblem....
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
Tack! Varför är det inte bra att lägga i N t ex vid rödljus?
Senast redigerat av Moderator den 2023-02-25 klockan 22:25. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
Bekymret kan komma när man gör kraftanslutning, speciellt om man gasar på för tidigt. Bekymret med Volvos variant var troligen att funktionen kraftanslutning inte var designad för varken den mängden operationer som blev resultatet eller att hantera att man stod på gasen för snabbt efter kraftanslutningen. Om man lägger i N vid rödljusstopp lite då och då, samt inväntar att kraftanslutningen är komplett innan man drar iväg så behöver du nog inte fundera på detta. Men bränslebesparingen är begränsad.
9-5 2.3t SC 2005
9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
9000 CSE 2.3T -93
9000 CSE 2.3t -96
En av de mest irriterande sakerna med automat, som är en av sakerna som gör att jag undviker automatlådor är just den där förhatliga pausen..
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01